Zeeland
PZC
Goes: 'Treinen moeten nu 60 rijden'
Start verkoop
1 september
Film by the Sea
BEVELANDEN-THOLEN
18 en 19
20 en 21
Dit kan ook echt gebeuren
Overval op
goudinkoop
almanak
Horen
Donderdag 1 september 2011
Een lotgenoot
heeft aan een half
woord vaak genoeg
17
Deal over supermarkt
Sint-Annaland
lijkt nabij
Tip? bevelanden@pzc.nl/tholen@pzc.nl
SPOORHINDER Gemeente eist dat Prorail afgedekte snelheidsborden weer zichtbaar maakt
door Frank Balkenende
GOES - De gemeente Goes eist dat
Prorail ervoor zorgt dat railvervoer
ders niet harder dan 60 kilometer
per uur door de stad rijden. Prorail
heeft de borden die machinisten
van goederentreinen wijzen op de
snelheidslimiet, tijdelijk afgedekt.
Goes wil dat de borden zo snel mo
gelijk weer zichtbaar worden.
In juli bepaalde het ministerie van
Infrastructuur en Milieu de ge
meente Goes in het gelijk in een
beroepszaak over een tijdelijke
snelheidslimiet. De maximumsnel
heid van 60 kilometer per uur
gold al sinds de gemeente werkt
aan het plan voor een spoorbak.
De gedoogbeschikking daarvoor
verviel begin dit jaar toen het ge
luidsaneringsprogramma voor de
Zeeuwse lijn werd vastgesteld.
Snelheidsbeperkingen maken
geen deel uit van dat programma.
Prorail liet weten dat goederentrei
nen per 1 juli weer 80 mochten rij
den. Ook door Goes, terwijl daar
nog geen hinderbeperkende maat
regelen zijn getroffen omdat de ge
meente nog steeds bezig is met
het spoorbakplan. Goederentrei
nen die 80 rijden veroorzaken veel
meer geluid en trillingen voor om
wonenden dan bij 60 kilometer
per uur.
Goes ging in beroep en kreeg het
ministerie achter zich. Dat bepaal
de dat op het Goese deel van het
spoor nog een jaar lang een snel
heidslimiet van 60 kilometer per
uur geldt. Op zijn beurt stapte Pro-
rail naar de Raad van State om de
tijdelijke snelheidslimiet aan te
vechten. Prorail wil weten op wel
ke wettelijke gronden de minister
daartoe heeft besloten.
Omdat Prorail geen voorlopige
voorziening (schorsing) heeft ge
vraagd, gaat Goes ervan uit dat goe
derentreinen vanaf nu maximaal
60 kilometer door de stad mogen
rijden. Om die reden sommeert ze
Prorail de borden weer zichtbaar
te maken.
Goes onderzoekt al een tijd in hoe
verre een spoorbak geluid en tril
lingen van goederentreinen be
perkt. Ook wordt bekeken welk ef
fect een permanente snelheidsbe
grenzing (60 kilometer per uur)
heeft.
Goes verwacht eind september
het eindrapport. Dat heeft zolang
geduurd omdat de gemeente in
het eerste metingsrapport fouten
ontdekte. Goes wenst een gedegen
rapport om straks sterk te staan te
genover Prorail en het ministerie.
GOES - Een felle autobrand op het tweede
dek van de parkeergarage onder het Goese
stadskantoor, aanrijdingen, chaos en uiteinde
lijk elf gewonden, van wie een deel uit auto's
moet worden bevrijd. Het was gisteravond
een complexe, uitgebreide oefening van de
Goese brandweer. „Zo'n ramp kan ook echt
gebeuren. Sterker nog het is al eens voorgeko
men", zegt Gert Mulder, één van de trainings
officieren van de brandweer Goes. Vijftig hulp
verleners van brandweer, ambulancedienst en
politie waren op de been. Rond het stadskan
toor stonden ruim tien hulpverleningsvoertui
gen. Volgens Mulder brachten de brandweer
lieden het slotakkoord van een trainingscy
clus tot een goed einde, foto Ronald den Dekker
terneuzen - Twee gewapende
mannen hebben gisterenmiddag
een goudinkoop in hotel Triniteit
in Terneuzen overvallen. In Vlis-
singen deed zich in april een derge
lijk incident voor. De overvallers
maakten de inkoper in Terneuzen
goud, sieraden en geld afhandig.
De waarde van de buit beloopt
r schatting 20.000 euro.
Lees meer op pagina 21
Tip? redactie@pzc.nl
Dat was even slikken voor die in
woonster van Goes. Ondanks haar
nog tamelijk jeugdige leeftijd raadde
de kno-arts haar aan een stel boorap
paraten aan te schaffen.
Met enige tegenzin bracht ze een be
zoek aan een winkel waar dergelijke
hulpmiddelen worden verkocht en
na enig testen kreeg ze een setje mee.
Op proef, zodat de heilzame werking
ervan eerst kon worden uitgepro
beerd. Ze zou zien, beloofde de vrien
delijke hoorwinkelier, dat ze snel niet
meer zonder zou willen. Dat viel te
gen. Na een paar weken keerde ze on
tevreden naar de audicien terug. „Ik
merk er niks van wanneer ik die din
gen in heb." „Kan niet", reageerde de
hoorspecialist terwijl hij de boorap
paraten als kostbare kleinoden koes
terde. Kon wel Hij was vergeten er
batterijtjes in te stoppen.