auto 17
Eerbetoon aan Sébastien Loeb
'Zo puur, zo zuiver'
Alternatief: Honda Civic 1.8 Silverstone
Alternatief: Fiat Bravo 1.4 T-Jet Sport
vrijdag 9 september 2011
Elke week testen we een oc
casion. Hoe goed rijdt'ie
nog? Wat zit er allemaal op
en aan? En wat is er voor on
geveer hetzelfde bedrag nog
meer te koop? We zoeken
het voor u uit. Deze week
een gelimiteerde Citroën C4
Coupé.
door Lucas Boot
Sébastien Loeb is vanaf
2004 heer en meester in
het World Rally Cham
pionship. Loeb en zijn
navigator Daniel Elena
stonden tussen 2004 en 2010 op de
hoogste podiumtrede. De langste
succesreeks behaalde het duo met
een Citroën C4 WRC fabrieksauto.
Ter ere van de topprestaties brach
ten de Fransen een gelimiteerde
By Loeb-editie van de C4 Coupé
uit. Honderd kregen een eigenaar
in Nederland, waarvan enkelen in
de omgeving van Bergen op Zoom.
Daar vonden we de 'Loeb' bij
Citroën Van Beek. De geschiedenis
van de C4 klinkt als een klok: auto
nieuw verkocht bij de dealer, eer
ste eigenaar en door Van Beek on
derhouden. Op de teller staan daar
bij iets meer dan 36.000 kilome
ters. Het zal u dan ook niets verba
zen dat er geen enkele smet op het
blazoen van de Citroën te vinden
is. Rijdt als nieuw.
Maar hoe rijdt dat dan? Hetzelfde
als een C4 Coupé - comfortabel
met een sportief randje. De
By-Loeb-extra's zijn louter uiterlij
ke verfraaiingen waarvan de mat-
zwarte 17-inchers, witte striping,
spoiler, roodzwarte bekleding op
de sportstoelen en aluminiumlook
spiegelkappen de meest in het oog
springende onderdelen zijn. Als fi
nishing touch staat de handteke
ning van de WRC-coureur op de
flank van de auto. Een gewone C4
Coupé was al een bijzondere auto,
de By Loeb voelt dankzij de was
lijst extra's zeker nog een keer spe
cialer aan. De opvallende trim ont
gaat ook medeweggebruikers niet.
Je ziet ze denken: wat is dat voor
uitvoering, joh?
OCCASION Citroën C4 Coupé 1.6 VTi By Loeb
KLASSIEKER Jan Louisse en zijn MG B Limited Edition
door Lucas Boot
Jan Louisse uit Vlissingen is
een klassiekerman in hart en
nieren. Begin over oldtimers
en zijn ogen glimmen als die
van een jochie dat een speel
goedautootje cadeau krijgt. Louis
se groeide op tussen de auto's.
Zijn opa runde begin vorige eeuw
een garagebedrijf dat later werd
overgenomen door Louisses vader.
„Je zou kunnen zeggen dat ik ben
geboren met olie en benzine in
hét bloed." Hij wilde dan ook
niets liever dan zijn rijbewijs ha
len en kroop op jonge leeftijd al
achter het stuur om te oefenen.
„Op mijn achtste kreeg ik van
mijn vader m'n eerste rijles. In een
Austin Healey van een tandarts
die zijn auto stalde in onze garage.
Dat proefrijden gebeurde natuur
lijk stiekem." Op zijn zeventiende
haalde de Vlissinger zijn rijbewijs.
En toen begon het autoavontuur
pas echt. „Mijn eerste auto was
een Opel Rekord. Daarna volgden
vele andere merken. Rovers, Che-
vrolets, Mini's, Alfa Romeo's, Ja
guars en ga zo maar door."
De voorliefde voor Engelse klassie
kers bleef ('het design is altijd ge
raffineerd'). Vandaar ook deze MG
B (1980). Een bijzondere uitvoe
ring: de Limited Edition. „Dit is de
laatste en tevens beste serie van de
MG B. Hij beschikt bijvoorbeeld
over elektronische ontsteking en
een verbeterde achterwielophan
ging." De Limited Edition was lou
ter bestemd voor de Noord-Ameri
kaanse en Britse markt. „De. Ame
rikaanse uitvoeringen waren alle
maal zwart, de Engelse brons. Die
van mij komt uit Canada. Deze uit
voeringen zie je zelden in Neder
land." De exclusiviteit was voor
Louisse niet de belangrijkste reden
om deze MG aan te schaffen. Wel
de rijeigenschappen. „Zo'n MG B
rijdt zo puur, zo zuiver. Je voelt
precies aan wat de auto doet. Dat
geeft zo'n bijzonder gevoel. Dit
maakt het rijden in een MG B echt
uniek." Louisse geniet van elk mo
ment achter het stuur van zijn
sportieve tweezitter. Ondertussen
droomt hij van een ander Brits
icoon: een Jaguar E-Type V12 Road
ster. „Dat is toch wel zo'n ontzet
tend mooie auto. Misschien wordt
de Jag mijn volgende project."
Jan Louisse bij zijn trots: de MG B Limited Edition uit 1980.
Citroën C4 Coupé 1.6
VTi By Loeb
Prijs: 15.950 euro; Bouwjaar: 8-2007; Km-stand: 43.540 (NAP); Motor: 1,8
liter viercilinder, benzine; Vermogen: 140 pk, 174 Nm; Transmissie: hand-
geschakelde zesbak; Afleverkosten: 395 euro, incl. APK, onderhoudsbeurt
en 12 maanden garantie; Bijzonderheden: dealeronderhouden, navigatiesys
teem; Verkooppunt: Honda Jan van Dijk, Goes;
Website: www.hondagoes.nl
Prijs: 16.950 euro; Bouwjaar: 6-2009; Km-stand: 39.727 (NAP); Motor: 1,4
liter viercilinder turbo, benzine; Vermogen: 150 pk, 206 Nm; Transmissie:
handgeschakelde zesbak; Afleverkosten: 495 euro, incl. APK, onder
houdsbeurt en 12 maanden garantie; Bijzonderheden: dealeronderhouden,
17-inch lichtmetalen wielen; Verkooppunt: Auto Mondo, Goes;
Website: www.automondo.nl
De By-Loeb-extra's maken deze C4 nog specialer dan de gewone variant. foto's Lucas Boot
De By Loeb wekt de indruk dat hij
sneller is dan'ie werkelijk is. Met
de 120 pk sterke 1.6 VTi
(PSA-blok) behoort de C4 zeker
niet tot de sloomsten in het ver
keer, maar zo rap als zijn sportout
fit doet vermoeden gaat het niet.
De Fransman is 'gewoon' lekker
vlot. Wie meer power onder zijn
voet wil voelen, moet zoeken naar
een By Loeb 1.6 THP (turbo) met
150 pk.
Tijdens de testrit rijst de vraag wie
zo'n C4 wil rijden. Iemand die het
onderscheidende designlef van de
ze generatie C4 waardeert. Ie
mand die durft: op te vallen in het
verkeer. En iemand die geen spij
kerharde straatracer zoekt, maar
een comfortabele kar die hij in
een gekke bui toch 'op z'n Loebs'
door een bocht kan jagen. Zou een
diehard als Loeb 'm zelf kopen?
Waarschijnlijk niet.
Prijs: 16.450 euro
Bouwjaar: 7-2009
Km-stand: 36.327 (NAP)
Transmissie: handgeschakelde
vijfbak
Motor: 1,6 liter viercilinder, benzine
Vermogen: 120 pk, 160 Nm
0-100 km/u: 11,4 sec*
Topsnelheid: 195 km/h*
Gecombineerd verbruik: 1 op 14,9*
Afleverkosten: 495 euro, incl. APK,
beurt volgens schema en 12 maan
den (mobiliteits)garantie.
Bijzonderheden: xenonverlichting,
navigatie, dealeronderhouden
Verkooppunt: Citroën Van Beek,
Bergen op Zoom
Website: www.vanbeek.citroen.nl
Historie: Ter ere van de WRC-titels
die rallyrijder Sébastien Loeb tus
sen 2004 en 2008 behaalde, intro
duceerde Citroën in 2009 de C4
Coupé By Loeb-editie. De Fransen
bouwden tweeduizend exempla
ren, waarvan er in Nederland hon
derd werden verkocht. Onderhuids
was deze gelimiteerde uitgave ge
lijk aan de normale C4 Coupé. De
By Loeb onderscheidt zich door
zijn sportieve trim van zijn broers.
*fabrieksopgave