Zeeland Ondertunneling 'zwarte weg' Zelzate ZEEUWS-VLAANDEREN 14 en 15 17 VERKEERSVEILIGHEID Vrees voor toename vrachtverkeer na opening Sluiskiltunnel en verbreding Tractaatweg Weer voor de paraplu Slechte voorbereiding van bootreis Auto in de sloot Sint-Kruis stroomloos door brandje cadzand - Het regende zaterdag af en toe be hoorlijk in het Land van Cadzand. De 160 deel nemers aan de vierde Zeeuwse streekdrach- tendag in Cadzand en omgeving hadden de weersverwachting goed gevolgd. Ze waren voorbereid, met de paraplu in de aanslag. Dat was ook wel nodig, want er stond na de opening in de kerk van Cadzand een rondrit door de polders op het programma. Al le Zeeuwse drachten waren vertegenwoor digd. De Cadzandse viel extra op tussen alle andere, door de soberheid. Oorijzers en -krul len die de andere drachten opfleuren, zijn er in de loop der tijd uit verdwenen. Opmerkelijke verschijning zaterdag was de zesjarige Nina Krist uit Vlissingen. Vergezeld van opa en oma showde ze in de kerk van Cadzand vol overtuiging haar Walcherse dracht uit 1850. Trots vertelde ze dat ze in klederdracht met koningin Beatrix op de foto is gegaan. „Ik heb vier rokken over elkaar aan en ik vind ze allemaal heel mooi. Wel lekker warm." Oma Jannie Riemens kon op dat moment niet achterblijven en liet haar schitterende faalje (een rechthoekig gevouwen lap) zien. Op de slip staat het jaartal 1849 geborduurd. „Als dat niet mooi is." foto Peter Nicolai Maandag 29 augustus 2011 'Reynaert viel als reus af, die is te irritant' Een magistrale tekst echt tot leven gewekt Tip? zeeuws-vlaanderen@pzc.nl door Harmen van der Werf zelzate - De doorgaande weg R4 bij Zelzate behoort volgens Tou ring, de Belgische ANWB, tot de gevaarlijkste wegen van Vlaande ren, maar dat gaat veranderen in aansluiting op de verbreding van de Tractaatweg tussen Zelzate en Terneuzen. Komend vanaf Terneuzen valt het direct op na het passeren van de Belgische grens. De Tractaatweg is een strak vormgegeven hoofdweg. Net over de grens verandert dit on middellijk. De R4 - de Ringweg 4 Gent ten noorden van de stad - be gint met een aantal ongelijkvloer se kruispunten die verre van over zichtelijk zijn. Hoewel alle kruispunten zijn voor zien van verkeerslichten, gebeuren er jaarlijks vele ongelukken. De R4 heeft ter plaatse de reputatie een dodenweg te zijn. Dit jaar vielen er tot nu toe twee slachtoffers. Au- tomobielclub Touring heeft dit in vizier. Al jaren prijkt de R4 Zelza- te-Gent aan de oostzijde van het Kanaal Gent-Terneuzen ergens bo venaan de lijst van 'zwarte wegen' in België. Op de ranglijst die Tou ring deze maand uitbracht, scoort de R4 opnieuw slecht met in to taal zestien andere hoofdwegen in heel België. In Zelzate bestaat de vrees dat de verkeerssituatie nog zal verslechte ren, vooral door een groei van het vrachtverkeer na de opening van de tunnel bij Sluiskil in 20t5 en de verbreding van de Tractaatweg. Zo wel aanwonende Erwin Verstra- eten als burgemeester Freddy De Vilder van Zelzate zeiden recent in Het Nieuwsblad die ontwikkeling met angst en beven tegemoet te zien. „Ik ben bang dat Vlaanderen niet op tijd klaar is met de vernieu wing van de R4 bij Zelzate", merk te De Vilder op. Projectingenieur Bart Crombez bij het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer laat desgevraagd in een reactie een min of meer geruststel- lend geluid horen. Vlaanderen wil de R4 bij Zelzate over een lengte van zo'n twee kilometer ondertun nelen. Procedures en studies zijn in gang gezet. Ook is er al geld ge reserveerd. In de tunnel is onder meer een afslag gepland naar de bestaande Zelzatetunnel onder het Kanaal, richting de al verbeterde westelijke R4. „De ondertunneling zal nog niet volledig gereed zijn in 20t5", meldt Crombez eerlijkheids halve, „maar zal dan wel in uitvoe ring zijn." cadzand-bad - De bemanning van het Belgische motorkajuitboot- je Dreams is zaterdagmiddag voor Cadzand-Bad in de problemen ge komen door een slechte voorberei ding. De KNRM-reddingsbrigades Cadzand en Breskens hebben de Belgen uit hun benarde positie be vrijd na veel zoekwerk. Tegen drie uur kwam er vanaf de Dreams via de mobiele telefoon een noodmelding. Opstappers van de KNRM Cadzand trokken met de Winifred het water op en kre gen hulp van collega's uit Breskens die vlakbij aan het oefenen waren. Het bootje was moeilijk te vinden. De opvarenden wisten niet precies waar ze waren en het was druk voor Cadzand met kite-surfers en catamarans. Vanuit het boothuis in Cadzand is het scheepje uitein delijk gezien. De Winifred heeft de Dreams vervolgens naar Zee- brugge gesleept. Het zes a zeven meter lange bootje had voor het vrij ruwe weer zater dag een te kleine buitenboordmo tor, aldus de KNRM, en ook was de benzine praktisch op. ijzendijke - Een automobiliste (4t) uit het Belgische Beveren is zater dagochtend rond 3.20 uur lichtge wond geraakt bij een eenzijdig on geval op de Willerosweg (N61) bij IJzendijke. Ze moest, vertelde ze tegenover de politie, uitwijken voor een tegen ligger, slipte en belandde in een sloot. Ze is Zelf uit haar auto gekropen en naar een huis in de buurt gelo pen. De vrouw was lichtgewond aan het hoofd. Zij is voor onder zoek naar het ziekenhuis gebracht. sint-kruis - De helft van de huis houdens in Sint-Kruis en het bui tengebied van Sint-Kruis hebben zaterdag enkele uren zonder elek triciteit gezeten. De stroomstoring is veroorzaakt door een brandje in een elektridteits-verdeelkast van Delta aan de Molenweg bij Sint- Kruis. Het brandje ontstond rond kwart voor elf's ochtends. De brandweer van Aardenburg rukte uit. Om het brandje te isoleren en te stoppen, is stikstofdioxide gebruikt. Met wa ter zou alleen maar meer schade zijn aangericht. Delta-monteurs slaagden erin de stroomvoorzie ning om twee uur zaterdagmiddag volledig te herstellen. Het brandje is ontstaan door 'een technische storing'. De oorzaak wordt nog on derzocht. Het kippenbedrijf van maatschap Van Hal-Buijsen aan de Kleine Boomdijk bij Sint-Kruis heeft tij dens de stroomstoring op een ei gen noodaggregaat gedraaid, waar door de noodzakelijke ventilatie in de kippenverblijven gegarandeerd bleef.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 33