io managers -© Honderd jaar geleden ontvouwde Fre derick Taylor principes waarop het mo derne management is gebaseerd. Ex-ma nager Jos Verveen schreef er een boek over: Bullshit Management. Zijn bood schap: „Ophouden met die flauwekul." donderdag 1 september 2011 reageren? nieuwsredactie@wegener.nl door Joost Bosman illustratie Mark Resjntjens en Ruud Willems Wat heeft u te gen manage ment en ma- nagers „Vooropge steld: ik heb niets tegen leidinggevenden, direc teuren, onderdirecteuren of mee werkende voormannen. Een be drijf moet georganiseerd zijn, na tuurlijk. Het gaat mij om mensen die zijn aangenomen om anderen te vertellen hoe ze hun werk moe ten doen, maar die daar inhoude lijk niets van afweten. Precies hon derd jaar geleden schreef de Ameri kaanse ingenieur Frederick Taylor zijn boek Principles of Scientific Ma nagement, waarmee hij de basis leg de voor het moderne manage ment. Hij wilde bedrijven produc tiever en dus winstgevender ma ken, maar het is nooit wetenschap pelijk bewezen dat het werkt. Inte gendeel. Bedrijven en organisaties worden ook niet opgericht om winst te maken, maar vanuit pas sie voor een bepaald product of een dienst. Of zelfs uit kwaadheid over misstanden. Managers heb ben daarmee geen binding en kos ten alleen maar tijd, geld en ener gie." het aantoonbaar beter dan beursge noteerde multinationals, omdat ze bijna geen managers in dienst heb ben." Kunt u voorbeelden noemen van be drijven die kapot zijn gegaan onder druk van de 'managementterreur?' „Kijk alleen al naar de Amerikaan se banken die in 2008 op de fles gingen en de fmancieel-economi- sche crisis veroorzaakten. Doordat de bankmedewerkers hun targets moesten halen en hun bonussen wilden binnenslepen, begonnen ze heel foute financiële producten te verkopen. Dat systeem van tar gets en bonussen komt recht streeks uit de koker van managers die het bankpersoneel een bepaal de richting wilden uitsturen. Ook in mijn eigen bedrijf heb'ik het ge zien. Nadat ik het had overgedaan, werd er slechts vanachter het bu reau, vanuit esotherische of spiri tuele technieken en slechts op ba sis van kille cijfers gemanaged. Het gevolg was dat klanten wegliepen, medewerkers vertrokken en het fi nancieel helemaal misging." U bent zelf vijftien jaar lang mana ger geweest. Wanneer bent u een 'af vallige' geworden? Waar precies gaat het dan mis met management en managers? „Managers houden zich alleen be zig met het organiseren van het werk van anderen. Daarvoor verga deren ze eindeloos, schrijven ze strategische analyses en dikke be leidsnota's, rapporteren en evalue ren ze, om uiteindelijk het beleid te kunnen bijsturen. Maar reëel voegen ze niets toe aan het pro duct of een dienst van een bedrijf of organisatie. En intussen hou den ze de mensen die daarmee wel bezig zijn van hun werk. Dat is hartstikke slecht voor een be drijf Het levert zelfs economische schade op. Familiebedrijven doen 'Voor succes bestaat nou eenmaal geen blauwdruk' „Het is een geleidelijk proces ge weest. Ik heb er zelf snoeihard aan meegedaan. Eerst bedrijfskunde ge studeerd en toen organisatie- en communicatieadviseur geworden. Ik herinner me het moment, dat ik tijdens een bedrijfsdoorlichting voor het eerst tegen mijn toenmali ge compagnon zei: 'Worden de mensen hier gelukkiger van en vaart het bedrijf er wel bij?'." En? „Nee, natuurlijk niet. Zelfs Fre derick Taylor heeft gesjoemeld met de bewijsvoering voor zijn theorie. Een aantal van Taylors vol gelingen heeft zelfs toegegeven dat ze in hun onderzoek naar de posi tieve effecten van management met cijfers hebben gemanipuleerd. Het systeem heeft een weeffout: je kunt mensen in hun gedrag heel moeilijk veranderen. En zeker niet als je inhoudelijk helemaal niks van het product afweet waarmee zij zich bezighouden. Voor succes bestaat nu eenmaal geen blauw druk, iets wat managementtheorie- ën nou juist willen doen geloven." Hoe komt het dan, dat er toch nog al tijd zo in management wordt geïn vesteerd? „Omdat het een religie is. Ik verge lijk het vaak met de kerk. Er zijn in Nederland op dit moment 15.000 verschillende management boeken te koop, waarvan er jaar lijks honderdduizenden exempla ren over de toonbank gaan. Dat is meer dan de Bijbel. Al die managers worden gedrild op hun opleidingen en ze geloven écht in de theorieën en adviezen die ze over hun klanten uitstor ten." Ik kan me voorstellen dat uw boek niet met klaroengeschal is ontvangen in managementkringen. Hebt u al hatemail gehad? „Nee, integendeel. Ik heb heel veel mails gekregen, maar bijna ieder een is het met me eens. Ook mana gers. Eén van hen las mijn boek in het vliegtuig en zond op het vlieg veld waar hij landde direct een mail naar zijn baas om zijn ontslag in te dienen, zo genoeg had hij van zijn werk. De oprichter van

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10