ledereen mag
I «fcïS
EF
1Rinus Ferdinandusse,
juryvoorzitter sinds 2002
2. Maria Peters, regisseur
en scenarioschrijfster
3, Paul Verhoeven,
filmregisseur
Natuurlijk zal met extra
belangstelling worden
uitgezien naar het oor
deel van de vakjury. Aan de pro
fessionals Peter Buwalda, Sylvia
Hoeks, Stine Jensen, Maria Pe
ters, Marieke van der Pol en
Paul Verhoeven de eer om het
onder voorzitterschap van Ri
nus Ferdinandusse eens te wor
den over de winnaar van de
Film 8c Literatuur Award 2011.
Daarnaast echter mag dit jaar in
feite iedereen zijn oordeel geven
over de 12 genomineerde boek-
verfilmingen. Kwamen in voor
gaande jaren bijna alle films van
het festival in aanmerking voor
de publieksprijs, dit jaar gaat die
onderscheiding ook naar één
van de geselecteerde literatuur-
films.
De CPNB, de stichting Collectie
ve Propaganda van het Neder
landse Boek, verbindt haar EF
naam aan die publieksprijs van
DRIVE - Regie: Nicolas Winding Refn,
naar het gelijknamige boek van Ja
mes Sallis.
Vanaf het eerste moment is de toeschou
wer gewaarschuwd: hier gaat bloed
vloeien en flink ook. Hoofdpersoon in de
ze zwarte thriller is een antiheld, die zich
zelf Driver noemt. Hij bestuurt vluchtau
to's en is verder actief als garagewerker en
als stuntpiloot. Op het moment dat zijn le
ven kleurrijker zou kunnen worden - de
ontmoeting met Irene - is ook direct voel
baar dat alles fout zal gaan lopen.
EVERYTHING MUST GO - Regie: Dan
Rush, naar het verhaal 'Why don't
you dance?' van Raymond Carver.
Voor Nick Ferrel is zijn plotselinge ontslag
een klap in zijn gezicht. Bij zijn thuis
komst vindt hij ook nog eens zijn huis af
gesloten en treft hij al zijn spullen in de
voortuin aan. Zijn vrouw heeft hem verla
ten. In traag tempo wordt een beeld ge
schetst hoe het Nick de volgende dagen
vergaat. Als vaak horkerige, maar goed be
doelende loser weet hij verrassend genoeg
de sympathie van de kijker te winnen.
OLIVER SHERMAN - Regie: Ryan Red-
ford, naar het verhaal 'Veterans' van
Rachel Ingalls.
Vanaf het moment dat oorlogsveteraan
Oliver Sherman uit de bus stapt en naar
het huis van zijn oude makker Franklin
Page wandelt, hangt er onheil in de lucht.
Redford schetst met subtiel gebruik van
thrillerelementen de beklemmende situa
tie waarin Sherman nog steeds verkeert,
zeven jaar nadat hij in een ongenoemde
oorlog de inktzwarte schaduwkanten van
het leven heeft leren kennen.
ORANGES AND SUNSHINE - Regie:
Jim Loach, naar het boek 'Empty
Cradles' van Margaret Humphreys.
Het was veel goedkoper weeskinderen in
Australië te laten verzorgen dan ze onder
te brengen in tehuizen in Engeland. Dat
was het motief om na de Tweede Wereld
oorlog circa 130.000 kinderen uit Enge
land naar Australië te deporteren. Waar
gebeurd. Dat schrijnend besef dringt lang
zaam door bij het goed gedoseerd vertel
de verhaal over de zoektocht van een so
ciaal werkster.
IMPARDONNABLES - Regie: André
Téchiné, naar een roman van Philip
pe Djian.
Geluk en inspiratie gaan niet samen, zo
moet detectiveschrijver Francis ervaren
als hij op een dromerig eilandje in de La-
guna Veneta verliefd wordt op de jonge
makelaar Judith. Zijn dromerige blik le
vert, ondersteund met mooie muziek,
sfeervolle beelden op, maar echt span
nend wil het verhaal niet worden. Het
blijft vooral een weg zoeken in de verwe
ving van verschillende verhaallijntjes.
OU VA LA NUIT - Regie: Martin Pro-
vost, naar een boek van Keith Ridg-
way.
Waarom neemt Rose het zo lang voor lief
dat zij mishandeld wordt door haar aan
drank verslaafde man? Die vraag dringt
zich aan het begin van de film op als zij
uiteindelijk het recht in eigen hand
neemt. Niemand zal Rose enig geluk in
haar verdere leven misgunnen. Naast sym
pathie en compassie die de film opwekt
voor Rose, hadden de bijrollen wel wat
meer aandacht mogen hebben.