Zeeland PZC Goes: 'Treinen moeten nu 60 rijden' Start verkoop 1 september Film by the Sea BEVELANDEN-THOLEN 18 en 19 20 en 21 Dit kan ook echt gebeuren Overval op goudinkoop almanak Horen Donderdag 1 september 2011 Een lotgenoot heeft aan een half woord vaak genoeg 17 Deal over supermarkt Sint-Annaland lijkt nabij Tip? bevelanden@pzc.nl/tholen@pzc.nl SPOORHINDER Gemeente eist dat Prorail afgedekte snelheidsborden weer zichtbaar maakt door Frank Balkenende GOES - De gemeente Goes eist dat Prorail ervoor zorgt dat railvervoer ders niet harder dan 60 kilometer per uur door de stad rijden. Prorail heeft de borden die machinisten van goederentreinen wijzen op de snelheidslimiet, tijdelijk afgedekt. Goes wil dat de borden zo snel mo gelijk weer zichtbaar worden. In juli bepaalde het ministerie van Infrastructuur en Milieu de ge meente Goes in het gelijk in een beroepszaak over een tijdelijke snelheidslimiet. De maximumsnel heid van 60 kilometer per uur gold al sinds de gemeente werkt aan het plan voor een spoorbak. De gedoogbeschikking daarvoor verviel begin dit jaar toen het ge luidsaneringsprogramma voor de Zeeuwse lijn werd vastgesteld. Snelheidsbeperkingen maken geen deel uit van dat programma. Prorail liet weten dat goederentrei nen per 1 juli weer 80 mochten rij den. Ook door Goes, terwijl daar nog geen hinderbeperkende maat regelen zijn getroffen omdat de ge meente nog steeds bezig is met het spoorbakplan. Goederentrei nen die 80 rijden veroorzaken veel meer geluid en trillingen voor om wonenden dan bij 60 kilometer per uur. Goes ging in beroep en kreeg het ministerie achter zich. Dat bepaal de dat op het Goese deel van het spoor nog een jaar lang een snel heidslimiet van 60 kilometer per uur geldt. Op zijn beurt stapte Pro- rail naar de Raad van State om de tijdelijke snelheidslimiet aan te vechten. Prorail wil weten op wel ke wettelijke gronden de minister daartoe heeft besloten. Omdat Prorail geen voorlopige voorziening (schorsing) heeft ge vraagd, gaat Goes ervan uit dat goe derentreinen vanaf nu maximaal 60 kilometer door de stad mogen rijden. Om die reden sommeert ze Prorail de borden weer zichtbaar te maken. Goes onderzoekt al een tijd in hoe verre een spoorbak geluid en tril lingen van goederentreinen be perkt. Ook wordt bekeken welk ef fect een permanente snelheidsbe grenzing (60 kilometer per uur) heeft. Goes verwacht eind september het eindrapport. Dat heeft zolang geduurd omdat de gemeente in het eerste metingsrapport fouten ontdekte. Goes wenst een gedegen rapport om straks sterk te staan te genover Prorail en het ministerie. GOES - Een felle autobrand op het tweede dek van de parkeergarage onder het Goese stadskantoor, aanrijdingen, chaos en uiteinde lijk elf gewonden, van wie een deel uit auto's moet worden bevrijd. Het was gisteravond een complexe, uitgebreide oefening van de Goese brandweer. „Zo'n ramp kan ook echt gebeuren. Sterker nog het is al eens voorgeko men", zegt Gert Mulder, één van de trainings officieren van de brandweer Goes. Vijftig hulp verleners van brandweer, ambulancedienst en politie waren op de been. Rond het stadskan toor stonden ruim tien hulpverleningsvoertui gen. Volgens Mulder brachten de brandweer lieden het slotakkoord van een trainingscy clus tot een goed einde, foto Ronald den Dekker terneuzen - Twee gewapende mannen hebben gisterenmiddag een goudinkoop in hotel Triniteit in Terneuzen overvallen. In Vlis- singen deed zich in april een derge lijk incident voor. De overvallers maakten de inkoper in Terneuzen goud, sieraden en geld afhandig. De waarde van de buit beloopt r schatting 20.000 euro. Lees meer op pagina 21 Tip? redactie@pzc.nl Dat was even slikken voor die in woonster van Goes. Ondanks haar nog tamelijk jeugdige leeftijd raadde de kno-arts haar aan een stel boorap paraten aan te schaffen. Met enige tegenzin bracht ze een be zoek aan een winkel waar dergelijke hulpmiddelen worden verkocht en na enig testen kreeg ze een setje mee. Op proef, zodat de heilzame werking ervan eerst kon worden uitgepro beerd. Ze zou zien, beloofde de vrien delijke hoorwinkelier, dat ze snel niet meer zonder zou willen. Dat viel te gen. Na een paar weken keerde ze on tevreden naar de audicien terug. „Ik merk er niks van wanneer ik die din gen in heb." „Kan niet", reageerde de hoorspecialist terwijl hij de boorap paraten als kostbare kleinoden koes terde. Kon wel Hij was vergeten er batterijtjes in te stoppen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 53