Piepend en rokend door de bocht uit13 Nachtvlinders in 't geborgene Drift Challenge by Sea donderdag 1 september 2011 door Maurits Sep Piepende banden, gieren de motoren, dikke rook wolken. Spektakel verze kerd tijdens de Drift Challenge by Sea in Vlis- singen. Maar daar gaat het eigen lijk niet eens om. Het is vooral de stuurmanskunst om met je auto zo dicht bij die van je opponent te blijven. Dat levert punten op. De besten kunnen hun auto met too kilometer per uur door de bocht laten glijden - driften - op amper centimeters van hun tegen stander. „Dat is de kick: controle hebben over je auto. De grens tus sen balanceren en doorslaan is heel dun. Het is spelen op de milli meter", vertellen Jan Lokerse en Jo hn van Baaien. De twee zijn lid van het Drift Team Zeeland en organiseren het evenement dat komend weekein de plaatsvindt. Zij zijn erin ge slaagd de top van het driften in Ne derland naar Vlissingen te halen. Het is niet zo moeilijk om de rij ders te verleiden, want er zijn in Nederland maar weinig wedstrij den; ze grijpen dus elke kans graag aan. Het moeilijke is juist een wed strijd mogelijk te maken, vertellen zij. „Er is een gebrek aan locaties. Als er ergens een wedstrijd is, mo- men er al snel klachten over ge luid. Dan houdt het na één keer op. Daarom vinden wij het ook zo bijzonder dat Zeeland Seaports het terrein beschikbaar wilde stel len en ook de gemeente Vlissin gen ons toestemming gaf" Dat driften gepaard gaat met veel lawaai, is nu eenmaal zo. Het ge piep van de spinnende banden op het asfalt klinkt nog harder dan het gebrul van de zware V8-moto- ren met hun honderden pk's. Re gen en een nat wegdek dempen het geluid, maar nemen ook een groot deel van het spektakel weg. „Want op een natte baan creëer je geen rook. Da's het einde van de sport. Een droge baan is ook tech nisch veel beter, want dan heb je meer grip." Op het terrein aan de Buitenhaven is een baan uitgezet: eerst een lang recht stuk, dan een lange bocht naar links en door een chicane (s-bocht) terug naar de finish. Er komen 32 rijders aan de start. Die rijden steeds in tweetallen tegen el kaar, zodat er uiteindelijk een fina le met twee rijders overblijft. Een jury verdeelt tien punten per race. Hoe dichter de tweede rijder bij de eerste blijft en hoe beter hij de figuren volgt die de tegenstander maakt, hoe meer punten hij krijgt. Dat leidt tot scores als 6/4,7/3. De voorrondes worden zaterdag verreden. Die bepalen de stand in de top 32 voor de wedstrijden op zondag en dus de indeling voor wie tegen wie uitkomt. Lokerse: „De beste rijdt tegen de slechtste en zo houden we uiteindelijk de twee besten over, of er moeten ver rassingen tussen zitten." Ervaring, talent en materiaal vor men de beslissende factoren. Hoe meer vermogen de auto heeft, hoe gemakkelijker het driften gaat en hoe spectaculairder het is om te zien. Wie de auto's van dichtbij wil bewonderen, kan terecht in de paddocks, nodigt Lokerse uit. „De rijders geven graag uitleg." De Drift Challenge by Sea vindt plaats op zaterdag 3 (10-18 uur) en zondag 4 september (10-17 uur). Op zaterdag vinden de trai ningen en voorrondes plaats, op zondag de trainingen en wedstrij den. Van 12-13 uur is het pauze; Het evenement wordt gehouden op het voormalige Olau-terrein in de Buitenhaven van Vlissingen; Bezoekers moeten hun auto parke ren op het terrein van de voormali ge PSD en kunnen lopend naar het evenemententerrein; Entree tot de Drift Challenge be draagt 5 euro per persoon. Daar van gaat de helft naar de Stichting Jayden (kinderkanker); Een rondje meerijden met een drift taxi? Dat kost 10 euro. Nachtvlinder, Avondrood. foto Kars Veling door Edith Ramakers Het kan zo maar gebeüren dat de deelnemers aan de Nationale Nachtvlinder nacht honderden verschillende nachtvlinders te zien krijgen. „Een verborgen wereld komt aan het licht", zegt Kars Veling van de Vlin derstichting. Vrijdagavond worden op meer dan zeventig locaties nachtvlin ders geteld. In Zeeland gebeurt dat op vier plekken. „Maar iedereen kan het thuis natuurlijk altijd zelf proberen. Pak een wit laken en een goede felle lamp en je ziet ver rassend veel leven. Ze houden ook van een rottende appel. Ze drin ken van het sap dat vrijkomt. Als de mensen vrijdag naar een excur- sieplek gaan, zullen er ook zoetig heden als lokmiddeltjes zijn." In heel Nederland zijn tweedui zend soorten nachtvlinders. Het leeuwendeel is grijs en bruin, maar er zijn ook kleurrijke nacht vlinders. Zoals de avondrood, die mooi oud-roze is, het rode wees kind, de gele hagedoornvlinder of de knalgroene zomervlinder. Veling kent de opvallende nacht vlinders: „Wat dacht u van van de huismoeder, de pyramide-uil of de vuursteenvlinder?", zegt hij, „die kunnen deelnemers zomaar te zien krijgen." De Vlinderstichting is sinds 1983 de beschermingsorganisatie voor vlinders en libellen. Door de nacht vlinders in Nederland te tellen, krijgt De Vlinderstichting een goed beeld van de vlindersstand in Nederland. „Het gaat niet goed met de vlinder. Dat komt doordat Nederland te veel aangeharkt is. Vlinders houden van biodiversi teit, van kruiden en allerlei bloem soorten." De bloemrijke akkerranden bij voorbeeld, die her en der worden ingezaaid, zijn goede initiatieven. Veling signaleert een lichtpuntje. De vlinderstand gaat dan wel ach teruit, maar minder snel dan 20 jaar geleden. Op www.nachtvlindernacht.nl staan de excursiepunten. In Zeeland zijn dat: Vlinderwerkgroep Zeeuws Vlaanderen Oost in Lamswaarde. Natuur Zo in Axel. De werkgroep vlinders en libellen Zeeland in Arnemuiden en 't Duumpje in Oostburg. Hard aanrijden, een hoek maken en rook ontwikkelen: zo zorgen de coureurs voor de spectaculaire acties tijdens het driften, foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 75