Wie kan nog zonder i9 spectrum Zaterdag 27 augustus 2011 W ISSK3s5® kjER buienradar? Een website als baken, beslisser, gids, kompas en weerman van heel Nederland. Feesten wor den net zo spontaan op poten gezet als afgelast na een blik op Buienradar. Bruiloften worden verplaatst, evenementen uitgesteld op basis van de beelden van Buienradar. Tourfietsers en ra cefietsers kijken voor vertrek op Buienra dar uit welke hoek de wind waait, waar het water valt. Schilders besluiten aan de hand van Buienradar of ze binnen of bui ten aflakken. De agenda van zeilers, roeiers, kitesurfers, hengelaars en duikers wordt ingevuld door Buienradar. Wie kan er vandaag de dag zonder Buienradar? 'Even op Buienradar kijken' zeggen hon derdduizenden mensen elke dag. Buienra dar is een van de sterkste merknamen van Nederland. Zelfs mensen die nog nooit een computer hebben aangeraakt, laten hun kinderen kijken, want ze weten inmid dels wel wat de website is. De opmars van Buienradar op internet is stormachtig. In het vijfde jaar van zijn be staan is de site gestaag doorgestoomd naar de top van de sites met de meeste bezoe kers. Die werd eind juni 2011 bereikt, met 7,3 miljoen unieke bezoekers die maand. Buienradar passeerde daarmee Hyves, de nummer twee. RTL, sinds 1 april eigenaar van Buienradar, spint er garen bij. Wie een kijkje wil nemen bij Buienradar, moet naar de kantoren van RTL op het Me diapark in Hilversum. Je verwacht daar een soort controlezaal van het formaat van de brug van een mammoettanker. Met scherpe weermannen die geconcentreerd naar tientallen schermen zitten te staren, zwaailichten en sirenes aan de muur, een ruimte boordevol gejaagde activiteit. Dat blijkt een overschatting. De realiteit is ontnuchterend. In een kamer van 5 bij 5 Buienradar is een van de sterkste merknamen van Nederland geworden. Honderdduizenden mensen bepalen elke dag hun agenda na een blik op buienradar.nl De populaire site komt tot stand in een gewone kantoorkamer. door Léon Krijnen staan vier bureaus en vier laptops. Een daarvan, een doodgewoon kantoorbakkie, is van Niels. Een tweede ook, waarop een salesmanager de bezoekcijfers en adverten ties in spreadsheets bekijkt Op de twee an dere laptops wordt daadwerkelijk iets met B11ienradar.nl gedaan. Is dat nou echt alles? Wordt hier gemaakt waar dagelijks tussen de 1 en 1,5 miljoen unieke bezoekers vol verwachting naar kij ken? Manager Buienradar Niels de Kind en productmanager Ronald van Wijk amuse ren zich over onze verbazing. „Ja hoor, zo simpel is het echt. Er is hier niet meer dan wat je nu ziet. Dus dit is inderdaad het ze nuwcentrum van Buienradar. De webser vers zijn natuurlijk een ander verhaal, die staan bij xs4all. Daar komt het een en an der bij kijken met zulke bezoekcijfers." De daadwerkelijke apparaten waaraan de site zijn naam ontleent, zijn twee enorme buienradars die voor het KNMI in de Bilt dag in dag uit het zwerk boven Nederland op regen aftasten. De gegevens en statistie ken over ijzel, sneeuw, hagel en tempera tuur worden op andere manieren vergaard en samengesteld. De constante stroom van gegevens wordt rechtstreeks naar Buienra dar gestuurd, daar geïnterpreteerd en gevi sualiseerd en aan de bezoekers gepresen teerd. Hoewel de groei van Buienradar al lange tijd een vast gegeven is, denken De Kind en Van Wijke dat het slechte zomerweer een handje heeft meegeholpen om de top positie op het gebied van bezoekersaantal len te bereiken. „Maar traditioneel is er in juni en augustus altijd een piek vanwege de vakantie." Zo'n piek is er ook altijd in december en januari vanwege het winter- verkeer én de wintersport." De best scorende pagina's, samen goed voor ruim 90 procent van het bezoek, zijn de voorpagina, het weer van de komende 3 uur, het weer per plaats en het geschre ven weerbericht. „Dat is waar het onze be zoekers om gaat. De korte termijnvoorspel ling en zien wat gaande is. We zijn veel meer een weergever dan een voorspeller", aldus Van Wijk. RTL nam Buienradar in april van de drie broers Rijkaart, van Capelle over. Een over namebedrag werd niet genoemd. Ook De Kind zwijgt over het bedrag, maar het zijn zeker geen tientallen miljoenen euro's, be nadrukt hij. Hoewel Buienradar de best be zochte site van Nederland is, maakt RTL evenmin bekend hoeveel wordt omgezet of verdiend. Wat ze wel verklappen is de 'click trough rate' (CTR) van de website. Dat is het per centage bezoekers dat op de website op een advertentie klikt en op die manier in komsten genereert voor RTL. De CTR van Buienradar is meer dan 1 procent. Dat is hoog voor een site met dit aantal bezoe kers. Buienradar is het schoolvoorbeeld van een website waarbij alles om de in houd draait. De site is net zo functioneel als simpel, in de ogen van designers zelfs lelijk. Veranderingen in de lay-out worden voor zichtig en mondjesmaat doorgevoerd. In middels is Buienradar ook actief op Twit ter, met 60.000 volgers, en zijn er apps voor iPad, iPhone en Androïd-telefoons ontworpen. Iedereen die een website of een blog beheert, kan gratis kaarten van Buienradar op zijn site zetten. Toch zijn er, zoals gebruikelijk op internet, copycats, na-apers, die op de een of andere manier goede sier proberen te maken met de gege vens van Buienradar. „Wordt er ineens weer een app voor de iPhone aangeboden waar wij nog nooit van hebben gehoord en waar we niks mee te maken hebben. Die ziet er dan wel uit alsof hij door ons gemaakt en aangeboden wordt", zegt De Kind. „Tot nu toe hebben we nog geen rechtszaken hoeven te voeren en zijn we er met een gesprek uitgekomen. Maar als een partij in zo'n geval voet bij stuk pro beert te houden, zullen we naar de rechter stappen." Volgens De Kind heeft RTL de succesvolle website gekocht om de digitale positie te versterken. „Wij willen op drie terreinen nummer 1 zijn: televisie, radio en internet. Op tv en radio is RTL dat al." Buienradar moet RTL ook op digitaal terrein op de eer ste plaats brengen. De Kind is zelf een fervent privégebruiker. Lachend: „Ik woon in Zandvoort en ik doe aan kitesurfen. Dus het eerste wat ik doe als ik uit bed kom, is kijken hoe de wind staat." reageren? spectrum@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 85