Vette actie voor jong publiek
n Echte zaken
Dirty Harry
De nieuwe
politieserie Seinpost
Den Haag mikt op
een jong publiek. Dat
betekent: jonge
acteurs, veel actie,
veel intrige én Jim
Bakkum in een
politiepak. Een kijkje
op locatie.
door Rivka Croenier
TERUGGESPOELD
m media@wegener.nl 35 media
|gjjg| 024-3650570
IS" Zaterdag 3 september 2011
Een politieauto scheurt
over het grote parkeer
terrein van de rioolzui
veringsinstallatie in
Scheveningen. De auto
komt piepend tot stil
stand, agent Chiel Maas (lim Bak
kum) springt eruit. Hij rent naar
een zilvergrijze Peugeot, buigt zich
door het openstaande raam, slaakt
een kreet en zakt wanhopig op
zijn knieën. Collega Antje Van Vel-
'zen (Saar Koningsberger) komt
aangerend: verwilderde blik,
zwaaiend met haar dienstwapen.
De actiescène moet een stuk of
tien keer over voordat regisseur
Lourens Blok tevreden is. Tegen
die tijd heeft Bakkum zijn bilspier
verrekt en hinkelt hij met een van
pijn verwrongen gezicht rond. Een
legertje stoere brandweermannen-
en vrouwen marcheert het terrein
op voor de volgende scène, ambu
lancebroeders schuifelen er met
een brancard tussendoor.
Het onderscheid tussen echte
hulpverleners en figuranten is op
de set van de nieuwe politieserie
Seinpost Den Haag niet geheel dui
Volgens acteur Egbert Jan Weeber is Seinpost Den Haag niet de zoveelste politieserie. „Het is frisser, energieker en
grimmiger." foto Oinand van der Wal/KRO
delijk. Niet gek, Den Haag wil zich
immers profileren als filmstad van
Nederland. Daarom mogen de ma
kers van de serie politieauto's le
nen, worden straten afgezet en mo
gen agenten van het korps Haag
landen en hulpverleners figureren.
Er is ook een politie-inspecteur op
de set, die niet alleen chauffeurs
van verkeerd geparkeerde auto's te
rechtwijst, maar ook antwoord
weet op kwesties in de verhaallijn.
De KRO mikt met de tiendelige se
rie op een jong publiek, dus: veel
actie, veel intrige, onderwerpen
als loverboys en cybercrime en jon
ge acteurs. Victor Löw (49), de
oudste in de serie, is de humeurige
chef. Egbert Jan Weeber speelt re
chercheur Maik Hofman, een op
standige telg uit een bemiddeld
Wassenaars milieu. „Niet de meest
sympathieke figuur, behoorlijk in
telligent, maar ook een fuckertje
en daardoor erg fijn om te spelen."
Seinpost Den Haag is zeker niet de
zoveelste politieserie, vindt Wee
ber. „Doordat we allemaal wat jon
ger zijn, is het frisser en energie
ker. En doordat er zo veel actie in
zit en niet alle zaken worden opge
lost, is het ook grimmiger."
Hij draagt geen uniform in de se
rie. „Helaas, het leek me altijd leuk
een keer in politiepak rond te lo
pen. Gelukkig liepen we een paar
dagen met de politie mee, kregen
schietles, leerden hoe je boeien
om moet doen en liepen even in
uniform over straat. Bizar, je
straalt macht uit, maar wekt ook
agressie op, je ziet dat mensen op
hun hoede zijn als je eraan komt."
Bakkum mag ondertussen even
uitpuffen voor de volgende scène.
Het politiepak heeft inderdaad een
bijzondere uitwerking, erkent hij.
„Die koppel doet alles, met wapen
en pepperspray eraan voel je je
echt agent." Koningsberger (23), de
benjamin van het bureau en van
de cast, voelt ook de magie van de
koppel. „Er gebeurt iets met je als
je dat ding omgespt."
Het is de eerste grote rol voor de
voormalige TMF-presentatrice. „Ik
heb vier jaar niet geacteerd, dus ik
was redelijk verbaasd dat ik deze
rol kreeg. In het begin was ik wel
gespannen. Ik wilde telkens scènes
terugzien om te kijken of ik het
wel goed deed." Inmiddels heeft
ze haar personage aardig in de
smiezen en geniet ze van de opna
mes. „Ik vind het ontzettend leuk
om adrenalineachtige dingen te
doen. Scheuren, schietscènes, wil
de achtervolgingen. Heerlijk."
Wat Seinpost ook anders maakt, is
dat de 'carrière' van de jonge boef
Barry (Tibor Lukacs) een vast deel
van de verhaallijn is. Lukacs: „Ik
mag doen wat ik wil. Schieten,
snuiven, alles. Ik wandel een beet
je om die gasten van het politiebu
reau heen. Ik begin klein en elke af
levering sprokkel ïk er wat bij, zo
dat ik aan het eind van de serie
een volleerd crimineel ben." De
leukste rol, vindt hij. „Hiervoor
speelde ik in de Co-assistent, het
drama lag bij de patiënt, ik mocht
alleen vragen hoe de patiënt zich
voelde. Nu ligt het drama bij mij."
Lukacs groeide op in Den Haag.
„Dus ik ken gastjes als Barry wel.
Ze zijn niet in- en inslecht, maar
waarom zou je acht uur op school
zitten terwijl je ook twee uur kunt
hosselen en zes uur kunt chillen?"
Voor deze rol mag hij volop stoer
doen. „In het Kurhaus eten zonder
te betalen, heel hard met een auto
scheuren, een overval plegen."
Kortom: vette actie!
Achter Seinpost Den Haag zitten
scenarioschrijvers van naam:
Henk Apotheker (Van Speijk, Flik
ken Maastricht), Stan Lapinski
(Russen, Van Speijk), Jan Harm
Dekker (Flikken Maastricht, Baan-
tjeren Simone Kome van Breu-
gei Meiden van de Wit, Parels en
zwijnen). De verhaallijnen zijn ge
baseerd op echte politiezaken.
Seinpost Den Haag, vanaf morgen
(4 september) elke zondag op
Nederland 3 om 20.25 uur.
PW< Reageren?
media@wegener.nl
In de serie Teruggespoeld staat
wekelijks de spot gericht op
een filmklassieker die op veel
mensen een onuitwisbare
indruk heeft gemaakt.
Films van regisseurs als Sam Peckin-
pah of Don Siegel stonden niet erg
hoog op de verlanglijst van de film
club waar ik in de jaren zeventig lid
van was. Wij hadden een gids van Gofilex,
verhuurder van 16 mm-fïlms, waarin 'Dirty
Harry' (1971) van Don Siegel stond, maar de
meerderheid van het 'bestuur' program
meerde liever Ingmar Bergman of Miche
langelo Antonioni. Amerikaans mocht ook,
maar dan moest het 'Easy rider' of'The gra
duate' zijn. Nu heb ik niets tegen Bergman
- hoewel ik anderhalf uur naar Liv Ullman
kijken altijd beschouwde als iets dat dicht
in de buurt kwam van Chinese watertor
tuur - en 'Blow up' van Antonioni is een
meesterwerk. Maar als 'contrapunt' en
'goed voor de discussie' had ik heel graag
'Dirty Harry' gezien. Al werd die destijds
door mijn favoriete fïlmrecensente Pauline
Kael als 'fascistisch' neergesabeld, een me
ning die ongeveer iedereen die zichzelf als
progressief beschouwde, omarmde. Mijn te
genwerping dat er iets heel erg intolerants
kleeft aan mensen die zich permitteren
principiële meningen te hebben over films
die ze niet hebben gezien, maakte geen in
druk. Ik had graag hun gezichten willen
zien na deze dialoog:
Harry Callahan (Clint Eastwood): 'When
an adult male is chasing a female with int
ent to commit rape, I shoot the bastard.
That's my policy'.
Burgemeester (John Vernon): 'Intent? How
did you establish that?'
Callahan: 'When a naked man is chasing a
Clint Eastwood als politieman 'Dirty' Harry
Callahan, die het recht in eigen hand neemt.
woman through an alley with a butcher's
knife and a hard-on, I figure he isn't out col
lecting for the Red Cross!' (loopt de kamer
uit)
Burgemeester: 'He's got a point\
'Dirty Harry' klom in de afgelopen decen
nia op van revisionistische, rechtsreactio-
naire propagandafilm naar zwart, elegant
gefilmd meesterwerk, over een politieman
die het recht in eigen hand neemt omdat
wettelijke kaders gunstig uitpakken voor
criminelen. Het is de voorloper van tal van
vigilante-films ('Death wish') en losgesla
gen politieman-films ('Die hard', 'Lethal
weapon') en minder geslaagde vervolgen
('Magnum force' en 'Sudden impact').
Maar 'Dirty Harry' blijft superieur door de
woeste, licht hysterische verhaallijn, de ner
veuze jazzscore van Lalo Shifrin en de su
blieme meesterhand van Don Siegel die,
mogelijk zonder het te beseffen, de beste
film uit zijn loopbaan maakte. Eastwood is
op zijn meest stoïcijns als Harry, een man
die je niet als kennis wil hebben, maar die
je graag in de buurt wilt zien als je dierba
ren iets wordt aangedaan. Zijn 'Do you feel
lucky'-monoloog is onsterfelijk geworden.
door Johan van de Beek