r 'Aanbesteding bouw mag wel soepeler' Zeeland PZCI r Start verkoop 1 september Film by the Sea HEALTHY HAPPY LIFE SfcBEURS ra www.filmbythesea.nl Jongens gepakt voor brandje in container ZEEUWS-VLAANDEREN 22 en 23 LOKALE AANNEMERS Steun voor idee WD Met de bus van Havana naar Sas van Gent 23 Mobiele site PZC vernieuwd! nl pzc Bliksem ingeslagen in schoorsteen woning Het 'KOOKTH EATER' ÏThe Greenery Breda Vanaf maandag weer drie keer per dag het nieuws in twee minuten videojournaal. Ma. t/m vr. om 10.00,16.00 en 22.00 uur, za. en zo. om 18.00 uur Q www.z2.nl film.. i ■"■sea TERNEUZEN Agenten hebben in de nacht van donderdag op vrijdag twee achttienjarige inwoners van Ter- neuzen aangehouden. Bij het fiets pad aan de Rooseveltlaan stond rond 2.30 uur een container in brand. Agenten die ter plaatse gin gen, zagen de jongens op een brom mer wegrijden. Ze werden door de politie snel in de kraag gegrepen en worden nu verdacht van betrok kenheid. Nonnen repareerden dak en ontstopten wastafels in Emmaus Zaterdag 27 augustus 2011 Aanleg fietspad Sint-Jansteen vertraagd door vondst asbest Tip? zeeuws-vlaanderen@pzc.nl www.nealthyhappylife.nl Altijd actueel Compact en overzichtelijk Persoonlijk instelbaar m SCHOONDIJKE Tijdens het onweer dat gisteroch tend over Zeeland trok, is de blik sem ingeslagen in een woning aan de Van der Slikkestraat in Schoon- dijke. De melding kwam kort voor half negen binnen bij de brand weer. Een schoorsteen raakte be schadigd. Ook elders in Zeeland was er schade door blikseminsla gen, onder meer bij een huis aan de Breedmede in Middelburg. door Sheila van Doorsselaer TERNEUZEN - Zeeuws-Vlaamse aan nemers steunen het appèl van de Terneuzense WD-fractie om loka le bouwbedrijven gedurende de crisis een streepje voor te geven bij aanbestedingen voor gemeentelij ke bouwprojecten. De Terneuzense liberalen willen door de voorkeurspositie de lokale aannemers aan het werk houden. De economische crisis is in de bouwsector immers goed te voe len. Zeeuws-Vlaamse aannemers hebben niet alleen concurrentie te duchten van Nederlandse collega's van buiten de streek, maar ook vanuit België. Dat laatste is volgens Stijn Guilliet, directeur van aannemingsbedrijf Leenhouts in Oostburg, al wat ver minderd sinds het prijsverschil tus sen Nederlandse en Belgische aan nemers is gedaald. „Maar Belgen komen nog altijd gemakkelijker aan werk in Nederland dan Neder landers in België". Dat de gemeente Sluis een aanne mer uit Delft het Belfort in Sluis liet restaureren en een aannemer 'van de overkant' de school in Zuidzande liet bouwen, vindt Guil liet jammer. „Er mag best wat extra's gebeu ren", stelt directeur Ronald van Pa- melen van Van der Poel Terneu- zen. „Want vergeet niet: als aanne mers van buiten hier werken, vloeit de winst uit de streek." Hij is anderzijds niet ontevreden over de inzet van de Zeeuws-Vlaamse gemeenten. Van der Poel bouwde recent de nieuwe brandweerkazer ne en gemeentewerkplaats bij Ter- neuzen. „Dat ging bij inschrijving. De onze was de laagste." Gemeenten zijn aan regels gebon den. Ze moeten opdrachten van 0,5 tot 4,3 miljoen euro openbaar aanbesteden en duurdere zelfs Eu ropees. De Terneuzense WD'er Evert Jan van Exter noemt dit 'in een normale situatie een prima bruikbaar systeem', maar nu even niet. Hij riep het college van B en W onlangs op bij gemeentelijke opdrachten een geselecteerde groep lokale aannemers actief te .benaderen om in te schrijven. Dat is volgens hem juridisch mogelijk. Zo'n inschrijfsysteem zal niet tot hogere aanneemsommen leiden, verwacht Van Exter. Het college van B en W heeft het voorstel inmiddels verworpen. Het wil een aantal opdrachten per jaar openbaar blijven aanbesteden 'om gevoel met de markt te hou den'. „Wij dienen niet alleen aan onze lokale aannemers te denken, maar ook aan een effectieve beste ding van publieke gelden." HAVANA - Gert de Keizer uit Vlissingen maakte afgelo pen zomer een fietstocht over Cuba en stuitte onder weg in de hoofdstad Havana op een overduidelijk Neder landse bus. De aloude bestemming stond er zelfs nog op: Sas van Gent. Jack d'Hooghe uit Axel, werkzaam bij busmaatschappij Veolia in Zeeuws-Vlaanderen, staat daar helemaal niet van te kijken. „In het verleden zijn vaak bussen uit Ne derland aan landen als Cuba verkocht", vertelt hij desge vraagd. „Waarschijnlijk gaat het hier om een oude bus van de vroegere ZWN, busmaatschappij Zuid- West-Ne derland. Die kan gemakkelijk al twintig jaar geleden ver scheept zijn." Jack spreekt haast met liefde over dit soort bussen. „Die waren niet kapot te krijgen. Wij reden er dertien jaar mee, terwijl wij blij zijn als we nu zes jaar met een bus doen." De oude bussen waren wel minder comforta bel en wogen aanzienlijk meer dan de huidige. „Nu weegt een bus acht a negen ton", schat Jack. „Die oude waren drie, vier ton zwaarder. Brandstofverbruik was toen geen issue." De kans dat één van de bestaande bussen ooit in Cuba terecht komt, acht Jack klein. „De oude bussen zitten betrekkelijk simpel in elkaar en zijn dus haast onverslijt baar. In de nieuwe zit veel elektronica. Dat vraagt meer onderhoud en kennis." foto Gert de Keizer voor &ckzonier zorqeK Stuur een mailtje als jouw bedrijf zich ook wil aansluiten, frank@smartexpos.nl wordt gepresenteerd door exposanten met gezonde voeding en dranken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 45