m 'Bezuinigingsdrift is gotspe' media Scarface 39 Er breken zware tijden aan voor de kleine levensbeschouwelijke tv-omroepen. Eisen worden strenger, het budget halveert en over samenwerking wordt al gesproken, door Bert Pots TERUGGESPOELD media@wegener.nl 024-3650570 Zaterdag 10 september 2011 Human maakt al zes seizoenen De vloer op..., improvisatieto neel over actuele le vensbeschouwelijke kwesties als euthana sie, echtscheiding en hebzucht. Voor Human-directeur Bert Jans- sens is De vloer op... een echt voor beeld van levensbeschouwelijke tv. „Wij zetten kijkers aan het denken over belangrijke levensvragen. Het humanisme heeft, anders dan kerk genootschappen, niet de beschik king over allerlei rituelen. Wij ge bruiken traditiegetrouw drama en verhalen om levensbeschouwelijke vragen aan de orde te stellen." Mediaminister Van Bijsterveldt schaart De vloer op... echter onder drama. Ze vindt zo'n programma het bewijs dat de kleine levensbe schouwelijke omroepen een niet onbelangrijk deel van hun zend tijd aan andere thema's besteden dan waarvoor zij ooit een zend machtiging kregen. Voortaan moe ten de kleine religieuze omroepen zich beperken tot specifiek levens beschouwelijke taken. En het bud get wordt gekort. De 7 omroepen verliezen 13 miljoen euro, bijna de helft. „Toen het voornemen van de mi nister tot mij doordrong, was ik er dagen ziek van", zegt Leo Fijen, hoofd RKK. Hij vreest vooral het gebrek aan financiële middelen. Bij de RKK staan volgens hem vier begrippen centraal: katholiek, ker kelijk, evangeliserend, inspirerend. „We doen dat vanuit de menselij ke invalshoek en laten mensen in hun waarde. We geven via een ge varieerd programma-aanbod stem aan gelovigen, noemen God bij naam, maar laten zien dat het ge loof ook buiten de kerk betekenis heeft. Onze programma's en pro jecten inspireren, gelovig of niet- gelovig. RKK raakt je ziel. En dat doen we, zo is de afgelopen maan den nog gebleken, heel succesvol." Hij noemt de bezuinigingsdrift een 'gotspe'. In december brengt Het improvisatietoneel van De vloer op... kan wel eens gaan sneuvelen vanwege de bezuinigingen bij de kleine levensbeschouwelijke omroepen, foto ANP de RKK opnieuw Antoine Bodars programma Eeuwigh gaat voor Oogenblick. Dat wordt volgens Fijen echt niet door de KRO of een andere omroep gemaakt. „Stel dat Bodar Herman van Rompuy, voorzitter van de Europese Raad, te gast heeft. Dan gaat het natuur lijk over de euro en de toekomst van de EU. Maar dan zal priester Antoine ook belangrijke geloofs vragen opwerpen. Een reguliere le denomroep heeft een algemenere oriëntatie en doet dat dus niet." Ikon-directeur Martin Fröberg ziet in dat besparingen op de publieke omroep nodig zijn. Een besparing van 6 miljoen euro kan hij nog wel begrijpen, maar een royale ver dubbeling van dat bedrag op basis van ondeugelijke conclusies staat voor hem gelijk aan 'onbehoorlijk bestuur'. De overheid moet zich volgens hem bedienen van de juis te feiten. „In 2010 is door een amb telijke commissie onderzoek ge daan naar de levensbeschouwelij ke omroepen. Toen is geconclu deerd dat wij onze verantwoorde lijkheid, het maken van levensbe schouwelijke programma's, waar maken. Het Commissariaat voor de Media heeft bij het verlenen van de zendmachtiging evenmin gezegd dat we steken laten vallen." De Ikon maakt principieel be zwaar tegen de opstelling van het kabinet dat de omroepen onvol doende werken aan hun levensbe schouwelijke opdracht. Fröberg verwijst naar de opvattingen van de jurist professor Wibren van der Burg. Een minister die een inhou delijk oordeel velt over de kern taak van de levenbeschouwelijke genootschappen, tast volgens de rechtsgeleerde fundamenteel de scheiding van kerk en staat aan. De overheid wil ook dat de kleine omroepen efficiënter werken en daarom hun omroepactiviteiten onderbrengen bij een verwante le denomroep. Mocht een natuurlij ke bondgenoot ontbreken, dan vindt samenwerking plaats binnen de NTR. Tegen die samenwerking bestaat geen overwegend bezwaar. De bisschoppen laten nu al de RKK-programma's door de KRO maken. Het personeel van Human nam al zijn intrek bij de VPRO. Over programmatische samenwer king worden, zo zegt directeur Janssens, 'inspirerende gesprekken gevoerd'. Hij wil Human positione ren als levensbeschouwelijke bijla ge van de VPRO. OHM, Bos en de Joodse Omroep maken de over stap naar de NTR. De Ikon voert nog oriënterende gesprekken met de EO, de NCRV en de NTR. Reageren? media@wegener.nl In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Soms ben je gewoon te jong voor een film. Die conclusie trek ik nu, vele jaren nadat dat ik 'Scarface' van Brian de Palma voor het eerst zag. Ik was een jaar of 13,14 toen een vriend met de video kwam aanzetten. Hij beloof de een 'keigave actiefilm', met Al Pacino. Dat heb ik geweten. Binnen een half uur zat ik met een knoop in mijn maag en sa mengeknepen billen te kijken naar de gru welijkste filmscène die mijn jonge ogen ooit hadden gezien. Tijdens een uit de klau wen gelopen drugsdeal martelt een Colom biaanse gangster een onder de douche vast gebonden man met een kettingzaag. Bloed fonteinen spatten in het rond, het slachtof- door Stefan Dölcken fer slaakt waanzinnige pijnkreten, half ge smoord door het geronk van de zaag. Uit een ooghoek keek ik naar mijn vriend, die af en toe een nerveus lachje liet horen. Hij was net zo geschokt als ik. We keken de film niet af, 'want die duurt veel te lang'. Dat het veel te heftig voor ons was, kun je als stoere puber niet toegeven. Pas jaren la ter zag ik de film nog eens en sindsdien staat hij in mijn persoonlijke toptien. De film uit 1982 beschrijft de lotgevallen van Cubaanse vluchtelingen Tony Montana (weergaloze rol Pacino) en Manny Ribera (Steven Bauer) in Miami, Florida. Tony ge bruikt zijn niet geringe criminele energie en groeit van Cubaanse kruimeldief tot gro te speler in de lokale cocaïnehandel. Gaan deweg gebruikt hij steeds meer geweld om zijn doelen te bereiken en wordt zelf zo on geveer de grootste afnemer van het witte neuspoeder. Uiteindelijk betaalt hij de ultie me prijs: zo stoned als een garnaal wordt hij in zijn pompeuze villa door Midden- Amerikaanse criminelen afgemaakt Al Pacino is in 'Scarface' in één woord briljant als de Cubaanse drugsbaron Tony Montana. 'Scarface' is een film over het najagen van de American dream: de verheerlijkte zoek tocht naar geluk en rijkdom in de VS. Maar deze film laat de afgronden van die droom zien. Bloed, kots en tranen. Het script van Oliver Stone laat aan duidelijkheid niets te wensen over: een-genadeloze afrekening met de mythe van de American gangster, de onderwereldfiguur die door misdaad probeert te pakken wat de maatschappij hem op een andere manier niet gunt. Soms zijn dit soort figuren nog sympathiek ook - denk aan 'Ocean's eleven' of'The sting', maar in Scarface is de gewelddadige dood van Montana zelfs voor de meest begripvol le kijker een opluchting. Weer een verrot, immoreel persoon minder op deze aarde. Toch heeft Tony Montana nog veel fans. Met name in de wereld van de gangsterrap spreken de daden en het niet-aflatende ge scheld van de Cubaanse crimineel nog al tijd tot de verbeelding. Zijn invulling van de Amerikaanse droom past immers per fect in het wereldbeeld van de gemiddelde gangsterrapper: je hebt recht op roem en rijkdom. Denkt iemand daar anders over, dan schiet je het magazijn van je machine pistool leeg in zijn smoel. Als je dat helemaal goed wilt doen, citeer je vlak voordat je de trekker overhaalt Tony Montana: 'Say hello to my little friend!'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 123