Piepend en rokend
door de bocht
uit13
Nachtvlinders in 't geborgene
Drift Challenge by Sea
donderdag 1 september 2011
door Maurits Sep
Piepende banden, gieren
de motoren, dikke rook
wolken. Spektakel verze
kerd tijdens de Drift
Challenge by Sea in Vlis-
singen. Maar daar gaat het eigen
lijk niet eens om. Het is vooral de
stuurmanskunst om met je auto
zo dicht bij die van je opponent te
blijven. Dat levert punten op.
De besten kunnen hun auto met
too kilometer per uur door de
bocht laten glijden - driften - op
amper centimeters van hun tegen
stander. „Dat is de kick: controle
hebben over je auto. De grens tus
sen balanceren en doorslaan is
heel dun. Het is spelen op de milli
meter", vertellen Jan Lokerse en Jo
hn van Baaien.
De twee zijn lid van het Drift
Team Zeeland en organiseren het
evenement dat komend weekein
de plaatsvindt. Zij zijn erin ge
slaagd de top van het driften in Ne
derland naar Vlissingen te halen.
Het is niet zo moeilijk om de rij
ders te verleiden, want er zijn in
Nederland maar weinig wedstrij
den; ze grijpen dus elke kans graag
aan. Het moeilijke is juist een wed
strijd mogelijk te maken, vertellen
zij. „Er is een gebrek aan locaties.
Als er ergens een wedstrijd is, mo-
men er al snel klachten over ge
luid. Dan houdt het na één keer
op. Daarom vinden wij het ook zo
bijzonder dat Zeeland Seaports
het terrein beschikbaar wilde stel
len en ook de gemeente Vlissin
gen ons toestemming gaf"
Dat driften gepaard gaat met veel
lawaai, is nu eenmaal zo. Het ge
piep van de spinnende banden op
het asfalt klinkt nog harder dan
het gebrul van de zware V8-moto-
ren met hun honderden pk's. Re
gen en een nat wegdek dempen
het geluid, maar nemen ook een
groot deel van het spektakel weg.
„Want op een natte baan creëer je
geen rook. Da's het einde van de
sport. Een droge baan is ook tech
nisch veel beter, want dan heb je
meer grip."
Op het terrein aan de Buitenhaven
is een baan uitgezet: eerst een lang
recht stuk, dan een lange bocht
naar links en door een chicane
(s-bocht) terug naar de finish. Er
komen 32 rijders aan de start. Die
rijden steeds in tweetallen tegen el
kaar, zodat er uiteindelijk een fina
le met twee rijders overblijft. Een
jury verdeelt tien punten per race.
Hoe dichter de tweede rijder bij
de eerste blijft en hoe beter hij de
figuren volgt die de tegenstander
maakt, hoe meer punten hij krijgt.
Dat leidt tot scores als 6/4,7/3.
De voorrondes worden zaterdag
verreden. Die bepalen de stand in
de top 32 voor de wedstrijden op
zondag en dus de indeling voor
wie tegen wie uitkomt. Lokerse:
„De beste rijdt tegen de slechtste
en zo houden we uiteindelijk de
twee besten over, of er moeten ver
rassingen tussen zitten."
Ervaring, talent en materiaal vor
men de beslissende factoren. Hoe
meer vermogen de auto heeft, hoe
gemakkelijker het driften gaat en
hoe spectaculairder het is om te
zien. Wie de auto's van dichtbij
wil bewonderen, kan terecht in de
paddocks, nodigt Lokerse uit. „De
rijders geven graag uitleg."
De Drift Challenge by Sea vindt
plaats op zaterdag 3 (10-18 uur)
en zondag 4 september (10-17
uur). Op zaterdag vinden de trai
ningen en voorrondes plaats, op
zondag de trainingen en wedstrij
den. Van 12-13 uur is het pauze;
Het evenement wordt gehouden
op het voormalige Olau-terrein in
de Buitenhaven van Vlissingen;
Bezoekers moeten hun auto parke
ren op het terrein van de voormali
ge PSD en kunnen lopend naar het
evenemententerrein;
Entree tot de Drift Challenge be
draagt 5 euro per persoon. Daar
van gaat de helft naar de Stichting
Jayden (kinderkanker);
Een rondje meerijden met een
drift taxi? Dat kost 10 euro.
Nachtvlinder, Avondrood. foto Kars Veling
door Edith Ramakers
Het kan zo maar gebeüren
dat de deelnemers aan de
Nationale Nachtvlinder
nacht honderden verschillende
nachtvlinders te zien krijgen. „Een
verborgen wereld komt aan het
licht", zegt Kars Veling van de Vlin
derstichting.
Vrijdagavond worden op meer
dan zeventig locaties nachtvlin
ders geteld. In Zeeland gebeurt dat
op vier plekken. „Maar iedereen
kan het thuis natuurlijk altijd zelf
proberen. Pak een wit laken en
een goede felle lamp en je ziet ver
rassend veel leven. Ze houden ook
van een rottende appel. Ze drin
ken van het sap dat vrijkomt. Als
de mensen vrijdag naar een excur-
sieplek gaan, zullen er ook zoetig
heden als lokmiddeltjes zijn."
In heel Nederland zijn tweedui
zend soorten nachtvlinders. Het
leeuwendeel is grijs en bruin,
maar er zijn ook kleurrijke nacht
vlinders. Zoals de avondrood, die
mooi oud-roze is, het rode wees
kind, de gele hagedoornvlinder of
de knalgroene zomervlinder.
Veling kent de opvallende nacht
vlinders: „Wat dacht u van van de
huismoeder, de pyramide-uil of de
vuursteenvlinder?", zegt hij, „die
kunnen deelnemers zomaar te
zien krijgen."
De Vlinderstichting is sinds 1983
de beschermingsorganisatie voor
vlinders en libellen. Door de nacht
vlinders in Nederland te tellen,
krijgt De Vlinderstichting een
goed beeld van de vlindersstand in
Nederland. „Het gaat niet goed
met de vlinder. Dat komt doordat
Nederland te veel aangeharkt is.
Vlinders houden van biodiversi
teit, van kruiden en allerlei bloem
soorten."
De bloemrijke akkerranden bij
voorbeeld, die her en der worden
ingezaaid, zijn goede initiatieven.
Veling signaleert een lichtpuntje.
De vlinderstand gaat dan wel ach
teruit, maar minder snel dan 20
jaar geleden.
Op www.nachtvlindernacht.nl staan
de excursiepunten. In Zeeland zijn dat:
Vlinderwerkgroep Zeeuws Vlaanderen
Oost in Lamswaarde. Natuur Zo in
Axel. De werkgroep vlinders en libellen
Zeeland in Arnemuiden en 't Duumpje
in Oostburg.
Hard aanrijden, een hoek maken en rook ontwikkelen: zo zorgen de coureurs voor de spectaculaire acties tijdens het driften, foto Willem Mieras