Lotus Evora S: geen bonte kermis auto Cadillac CTS-V Wagon Fiat maakt goede blijkt een recordhouder sier met de TwinAir vrijdag 9 september 1 Meer power voor een stevige prijs. Bagage 160 liter. Gewicht 1.435 kg. Benzine 3.5 I, 351 pk. Evora 76.900 euro, Evora S 96.900 euro. Plus: uitstraling, prestaties, leefruimte. Min: bijgeluiden eindoverbrenging. scheiden gewicht. Daarom accelereert de sympathieke Brit in 4,8 seconden naar de 100 en topt op 275 kilometer per uur. Waar de Evora vooral aanspreekt door zijn beschaafde sound met een vanaf lage toeren tallen uitermate indrukwekkende brom, overheerst bij de Evora S direct na het weg rijden een metaalachtig geluid, alsof er ver geten is olie in de versnellingsbak te doen. Boven 2.500 toeren per minuut verdwijnt het naar de achtergrond. Het is niet de com pressor; die horen we alleen als met het raam open wordt gereden en dan nog zeer op de achtergrond. We twijfelen ook hele maal niet aan de verkwikkende rol die deze mechanische compressor vervult. Maar het geluid stoort. Sterker nog, het doet vermoe den dat er iets ernstigs aan de hand is. Na vraag leert dat het om de eindoverbrenging gaat, die alleen met extra (zware) isolatie of TT Coupé vanaf 39.330 euro, 2.5 TFSI 80.555 euro. SLK vanaf 47.400 euro, AMG: nog niet bekend. Vanaf 72.300 euro, Cayman S 87.800 euro. Na een kennismaking met de Lotus Evora is moeilijk te bedenken wat de auto nog zou kunnen verbeteren. Een supercharger wellicht? Plus: afwerking, flexibiliteit, prestaties. Plus: prestaties, afwerking, variodak. Plus: bagagevolume, afwerking, onderstel. Min: voor de helft van het geld ook al te koop. Min: brandstofverbruik. Min: prijs loopt met opties snel op. door Tony Vos Lotus Evora S Rijdend in een Lotus zie je vragende blikken. Wat is dat voor auto? Met de bescheiden lengte van 4,34 meter en geringe hoogte van 1,22 meter heeft de Lotus Evora niet het schreeuwerige van een Italiaanse volbloed. Gelukkig staat op de achtersteven de naam, met rechts er onder 'Evora S'. Is het vlakke typeplaatje dat ze in Engeland op een rond carrosseriedeel probeerden te plakken, kenmerkend voor de kwaliteit? Gelukkig niet. Aan het interi eur is wel af te leiden dat de auto groten deels met de hand is gebouwd, maar de Evo ra steekt niet goedkoop in elkaar. Aan de buitenkant zijn er maar weinig za ken die afwijken van de 'normale' Evora. Het verschil wordt vooral aan de achterkant zichtbaar aan de diffuser onder de bumper en de verder naar achter uitstekende centra le uitlaat. Achter de stoelen ligt een 3.5 liter V6 Toyota-motor. Die levert in de normale variant al 280 pk, maar door toevoeging van een compressor wordt dit 351 pk, terwijl het koppel meegroeit naar 400 Nm. Er zijn sportwagens die hier gemakkelijk overheen gaan, maar de Evora S heeft met zijn koets van aluminium en kunststof een relatief be Een sportauto zoals alleen de Engelsen kunnen maken, de Lotus Evora S. foto's Automedia mogelijk andere olie stil(ler) te krijgen is. Wie ooit in een Lotus Elise heeft gereden, zal zich het klauteren herinneren wat nodig is om binnen te komen, zeker met gesloten dak. D.e Evora heeft een vast dak, maar de portieropening is groter en de balken aan de randen van het chassis zijn minder volu mineus. Wie zich aanwent de stoel even vol ledig naar achteren te schuiven bij het uit stappen, zal daarna probleemloos zijn weg naar binnen vinden. Eenvoud spreekt uit het interieur. De Evora heeft een beschaafd ogend instrumentenpa neel met hier en daar wat aluminium knop pen en een audio-navigatiesysteem van Al pine boven de middenconsole (optie). Ver der uitstekend aansluitende sportstoelen met leer bekleed en een direct binnen hand bereik liggende pook van de zesbak. Direct na het instappen valt alles op zijn plaats. Het is duidelijk dat deze auto voor rijplezier is ontwikkeld. Niet meer dan dat, want met 160 liter aan bagageruimte kan er niet veel mee. Overigens, de auto is er als 2+0 en 2+2, zodat er achter de stoelen altijd nog wat stouwruimte overblijft. De Evora S rijdt lekker lichtvoetig, is onge acht het toerental altijd bij de les en klinkt boven de genoemde grens erg lekker. Met een knop op het dashboard kunnen de reac ties op het gaspedaal worden gewijzigd en opent meteen een klep in het uitlaatsys teem voor extra geluidssensatie. De mensen van Lotus zetten met de Evora S weer een heerlijk eigenzinnige sportwagen neer met plezier voor twee. De prijs van 96.900 euro betekent 20.000 euro meer dan de normale Evora en dat is simpelweg te veel. CONCURRENT ©Audi TT Coupé 2.5 TFSI CONCURRENT»Mercedes SLK AMG CONCURRENTPorsche Cayman S Nog steeds een bijzondere coupé, met een krachtige vijf cilinder turbomotor en stan daard vierwielaandrijving. Ba gage 292-700 liter. Gewicht 1.450 kg. Benzine 2.5 I, 340 pk. Absolute topper van de com pacte Mercedes roadster, met een fors opgewaardeer de motor. Bagage 225-335 li ter. Gewicht n.n.b. Benzine 5.5 1,422 pk. Een van de weinige directe concurrenten van de Lotus, maar dan wel met Duitse Cründlichkeit tot stand ge bracht. Bagage 410 liter. Gewicht 1.350 kg. Benzine 3.4 I, 320 pk. IIMHII lilUI HIMUI 1 1 WIWIIWI—IWm WHWHUWMUMi'l1 1 door Roel van Cils Cadillac heeft met de CTS-V Wagon een recordhouder in handen. De snelste gezins combi ter wereld, met een topsnel heid van 308 kilometer per uur. Om dat cijfer te halen, riep Ca dillac de hulp in van concernge- noot Chevrolet. In de neus van de V-serie hangt namelijk de 6.2 liter V8-supercharger uit de Corvette, in dit geval goed voor 564 pk en 747 Nm koppel. De achtcilinder katapulteert de ruim twee ton zware Amerikaan in 4,1 seconden naar de 100. Am per 9 tellen later zwiert de snel heidsmeter al voorbij de 200. Wat een geweld! Het gedreun van de dikke, geblazen achtcilinder is daar bij zeker zo spectaculair. Voor de krachtsoverbrenging is keuze uit een zestraps automaat of een hand- bak met evenzoveel verzetten. Al leen de handgeschakelde versie haalt een top van 308, dankzij een andere eindoverbrenging (om de techniek te sparen) komt de versie met automaat in theorie niet ver der dan 280 kilometer per uur. Voor de set-up van het onderstel maakt Cadillac in de V-serie ge bruik van Magnetic Ride Control: actieve dempers die zich aanpas sen aan rijstijl en ondergrond. De afstemming kent twee smaken: Tour of Sport. Het zal geen verras sing zijn dat de zware Wagon als een blok op de weg ligt. Ook bij snelheden ver boven de 200 wordt de snelle combi allesbehalve ner veus. Gelukkig kun je ook bij deze hoge snelheden vertrouwen op de remkracht van de zeszuiger rem- tangen vóór en vierzuiger remtan- gen achter van de firma Brembo. Proeven van dit geweld? Dat kan, maar goedkoop is het allerminst. De CTS-V Wagon is er vanaf 151.745 euro als automaat, de hand- geschakelde versie kost 164.471 eu ro. Met dank aan de slurptax. Cadillac: buitenaards. foto Cadillac door Tony Vos Met de lancering van de nieuwe TwinAir motor in de Fiat 500, stond de nieu we krachtbron nog maar aan het begin van zijn carrière. En nu maakt deze zijn volgende stap. Inmiddels is de slechts 875 cc me tende tweepitter met turbo ook verkrijgbaar in de Lancia Ypsilon. En waar de krachtbron ook op duikt, er gloort belastingvrijstel ling aan de horizon. Niet vreemd dat Fiat de huidige Punto op details aanpast en met een de TVvinAir motor uit het rek haalt. Immers, met 85 pk en een koppel van 145 Nm al bij 1.900 toe ren per minuut heeft de kleine mo tor in dit wat grotere model ook Fiat Punto TwinAir. foto Fiat het nodige te bieden. Fiat levert standaard een start/stop-systeem en dan blijft effect op de C02-uit- stoot niet uit. De Punto TwinAir scoort met 98 gram per kilometer zo laag, dat het model ook na het aanscherpen van de uitstootnorm per juli 2012 zonder bpm en we genbelasting kan worden geleverd. Maar het Fiat-concern gaat nog een stapje verder: ook de Alfa Mi- to mag gebruik maken van de nieu we techniek. Vandaar dat ook bij dit sportieve model een variant met tweecilinder op de prijslijst verschijnt, met een C02-uitstoot identiek aan de Punto. Dus ook Al fa profiteert van de vrijstelling. Overigens zijn de Punto en Mito al belastingvrij te koop, maar dan met de bekende 1.3 liter dieselmo tor. Daaraan is eveneens nog wat gesleuteld. Een gewijzigde turbo, standaard start/stop, andere olie in de versnellingsbak en een modifi catie aan het koelsysteem zorgen hier voor een verlaging van de C02-uitstoot naar 90 gram per ki lometer, ook voldoende voor lange re belastingvrijstelling. De prijzen van deze nieuwe versies zijn nog niet bekend. Honda Insight stoot voortaan minder uit Tegelijkertijd met de facelift van de Insight dringt Honda de CO2- uitstoot van het model terug. De C02-uitstoot daalt van 101 naar 96 gram per kilometer en dat bete kent een wat langere vrijstelling van bpm en wegenbelasting. Enke le wijzigingen aan de CVT en de airco leveren deze winst op. Relaxed vervoer voor negen in Citroën Tubik De Citroën Tubik lijkt een forse bestelwagen, maar is een uit de kluiten gewassen ruimtewagen voor negen personen. De tech niek bestaat uit een HYbrid4 die sel hybride, gecombineerd met hydropneumatische vering. In het interieur is alles afgestemd op een relaxed verblijf aan boord. VW Nils is een fraaie eenzitter voor de stad De Volkswagen Nils is een elektri sche eenzitter. Met 34 pk piekver- mogen is de gesloten stadswagen goed voor een top van 130 kilome ter per uur en een actieradius van 65 kilometer. Met slechts 3,04 me ter lengte en 0,86 meter breedte is de Nils overal simpel te parkeren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 77