De plek speelt
io I uit
l!\,
donderdag 1 september 2011
Charles Vermaas
Charles Vermaas exposeert onder
de titel 'Oprotten' persoonlijke in
terpretaties van het nieuws in tien
tallen tekeningen uit de periode
2006-2009. In bruuske lijnen zet
hij prikkelende, ongekunstelde
voorstellingen neer. Niet mooi,
wel raak en prikkelend. T/m 16/9
ook 'schilderijen' van Amon Grun-
berg.
T/m 23/9. Revolution Gallery, Lange
Noordstraat 41, Middelburg.
3 september ik-eiland voor beeldende kunst
vlissingen www.stichtingik.nl
olieverfschilderijen met foto's van
haar reizen en oude kaarten. Ze
verwijzen naar plekken van
schoonheid en verwondering,
naar avontuur, maar ook naar het
drama van wachten op wie mis
schien niet terugkomt.
Een weerkerend thema in haar
werk is de mens in architectoni
sche ruimtes. In een aantal wer
ken is het 'meisje' te zien, bijvoor
beeld voor een poort, symbool
voor het binnentreden in een an
dere wereld. Dat kan een fysieke
zijn, betrekking hebben op een an
dere tijd, maar ook staan voor een
moment tijdens je eigen innerlijke
reis.
Thematisch zit het prima in el
kaar, maar schilderkunstig is het
ft'
Johan Nieuwenhuize
Johan Nieuwenhuize en Esther
Kokmeijer presenteren een fotogra
fische reis door tijd en ruimte.
Nieuwenhuize bezocht historische
plekken die hem vormden en foto
grafeerde er de lucht. Kokmeijer
reisde op twee momenten naar
een eiland op de poolcirkel. Afslui
tend gesprek met de kunstenaars,
zondag om 16.00 uur.
T/m 4/9. Kabinetten van de Vleeshal,
Middelburg. Di. t/m zo. 13-17 uur.
Caro Suerkemper
Caro Suerkemper maakt beelden
en Catherine Lorent tekeningen.
Samen etaleren zij een barokke pa
rodie op rituelen en voorwerpen
die in het katholieke geloof een rol
spelen. Soms subtiel en soms expli
ciet stellen ze de dubbele moraal
aan de orde, die met name de
vrouw tot een morele spagaat
dwingt.
T/m 18/9 deWillem3, Oranjestraat 4,
Vlissingen. Wo. t/m zo. 11-17 uur.
helaas matig. Ook in de prints
overheersen moeizaam ogende,
weinig subtiele, met het schilders
mes aangebrachte texturen. Ik las
op een van Holsteins blogs dat ze
onder de indruk is van wat Ger
hard Richter doet in zijn abstracte
doeken. Ze weet dus wat deze
grootmeester van de textuur doet.
Helaas komt zij zelf daarbij in de
verste verte niet in de buurt. Ik
zou zeggen probeer dan eens wat
anders.
De metershoge banieren die Hol-
stein in Peking maakte zijn beter.
Ook door. de goede verlichting be
spelen ze de ruimte prima. Wat
dan weer niet geldt voor het klun
gelige bouwsel van transparante
kunststofplaat waardoorheen op
nieuw het 'meisje' zichtbaar is, nu
door één van de schietgaten van
het fort naar buiten kijkend. Ik ver
laat het fort dus met gemengde ge
voelens.
Op een mooie nazomerdag
is galerie Bellas Artes in
Kerkwerve een perfecte
bestemming. Omgeven door
groen in allerlei vormen en schake
ringen, met daartussen imponeren
de uitzichten op een intens blau
we lucht waarin zich fantastische
wolkenformaties bewegen, staan
in de tuinen rond boerderij en stal
len tientallen beelden.
Plezier overheerst: het spelen met
vormen, voorstellingen en ideeën
krijgt zijn vertaling in dansende
hazen van brons (Yvonne Visser),
kleurige keramische fantasiedieren
(Jan Cupido), elegante vrouwenge
stalten (Yvon van Worddragen)
en inventieve assemblages (Jan
Verschueren). Daarnaast ook inge
togen of juist uitbundige menselij
ke gestalten (Jaap Hartman) en
spannende variaties op slakken en
schelpen (Tom Smetsers)
Het plezier komt over omdat elk
van de exposanten het vak ver
staat en je daardoor meeneemt in
zijn of haar wereld. Kleinere beel
den van dezelfde kunstenaars zijn
ook in stallen en koetshuis te zien,
tussen tweedimensionaal werk.
Ook daar weer variatie in stijl en
thematiek. Meditatieve, abstracte
composities (Hans van Duyn),
spannende verwerkingen van
oude foto's (Ronnie Krepel),
kwetsbare naakten (Monique Me-
ij), expressieve erupties met een
haar werken, als driedimensionaal
beeld en als hoofdpersoon in een
aantal monumentale monoprints.
Die laatste zijn krachtige, elemen
taire verkenningen van de moge
lijkheden die je met een basisprint
hebt. Door toevoeging van kleuren
en motieven ontstaat steeds een
ander meisje of wordt een ander
facet van haar zichtbaar. Een
mooie Verwerking van wat in een
mens besloten ligt en wat ver
toont, afhankelijk van de weg die
je door het leven gaat.
De drie afgietsels van het 'meisjes
beeld' in een andere ruimte kre
gen in die geest elk een andere
kleur en kijken elk een andere
kant uit. Daar zien ze de op di-
bond geprinte reproducties van
Ko de Kok/Thijs Persijn
Ko de Kok en Thijs Persijn trans
formeerden reservoir 1 van de
Oostburgse watertoren tot een
speelse ruimte. Op enorme vellen
papier schilderden zij slingerende
vormen die zich soms tot kluwens
verdichten. Op andere plekken ma
ken zij zich los uit he kader om te
verdwijnen in een opening in de
wand of in een werkeloze buis.
T/m 11/9. Watertoren, Bredestraat
67, Oostburg. Wo. t/m zo. 14-17 uur.
Toos Holstein. Fort Rammekens,
Ritthem. T/m 30/10. Di. t/m zo.
12.00-17.00 uur.
Zomerexpositie met 21
kunstenaars. Galerie Bellas Artes,
Heuvelsweg 2, Kerkwerve. T/m 30/9.
Do. t/m zo. 12.00-17.00 uur.
Fort Rammekens is het
oudste zeefort van
West-Europa en ook na
ruim 450 jaar nog impo
sant. In enkele van de kazemat
ten zijn exposities over geschie
denis en natuur te zien. Daar
naast is elke zomer in een deel
van het complex een kunste
naar te gast. Vorig jaar gaf Betsy
de Jonge haar visie op Fort Ram
mekens, de Zeeuwse geschiede
nis, leven en dood. Dit jaar expo
seert Toos Holstein er.
Zij koos het fort als uitgangspunt
voor een tentoonstelling over rei
zen en ontdekken. Rammekens
staat via het water al eeuwenlang
in verbinding met plaatsen overal
ter wereld. Het fort biedt bescher
ming en uitzicht en is uitvalsbasis
voor het meisje dat jong en
nieuwsgierig de wereld wil verken
nen.
Holstein voert haar als jeugdig al
ter ego in diverse vormen op. In
een vaardig gemaakte film over
zweem van figuratie (Bernadette
Leijdekkers) en ironische voorstel
lingen van auto's, mens én dier
(Ed van der Hoek).
Er is meer en bijna allemaal over
tuigend. De op sfeer gerichte land
schappen van Nell Heins missen
echter vormkracht en waar Jos Gie-
lens beelden van groepen mensen
een voelbare spanning hebben,
ontbreekt die soms in zijn schilde
rijen. Dat zijn echter uitzonderin
gen op een collectie die toeganke
lijkheid en kwaliteit prima combi
neert.
Nico Out gaat elke week of
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.
Werk van Toos van
Holstein in Fort Rammekens.