zeeland17
een steeds diverser publiek'
Nu 50o/o korting
op zakelijk mobiel
internetten, en betten
WÊ
Igg
HMi
agS
Ir föl
'Even een foto maken
voor mijn Facebook'
zeeland
nazomer
festival
Puike prestatie van-
Zeeuwse musici
Laura Jansen
scoorde hoogst
bij het publiek
;g| jj^ri
jfP lol
1 cc
kpn
Muziekpodium
maandag 5 september 2011
Laura Jansen maakte met
haar optreden, vorige week
zaterdag, de meeste indruk
op de bezoekers van het Zeeland
Nazomerfestival. Het publiek waar
deerde het concert met gemiddeld
4,64 sterren, op een maximum
van vijf.
Dat blijkt uit de publieksenquête
die de PZC tijdens het festival
doorlopend heeft uitgevoerd. Zo
wel bij de vier locatievoorstellin
gen als bij de grote concerten op
het Abdij plein konden de bezoe
kers via een stemformulier hun
oordeel kenbaar maken. In totaal
werden 3883 formulieren ingele
verd, bijna twee keer zo veel als vo
rig jaar.
Vrijwel alle voorstellingen en con
certen behaalden hoge cijfers. De
hoogst scorende locatievoorstel
ling was Trojaanse Vrouwen, die
Am Ziel, Oom Wanja en Toreadors
ruim achter zich liet.
UITSLAG
(tussen haakjes het aantal uitgebrachte
stemmen)
Locatievoorstellingen
1. Trojaanse vrouwen 4,48 (188)
2. Am Ziel 4,16 (352)
3. Oom Wanja 4,15 (146)
4. Toreadors 3,75 (279)
Concerten Abdijplein
1. Laura Jansen 4,64 (359)
2. Daan 4,39 (160)
3. Milow 4,39 (634)
4. Ernst Jansz 4,36 (166)
5. Tim Knol 4,33 (213)
6. Handsome Poets 4,31 (329)
7. Krystl/E. Groenenberg 4,20 (403)
8. Waylon 4,18(330)
9. Orquesta Patagon 4,08 (324)
stad zag inlopen", zegt directeur
Henk Schoute.
De vier locatievoorstellingen ken
den een gemiddelde bezetting van
62 procent, met als uitschieter Am
Ziel dat al vóór het festival was uit
verkocht. Oom Wanja (88 procent)
en Toreadors (69 procent) deden
het ook goed. Trojaanse Vrouwen
behaalde slechts 41 procent. Dat is
mede het gevolg van de grote tri
bune. In totaal bezochten 2700
mensen die voorstelling. Schoute:
„Ik had daar toch meer publiek
verwacht, ook uit Vlaanderen."
De directeur vindt het verheugend
dat het publiek van het Nazomer
festival steeds diverser lijkt te wor
den. Vooral de jongere generaties
bezoeken meer dan voorheen het
evenement. Dat is onder meer te
danken aan de verbreding van de
programmering op het Abdijplein.
Schoute vindt niet dat die té popu
lair is geworden. „Als we op de
oude voet waren doorgegaan, dan
was het afgelopen geweest. Maar
Jan Smit op de Markt programme
ren, dat zullen we nooit doen."
Hoewel het "de afgelopen weken
soms slecht weer was, ontsprong
het festival veelal de dans. Alle
voorstellingen vonden normaal
doorgang. En het noodweer van
zaterdagavond brak los net nadat
het festival officieel was afgesloten.
foto Lex de Meester
door Rolf Bosboom
Drie jaar geleden'stond hij
nog bescheiden in het
voorprogramma van Ra
coon. Inmiddels is Milow een ster,
een wereldster zelfs, die de afgelo
pen jaren in twintig landen op
trad. Zaterdagavond trok hij zo'n
1500 mensen naar het Abdijplein
voor het slotconcert van het Nazo
merfestival.
De mondiale roem lijkt Jonathan
Vandenbroeck weinig te hebben
veranderd. Hij bleek zaterdag nog
immer de beminnelijke Vlaamse
singer-songwriter die graag memo
reerde dat zijn moeder uit Utrecht
komt, die moeiteloos wist te reca
pituleren dat hij al vijf keer eerder
in Zeeland optrad (al vergat hij
Rock Around The Bridge 2008) en
die zijn publiek voorafgaand aan
slotnummer Little in the middle op
de foto zette 'voor mijn Facebook
en Twitter'.
Op het prachtig uitgelichte po
dium wisselde Milow ingetogener
repertoire af met vlotter werk,
23 aug t/m 3 sept 2011
waarbij het hem weinig moeite
kostte de handen op elkaar te krij
gen. Uitschieter was uiteraard de
50 Cents-cover Ayo technology,
een van de weinige nummers
waarin Milow zich écht liet gaan.
Mooi was ook Out of my hands,
dat hij als duet samen met de uit
blinkende Nina Babet zong.
Eerder op de avond vond de Band-
stafette plaats, die voor het eerst
onderdeel was van het Nazomer
festival en een waardevolle toevoe
ging bleek te zijn. Zestig Zeeuwse
muzikanten regen in steeds wisse
lende samenstellingen bekende
nummers aaneen. Opvallend was
vooral de bekende straatmuzikant
Gijs Winter, die When a man loves
a woman van Percy Sledge zong.
KLASSIEKE MUZIEK
«e y ESei: I
Hr
•Vraag de verkoper naar de voorwaarden.
kpn Business Center kpn.com/zakelijk 10800 0105
sluit je aan
door Jeanette Vergouwen
Twee Zeeuwse musici ver
dedigden de provincie-
kleuren in de reeks zon
dagmiddagrecitals in
Veere. Dit seizoen staan er grote
namen op het affiche en voor de
twee Zeeuwen was het dus een
extra stimulans en een echte uitda
ging om een mooie prestatie te le
veren.
Cellist Martijn Kooiman en pianist
Rien Balkenende zijn beiden ver
bonden aan de Zeeuwse muziek
school. Ze hebben allebei een gro
te liefde voor de kamermuziek en
brachten een programma met
twee sonates voor cello en piano
en een werk van Schumann.
Phantasiestücke op. 73 bestaat uit
drie korte lyrische werkjes die dui
delijk geschreven zijn voor piano
en klarinet. In de versie met cello
miste ik toch dat sprankelende.
Het eerste werk sleepte zich wat
voort en de pianopartij was erg na
drukkelijk. Er werd geworsteld
met de balans, maar vanaf deel
twee was de dialoog levendiger.
De eerste sonate voor cello en pia
no van Brahms kreeg de bijnaam
pastorale sonate. De stijl is fris en
melodieus. Het werk is een hom
mage aan Bach, mét in het slotalle-
gro een fantastische fugastijl. Deze
fuga vol contrapunt en polyfonie
Werken van Schumann, Brahms
en Sjostakovitsj.
Door Martijn Kooiman (cello) en
Rien Balkenende (piano).
Gehoord op zondag 4 september
in de Grote Kerk in Veere.
werd knap vertolkt en de span
ning tot het einde vastgehouden.
De sonate opus 40 van Sjostako
vitsj werd in 1934 geschreven in op
dracht van Viktor Kubatski. Deze
cellist speelde het samen met
Sjostakovitsj in december 1934 in
Leningrad. Het eerste deel Allegro
ma non troppo zou geschreven
zijn na twSe slapeloze nachten (na
echtelijke onenigheid). Het werd
door beide musici met de juiste in
tentie vertolkt, soms wat onstui
mig, dan weer met een spannend
rubato. Spontaan en een beetje iro
nisch klonk het Allegro met een
sterke pianopartij en vele techni
sche hoogstandjes (speciale glissan-
di) door de cellist. Het Largo is een
lyrische melodie. Het slotdeel was
een heerlijk contrast, met soms
groteske momenten en diaboli
sche partijen voor beide musici.
Het recital werd afgesloten met
een heerlijk romantische toegift.