TheSÖB ftlm FÏ&tt*.ttcefi e&v Zeeuwg 1 L tast (ilmmenu 6eBaWenX— Tennessee Williams Passion in three movements 1 Pront in 't kleed Engel van Doel and l3th interna' ,tionaV film feftivat Vlissingen en Terneuzen 9.18 September 201 Wendeline Wijkstra in Passion in three movements. m k In de documentaire Passion in three movements volgt Rebecca van Wittene de jonge violist Mathieu van Bel len en danseres Wendeline Wijkstra. Beide Zeeuwse talenten zijn van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat met maar één ding bezig zijn: hun passie. Niet vanwege de roem maar vanuit de ware liefde voor het vak. „Ik denk niet eens dat het een keuze was", zegt Mathieu van Bellen (23), afkomstig uit Hulst. „Ik was vier, zag die viool en dacht: dit is wat ik wil.' Wendeline Wijkstra (21), danseres bij het Nationale Ballet, herkent het. „Ballerina worden was mijn droom en die is uitgekomen. Het is geen onderdeel van m'n leven. Alles draait erom." Vlissingen: zo. 11/09 15-45 uur zaal 2. Terneuzen: ma. 12/09, 21.00 uur, zaal 3. The Busch Ensemble - bestaande uit Mathieu van Bellen (viool), Gunel Mirzayeva (piano) en Jonathan Bloxham (cello) - verzorgt zondag 11 september een gratis koffieconcert (12.30-13.15 uur, Deltapavil joen, Vlissingen). Het concert is ingebed in de muziekfilms Pianomania (10.30 uur, zaal 5) en Nannerl, soeur de Mozart (13.30 uur, zaal 3). De korte film Pront in 't kleed gaat over de laatste vrouwen in Walcherse streek- dracht. Terwijl het ooit een wijdver spreid gebruik was, wordt dracht van daag de dag nog slechts door enkele ouderen gedragen. De film volgt drie da mes in hun dagelijks gebruik van de dracht, evenals een jonge vrouw die haar grootmoeders dracht aantrekt voor het jaarlijkse sjeesjesrijden. Gevoelens van trots, spijt en onzekerheid voor de toekomst voeren de boventoon in dit portret. Het is geschreven en gefilmd door Madelief de Heer, als afstudeerpro ject aan de Universiteit van Manchester. Vlissingen: zo. 11/09 18.15 uur zaal 7 De Engel van Doel is een documentaire van Tom Fassaert over het einde van het dorp Doel. Dit dorp moet plaatsma ken voor de almaar uitbreidende ha vens van Antwerpen. Ondanks veel ver zet hebben de meeste originele dorpsbe woners het dorp al verlaten. Tom Fassaert schoot de beelden voor De Engel van Doel gedurende zo'n zes jaar. In die periode volgde hij ook de we duwe Emilienne Driesen, die haar woonplek vergeefs probeert te behou- ,den. Vlissingen: zo. 11/09 10.30 uur zaal 2 (met inleiding van producente Digna Sinke). Mathieu van Bellen speciaal voor de filmliefhebbers (metpii"boompitieS enGranaPadano garnalensausje Rundercarpaccto .varkenshaas me Crème brulee Gebakken HOTEL BRASSERIE DE LEUGENAAR Boulevard Banked 132 - Vlissingen 0118 412500 - info@hoteldeleugenaar.nl www.hoteldeleugenaar nl lekker anders en puur eten Dit jaar is het honderd jaar geleden dat de Amerikaanse schrijver Tennessee Williams (1911-1983) werd geboren. Een mooie aanleiding ook voor Film by the Sea om een retro spectief aan hem te wijden, want een aantal van zijn werken haalde uiteindelijk ook het witte doek. Het Zeeuwse filmfestival vertoont vier verfilmingen, waaronder de klassieker A streetcar na med Desire (1951) van Elia Kazan. Williams schreef samen met Oscar Saul het scenario. Mar lon Brando brak voorgoed door in Hollywood met zijn rol als de onweerstaanbare bruut Stanley Kowalski. De film werd genomineerd voor in totaal twaalf Oscars, waarvan er uit eindelijk vier werden verzilverd. Daarnaast draait Film by the Sea Baby doll van eveneens Elia Kazan (1956, met Caroll Ba ker, Karl Malden en Eli Wallach), Cat on a hot tin roof (1958) van Richard Brooks (met Paul Newman en Elizabeth Taylor) en The night of the iguana (1964) van John Huston, met Ri chard Burton, Ava Gardner, Sue Lyon en Grayson Hall. Alle voorstellingen zijn in Vlissingen: A streetcar named Desire: vr. 16/09 1330 uur, za. 17/0911.00 uur Baby doll: di. 13/09 10.30 uur, do 15/09 10.00 uur Cat on a hot tin roof: do. 15/0913.30 uur, za. 17/0913.30 uur The night of the iguana: ma. 12/091100 uur, za. 17/09 16.30 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 104