Vette actie voor jong publiek n Echte zaken Dirty Harry De nieuwe politieserie Seinpost Den Haag mikt op een jong publiek. Dat betekent: jonge acteurs, veel actie, veel intrige én Jim Bakkum in een politiepak. Een kijkje op locatie. door Rivka Croenier TERUGGESPOELD m media@wegener.nl 35 media |gjjg| 024-3650570 IS" Zaterdag 3 september 2011 Een politieauto scheurt over het grote parkeer terrein van de rioolzui veringsinstallatie in Scheveningen. De auto komt piepend tot stil stand, agent Chiel Maas (lim Bak kum) springt eruit. Hij rent naar een zilvergrijze Peugeot, buigt zich door het openstaande raam, slaakt een kreet en zakt wanhopig op zijn knieën. Collega Antje Van Vel- 'zen (Saar Koningsberger) komt aangerend: verwilderde blik, zwaaiend met haar dienstwapen. De actiescène moet een stuk of tien keer over voordat regisseur Lourens Blok tevreden is. Tegen die tijd heeft Bakkum zijn bilspier verrekt en hinkelt hij met een van pijn verwrongen gezicht rond. Een legertje stoere brandweermannen- en vrouwen marcheert het terrein op voor de volgende scène, ambu lancebroeders schuifelen er met een brancard tussendoor. Het onderscheid tussen echte hulpverleners en figuranten is op de set van de nieuwe politieserie Seinpost Den Haag niet geheel dui Volgens acteur Egbert Jan Weeber is Seinpost Den Haag niet de zoveelste politieserie. „Het is frisser, energieker en grimmiger." foto Oinand van der Wal/KRO delijk. Niet gek, Den Haag wil zich immers profileren als filmstad van Nederland. Daarom mogen de ma kers van de serie politieauto's le nen, worden straten afgezet en mo gen agenten van het korps Haag landen en hulpverleners figureren. Er is ook een politie-inspecteur op de set, die niet alleen chauffeurs van verkeerd geparkeerde auto's te rechtwijst, maar ook antwoord weet op kwesties in de verhaallijn. De KRO mikt met de tiendelige se rie op een jong publiek, dus: veel actie, veel intrige, onderwerpen als loverboys en cybercrime en jon ge acteurs. Victor Löw (49), de oudste in de serie, is de humeurige chef. Egbert Jan Weeber speelt re chercheur Maik Hofman, een op standige telg uit een bemiddeld Wassenaars milieu. „Niet de meest sympathieke figuur, behoorlijk in telligent, maar ook een fuckertje en daardoor erg fijn om te spelen." Seinpost Den Haag is zeker niet de zoveelste politieserie, vindt Wee ber. „Doordat we allemaal wat jon ger zijn, is het frisser en energie ker. En doordat er zo veel actie in zit en niet alle zaken worden opge lost, is het ook grimmiger." Hij draagt geen uniform in de se rie. „Helaas, het leek me altijd leuk een keer in politiepak rond te lo pen. Gelukkig liepen we een paar dagen met de politie mee, kregen schietles, leerden hoe je boeien om moet doen en liepen even in uniform over straat. Bizar, je straalt macht uit, maar wekt ook agressie op, je ziet dat mensen op hun hoede zijn als je eraan komt." Bakkum mag ondertussen even uitpuffen voor de volgende scène. Het politiepak heeft inderdaad een bijzondere uitwerking, erkent hij. „Die koppel doet alles, met wapen en pepperspray eraan voel je je echt agent." Koningsberger (23), de benjamin van het bureau en van de cast, voelt ook de magie van de koppel. „Er gebeurt iets met je als je dat ding omgespt." Het is de eerste grote rol voor de voormalige TMF-presentatrice. „Ik heb vier jaar niet geacteerd, dus ik was redelijk verbaasd dat ik deze rol kreeg. In het begin was ik wel gespannen. Ik wilde telkens scènes terugzien om te kijken of ik het wel goed deed." Inmiddels heeft ze haar personage aardig in de smiezen en geniet ze van de opna mes. „Ik vind het ontzettend leuk om adrenalineachtige dingen te doen. Scheuren, schietscènes, wil de achtervolgingen. Heerlijk." Wat Seinpost ook anders maakt, is dat de 'carrière' van de jonge boef Barry (Tibor Lukacs) een vast deel van de verhaallijn is. Lukacs: „Ik mag doen wat ik wil. Schieten, snuiven, alles. Ik wandel een beet je om die gasten van het politiebu reau heen. Ik begin klein en elke af levering sprokkel ïk er wat bij, zo dat ik aan het eind van de serie een volleerd crimineel ben." De leukste rol, vindt hij. „Hiervoor speelde ik in de Co-assistent, het drama lag bij de patiënt, ik mocht alleen vragen hoe de patiënt zich voelde. Nu ligt het drama bij mij." Lukacs groeide op in Den Haag. „Dus ik ken gastjes als Barry wel. Ze zijn niet in- en inslecht, maar waarom zou je acht uur op school zitten terwijl je ook twee uur kunt hosselen en zes uur kunt chillen?" Voor deze rol mag hij volop stoer doen. „In het Kurhaus eten zonder te betalen, heel hard met een auto scheuren, een overval plegen." Kortom: vette actie! Achter Seinpost Den Haag zitten scenarioschrijvers van naam: Henk Apotheker (Van Speijk, Flik ken Maastricht), Stan Lapinski (Russen, Van Speijk), Jan Harm Dekker (Flikken Maastricht, Baan- tjeren Simone Kome van Breu- gei Meiden van de Wit, Parels en zwijnen). De verhaallijnen zijn ge baseerd op echte politiezaken. Seinpost Den Haag, vanaf morgen (4 september) elke zondag op Nederland 3 om 20.25 uur. PW< Reageren? media@wegener.nl In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Films van regisseurs als Sam Peckin- pah of Don Siegel stonden niet erg hoog op de verlanglijst van de film club waar ik in de jaren zeventig lid van was. Wij hadden een gids van Gofilex, verhuurder van 16 mm-fïlms, waarin 'Dirty Harry' (1971) van Don Siegel stond, maar de meerderheid van het 'bestuur' program meerde liever Ingmar Bergman of Miche langelo Antonioni. Amerikaans mocht ook, maar dan moest het 'Easy rider' of'The gra duate' zijn. Nu heb ik niets tegen Bergman - hoewel ik anderhalf uur naar Liv Ullman kijken altijd beschouwde als iets dat dicht in de buurt kwam van Chinese watertor tuur - en 'Blow up' van Antonioni is een meesterwerk. Maar als 'contrapunt' en 'goed voor de discussie' had ik heel graag 'Dirty Harry' gezien. Al werd die destijds door mijn favoriete fïlmrecensente Pauline Kael als 'fascistisch' neergesabeld, een me ning die ongeveer iedereen die zichzelf als progressief beschouwde, omarmde. Mijn te genwerping dat er iets heel erg intolerants kleeft aan mensen die zich permitteren principiële meningen te hebben over films die ze niet hebben gezien, maakte geen in druk. Ik had graag hun gezichten willen zien na deze dialoog: Harry Callahan (Clint Eastwood): 'When an adult male is chasing a female with int ent to commit rape, I shoot the bastard. That's my policy'. Burgemeester (John Vernon): 'Intent? How did you establish that?' Callahan: 'When a naked man is chasing a Clint Eastwood als politieman 'Dirty' Harry Callahan, die het recht in eigen hand neemt. woman through an alley with a butcher's knife and a hard-on, I figure he isn't out col lecting for the Red Cross!' (loopt de kamer uit) Burgemeester: 'He's got a point\ 'Dirty Harry' klom in de afgelopen decen nia op van revisionistische, rechtsreactio- naire propagandafilm naar zwart, elegant gefilmd meesterwerk, over een politieman die het recht in eigen hand neemt omdat wettelijke kaders gunstig uitpakken voor criminelen. Het is de voorloper van tal van vigilante-films ('Death wish') en losgesla gen politieman-films ('Die hard', 'Lethal weapon') en minder geslaagde vervolgen ('Magnum force' en 'Sudden impact'). Maar 'Dirty Harry' blijft superieur door de woeste, licht hysterische verhaallijn, de ner veuze jazzscore van Lalo Shifrin en de su blieme meesterhand van Don Siegel die, mogelijk zonder het te beseffen, de beste film uit zijn loopbaan maakte. Eastwood is op zijn meest stoïcijns als Harry, een man die je niet als kennis wil hebben, maar die je graag in de buurt wilt zien als je dierba ren iets wordt aangedaan. Zijn 'Do you feel lucky'-monoloog is onsterfelijk geworden. door Johan van de Beek

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 143