tegen kernenergie
boulevard op 'n ouwe deure
Werk aan brug
is uitgesteld
Laaggeletterdheid blijft probleem
zeeland 131
SGP en PW vragen om
aandacht voor vissers
Zeeuwse films bi
Film by the Sea
- - - - -
Zeeuws Luik:
p]
zaterdag 3 september 2011
op diverse plaatsen ook antikernenergieborden geplaatst, foto's Ronald den Dekker
weken handig gebruik gemaakt.
Eerder waren ze al actief met de
verfkwast om op viaducten over
de A58 hun mening te bloklette-
ren. Op verscheidene plekken zijn
inmiddels borden langs de auto
snelweg en ook langs andere we
gen verschenen met aansporingen
te stoppen met de nucleaire
stroomopwekking en zeker geen
tweede kerncentrale te bouwen.
De eigenaren van de grond heb
ben kennelijk geen bezwaar. Qua
vorm en uitvoering doen de bor
den denken aan de reclameuitin
gen die een jaar of vijftien geleden
met zoveel succes zijn bestreden:
schilderachtig maar rommelig.
Gedeputeerde Sjoerd Heijning
(WD, landschap) heeft de borden
ook gezien. „Ik vind ze niet fraai
en persoonlijk spreekt de bood
schap me niet aan. Maar het mag
gewoon."
feestgangers en wat vroege veugels
te kieken nè 'Michiel de Ruyter'.
Aoles bleef drieve en [an wou drek
richting de vaergeule. Di ao nuch
tere Henk weinig zin in en ie bleef
'm d'r mè op wieze da 'Bressies'
hin Brighton was en dat 'n beter
nie in de sterreke stroom kon kom-
me, wan ao je alleen j'n anden eit
om te roeien, dan maek je weinig
of hin kans d'r wi levend af te
kommen, laet stae Engeland te be
zoeken!
Langzaem droeng 't ook tot Jan
deu, dat 'n toch mè beter kon kere,
a hieng 't nie van arte. Deu d'inzet
van Henk hieng dat, hoewel de
'boot' nie erreg wendbaer was!
'Di lei noe Engeland, Jan', merkte
Henk op, onderwiele dat 'n nè de
boulevaar wees.
Het wier een hachelijke onderne
ming, de trugtocht. De deure dreig
de af en toe te zienken en Jan zat
toch a nie zö stevig. Ie wier ineens
bange en sproeng, in z'n hoeie
hoed, 't waeter in. Even docht
Henk, dat ier z'n eihen een hroöt
drama an 't voltrekken was. Mè
Jan bleek een hoeie zwemmer en
't kouwe waeter zurgde vö een flin
ke ontnuchtering!
Saemen bin ze op strange gekom-
me, a moe je nie vraehe oe..! De
publieke belangstelling was aolmè
hróter hore en toen ze an wal
kwaeme, kloenk een dunderend
applaus. Wi de deure gebleven is,
vertelt het verhaal nie. Misschien
wè angespoeld tegen de krietrot-
sen in Engeland..! Het feêst was
hliek vöbie vö de twi 'matrozen,.
De vrouwe van Jan, van d'ergste
schrik bekomme, sprak 'n bestraf
fend toe: 'Ik kan wè brulle Jan, nèt
een nieuw stel kleren gekocht en
noe niks mi waerd', foeterde ze.
'Ik kan ook wè brulle, want ik bin
nie in Engeland', murmelde Jan.
En of'n dat as een hrap bedoelde
is nie bekend.
Een onwaerschienlijk verhaal? Je
mag 't gerust he vraehe an de man
die 't vertelde. Ie weun nog op de
boulevaar, in een uus op de bega-
ene grond, mee een nieuwe deu
re..! Ie eêt alleên hin Henk...!
door Marcel Modde
middelburg - Het slagen van de
aanpak van laaggeletterdheid in
Zeeland staat of valt met de bereid
heid van de gemeenten om het
stokje van de provincie over te ne
men. Dat kost ze gezamenlijk jaar
lijks 40.000 euro, blijkt uit de af
sluitende evaluatie van het vierja-
renproject. 'Een dubbeltje per in
woner', wordt de gemeenten in de
rapportage alvast voorgerekend.
De komende maanden moet dui
delijk worden of de aanpak kan
worden verankerd.
Stoppen is volgens onderwij'sgede-
puteerde George van Heukelom
geen optie. „Laaggeletterdheid is
een groot maatschappelijk pro
bleem, dat ook in Zeeland voor
komt." Een tweedeling dreigt wan
KREEKRAKBRUG
door Nadia Berkelder
RILLAND - De Kreekrakbrug over
het Schelde-Rijnkanaal wordt pas
in 2014 gerenoveerd. Dat is twee
jaar later dan de bedoeling was.
Het staal van de brug is verzwakt.
Vier jaar geleden trok minister Eur-
lings van Verkeer aan de bel: uit
onderzoek bleek dat tien stalen
bruggen in Nederland zo waren
verzwakt dat ze binnen vijf jaar
moesten worden vervangen of ver
sterkt. De bruggen hadden last
van metaalmoeheid. De Kreekrak
brug - onderdeel van de A58 - was
één van de tien. Het gaat in het ge
val van de kreekrakbrug trouwens
om twee exemplaren.
Nu blijkt dat de brug pas in 2014
op de planning staat voor renova
tie. Andere bruggen in Nederland
zijn eerder aan de beurt, zegt
Edwin de Feijter van Rijkswater
staat. Waarom dat is, blijft wat
vaag. „Het zal met geld te maken
hebben", zegt de woordvoerder.
De lijst zwakke bruggen is inmid
dels trouwens uitgebreid tot veer
tien. We hoeven niet bang te zijn
dat we in de tussentijd door het
wegdek zakken, zegt De Feijter.
„De Vlakebrug blijft veilig tot
2014. We houden periodiek inspec
ties, en ook de asfaltlaag wordt
geïnspecteerd. Mocht blijken dat
ingrijpen noodzakelijk is, dan
doen we dat natuurlijk." De brug
hoeft niet te worden vervangen.
Over de brug wordt een laag van
hogesterkte beton aangebracht
„Een speciaal soort beton dat er
voor zorgt dat de krachten zoda
nig worden verdeeld dat de metaal
moeheid wordt opgelost." Dat
werk zorgt vermoedelijk voor veel
hinder voor het verkeer.
De veertien zwakke bruggen zijn
allemaal ontworpen en gebouwd
in de jaren zeventig, vertelt De Fe
ijter. De constructies zijn gemaakt
met de kennis die men destijds
had over de toekomstige belasting.
Maar dat is anders gelopen. „De
verkeerscapaciteit en het gewicht
van vrachtwagens is sneller geste
gen dan toen voor mogelijk werd
gehouden."
Inmiddels is al een aantal van de
bruggen aangepakt, ook bruggen
die oorspronkelijk'later op de plan
ning stonden dan de Kreekrak
brug, zoals de Calandbrug bij Ro
zenburg. Na de renovatie moeten
de bruggen weer dertig jaar mee
kunnen.
door Ab van der Sluis
MIDDELBURG - Frankrijk moet
Zeeuwse vissers met rust laten.
Dat stellen de fracties van SGP en
de PW in vragen aan Provinciale
Staten. De twee politieke partijen
zeggen van vissers te horen dat
Franse autoriteiten hoge boetes uit
delen en dat lokale vissers Zeeuw
se kotters lastig vallen.
Zeeuwse vissers hebben in een
brief aan de politiek hulp van de
overheid gevraagd. In maart kwam
de kwestie ook al aan het licht. De
Fransen vinden dat de visgronden
voor de kust aan Franse vissers toe
behoren. De toegang tot de haven
van Boulogne sur werd werd bij
voorbeeld geblokkeerd. Staatssecre
taris Henk Bleker besloot toen om
opheldering te vragen.
Tussen Nederland en Frankrijk
werd afgesproken een gedragscode
uit te werken. Ook werd besloten
om elke eerste vrijdag van de
maand met ingang van 1 septem
ber Franse en Nederlandse vissers
"bij elkaar te brengen om visserij-
plannen uit te wisselen om nieu
we problemen te voorkomen.
Volgens SGP en PW zijn de con
flicten nog niet voorbij. Vissers lo
pen het risico opgebracht te wor
den door Franse controleurs in
Franse havens waar vistuig en
-vangst afgenomen worden en
waar bovendien duizenden euro's
boetes betaald moeten worden.
De SGP-statenfractie zegt bezorgd
te zijn over de aanhoudende pro
blemen. Op 14 september gaat de
TweedeKamerfractie de kwestie
aan de orde stellen in een debat
met staatssecretaris Bleker.
De PW vraagt Gedeputeerde Sta
ten van Zeeland of het niet moge
lijk is om 'op een steenworp' af
stand Nederlandse controleurs
stand by te houden om in geval
van onregelmatigheden poolshoog
te te kunnen nemen.
neer mensen niet kunnen meeko
men 'in de snel veranderende in
formatie- en kennismaatschappij',
waarschuwt de gedeputeerde in
een brief bij het evaluatierapport.
De afgelopen jaren is vooral geïn
vesteerd in de opzet van een breed
netwerk om taboes te doorbreken
en de bewustwording te stimule
ren^
Zie ook Spectrum, pagina 2 en 3
1
Zondag 11 september in CineCity Vlissingen
Maandag 12 en dinsdag 13 september in CineCity Temeuzen II
tickets info: www.filmbythesea.nl v
ilm,
"sea