ledereen mag I «fcïS EF 1Rinus Ferdinandusse, juryvoorzitter sinds 2002 2. Maria Peters, regisseur en scenarioschrijfster 3, Paul Verhoeven, filmregisseur Natuurlijk zal met extra belangstelling worden uitgezien naar het oor deel van de vakjury. Aan de pro fessionals Peter Buwalda, Sylvia Hoeks, Stine Jensen, Maria Pe ters, Marieke van der Pol en Paul Verhoeven de eer om het onder voorzitterschap van Ri nus Ferdinandusse eens te wor den over de winnaar van de Film 8c Literatuur Award 2011. Daarnaast echter mag dit jaar in feite iedereen zijn oordeel geven over de 12 genomineerde boek- verfilmingen. Kwamen in voor gaande jaren bijna alle films van het festival in aanmerking voor de publieksprijs, dit jaar gaat die onderscheiding ook naar één van de geselecteerde literatuur- films. De CPNB, de stichting Collectie ve Propaganda van het Neder landse Boek, verbindt haar EF naam aan die publieksprijs van DRIVE - Regie: Nicolas Winding Refn, naar het gelijknamige boek van Ja mes Sallis. Vanaf het eerste moment is de toeschou wer gewaarschuwd: hier gaat bloed vloeien en flink ook. Hoofdpersoon in de ze zwarte thriller is een antiheld, die zich zelf Driver noemt. Hij bestuurt vluchtau to's en is verder actief als garagewerker en als stuntpiloot. Op het moment dat zijn le ven kleurrijker zou kunnen worden - de ontmoeting met Irene - is ook direct voel baar dat alles fout zal gaan lopen. EVERYTHING MUST GO - Regie: Dan Rush, naar het verhaal 'Why don't you dance?' van Raymond Carver. Voor Nick Ferrel is zijn plotselinge ontslag een klap in zijn gezicht. Bij zijn thuis komst vindt hij ook nog eens zijn huis af gesloten en treft hij al zijn spullen in de voortuin aan. Zijn vrouw heeft hem verla ten. In traag tempo wordt een beeld ge schetst hoe het Nick de volgende dagen vergaat. Als vaak horkerige, maar goed be doelende loser weet hij verrassend genoeg de sympathie van de kijker te winnen. OLIVER SHERMAN - Regie: Ryan Red- ford, naar het verhaal 'Veterans' van Rachel Ingalls. Vanaf het moment dat oorlogsveteraan Oliver Sherman uit de bus stapt en naar het huis van zijn oude makker Franklin Page wandelt, hangt er onheil in de lucht. Redford schetst met subtiel gebruik van thrillerelementen de beklemmende situa tie waarin Sherman nog steeds verkeert, zeven jaar nadat hij in een ongenoemde oorlog de inktzwarte schaduwkanten van het leven heeft leren kennen. ORANGES AND SUNSHINE - Regie: Jim Loach, naar het boek 'Empty Cradles' van Margaret Humphreys. Het was veel goedkoper weeskinderen in Australië te laten verzorgen dan ze onder te brengen in tehuizen in Engeland. Dat was het motief om na de Tweede Wereld oorlog circa 130.000 kinderen uit Enge land naar Australië te deporteren. Waar gebeurd. Dat schrijnend besef dringt lang zaam door bij het goed gedoseerd vertel de verhaal over de zoektocht van een so ciaal werkster. IMPARDONNABLES - Regie: André Téchiné, naar een roman van Philip pe Djian. Geluk en inspiratie gaan niet samen, zo moet detectiveschrijver Francis ervaren als hij op een dromerig eilandje in de La- guna Veneta verliefd wordt op de jonge makelaar Judith. Zijn dromerige blik le vert, ondersteund met mooie muziek, sfeervolle beelden op, maar echt span nend wil het verhaal niet worden. Het blijft vooral een weg zoeken in de verwe ving van verschillende verhaallijntjes. OU VA LA NUIT - Regie: Martin Pro- vost, naar een boek van Keith Ridg- way. Waarom neemt Rose het zo lang voor lief dat zij mishandeld wordt door haar aan drank verslaafde man? Die vraag dringt zich aan het begin van de film op als zij uiteindelijk het recht in eigen hand neemt. Niemand zal Rose enig geluk in haar verdere leven misgunnen. Naast sym pathie en compassie die de film opwekt voor Rose, hadden de bijrollen wel wat meer aandacht mogen hebben.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 98