auto 17 Eerbetoon aan Sébastien Loeb 'Zo puur, zo zuiver' Alternatief: Honda Civic 1.8 Silverstone Alternatief: Fiat Bravo 1.4 T-Jet Sport vrijdag 9 september 2011 Elke week testen we een oc casion. Hoe goed rijdt'ie nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er voor on geveer hetzelfde bedrag nog meer te koop? We zoeken het voor u uit. Deze week een gelimiteerde Citroën C4 Coupé. door Lucas Boot Sébastien Loeb is vanaf 2004 heer en meester in het World Rally Cham pionship. Loeb en zijn navigator Daniel Elena stonden tussen 2004 en 2010 op de hoogste podiumtrede. De langste succesreeks behaalde het duo met een Citroën C4 WRC fabrieksauto. Ter ere van de topprestaties brach ten de Fransen een gelimiteerde By Loeb-editie van de C4 Coupé uit. Honderd kregen een eigenaar in Nederland, waarvan enkelen in de omgeving van Bergen op Zoom. Daar vonden we de 'Loeb' bij Citroën Van Beek. De geschiedenis van de C4 klinkt als een klok: auto nieuw verkocht bij de dealer, eer ste eigenaar en door Van Beek on derhouden. Op de teller staan daar bij iets meer dan 36.000 kilome ters. Het zal u dan ook niets verba zen dat er geen enkele smet op het blazoen van de Citroën te vinden is. Rijdt als nieuw. Maar hoe rijdt dat dan? Hetzelfde als een C4 Coupé - comfortabel met een sportief randje. De By-Loeb-extra's zijn louter uiterlij ke verfraaiingen waarvan de mat- zwarte 17-inchers, witte striping, spoiler, roodzwarte bekleding op de sportstoelen en aluminiumlook spiegelkappen de meest in het oog springende onderdelen zijn. Als fi nishing touch staat de handteke ning van de WRC-coureur op de flank van de auto. Een gewone C4 Coupé was al een bijzondere auto, de By Loeb voelt dankzij de was lijst extra's zeker nog een keer spe cialer aan. De opvallende trim ont gaat ook medeweggebruikers niet. Je ziet ze denken: wat is dat voor uitvoering, joh? OCCASION Citroën C4 Coupé 1.6 VTi By Loeb KLASSIEKER Jan Louisse en zijn MG B Limited Edition door Lucas Boot Jan Louisse uit Vlissingen is een klassiekerman in hart en nieren. Begin over oldtimers en zijn ogen glimmen als die van een jochie dat een speel goedautootje cadeau krijgt. Louis se groeide op tussen de auto's. Zijn opa runde begin vorige eeuw een garagebedrijf dat later werd overgenomen door Louisses vader. „Je zou kunnen zeggen dat ik ben geboren met olie en benzine in hét bloed." Hij wilde dan ook niets liever dan zijn rijbewijs ha len en kroop op jonge leeftijd al achter het stuur om te oefenen. „Op mijn achtste kreeg ik van mijn vader m'n eerste rijles. In een Austin Healey van een tandarts die zijn auto stalde in onze garage. Dat proefrijden gebeurde natuur lijk stiekem." Op zijn zeventiende haalde de Vlissinger zijn rijbewijs. En toen begon het autoavontuur pas echt. „Mijn eerste auto was een Opel Rekord. Daarna volgden vele andere merken. Rovers, Che- vrolets, Mini's, Alfa Romeo's, Ja guars en ga zo maar door." De voorliefde voor Engelse klassie kers bleef ('het design is altijd ge raffineerd'). Vandaar ook deze MG B (1980). Een bijzondere uitvoe ring: de Limited Edition. „Dit is de laatste en tevens beste serie van de MG B. Hij beschikt bijvoorbeeld over elektronische ontsteking en een verbeterde achterwielophan ging." De Limited Edition was lou ter bestemd voor de Noord-Ameri kaanse en Britse markt. „De. Ame rikaanse uitvoeringen waren alle maal zwart, de Engelse brons. Die van mij komt uit Canada. Deze uit voeringen zie je zelden in Neder land." De exclusiviteit was voor Louisse niet de belangrijkste reden om deze MG aan te schaffen. Wel de rijeigenschappen. „Zo'n MG B rijdt zo puur, zo zuiver. Je voelt precies aan wat de auto doet. Dat geeft zo'n bijzonder gevoel. Dit maakt het rijden in een MG B echt uniek." Louisse geniet van elk mo ment achter het stuur van zijn sportieve tweezitter. Ondertussen droomt hij van een ander Brits icoon: een Jaguar E-Type V12 Road ster. „Dat is toch wel zo'n ontzet tend mooie auto. Misschien wordt de Jag mijn volgende project." Jan Louisse bij zijn trots: de MG B Limited Edition uit 1980. Citroën C4 Coupé 1.6 VTi By Loeb Prijs: 15.950 euro; Bouwjaar: 8-2007; Km-stand: 43.540 (NAP); Motor: 1,8 liter viercilinder, benzine; Vermogen: 140 pk, 174 Nm; Transmissie: hand- geschakelde zesbak; Afleverkosten: 395 euro, incl. APK, onderhoudsbeurt en 12 maanden garantie; Bijzonderheden: dealeronderhouden, navigatiesys teem; Verkooppunt: Honda Jan van Dijk, Goes; Website: www.hondagoes.nl Prijs: 16.950 euro; Bouwjaar: 6-2009; Km-stand: 39.727 (NAP); Motor: 1,4 liter viercilinder turbo, benzine; Vermogen: 150 pk, 206 Nm; Transmissie: handgeschakelde zesbak; Afleverkosten: 495 euro, incl. APK, onder houdsbeurt en 12 maanden garantie; Bijzonderheden: dealeronderhouden, 17-inch lichtmetalen wielen; Verkooppunt: Auto Mondo, Goes; Website: www.automondo.nl De By-Loeb-extra's maken deze C4 nog specialer dan de gewone variant. foto's Lucas Boot De By Loeb wekt de indruk dat hij sneller is dan'ie werkelijk is. Met de 120 pk sterke 1.6 VTi (PSA-blok) behoort de C4 zeker niet tot de sloomsten in het ver keer, maar zo rap als zijn sportout fit doet vermoeden gaat het niet. De Fransman is 'gewoon' lekker vlot. Wie meer power onder zijn voet wil voelen, moet zoeken naar een By Loeb 1.6 THP (turbo) met 150 pk. Tijdens de testrit rijst de vraag wie zo'n C4 wil rijden. Iemand die het onderscheidende designlef van de ze generatie C4 waardeert. Ie mand die durft: op te vallen in het verkeer. En iemand die geen spij kerharde straatracer zoekt, maar een comfortabele kar die hij in een gekke bui toch 'op z'n Loebs' door een bocht kan jagen. Zou een diehard als Loeb 'm zelf kopen? Waarschijnlijk niet. Prijs: 16.450 euro Bouwjaar: 7-2009 Km-stand: 36.327 (NAP) Transmissie: handgeschakelde vijfbak Motor: 1,6 liter viercilinder, benzine Vermogen: 120 pk, 160 Nm 0-100 km/u: 11,4 sec* Topsnelheid: 195 km/h* Gecombineerd verbruik: 1 op 14,9* Afleverkosten: 495 euro, incl. APK, beurt volgens schema en 12 maan den (mobiliteits)garantie. Bijzonderheden: xenonverlichting, navigatie, dealeronderhouden Verkooppunt: Citroën Van Beek, Bergen op Zoom Website: www.vanbeek.citroen.nl Historie: Ter ere van de WRC-titels die rallyrijder Sébastien Loeb tus sen 2004 en 2008 behaalde, intro duceerde Citroën in 2009 de C4 Coupé By Loeb-editie. De Fransen bouwden tweeduizend exempla ren, waarvan er in Nederland hon derd werden verkocht. Onderhuids was deze gelimiteerde uitgave ge lijk aan de normale C4 Coupé. De By Loeb onderscheidt zich door zijn sportieve trim van zijn broers. *fabrieksopgave

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 79