Lotus Evora S:
geen bonte kermis
auto
Cadillac CTS-V Wagon Fiat maakt goede
blijkt een recordhouder sier met de TwinAir
vrijdag 9 september 1
Meer power voor een stevige prijs. Bagage 160 liter.
Gewicht 1.435 kg. Benzine 3.5 I, 351 pk.
Evora 76.900 euro, Evora S 96.900 euro.
Plus: uitstraling, prestaties, leefruimte.
Min: bijgeluiden eindoverbrenging.
scheiden gewicht. Daarom accelereert de
sympathieke Brit in 4,8 seconden naar de
100 en topt op 275 kilometer per uur.
Waar de Evora vooral aanspreekt door zijn
beschaafde sound met een vanaf lage toeren
tallen uitermate indrukwekkende brom,
overheerst bij de Evora S direct na het weg
rijden een metaalachtig geluid, alsof er ver
geten is olie in de versnellingsbak te doen.
Boven 2.500 toeren per minuut verdwijnt
het naar de achtergrond. Het is niet de com
pressor; die horen we alleen als met het
raam open wordt gereden en dan nog zeer
op de achtergrond. We twijfelen ook hele
maal niet aan de verkwikkende rol die deze
mechanische compressor vervult. Maar het
geluid stoort. Sterker nog, het doet vermoe
den dat er iets ernstigs aan de hand is. Na
vraag leert dat het om de eindoverbrenging
gaat, die alleen met extra (zware) isolatie of
TT Coupé vanaf 39.330 euro, 2.5 TFSI 80.555 euro.
SLK vanaf 47.400 euro, AMG: nog niet bekend.
Vanaf 72.300 euro, Cayman S 87.800 euro.
Na een kennismaking met de Lotus Evora is moeilijk te bedenken
wat de auto nog zou kunnen verbeteren. Een supercharger wellicht?
Plus: afwerking, flexibiliteit, prestaties. Plus: prestaties, afwerking, variodak. Plus: bagagevolume, afwerking, onderstel.
Min: voor de helft van het geld ook al te koop. Min: brandstofverbruik. Min: prijs loopt met opties snel op.
door Tony Vos
Lotus Evora S
Rijdend in een Lotus zie je vragende
blikken. Wat is dat voor auto? Met
de bescheiden lengte van 4,34 meter
en geringe hoogte van 1,22 meter
heeft de Lotus Evora niet het schreeuwerige
van een Italiaanse volbloed. Gelukkig staat
op de achtersteven de naam, met rechts er
onder 'Evora S'. Is het vlakke typeplaatje dat
ze in Engeland op een rond carrosseriedeel
probeerden te plakken, kenmerkend voor
de kwaliteit? Gelukkig niet. Aan het interi
eur is wel af te leiden dat de auto groten
deels met de hand is gebouwd, maar de Evo
ra steekt niet goedkoop in elkaar.
Aan de buitenkant zijn er maar weinig za
ken die afwijken van de 'normale' Evora.
Het verschil wordt vooral aan de achterkant
zichtbaar aan de diffuser onder de bumper
en de verder naar achter uitstekende centra
le uitlaat. Achter de stoelen ligt een 3.5 liter
V6 Toyota-motor. Die levert in de normale
variant al 280 pk, maar door toevoeging van
een compressor wordt dit 351 pk, terwijl het
koppel meegroeit naar 400 Nm. Er zijn
sportwagens die hier gemakkelijk overheen
gaan, maar de Evora S heeft met zijn koets
van aluminium en kunststof een relatief be
Een sportauto zoals alleen de Engelsen kunnen maken, de Lotus Evora S. foto's Automedia
mogelijk andere olie stil(ler) te krijgen is.
Wie ooit in een Lotus Elise heeft gereden,
zal zich het klauteren herinneren wat nodig
is om binnen te komen, zeker met gesloten
dak. D.e Evora heeft een vast dak, maar de
portieropening is groter en de balken aan
de randen van het chassis zijn minder volu
mineus. Wie zich aanwent de stoel even vol
ledig naar achteren te schuiven bij het uit
stappen, zal daarna probleemloos zijn weg
naar binnen vinden.
Eenvoud spreekt uit het interieur. De Evora
heeft een beschaafd ogend instrumentenpa
neel met hier en daar wat aluminium knop
pen en een audio-navigatiesysteem van Al
pine boven de middenconsole (optie). Ver
der uitstekend aansluitende sportstoelen
met leer bekleed en een direct binnen hand
bereik liggende pook van de zesbak. Direct
na het instappen valt alles op zijn plaats.
Het is duidelijk dat deze auto voor rijplezier
is ontwikkeld. Niet meer dan dat, want met
160 liter aan bagageruimte kan er niet veel
mee. Overigens, de auto is er als 2+0 en 2+2,
zodat er achter de stoelen altijd nog wat
stouwruimte overblijft.
De Evora S rijdt lekker lichtvoetig, is onge
acht het toerental altijd bij de les en klinkt
boven de genoemde grens erg lekker. Met
een knop op het dashboard kunnen de reac
ties op het gaspedaal worden gewijzigd en
opent meteen een klep in het uitlaatsys
teem voor extra geluidssensatie. De mensen
van Lotus zetten met de Evora S weer een
heerlijk eigenzinnige sportwagen neer met
plezier voor twee. De prijs van 96.900 euro
betekent 20.000 euro meer dan de normale
Evora en dat is simpelweg te veel.
CONCURRENT ©Audi TT Coupé 2.5 TFSI
CONCURRENT»Mercedes SLK AMG
CONCURRENTPorsche Cayman S
Nog steeds een bijzondere
coupé, met een krachtige vijf
cilinder turbomotor en stan
daard vierwielaandrijving. Ba
gage 292-700 liter. Gewicht
1.450 kg. Benzine 2.5 I,
340 pk.
Absolute topper van de com
pacte Mercedes roadster,
met een fors opgewaardeer
de motor. Bagage 225-335 li
ter. Gewicht n.n.b. Benzine
5.5 1,422 pk.
Een van de weinige directe
concurrenten van de Lotus,
maar dan wel met Duitse
Cründlichkeit tot stand ge
bracht. Bagage 410 liter.
Gewicht 1.350 kg. Benzine
3.4 I, 320 pk.
IIMHII lilUI HIMUI 1 1 WIWIIWI—IWm WHWHUWMUMi'l1 1
door Roel van Cils
Cadillac heeft met de CTS-V
Wagon een recordhouder in
handen. De snelste gezins
combi ter wereld, met een topsnel
heid van 308 kilometer per uur.
Om dat cijfer te halen, riep Ca
dillac de hulp in van concernge-
noot Chevrolet. In de neus van de
V-serie hangt namelijk de 6.2 liter
V8-supercharger uit de Corvette,
in dit geval goed voor 564 pk en
747 Nm koppel.
De achtcilinder katapulteert de
ruim twee ton zware Amerikaan
in 4,1 seconden naar de 100. Am
per 9 tellen later zwiert de snel
heidsmeter al voorbij de 200. Wat
een geweld! Het gedreun van de
dikke, geblazen achtcilinder is daar
bij zeker zo spectaculair. Voor de
krachtsoverbrenging is keuze uit
een zestraps automaat of een hand-
bak met evenzoveel verzetten. Al
leen de handgeschakelde versie
haalt een top van 308, dankzij een
andere eindoverbrenging (om de
techniek te sparen) komt de versie
met automaat in theorie niet ver
der dan 280 kilometer per uur.
Voor de set-up van het onderstel
maakt Cadillac in de V-serie ge
bruik van Magnetic Ride Control:
actieve dempers die zich aanpas
sen aan rijstijl en ondergrond. De
afstemming kent twee smaken:
Tour of Sport. Het zal geen verras
sing zijn dat de zware Wagon als
een blok op de weg ligt. Ook bij
snelheden ver boven de 200 wordt
de snelle combi allesbehalve ner
veus. Gelukkig kun je ook bij deze
hoge snelheden vertrouwen op de
remkracht van de zeszuiger rem-
tangen vóór en vierzuiger remtan-
gen achter van de firma Brembo.
Proeven van dit geweld? Dat kan,
maar goedkoop is het allerminst.
De CTS-V Wagon is er vanaf
151.745 euro als automaat, de hand-
geschakelde versie kost 164.471 eu
ro. Met dank aan de slurptax.
Cadillac: buitenaards. foto Cadillac
door Tony Vos
Met de lancering van de
nieuwe TwinAir motor in
de Fiat 500, stond de nieu
we krachtbron nog maar aan het
begin van zijn carrière. En nu
maakt deze zijn volgende stap.
Inmiddels is de slechts 875 cc me
tende tweepitter met turbo ook
verkrijgbaar in de Lancia Ypsilon.
En waar de krachtbron ook op
duikt, er gloort belastingvrijstel
ling aan de horizon.
Niet vreemd dat Fiat de huidige
Punto op details aanpast en met
een de TVvinAir motor uit het rek
haalt. Immers, met 85 pk en een
koppel van 145 Nm al bij 1.900 toe
ren per minuut heeft de kleine mo
tor in dit wat grotere model ook
Fiat Punto TwinAir. foto Fiat
het nodige te bieden. Fiat levert
standaard een start/stop-systeem
en dan blijft effect op de C02-uit-
stoot niet uit. De Punto TwinAir
scoort met 98 gram per kilometer
zo laag, dat het model ook na het
aanscherpen van de uitstootnorm
per juli 2012 zonder bpm en we
genbelasting kan worden geleverd.
Maar het Fiat-concern gaat nog
een stapje verder: ook de Alfa Mi-
to mag gebruik maken van de nieu
we techniek. Vandaar dat ook bij
dit sportieve model een variant
met tweecilinder op de prijslijst
verschijnt, met een C02-uitstoot
identiek aan de Punto. Dus ook Al
fa profiteert van de vrijstelling.
Overigens zijn de Punto en Mito
al belastingvrij te koop, maar dan
met de bekende 1.3 liter dieselmo
tor. Daaraan is eveneens nog wat
gesleuteld. Een gewijzigde turbo,
standaard start/stop, andere olie in
de versnellingsbak en een modifi
catie aan het koelsysteem zorgen
hier voor een verlaging van de
C02-uitstoot naar 90 gram per ki
lometer, ook voldoende voor lange
re belastingvrijstelling. De prijzen
van deze nieuwe versies zijn nog
niet bekend.
Honda Insight stoot
voortaan minder uit
Tegelijkertijd met de facelift van
de Insight dringt Honda de CO2-
uitstoot van het model terug. De
C02-uitstoot daalt van 101 naar
96 gram per kilometer en dat bete
kent een wat langere vrijstelling
van bpm en wegenbelasting. Enke
le wijzigingen aan de CVT en de
airco leveren deze winst op.
Relaxed vervoer voor
negen in Citroën Tubik
De Citroën Tubik lijkt een forse
bestelwagen, maar is een uit de
kluiten gewassen ruimtewagen
voor negen personen. De tech
niek bestaat uit een HYbrid4 die
sel hybride, gecombineerd met
hydropneumatische vering. In het
interieur is alles afgestemd op
een relaxed verblijf aan boord.
VW Nils is een fraaie
eenzitter voor de stad
De Volkswagen Nils is een elektri
sche eenzitter. Met 34 pk piekver-
mogen is de gesloten stadswagen
goed voor een top van 130 kilome
ter per uur en een actieradius van
65 kilometer. Met slechts 3,04 me
ter lengte en 0,86 meter breedte is
de Nils overal simpel te parkeren.