Bobby Fischer, schaakkampioen boeken117 Spanning rond lijk in visnet Barnes kiest kabbelende saaiheid PEL BOEKEN KORT Stille wateren J zaterdag 27 augustus 2011 Al wekenlang is het banket ter ere van de nieuwe wereldkampioen schaken uitverkocht. Het is 1972, en IJsland loopt uit voor de Amerikaan Bobby Fi scher. Hij is de uitdager die in zijn eentje de schaakgrootmacht Sovjet-Unie op de knieën heeft gekregen. Obers met vikinghelmen op ser veren geroosterd lam en speenvarken, en 'vi- kingbloed', een krachtig mengsel van rode wijn en cognac. Bobby Fischer, die net in een heroïsche, twee maanden durende schaakstrijd Boris Spasski heeft verslagen, oogt afwezig en eenzaam te midden van de feestvreugde. Dan pakt hij zijn leren zakschaakspel en begint de laatste, beslis sende partij te analyseren met de aanschuiven de Spasski. Terug in zijn eigen, veilige schaak- universum. Het is een van de meest aangrijpende scènes in de biografie Eindspel over het leven van het Amerikaanse schaakfenomeen. Bobby Fischer - het brein dat de Sovjet-schaakmachine be dwong - kon het leven zonder schaakbord niet aan. In Eindspel schetst Frank Brady de storm achtige opkomst van het wonderkind Bobby Fi scher, op weg naar de wereldtitel en de ellendi ge, ruim drie decennia durende ondergang van het fenomeen. Het boek is allereerst een poging om een schaakgenie te begrijpen, een jongen die op 13-jarige leeftijd al 'de schaakpartij van de eeuw' speelde waarin hij met een dame-offer een Amerikaanse schaakmeester bedwingt, maar wiens sociale onaangepastheid uiteinde lijk tot totale ontluistering leidt. Fischers weg naar de wereldtitel is tevens een verhaal uit de Koude Oorlog: een individu uit het vrije westen vernietigt de mythe dat al leen het communisme de allerbes te schaker ter wereld oplevert. De ambitie om de Sovjet-hegemo nie te doorbreken, brandt al bij de jonge Fischer. Hij is op zijn 14e Amerikaans kampioen; hij is de Mozart van het schaken. Om we reldkampioen te worden, weet hij, moet hij tegen de sterke Sovjets schaken. Die hebben hem dan al op de kor rel: ze zullen in de loop van de jaren alles doen om Fischer onschadelijk te maken, wat bij de Amerikaan enorme haatgevoelens losmaakt. Te gelijkertijd blijken Bobby en zijn moeder Regi- na doelwit van de FBI, die hen jarenlang volgt. Bobby Fischer, onderweg naar IJsland, in 2005. foto Everett Kennedy Brown/EPA Het zijn de jaren van de communistenjacht in de VS en de Fischers zijn interessante objecten. Regina had in Moskou gewoond en gestudeerd en laat zich in met linkse vredesac tivisten. Maar Bobby is veel gevaar lijker voor-het Sovjet-schaakbasti on, dat in Moskou een laborato rium opzet om zijn schaakspel te ontrafelen. Hij is een staatsvijand geworden voor de Sovjets. Fischers extreme intelligentie op het schaakbord combineert hij dan al langer met wangedrag. Hij voelt zich miskend, is een ruziema ker met zijn beste vrienden en met de Amerikaanse overheid en verdwijnt na zijn wereldkampioen schap in de obscuriteit, verarmd en verbitterd. En in zekere zin ook als een soort slachtoffer van de Koude Oorlog. Even is hij terug, in 1992, voor een re-match te gen Spasski in Joegoslavië, waarmee hij het Amerikaanse handelsembargo tegen dat land doorbreekt. Dat en steeds hardere verbale aan vallen tegen zijn moederland, worden hem bijna fataal. Er komt Amerikaanse overheidsdruk op lan den die hem vrij laten reizen, om hem uit te le veren. In 2004 wordt Bobby Fischer door de Ja panse douane vastgezet en 9 maanden vastge houden in een cel. Daar wordt hij uiteindelijk uitgehaald door zijn oude IJslandse vrienden. Frank Brady beschrijft Fischer als een onaange past genie, wat hij zonder twijfel was. Er blijft echter ruimte enige sympathie te voelen voor de eenzame schaker die niet in staat was duur zame vriendschappen aan te gaan. Een van de zeer weinige mensen die overeind bleef in de storm die Fischer overal en altijd liet opsteken, was zijn grote tegenstrever Boris Spasski. Als oud-wereldschaakkampioen door grondde hij de eenzaamheid waaronder Bobby Fischer leed op weg naar het wereldkampioen schap. En daarna. Frank Brady - Eindspel. Het wonderbaarlijke leven van schaaklegende Bobby Fischer. Thomas Rap, 29,90 euro. DRA De Zweedse schrijfster en journaliste Hillevi Wahl had verslaafde ouders. Ze hielden van haar, maar kozen bijna al tijd eerst voor de drank. In de roman Trmeli' gaat Wahl op zoek naar de achtergrond van haar moeder, die zelf opgroeide in een kindertehuis. Ze be schrijft hoe Irmeli als kind leer de voor haar moeder te zorgen en hoe zij zich altijd afvroeg of haar ouders dronken zouden zijn of nuchter als zij uit school kwam. Ondanks haar afschuw van drank loopt Irmeli tegen een man aan die alcoholist is. Hillevi Wahl - Irmeli. Vert. Rineke Vermeulen-Wangerstedt. De Ro de Kamer, 19,50 euro. EGYPT! Het Midden-Oosten staat op zijn kop. Oude regimes die het gebied jarenlang in een ijzeren greep hadden, zien hun macht afbrokkelen. In de novel le 'Eigen vuur' van Alaa al As- wani (Caïro, 1957) is het nog niet zo ver. In een uitgebreid voorwoord doet Al Aswani uit de doeken hoe lastig de cen suur het hem maakt. Het boek gaat over een Egyptenaar die te keer gaat tegen machtsmis bruik en corruptie in zijn land. Een geestige en onthullende kijk op een samenleving die nip is voor verandering. Alaa Alaswani - Eigen vuur. Vert. Jan Jaap de Ruiter. De Geus, 18,90 euro. PUB EP Opgroeien gaat niet zon der pijn en teleurstelling. In 'Tussenstations' schrijft de Spaanse Almudena Grandes (Madrid, i960) over 5 jongeren tussen de 14 en de 18 jaar, die hun weg in het leven nog moe ten vinden. Het volwassen be staan lokt en wenkt, maar schrikt ook af. Alle vijf komen ze op een punt in hun leven dat moed en kracht vraagt. Gebeur tenissen die ze nog niet hele maal aankunnen, maar die hen wel tot keuzes dwingen. Wel kom in de wereld van de vol wassenen. Almudena Grandes - Tussenstations. Vert. Trijne Ver munt. Signatuur, 15,95 euro. Van wonderkind tot tierende krank zinnige. Eindspel, het verhaal van de opkomst en ondergang van Bobby Fi scher is ook een schetsvan de uitwas sen van de Koude Oorlog. door Maurice Wilbrink I Viveca Sten - Stille wateren. Vertaling Tineke Jo- rissen-Wedzinga. Querido, 15 euro. door Mieske van Eek Het valt niet mee als thrillerschrijver een origineel en geloof waardig begin van je boek te vinden. Het is de Zweedse Vi- vica Sten in haar vierde mis daadroman Stille wateren in ie der geval niet gelukt. Na een sterke proloog, waarin ze de indrukwekkende natuur van de Zweedse scherenkust en de misdaad beschrijft, zet ze haar lezers met de beide voe ten op de grond. Sten begint haar relaas met 'hond vindt lijk': een afgetrapte opening. Dat het boek in slordig Neder lands vertaald is, helpt niet mee om de smaak te pakken te krijgen. Dat neemt niet weg dat haar boek in Zweden een succes is en haar debuut al is verfilmd voor de Zweed se televisie. Naar goede Zweedse traditie biedt Sten een inkijkje in het privéleven van inspecteur Thomas Andreasson die de kar van het onderzoek mag trekken nu zijn meer ervaren collega Margit Grandkvist va kantie heeft. Andreasson rouwt nog om zijn gestorven dochtertje als hij begint aan de zaak van een man die in een visnet gewikkeld aan spoelt op een vakantie-eiland je vlak voor de kust. Als een nieuwe moord volgt en de vermoorde vrouw familie blijkt van het eerste slachtof fer, groeit de onrust op het ei land. Thomas krijgt hulp van zijn vriendin Nora Linde. Zij kampt met een echtgenoot die zijn eigen gang gaat, ter wijl zij naast haar baan voor kinderen en huishouden mag zorgen. De plotselinge ver dwijning van Nora brengt de zaak in een stroomversnel ling. En dan wordt het toch nog spannend. Julian Barnes - Polsslag Vert. Ronald Vlek Atlas, 19,95 euro. JUI I AN BARMiS door Hans Renders De Britse schrijver Julian Barnes brak in 1984 internationaal door met Flauberts papegaai, een moeilijk te typeren maar prachtig boek over Gustave Flaubert en diens roman Ma dame Bovary. Speelde in Flau berts papegaai nog een bio graaf de hoofdrol, in de zo juist verschenen verhalenbun del Polsslag figureert een an der personage, namelijk een man van middelbare leeftijd die piekert over huwelijk, dood, ziekte, seks en andere fenomenen die door de pols slag van het leven beïnvloed worden. Barnes is een schrijver die zich niet voor één gat laat van gen. Op een onopvallende manier houdt hij van experi menteren. Dat liet hij in Flau berts papegaai zien door ro man, autobiografie en litera tuurgeschiedenis door elkaar te klutsen. In Polsslag lijkt hij bewust voor het kabbelen te hebben gekozen. De kem van deze bundel wordt gevormd door vier ver halen over Phil en Joanna, een echtpaar dat met vrien den erbij de grote thema's van het leven aansnijdt. Bar nes schrijft het vaardig op, grotendeels in dialoogvorm. De sfeer is een beetje zoals in het wereldberoemde toneel stuk Who's afraid of Virginia Woolfvan Edward Albee. Het lezen van Polsslag doet door lopend denken aan de filmbe werking van Albee's stuk, waarin Elisabeth Taylor and Richard Burton elkaar als echtpaar het leven zuur ma ken met hun drankovergoten avondjes met vrienden. Het verschil is alleen dat de verha len van Barnes doodsaai zijn en Who's afraid of Virginia Woolf een meesterwerk is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 17