spectrum 16 Aanpassen aan de Nederlandse cultuur en hard werken, dat is wat hun (groot)ouders deden. De jongste generatie Aziaten in Nederland is trots op haar identiteit en organiseert tal van activiteiten om dat te vieren en elkaar te ontmoeten. Zaterdag 27 augustus 2011 Het Aziatische I door Maaike Boersma Bij de garderobe bots je bijna te gen een ronddansende Chine se draak, die zo van het Chi nees Nieuwjaar lijkt weggelo pen. Iets verderop staat een da me in sexy kimono sushihapjes uit te de len. Op het podium in de grote zaal dan sen schaarsgeklede, Aziatische danseressen voor een hossende menigte, veel bezoe kers maken foto's met mobieltjes. Eens per maand verandert discotheek Hol lywood in Rotterdam in een Aziatisch dansparadijs. Zo'n tweeduizend Aziatische jongeren uit heel Nederland komen maan delijks naar I Love Asian. Asian Parties waren in de jaren negentig een razende hit, maar gingen een paar jaar later aan hun eigen succes ten onder. „Ie dereen probeerde een graantje mee te pik ken en organiseerde ineens Asian-feesten. Dat ging ten koste van de kwaliteit", zegt onderzoeker Reza Kartosen. Sinds kort zijn de feesten helemaal terug. In het hele land organiseren grote discothe ken met regelmaat een feest voor Aziati sche jongeren. Kartosen: „Asian feesten zit ten weer in de lift." De (groot)ouders van de jongeren die deze feesten bezoeken, kwamen naar Neder land om te werken (zoals de Chinezen) of na de koloniale tijd, zoals de Indische men sen. Ze pasten zich zo goed mogelijk aan en deden hun best niet te veel af te wijken van de Nederlanders. „De eerste Aziaten die vanuit Indonesië naar Nederland kwamen, wilden vooral goede Nederlanders zijn. Ze pasten zich zo veel mogelijk aan de heersende norm aan, Indische gebruiken werden angstvallig bin nenshuis gehouden", vertelt Nora Iburg, di? een boek schreef over de zoektocht van Indische jongeren naar hun identiteit. „Het was een teruggetrokken identiteit, ze wilden niet opvallen. De tweede generatie werd zich al meer bewust van de Indische achtergrond, maar de derde generatie is er uitgesproken trots op en gaat ook bewust op zoek naar die identiteit." Datzelfde geldt voor Chinezen, denkt Kar tosen. „De eerste generatie heeft zich voor al gericht op hard werken en houdt zijn mond. Maar de jongste generatie vraagt zich op een gegeven moment af: 'wie zijn we nou eigenlijk?'" In de zoektocht naar de identiteit komen ze elkaar tegen: Indi sche, Chinese, Thaise en Vietnamese jonge ren. Samen organiseren ze activiteiten. Zo zijn er naast de verschillende Asian-fees- ten ook Asian voetbaltoernooien, danswed strijden en een miss Asia-verkiezing. De losse gemeenschappen zijn, op die van de indo's na, erg klein. Dat de jongeren daardoor naar elkaar toe trekken, vindt Kartosen dan ook een natuurlijke ontwik keling. „Jongeren zijn altijd op zoek naar allianties. Daar komt bij dat jongeren zich nu eenmaal graag onderscheiden op basis van culturele identiteit." De Asian-feesten zijn volgens Iburg een voorbeeld van én-én-denken. „Het is een mix van indo's, Nederlanders en andere Aziaten. Het leuke is dat je aan elkaar ziet dat je Aziatisch bent, maar dat je meestal niet precies de achtergrond kan thuisbren gen. Buitenstaanders zien altijd dat je 'an ders' bent en dat is een gemene deler." Het is volgens Iburg dan ook het gevoel van herkenning dat de jongeren van ver schillende Aziatische achtergronden bindt. Datzelfde stellen ook Hang Nguyen Quang en haar vriend Jason Quang (beide uit Viet nam) die bij Hollywood Rotterdam buiten in de open rokersruimte aan een picknick tafel zitten. Ze zijn uit Zeeland naar dit feest gereisd. Het is niet hun eerste keer bij een dergelijk feest. „Het leuke is dat hier veel Aziaten zijn, we kennen elkaar bijna allemaal wel via via." Volgens Quang zijn Aziaten opener naar elkaar dan naar anderen. „We voelen ons verbonden met elkaar. Uit welk land je pre cies komt, maakt niet uit, Aziaten delen een 'wij-gevoel'." De Hollywood Music Hall begon drie jaar geleden met de I Love Asirm-feesten. „We merkten dat er behoefte aan was en dat blijkt ook wel. Het is elke keer heel druk, er komen zo'n tweeduizend Aziaten", zegt Fred Diaz, directeur/eigenaar van de disco theek. Hoe hij Hollywood een Aziatisch !U' i l i (Maleisië): „Hier komen inderdaad vaak dezelfde mensen. Uit heel Nederland zoeken ze elkaar op. Op gewone feesten word je nog wel eens uitgescholden voor pinda of babi pangang, dat is hier niet zo."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 82