r
'Aanbesteding
bouw mag
wel soepeler'
Zeeland
PZCI r
Start verkoop
1 september
Film by the Sea
HEALTHY HAPPY LIFE SfcBEURS
ra
www.filmbythesea.nl
Jongens gepakt voor
brandje in container
ZEEUWS-VLAANDEREN
22 en 23
LOKALE AANNEMERS Steun voor idee WD Met de bus van Havana naar Sas van Gent
23
Mobiele site PZC vernieuwd!
nl
pzc
Bliksem ingeslagen in
schoorsteen woning
Het 'KOOKTH EATER'
ÏThe Greenery
Breda
Vanaf maandag weer drie keer per dag het nieuws in twee
minuten videojournaal. Ma. t/m vr. om 10.00,16.00 en
22.00 uur, za. en zo. om 18.00 uur Q www.z2.nl
film..
i
■"■sea
TERNEUZEN
Agenten hebben in de nacht van
donderdag op vrijdag twee
achttienjarige inwoners van Ter-
neuzen aangehouden. Bij het fiets
pad aan de Rooseveltlaan stond
rond 2.30 uur een container in
brand. Agenten die ter plaatse gin
gen, zagen de jongens op een brom
mer wegrijden. Ze werden door de
politie snel in de kraag gegrepen
en worden nu verdacht van betrok
kenheid.
Nonnen repareerden
dak en ontstopten
wastafels in Emmaus
Zaterdag 27 augustus 2011
Aanleg fietspad
Sint-Jansteen vertraagd
door vondst asbest
Tip? zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
www.nealthyhappylife.nl
Altijd actueel
Compact en overzichtelijk
Persoonlijk instelbaar
m
SCHOONDIJKE
Tijdens het onweer dat gisteroch
tend over Zeeland trok, is de blik
sem ingeslagen in een woning aan
de Van der Slikkestraat in Schoon-
dijke. De melding kwam kort voor
half negen binnen bij de brand
weer. Een schoorsteen raakte be
schadigd. Ook elders in Zeeland
was er schade door blikseminsla
gen, onder meer bij een huis aan
de Breedmede in Middelburg.
door Sheila van Doorsselaer
TERNEUZEN - Zeeuws-Vlaamse aan
nemers steunen het appèl van de
Terneuzense WD-fractie om loka
le bouwbedrijven gedurende de
crisis een streepje voor te geven bij
aanbestedingen voor gemeentelij
ke bouwprojecten.
De Terneuzense liberalen willen
door de voorkeurspositie de lokale
aannemers aan het werk houden.
De economische crisis is in de
bouwsector immers goed te voe
len. Zeeuws-Vlaamse aannemers
hebben niet alleen concurrentie te
duchten van Nederlandse collega's
van buiten de streek, maar ook
vanuit België.
Dat laatste is volgens Stijn Guilliet,
directeur van aannemingsbedrijf
Leenhouts in Oostburg, al wat ver
minderd sinds het prijsverschil tus
sen Nederlandse en Belgische aan
nemers is gedaald. „Maar Belgen
komen nog altijd gemakkelijker
aan werk in Nederland dan Neder
landers in België".
Dat de gemeente Sluis een aanne
mer uit Delft het Belfort in Sluis
liet restaureren en een aannemer
'van de overkant' de school in
Zuidzande liet bouwen, vindt Guil
liet jammer.
„Er mag best wat extra's gebeu
ren", stelt directeur Ronald van Pa-
melen van Van der Poel Terneu-
zen. „Want vergeet niet: als aanne
mers van buiten hier werken,
vloeit de winst uit de streek." Hij
is anderzijds niet ontevreden over
de inzet van de Zeeuws-Vlaamse
gemeenten. Van der Poel bouwde
recent de nieuwe brandweerkazer
ne en gemeentewerkplaats bij Ter-
neuzen. „Dat ging bij inschrijving.
De onze was de laagste."
Gemeenten zijn aan regels gebon
den. Ze moeten opdrachten van
0,5 tot 4,3 miljoen euro openbaar
aanbesteden en duurdere zelfs Eu
ropees. De Terneuzense WD'er
Evert Jan van Exter noemt dit 'in
een normale situatie een prima
bruikbaar systeem', maar nu even
niet. Hij riep het college van B en
W onlangs op bij gemeentelijke
opdrachten een geselecteerde
groep lokale aannemers actief te
.benaderen om in te schrijven. Dat
is volgens hem juridisch mogelijk.
Zo'n inschrijfsysteem zal niet tot
hogere aanneemsommen leiden,
verwacht Van Exter.
Het college van B en W heeft het
voorstel inmiddels verworpen.
Het wil een aantal opdrachten per
jaar openbaar blijven aanbesteden
'om gevoel met de markt te hou
den'. „Wij dienen niet alleen aan
onze lokale aannemers te denken,
maar ook aan een effectieve beste
ding van publieke gelden."
HAVANA - Gert de Keizer uit Vlissingen maakte afgelo
pen zomer een fietstocht over Cuba en stuitte onder
weg in de hoofdstad Havana op een overduidelijk Neder
landse bus. De aloude bestemming stond er zelfs nog
op: Sas van Gent.
Jack d'Hooghe uit Axel, werkzaam bij busmaatschappij
Veolia in Zeeuws-Vlaanderen, staat daar helemaal niet
van te kijken. „In het verleden zijn vaak bussen uit Ne
derland aan landen als Cuba verkocht", vertelt hij desge
vraagd. „Waarschijnlijk gaat het hier om een oude bus
van de vroegere ZWN, busmaatschappij Zuid- West-Ne
derland. Die kan gemakkelijk al twintig jaar geleden ver
scheept zijn."
Jack spreekt haast met liefde over dit soort bussen.
„Die waren niet kapot te krijgen. Wij reden er dertien
jaar mee, terwijl wij blij zijn als we nu zes jaar met een
bus doen." De oude bussen waren wel minder comforta
bel en wogen aanzienlijk meer dan de huidige. „Nu
weegt een bus acht a negen ton", schat Jack. „Die oude
waren drie, vier ton zwaarder. Brandstofverbruik was
toen geen issue."
De kans dat één van de bestaande bussen ooit in Cuba
terecht komt, acht Jack klein. „De oude bussen zitten
betrekkelijk simpel in elkaar en zijn dus haast onverslijt
baar. In de nieuwe zit veel elektronica. Dat vraagt meer
onderhoud en kennis." foto Gert de Keizer
voor &ckzonier zorqeK
Stuur een mailtje als jouw bedrijf zich ook
wil aansluiten, frank@smartexpos.nl
wordt gepresenteerd door exposanten
met gezonde voeding en dranken.