ioluit Ten slotte blijft f donderdag 8 september 2011 Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. tijd. Omvat die niet dezelfde onge rijmdheden? Je wordt in deze tentoonstelling steeds weer op het verkeerde been gezet. Zoals binnen de oppervlak kig spiegelende interieurs mens en samenleving in de 18e eeuw vaak intelligent werden gefileerd - met de speelse analyses van Voltaire als ijkpunt - prikken Lorent en Suer kamp de schone schijn van de op gelegde onschuld door tot ontluis tering overblijft. Zie het glanzend geglazuurde beeldje van een lieftallig hurkend meisje dat echter niets anders doet dan zitten poepen. De ontluiste ring spitst zich vaak toe op ero tisch terrein waarin de diepste drif ten immers hun weg zoeken, maar waar de kwetsbaarheid vaak het grootst is. Lorent en Suerkamp maakten een bijzonder knappe, gelaagde ten toonstelling die zonder boodschap perig te zijn verleidt tot bevrijding uit de dogma's en de domheid om echte onschuld te hervinden. Het werk van Charles Ver maas sluit naadloos aan bij Catholic Bloc. Ook hij neemt cultuur en samenleving de maat in een persoonlijke zoek tocht naar betekenis. Hij graast het nieuws af, verwerkt kleine eri gro te gebeurtenissen in directe teke ningen. Ze zijn er niet op gericht je te verleiden met geraffineerde composities zoals Lorent dat wel doet. Vermaas maakt zich hoekig, bijna onbeholpen, blad na blad ei gen en laat cartooneske figuren achter, omgeven door houterig ge schreven teksten. Ook hij toont de relatie tussen de massacultuur met zijn beelden en symbolen en de mens die zich er door laat bepalen. Collage-elemen ten, zoals een krantenpagina met beurskoersen of opengevouwen enveloppen, benadrukken het ver band tussen werkelijkheid, erva ring, visie en verbeelding. Vermaas ziet de mens als een we zen dat zich laat leiden door primi tieve Neanderthaler instincten, door geld, macht, angst en confor misme. Hij zet agressieve taferelen neer, fulmineert tegen de four- wheeldriveterreur, maar ook tegen slaafse volgzaamheid aan (religieu ze) leiders. Hij verwijst ook naar de existentiële angst die in 'De schreeuw' van Munch is gebun deld. Vermaas toont zich een betrokken waarnemer die mij meeneemt in de stroom van klein en groot nieuws in een mengeling van af schuw en verwondering. De waar de van de stroom tekeningen die hij maakt zit hem vooral in het niet onverschillig zijn. Zo lang de werkelijkheid pijn doet, ben je nog niet afgestompt en is er hoop. 'Catholic Bloc', Catherine Lorent en Caro Suerkemper, t/m 18/9 in deWillemB, Oranjestraat 4, Vlissingen. Geopend: wo. t/m zo. 11.00-17.00 uur. 'Oprotten', Charles Vermaas, t/m 23/9 in Revolution 100.000 etc. Gallery, Lange Noordstraat 41, Middelburg. Geopend: ma. t/m vr. 8.00-17.00 uur; za. 10.00-17.00 uur, 1 e zo. v/d maand 13.00-17.00 uur. Étagère en beelden van Caro Suerkemper; tekening van Catherine Lorent. Ook hier is het 'de' vrouw die wordt geëtaleerd. Je weet niet of ze het doorheeft. Het dubbele tweelingeffect verwijst naar het verlies van identiteit. Als je twee gezichten hebt die als twee drup pels water op elkaar en op die van de ander lijken, wie ben je dan ei genlijk zelf? Dat is voor mij de kern van deze knappe, provocerende, maar niet platte tentoonstelling. De titel Ca tholic Bloc is uitdrukking van de ti rannie van een cultuur die de ba rokke taal van Lorent en Suer kamp voortbracht. Een cultuur ook die onder het mom van sereni teit en deugdzaamheid met argu menten die niet aan het aardse, maar aan het eeuwige ontleend zouden zijn, de vrouw in een keurslijf snoerde. Net zoals elke fundamentalistische 'religie' dat doet. Lorent en Suerkamp gebruiken de taal van de eindfase van de barok, het rococo, om hun visie vorm te geven. Het is een stijl die de schijn met zich mee draagt van vluchtig vermaak. Wat het in de 18e eeuw ook vaak was. Een stijl die zowel het hemelse perspectief wilde to nen als drager was van lichtzinnig vermaak in een tijd die ook de Ver lichting, de ruimte voor de rede, baarde. Dat alles bestond naast en soms door elkaar. Deze tentoon stelling trekt een parallel met onze Als het gaat om kunst heeft het Duitse duo Catherine Lorent en Caro Suerkemper veel te bieden. Fantasie en beheer sing van vorm en materiaal sle pen je mee in barokke werel den. Die ogen op het eerste ge zicht vooral geraffineerd, maar na even doorkijken kom je te recht in verwarrende of bedrei gende situaties. Op een van de tekeningen die Lo rent in de voorzaal van deWillem3 in Vlissingen toont, prijkt eep vrouwentorso op drie dunne po ten in een leeg amfitheater boven een rode schaduw op een zwart veld. Wie heeft hier gekeken? Wat is hier gebeurd? Verderop draait een tweeling in badpak, een beeld van Suerkemper, rondjes op een gestileerde bruidstaart, waarin de meisjes tot hun dijen in lijken weg te zinken. Hun wat dommige ge zichtsuitdrukking houdt het mid den tussen afschuw en extase. Leni van den Berge Leni van den Berge is.met Casper Hoogzaad en Giel Louws te gast bij de Zeeuwse Kunstkring. Zij to nen met 23 leden recent werk in een mooi ingerichte tentoonstel ling. Schilderijen, aquarellen, colla ges, tekeningen, foto's en grafiek beelden in brons, klei, steen en kunststof, het is er allemaal. Goed voor een paar uur kijkgenoegen. T/m 18/9. Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere. DL t/m zo. 11.00-17.00 uur. Dick van Biemen Dick van Biemen verzamelt beel den die hij combineert tot span nende ontmoetingen in ruimte en tijd. In de eerste acht doeken uit de reeks 'Coniecturae' is de natuur metafoor voor het samenstellen van ons wereld- en zelfbeeld. Mo menten, plaatsen en perspectieve worden door elkaar geweven tot een nieuwe werkelijkheid. T/m 30/9. Galerie T, Turfkaai 25, Middelburg. Do. t/m za. 11-16 uur. Theo Jordans Theo Jordans sluit met een exposi tie in de Grote Kerk te Groede een periode af Hij had 25 werken zijn atelier. Van daaruit onderzocht hij het Zeeuws-Vlaamse landschap dat hij vaak op locatie vastlegde. Akkers, kreken, dijken en schuren in olie- en waterverf, met houts kool of lithografisch. T/m 1/10. Grote Kerk, Markt 1 en atelier Jordans, Schuitvlotstaat 28, Groede. Za. 12.00-17.00 uur. Het IK-eiland Het IK-eiland opende afgelopen weekend twee nieuwe paviljoens waar kunstenaars kunnen werken en exposeren. In het bestaande pa viljoen is werk te zien van Nicolas Baeyens (B), Luk Berghe (B), Koos Dalstra (NL), Sef Peeters (NL) en Bernd Hennig (D). Hennig brengt beeld en taal geraffi neerd samen. T/m 2/10. Ik-eiland, Vlissingsestraat 239A, Oost-Souburg. Za/zo 12-17 uur. Sigrid Calon Sigrid Calon spande gele draden door de Bewaerschole. Ze vangen het licht en voegen een bijzondere beleving toe aan de ruimte. De gro te tekeningen van Kim Habets transformeren wanden tot kaarten die verwijzen naar onbekende landschappen. Zo komen binnen en buiten, concreet en abstract, geometrie en abstractie samen. T/m 23/10. Bewaerschole, Weststr. 18, 8-Haamstede. Wo. t/m zo. 14-17 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 78