'Menselijk gedrag is wél te veranderen II 'Om personeel gedisciplineerd te houden, heb je toch managers nodig' Welke soorten? Management by walking around: Een techniek waarbij het de bedoe ling is dat managers regelmatig hun ivoren toren verruilen voor de 'werkvloer' om te horen wat er on der medewerkers leeft. New public management: Onder deze naam kopieert de over heid veel managementtechnieken die eerder in het bedrijfsleven zijn uitgeprobeerd. Spiritueel management: Een techniek waarbij managers zich niet laten sturen door feiten, maar door opdrachten en ingevin gen van hogere machten. Verwachtingsmanagement: Een techniek waarmee vooraf de verwachtingen van klanten ten aan zien van een product of dienst om laag worden gebracht, zodat het uiteindelijke resultaat best nog meevalt. Zelfmanagement: Deze methode hoort bij het zoge naamde nieuwe werken. Het idee is dat mensen heel goed in staat zijn zichzelf te managen, maar daar moeten ze dan wel eerst in opge leid worden. V donderdag 1 september 2011 4> een dierenkliniek heeft na lezing van mijn boek al zijn managers ontslagen, zo mailde hij me." Voelde u zich niet schuldig? „Nee, absoluut niet. Het was beter voor de kliniek, maar ook beter voor de managers zelf. Vergis je niet, het merendeel van hen voelt zich helemaal niet happy in zijn werk. Mijn boek heeft een maand lang op nummer één gestaan op de website managementboek.nl. Dat zegt toch iets. Managers vin den het geen onzin, anders lazen ze het niet. De branche moet ver dwijnen. Gewoon ophouden met die flauwekul." Als management zoveel economische schade toebrengt dat er bedrijven door omvallen, dan zal toch uiteinde lijk vanzelf de wal het schip keren en management uitsterven? „Macro-economisch gezien zou dat moeten kloppen. Maar on danks de steun die ik krijg, ben ik een roepende in de woestijn. Te genover mijn boek staan er 14.999 die het tegenovergestelde bewe ren. Tegen dat leger vecht ik in mijn eentje." ]os Verveen, Bullshit Management, Uitg. Academie Service, 24,95 euro Hoogleraar organisatiekun de Mathieu Weggeman van de Technische Unive- riteit Eindhoven is het deels eens met de kritiek van ]os Verveen. Maar hij hecht aan nuancering. „Ik denk dat menselijk gedrag wel te veranderen is. Mensen willen voor uit, ze willen leren. Daarnaast hangt het af van de vraag van wat voor soort bedrijf of organisatie je bent. Als koekjesfabriek heb je veel productiewerk. Dat is tamelijk vervelend en mensen die het uit voeren, zullen dat hoofdzakelijk doen om geld te verdienen. Om dat personeel gedisciplineerd te houden, heb je toch managers no dig", meent Weggeman. Anders ligt het bij organisaties en bedrijven waar het werk veel 'in- houdelijker' is. „Bij 60 tot 70 pro cent van de organisaties in Neder land staan mensen aan het roer die inhoudelijk geen verstand van zaken hebben, het zijn niet meer dan regelneven. Zoals de econoom die directeur wordt van een zieken huis. Van dat soort managers zeg ook ik: die moeten weg." Dat managers economische schade aan bedrijven toebrengen, zoals Verveen beweert, betwijfelt Weg geman. Hij erkent dat familiebe drijven (die overwegend veel min der of zelfs geen managers in dienst hebben) het beter doen dan grote, beursgenoteerde bedrijven. Maar volgens de organisatiedes kundige nemen familiebedrijven vaak met minder winst genoegen. Daarnaast zijn de family values, de decennia- of zelfs eeuwenlange tra ditie en codes volgens welke wordt gewerkt, sterk. „De werknemer in zo'n bedrijf weet daardoor beter wat er van hem wordt verwacht, waardoor er ook minder managers nodig zijn." Job Hoogendoorn, directeur bij de Rotterdam School for Manage ment, herkent het onbehagen dat onder managers leeft. Volgens hem is die ontstaan door de over vloed aan boeken, waarvan de schrijvers allemaal roepen: luister naar mij! „Veel managers lezen die boeken en komen bedrogen uit. Er is veel deceptie onder hen, door dat de praktijk anders uitwijst dan de theorieën die ze in die boeken lezen." Hoogendoorn erkent ook dat zo dra je mensen te veel managet, ze minder presteren. „Een zzp'er doet het vaak beter dan iemand in loondienst en bedrijfsonderdelen die zelfstandig verdergaan, zie je vaak opbloeien." Het voert volgens Hoogendoorn echter te ver te stellen dat honderd jaar management helemaal niets heeft opgeleverd. „Natuurlijk is de afstand tussen een management- theorie en de -praktijk wel eens te groot. Maar dat doceren wij onze studenten ook. Theorieën zijn niet heilig. En bovendien: binnen be drijven, zeker naarmate ze groter worden, is enige coördinatie toch nodig." Hoogendoorn is het 'roerend eens' met Verveen dat managers niet ge heel onwetend moeten zijn over de inhoudelijke kant van een be drijf of organisatie. Daar ziet hij de kwalijke invloed van headhunters bureaus, die alleen maar zoeken naar mensen met management kwaliteiten. „Maar andersom is ook het geval", zegt Hoogendoorn. „Het is een il lusie te denken dat een inhoude lijk vakman ook meteen goed een bedrijf kan leiden." Hoogendoorn ziet inmiddels een tegenbeweging, doordat in Neder land steeds meer het Angelsaksi sche model (keihard marktkapita- lisme) plaatsmaakt voor het Rijn landse (kapitalisme met een men selijk gezicht). „Daardoor krijgen werknemers meer zelfstandigheid, verdwijnen prestatiebeloningen langzaam en stellen steeds meer bedrijven de wezenlijke vraag aan hun mensen: waar doe je het allemaal voor?" Mathieu Weggeman, hoogleraar organisatiekunde zie onze website:binnenland Auteur Jos Verveen vertelt over effectief bezuinigen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 11