De plek speelt io I uit l!\, donderdag 1 september 2011 Charles Vermaas Charles Vermaas exposeert onder de titel 'Oprotten' persoonlijke in terpretaties van het nieuws in tien tallen tekeningen uit de periode 2006-2009. In bruuske lijnen zet hij prikkelende, ongekunstelde voorstellingen neer. Niet mooi, wel raak en prikkelend. T/m 16/9 ook 'schilderijen' van Amon Grun- berg. T/m 23/9. Revolution Gallery, Lange Noordstraat 41, Middelburg. 3 september ik-eiland voor beeldende kunst vlissingen www.stichtingik.nl olieverfschilderijen met foto's van haar reizen en oude kaarten. Ze verwijzen naar plekken van schoonheid en verwondering, naar avontuur, maar ook naar het drama van wachten op wie mis schien niet terugkomt. Een weerkerend thema in haar werk is de mens in architectoni sche ruimtes. In een aantal wer ken is het 'meisje' te zien, bijvoor beeld voor een poort, symbool voor het binnentreden in een an dere wereld. Dat kan een fysieke zijn, betrekking hebben op een an dere tijd, maar ook staan voor een moment tijdens je eigen innerlijke reis. Thematisch zit het prima in el kaar, maar schilderkunstig is het ft' Johan Nieuwenhuize Johan Nieuwenhuize en Esther Kokmeijer presenteren een fotogra fische reis door tijd en ruimte. Nieuwenhuize bezocht historische plekken die hem vormden en foto grafeerde er de lucht. Kokmeijer reisde op twee momenten naar een eiland op de poolcirkel. Afslui tend gesprek met de kunstenaars, zondag om 16.00 uur. T/m 4/9. Kabinetten van de Vleeshal, Middelburg. Di. t/m zo. 13-17 uur. Caro Suerkemper Caro Suerkemper maakt beelden en Catherine Lorent tekeningen. Samen etaleren zij een barokke pa rodie op rituelen en voorwerpen die in het katholieke geloof een rol spelen. Soms subtiel en soms expli ciet stellen ze de dubbele moraal aan de orde, die met name de vrouw tot een morele spagaat dwingt. T/m 18/9 deWillem3, Oranjestraat 4, Vlissingen. Wo. t/m zo. 11-17 uur. helaas matig. Ook in de prints overheersen moeizaam ogende, weinig subtiele, met het schilders mes aangebrachte texturen. Ik las op een van Holsteins blogs dat ze onder de indruk is van wat Ger hard Richter doet in zijn abstracte doeken. Ze weet dus wat deze grootmeester van de textuur doet. Helaas komt zij zelf daarbij in de verste verte niet in de buurt. Ik zou zeggen probeer dan eens wat anders. De metershoge banieren die Hol- stein in Peking maakte zijn beter. Ook door. de goede verlichting be spelen ze de ruimte prima. Wat dan weer niet geldt voor het klun gelige bouwsel van transparante kunststofplaat waardoorheen op nieuw het 'meisje' zichtbaar is, nu door één van de schietgaten van het fort naar buiten kijkend. Ik ver laat het fort dus met gemengde ge voelens. Op een mooie nazomerdag is galerie Bellas Artes in Kerkwerve een perfecte bestemming. Omgeven door groen in allerlei vormen en schake ringen, met daartussen imponeren de uitzichten op een intens blau we lucht waarin zich fantastische wolkenformaties bewegen, staan in de tuinen rond boerderij en stal len tientallen beelden. Plezier overheerst: het spelen met vormen, voorstellingen en ideeën krijgt zijn vertaling in dansende hazen van brons (Yvonne Visser), kleurige keramische fantasiedieren (Jan Cupido), elegante vrouwenge stalten (Yvon van Worddragen) en inventieve assemblages (Jan Verschueren). Daarnaast ook inge togen of juist uitbundige menselij ke gestalten (Jaap Hartman) en spannende variaties op slakken en schelpen (Tom Smetsers) Het plezier komt over omdat elk van de exposanten het vak ver staat en je daardoor meeneemt in zijn of haar wereld. Kleinere beel den van dezelfde kunstenaars zijn ook in stallen en koetshuis te zien, tussen tweedimensionaal werk. Ook daar weer variatie in stijl en thematiek. Meditatieve, abstracte composities (Hans van Duyn), spannende verwerkingen van oude foto's (Ronnie Krepel), kwetsbare naakten (Monique Me- ij), expressieve erupties met een haar werken, als driedimensionaal beeld en als hoofdpersoon in een aantal monumentale monoprints. Die laatste zijn krachtige, elemen taire verkenningen van de moge lijkheden die je met een basisprint hebt. Door toevoeging van kleuren en motieven ontstaat steeds een ander meisje of wordt een ander facet van haar zichtbaar. Een mooie Verwerking van wat in een mens besloten ligt en wat ver toont, afhankelijk van de weg die je door het leven gaat. De drie afgietsels van het 'meisjes beeld' in een andere ruimte kre gen in die geest elk een andere kleur en kijken elk een andere kant uit. Daar zien ze de op di- bond geprinte reproducties van Ko de Kok/Thijs Persijn Ko de Kok en Thijs Persijn trans formeerden reservoir 1 van de Oostburgse watertoren tot een speelse ruimte. Op enorme vellen papier schilderden zij slingerende vormen die zich soms tot kluwens verdichten. Op andere plekken ma ken zij zich los uit he kader om te verdwijnen in een opening in de wand of in een werkeloze buis. T/m 11/9. Watertoren, Bredestraat 67, Oostburg. Wo. t/m zo. 14-17 uur. Toos Holstein. Fort Rammekens, Ritthem. T/m 30/10. Di. t/m zo. 12.00-17.00 uur. Zomerexpositie met 21 kunstenaars. Galerie Bellas Artes, Heuvelsweg 2, Kerkwerve. T/m 30/9. Do. t/m zo. 12.00-17.00 uur. Fort Rammekens is het oudste zeefort van West-Europa en ook na ruim 450 jaar nog impo sant. In enkele van de kazemat ten zijn exposities over geschie denis en natuur te zien. Daar naast is elke zomer in een deel van het complex een kunste naar te gast. Vorig jaar gaf Betsy de Jonge haar visie op Fort Ram mekens, de Zeeuwse geschiede nis, leven en dood. Dit jaar expo seert Toos Holstein er. Zij koos het fort als uitgangspunt voor een tentoonstelling over rei zen en ontdekken. Rammekens staat via het water al eeuwenlang in verbinding met plaatsen overal ter wereld. Het fort biedt bescher ming en uitzicht en is uitvalsbasis voor het meisje dat jong en nieuwsgierig de wereld wil verken nen. Holstein voert haar als jeugdig al ter ego in diverse vormen op. In een vaardig gemaakte film over zweem van figuratie (Bernadette Leijdekkers) en ironische voorstel lingen van auto's, mens én dier (Ed van der Hoek). Er is meer en bijna allemaal over tuigend. De op sfeer gerichte land schappen van Nell Heins missen echter vormkracht en waar Jos Gie- lens beelden van groepen mensen een voelbare spanning hebben, ontbreekt die soms in zijn schilde rijen. Dat zijn echter uitzonderin gen op een collectie die toeganke lijkheid en kwaliteit prima combi neert. Nico Out gaat elke week of zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Werk van Toos van Holstein in Fort Rammekens.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 72