maar wel succesvol II 'Ik verwacht niet dat ik in mijn leven nog op de top van de berg zal staan' Eerdere megaprojecten Pol Tummers (33), ingenieursbureau DHV isSSi loniiikeii.we'rk.nl woensdag 31 augustus 2011 Schiphol-in-zee Toen midden jaren '90 de grenzen aan de groei van Schiphol in zicht lcwamen, moesten er plannen worden bedacht voor de toekomst. Eén wild en controversieel idee was de bouw van een luchthaven in de Noordzee. Het zou tot economische groei leiden en een einde maken aan de geluidsoverlast. Maar Schiphol groeide minder hard dan verwacht en de plannen waren te duur. In 2008 was Schiphol-in-zee definitief van de baan toen het kabinet besloot het plan niet nader te onderzoeken. Zuiderzeelijn Een betere en snellere verbin ding tussen de Randstad en Groningen zou het econo misch achtergestelde noor den goed doen, dacht de com missie ruimtelijk-econo misch perspectief Noord-Ne derland in 1997. Een magneetzweeftrein zou de reistijd inkorten van ruim twee uur naar krap een uur; bedrijven zouden zich langs de route vestigen. Een magneetzweeftrein bleek erg duur en kon niet aangesloten worden op bestaande spoorlijnen. Alternatieven waren de hogesnelheidstrein en de 'Superbus' van Wubbo Ockels, die tot 250 km/u zou kunnen. Maar de economische baten voor het noorden zouden tegenvallen, volgens berekeningen van planbu reaus. Uiteindelijk besloot minister Camiel Eurlings in 2007 dat er helemaal geen Zuiderzeelijn zou komen. Belle van Zuylen-toren Het zou de hoogste toren van Nederland worden: de Belle van Zuylen-toren. Het ge bouw van maar liefst 262 me ter hoog zou in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn komen, met daarin kantoren, winkels, een hotel, congreszalen en apparte menten. Een meerderheid van de Utrechtse gemeenteraad was voor de bouw van de toren, die er in 2015 had moeten staan. Milieu minister Jacqueline Cramer was tegen de bouw. Begin 2010 maakte de gemeente bekend dat het project niet door zou gaan vanwege de economische crisis. len niet snel in dit soort projecten investeren." Professor Ernst ten Heuvelhof veert op als hij hoort over de berg- plannen in Flevoland. Die had hij namelijk dertig jaar geleden met een vriend al verzonnen. Min of meer voor de gein. „We waren alle bei wielrenner en vonden het een schande dat je in Nederland niet tegen een berg kon aanfietsen", grinnikt de hoogleraar bestuurs kunde aan de faculteit techniek, bestuur en management van de Technisclïe Universiteit Delft. „Het idee was hem te bouwen van afval, want dan was je daar ook meteen van af" Na veel berekeningen bleek het idee niet uitvoerbaar. „Het was te groot en te duur. Hoewel we maar een paar honderd meter de lucht in wilden. Het was ook maar voor de grap, hoor", relativeert Ten Heu velhof. Daarom lijken de huidige plannen in Flevoland hem ook wat al te ambitieus. „T\vee kilome ter? Denk eens aan de enorme dia meter die zo'n berg dan moet heb ben! Dat is onuitvoerbaar." Romme is optimistischer: „Tech nisch moet het mogelijk zijn. Als ze de berg willen vullen met aar de, denk ik toch al snel aan de zee bodem. Alles bij elkaar een dure grap, dat wel. Maar praktisch haal baar." Voor zowel Romme als Ten Heu velhof blijft de economische haal baarheid van het plan een groot vraagteken. Ten Heuvelhof: „Je kunt 'ns twee euro per wielrenner vragen, een paar wandelpaden aan leggen en in de winter heb je wat skiërs. Daar kun je geen business op bouwen." Romme: „Je moet niet verwachten dat er twee mil joen toeristen op afkomen. Maar 50.000 tot 100.000 lijkt me reëel. Al zal het geen Disneyland wor den voor heel Europa." De dam naar Ameland Het lijkt een bizar idee: een dam tussen Ameland en het vasteland. Toch is die er ge weest, van 1872 tot 1881. Het plan kwam van ondernemer en jurist jonkheer Teding van Berkhout uit Deventer, die de dam als onderdeel van een landaan winningproject had bedacht. De dam was geen lang leven bescho ren: na negen jaar sloeg de zee er tijdens een zware storm een groot gat in. Bij eb zijn delen van de dam nog steeds te zien. Markerwaard De Markerwaard zou een pol der worden tussen Noord- Holland, Flevoland en het IJs- selmeer. Het stuk land zou 410 vierkante kilometer groot worden. In de jaren '40, '50 en '60 werden er dijken aangelegd voor de polder, en in de jaren '70 was er sprake van een tweede nationale luchthaven die in de Marker waard zou komen. Maar liet meer werd nooit ingepol derd. Protesten vanwege de negatieve ecologische gevolgen op onder meer de vogelstand, de in gewikkelde waterhuishouding en de steeds populairder wordende watersport zorgden ervoor dat in 2003 werd besloten het Marker meer niet droog te leggen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 11