tegen kernenergie boulevard op 'n ouwe deure Werk aan brug is uitgesteld Laaggeletterdheid blijft probleem zeeland 131 SGP en PW vragen om aandacht voor vissers Zeeuwse films bi Film by the Sea - - - - - Zeeuws Luik: p] zaterdag 3 september 2011 op diverse plaatsen ook antikernenergieborden geplaatst, foto's Ronald den Dekker weken handig gebruik gemaakt. Eerder waren ze al actief met de verfkwast om op viaducten over de A58 hun mening te bloklette- ren. Op verscheidene plekken zijn inmiddels borden langs de auto snelweg en ook langs andere we gen verschenen met aansporingen te stoppen met de nucleaire stroomopwekking en zeker geen tweede kerncentrale te bouwen. De eigenaren van de grond heb ben kennelijk geen bezwaar. Qua vorm en uitvoering doen de bor den denken aan de reclameuitin gen die een jaar of vijftien geleden met zoveel succes zijn bestreden: schilderachtig maar rommelig. Gedeputeerde Sjoerd Heijning (WD, landschap) heeft de borden ook gezien. „Ik vind ze niet fraai en persoonlijk spreekt de bood schap me niet aan. Maar het mag gewoon." feestgangers en wat vroege veugels te kieken nè 'Michiel de Ruyter'. Aoles bleef drieve en [an wou drek richting de vaergeule. Di ao nuch tere Henk weinig zin in en ie bleef 'm d'r mè op wieze da 'Bressies' hin Brighton was en dat 'n beter nie in de sterreke stroom kon kom- me, wan ao je alleen j'n anden eit om te roeien, dan maek je weinig of hin kans d'r wi levend af te kommen, laet stae Engeland te be zoeken! Langzaem droeng 't ook tot Jan deu, dat 'n toch mè beter kon kere, a hieng 't nie van arte. Deu d'inzet van Henk hieng dat, hoewel de 'boot' nie erreg wendbaer was! 'Di lei noe Engeland, Jan', merkte Henk op, onderwiele dat 'n nè de boulevaar wees. Het wier een hachelijke onderne ming, de trugtocht. De deure dreig de af en toe te zienken en Jan zat toch a nie zö stevig. Ie wier ineens bange en sproeng, in z'n hoeie hoed, 't waeter in. Even docht Henk, dat ier z'n eihen een hroöt drama an 't voltrekken was. Mè Jan bleek een hoeie zwemmer en 't kouwe waeter zurgde vö een flin ke ontnuchtering! Saemen bin ze op strange gekom- me, a moe je nie vraehe oe..! De publieke belangstelling was aolmè hróter hore en toen ze an wal kwaeme, kloenk een dunderend applaus. Wi de deure gebleven is, vertelt het verhaal nie. Misschien wè angespoeld tegen de krietrot- sen in Engeland..! Het feêst was hliek vöbie vö de twi 'matrozen,. De vrouwe van Jan, van d'ergste schrik bekomme, sprak 'n bestraf fend toe: 'Ik kan wè brulle Jan, nèt een nieuw stel kleren gekocht en noe niks mi waerd', foeterde ze. 'Ik kan ook wè brulle, want ik bin nie in Engeland', murmelde Jan. En of'n dat as een hrap bedoelde is nie bekend. Een onwaerschienlijk verhaal? Je mag 't gerust he vraehe an de man die 't vertelde. Ie weun nog op de boulevaar, in een uus op de bega- ene grond, mee een nieuwe deu re..! Ie eêt alleên hin Henk...! door Marcel Modde middelburg - Het slagen van de aanpak van laaggeletterdheid in Zeeland staat of valt met de bereid heid van de gemeenten om het stokje van de provincie over te ne men. Dat kost ze gezamenlijk jaar lijks 40.000 euro, blijkt uit de af sluitende evaluatie van het vierja- renproject. 'Een dubbeltje per in woner', wordt de gemeenten in de rapportage alvast voorgerekend. De komende maanden moet dui delijk worden of de aanpak kan worden verankerd. Stoppen is volgens onderwij'sgede- puteerde George van Heukelom geen optie. „Laaggeletterdheid is een groot maatschappelijk pro bleem, dat ook in Zeeland voor komt." Een tweedeling dreigt wan KREEKRAKBRUG door Nadia Berkelder RILLAND - De Kreekrakbrug over het Schelde-Rijnkanaal wordt pas in 2014 gerenoveerd. Dat is twee jaar later dan de bedoeling was. Het staal van de brug is verzwakt. Vier jaar geleden trok minister Eur- lings van Verkeer aan de bel: uit onderzoek bleek dat tien stalen bruggen in Nederland zo waren verzwakt dat ze binnen vijf jaar moesten worden vervangen of ver sterkt. De bruggen hadden last van metaalmoeheid. De Kreekrak brug - onderdeel van de A58 - was één van de tien. Het gaat in het ge val van de kreekrakbrug trouwens om twee exemplaren. Nu blijkt dat de brug pas in 2014 op de planning staat voor renova tie. Andere bruggen in Nederland zijn eerder aan de beurt, zegt Edwin de Feijter van Rijkswater staat. Waarom dat is, blijft wat vaag. „Het zal met geld te maken hebben", zegt de woordvoerder. De lijst zwakke bruggen is inmid dels trouwens uitgebreid tot veer tien. We hoeven niet bang te zijn dat we in de tussentijd door het wegdek zakken, zegt De Feijter. „De Vlakebrug blijft veilig tot 2014. We houden periodiek inspec ties, en ook de asfaltlaag wordt geïnspecteerd. Mocht blijken dat ingrijpen noodzakelijk is, dan doen we dat natuurlijk." De brug hoeft niet te worden vervangen. Over de brug wordt een laag van hogesterkte beton aangebracht „Een speciaal soort beton dat er voor zorgt dat de krachten zoda nig worden verdeeld dat de metaal moeheid wordt opgelost." Dat werk zorgt vermoedelijk voor veel hinder voor het verkeer. De veertien zwakke bruggen zijn allemaal ontworpen en gebouwd in de jaren zeventig, vertelt De Fe ijter. De constructies zijn gemaakt met de kennis die men destijds had over de toekomstige belasting. Maar dat is anders gelopen. „De verkeerscapaciteit en het gewicht van vrachtwagens is sneller geste gen dan toen voor mogelijk werd gehouden." Inmiddels is al een aantal van de bruggen aangepakt, ook bruggen die oorspronkelijk'later op de plan ning stonden dan de Kreekrak brug, zoals de Calandbrug bij Ro zenburg. Na de renovatie moeten de bruggen weer dertig jaar mee kunnen. door Ab van der Sluis MIDDELBURG - Frankrijk moet Zeeuwse vissers met rust laten. Dat stellen de fracties van SGP en de PW in vragen aan Provinciale Staten. De twee politieke partijen zeggen van vissers te horen dat Franse autoriteiten hoge boetes uit delen en dat lokale vissers Zeeuw se kotters lastig vallen. Zeeuwse vissers hebben in een brief aan de politiek hulp van de overheid gevraagd. In maart kwam de kwestie ook al aan het licht. De Fransen vinden dat de visgronden voor de kust aan Franse vissers toe behoren. De toegang tot de haven van Boulogne sur werd werd bij voorbeeld geblokkeerd. Staatssecre taris Henk Bleker besloot toen om opheldering te vragen. Tussen Nederland en Frankrijk werd afgesproken een gedragscode uit te werken. Ook werd besloten om elke eerste vrijdag van de maand met ingang van 1 septem ber Franse en Nederlandse vissers "bij elkaar te brengen om visserij- plannen uit te wisselen om nieu we problemen te voorkomen. Volgens SGP en PW zijn de con flicten nog niet voorbij. Vissers lo pen het risico opgebracht te wor den door Franse controleurs in Franse havens waar vistuig en -vangst afgenomen worden en waar bovendien duizenden euro's boetes betaald moeten worden. De SGP-statenfractie zegt bezorgd te zijn over de aanhoudende pro blemen. Op 14 september gaat de TweedeKamerfractie de kwestie aan de orde stellen in een debat met staatssecretaris Bleker. De PW vraagt Gedeputeerde Sta ten van Zeeland of het niet moge lijk is om 'op een steenworp' af stand Nederlandse controleurs stand by te houden om in geval van onregelmatigheden poolshoog te te kunnen nemen. neer mensen niet kunnen meeko men 'in de snel veranderende in formatie- en kennismaatschappij', waarschuwt de gedeputeerde in een brief bij het evaluatierapport. De afgelopen jaren is vooral geïn vesteerd in de opzet van een breed netwerk om taboes te doorbreken en de bewustwording te stimule ren^ Zie ook Spectrum, pagina 2 en 3 1 Zondag 11 september in CineCity Vlissingen Maandag 12 en dinsdag 13 september in CineCity Temeuzen II tickets info: www.filmbythesea.nl v ilm, "sea

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 55