spectrum 16
Aanpassen aan de
Nederlandse cultuur en
hard werken, dat is wat
hun (groot)ouders deden.
De jongste generatie
Aziaten in Nederland is
trots op haar identiteit en
organiseert tal van
activiteiten om dat te
vieren en elkaar te
ontmoeten.
Zaterdag 27 augustus 2011
Het Aziatische I
door Maaike Boersma
Bij de garderobe bots je bijna te
gen een ronddansende Chine
se draak, die zo van het Chi
nees Nieuwjaar lijkt weggelo
pen. Iets verderop staat een da
me in sexy kimono sushihapjes uit te de
len. Op het podium in de grote zaal dan
sen schaarsgeklede, Aziatische danseressen
voor een hossende menigte, veel bezoe
kers maken foto's met mobieltjes.
Eens per maand verandert discotheek Hol
lywood in Rotterdam in een Aziatisch
dansparadijs. Zo'n tweeduizend Aziatische
jongeren uit heel Nederland komen maan
delijks naar I Love Asian.
Asian Parties waren in de jaren negentig
een razende hit, maar gingen een paar jaar
later aan hun eigen succes ten onder. „Ie
dereen probeerde een graantje mee te pik
ken en organiseerde ineens Asian-feesten.
Dat ging ten koste van de kwaliteit", zegt
onderzoeker Reza Kartosen.
Sinds kort zijn de feesten helemaal terug.
In het hele land organiseren grote discothe
ken met regelmaat een feest voor Aziati
sche jongeren. Kartosen: „Asian feesten zit
ten weer in de lift."
De (groot)ouders van de jongeren die deze
feesten bezoeken, kwamen naar Neder
land om te werken (zoals de Chinezen) of
na de koloniale tijd, zoals de Indische men
sen. Ze pasten zich zo goed mogelijk aan
en deden hun best niet te veel af te wijken
van de Nederlanders.
„De eerste Aziaten die vanuit Indonesië
naar Nederland kwamen, wilden vooral
goede Nederlanders zijn. Ze pasten zich zo
veel mogelijk aan de heersende norm aan,
Indische gebruiken werden angstvallig bin
nenshuis gehouden", vertelt Nora Iburg,
di? een boek schreef over de zoektocht
van Indische jongeren naar hun identiteit.
„Het was een teruggetrokken identiteit, ze
wilden niet opvallen. De tweede generatie
werd zich al meer bewust van de Indische
achtergrond, maar de derde generatie is er
uitgesproken trots op en gaat ook bewust
op zoek naar die identiteit."
Datzelfde geldt voor Chinezen, denkt Kar
tosen. „De eerste generatie heeft zich voor
al gericht op hard werken en houdt zijn
mond. Maar de jongste generatie vraagt
zich op een gegeven moment af: 'wie zijn
we nou eigenlijk?'" In de zoektocht naar
de identiteit komen ze elkaar tegen: Indi
sche, Chinese, Thaise en Vietnamese jonge
ren. Samen organiseren ze activiteiten. Zo
zijn er naast de verschillende Asian-fees-
ten ook Asian voetbaltoernooien, danswed
strijden en een miss Asia-verkiezing.
De losse gemeenschappen zijn, op die van
de indo's na, erg klein. Dat de jongeren
daardoor naar elkaar toe trekken, vindt
Kartosen dan ook een natuurlijke ontwik
keling. „Jongeren zijn altijd op zoek naar
allianties. Daar komt bij dat jongeren zich
nu eenmaal graag onderscheiden op basis
van culturele identiteit."
De Asian-feesten zijn volgens Iburg een
voorbeeld van én-én-denken. „Het is een
mix van indo's, Nederlanders en andere
Aziaten. Het leuke is dat je aan elkaar ziet
dat je Aziatisch bent, maar dat je meestal
niet precies de achtergrond kan thuisbren
gen. Buitenstaanders zien altijd dat je 'an
ders' bent en dat is een gemene deler."
Het is volgens Iburg dan ook het gevoel
van herkenning dat de jongeren van ver
schillende Aziatische achtergronden bindt.
Datzelfde stellen ook Hang Nguyen Quang
en haar vriend Jason Quang (beide uit Viet
nam) die bij Hollywood Rotterdam buiten
in de open rokersruimte aan een picknick
tafel zitten. Ze zijn uit Zeeland naar dit
feest gereisd. Het is niet hun eerste keer bij
een dergelijk feest. „Het leuke is dat hier
veel Aziaten zijn, we kennen elkaar bijna
allemaal wel via via."
Volgens Quang zijn Aziaten opener naar
elkaar dan naar anderen. „We voelen ons
verbonden met elkaar. Uit welk land je pre
cies komt, maakt niet uit, Aziaten delen
een 'wij-gevoel'."
De Hollywood Music Hall begon drie jaar
geleden met de I Love Asirm-feesten. „We
merkten dat er behoefte aan was en dat
blijkt ook wel. Het is elke keer heel druk,
er komen zo'n tweeduizend Aziaten", zegt
Fred Diaz, directeur/eigenaar van de disco
theek. Hoe hij Hollywood een Aziatisch
!U' i l i (Maleisië): „Hier komen inderdaad vaak dezelfde
mensen. Uit heel Nederland zoeken ze elkaar op. Op
gewone feesten word je nog wel eens uitgescholden
voor pinda of babi pangang, dat is hier niet zo."