auto 117
Volkswagen opent
de Golf opnieuw
I
Lexus geeft nieuwe GS
een krachtige designtaai
Audi neemt voorschot
op futuristisch verkeer
vrijdag 26 augustus 2011
Ondanks het uitbrengen van andere cabriomodellen, bleef de vraag
vanuit de markt naar een volgende uitgave van de VW Golf Cabrio
groot. Na jaren van afwezigheid is er nu een nieuwe editie.
door Tony Vos
De dichte modellen van Volkswagen
Golf zijn inmiddels in de zesde ge
neratie. Maar de nieuwe cabriolet
is de derde in zijn soort, omdat er
niet van iedere Golf een dergelijk model is.
De nieuweling komt na jaren afwezigheid.
Steeds meer modellen in de Golf-familie ne
men een eigen positie in, zoals de Variant,
Plus en nu ook de Cabrio. Ze staan allemaal
op hetzelfde onderstel, maar de nieuwe ca
briolet heeft vooral parallellen met de Audi
A3. Daarvan is de eenvoudige kapconstruc
tie vrijwel onveranderd overgenomen.
Met één druk op de knop gaat de auto in
zo'n tien tellen open en dicht. Dit proces
kan overigens ook rijdend gebeuren, tot
30 km/u. Ondanks het showkarakter van de
ze mogelijkheid kan het bij aankomst thuis
of bij het vallen van de eerste druppels van
een regenbui toch wel erg handig zijn. Voor
bescheiden mensen een kwestie van over
de schaamte heen stappen.
In vergelijking met de andere middenklasse-
cabrio van het merk, de Eos, is de Golf een
stuk korter, zonder aanzienlijk minder ruim
te aan te bieden. Het verschil zit puur in de
VW Colf Cabrio 1.4 TSI
Terugkeer van een icoon. Bagage 250 liter. Gewicht
1383 kg. Benzine 1.4 1,160 pk.
Vanaf 27.290 euro, 1.4 TSI 31.390 euro.
Plus: 20 procent bijtelling, afwerking, snelle kap.
Min: ruimte op de achterbank.
kapconstructie, die bij een softtop veel min
der volumineus is. Het pakket vouwt com
pact op de achtersteven samen. Geen inwik
kelde opbergvakken die moeten openen of
sluiten, waarmee de snelheid van de kap
wordt verklaard. Ook het bagagevolume
blijft permanent op 260 liter, ongeacht de
stand van de kap. Al is de doorgang van het
kleine kofferdeksel bescheiden. De rugleu
ning van de achterbank kan worden neerge
klapt, met daarachter een 'doorgeefluik'
voor langere spullen.
De Golf heet als cabriolet een vierzitter te
zijn. In theorie klopt dat wel, maar in de
praktijk is vooral de beenruimte op de ach
terbank alleen geschikt voor niet te grote
personen. De hoofdruimte is zelfs met geslo
ten kap uitstekend.
Met de hernieuwde kennismaking met de
Liefhebbers zijn blij met de terugkeer van de VW Golf Cabriolet met softtop. foto Automedia
Volkswagen Eos nog vers in het geheugen,
is het moeilijk de Golf structureel anders te
ervaren. Natuurlijk zijn er verschillen bij de
interieurinrichting, maar in grote lijnen ko
men beide auto's toch aardig overeen, met
een prijsvoordeel voor de Golf Tja, dan
wordt de keuze niet zo moeilijk: het prijsver
schil bedraagt 4800 euro!
In het vooronder van deze versie de 160 pk
sterke 1.4 liter TSI motor, die wat betreft
prestaties lekker vlot is en weinig te wensen
over laat: van 0 tot too in 8,4 seconden, een
top van 216 km/u. Zeker gekoppeld aan de
zeer prettig schakelende DSG-bak 2300
euro) een fijne combinatie, die niet doet ver
langen naar meer. De afstemming van het
onderstel is absoluut niet stug en past bij
het totale karakter van de open Golf Want
ook bij deze auto merk je weer dat het ge
voel van lekker open rijden boven de techni
sche eigenschappen van de auto gaat.
De Golf heeft zijruiten die behoorlijk ver
naar achteren zijn doorgetrokken en daar
om kan er prima open worden gereden rij
den zonder een windstop te hoeven monte
ren. Vanwege de softtop is de bovenrand
rond de voorruit bescheiden van formaat,
zodat het maximale cabriogevoel wordt be
reikt en normaal kan worden in- en uitge
stapt zonder het hoofd te stoten.
Volkswagen zet de nieuwe Golf Cabriolet in
de markt vanaf 27.290 euro en dat is een
prijs die onder die van de middenklassers
met variodak blijft, in dat geval huist er in
het vooronder de 1.2 TSI motor van 105 pk
(20 procent bijtelling). De 1.4 TSI presteert
merkbaar beter en vergt minimaal een inves
tering van 31.390 euro. Er is maar één uitrus
tingsniveau dat met losse opties kan wor
den aangevuld.
CONCURRENT® Audi A3 Cabrio 1.4 TFSI
CONCURRENT® Mini Cabrio
CONCURRENT Renault Mégane CC
Plus: 20 procent bijtelling, comfort, uitstraling.
Min: Minder vermogen.
Een lekkere gooi- en smijt-
cabrio, met een uitgebreide
reeks opties om de auto he
lemaal 'eigen' te maken. Ba
gage 125-660 liter. Gewicht
1205 kg. Benzine 1.6 1,184
pk.
Vanaf 23.495 euro, Cooper S 33.880 euro.
Plus: 20 procent bijtelling, krachtigemotor, uitstraling.
Min: ruimte achterin ook voor t
Voor wie het comfort van
een variodak wenst, tegen
een vergelijkbare aanschaf
prijs. Bagage 211-417 liter.
Gewicht 1475 kg. Benzine
1.4 1,130 pk.
Vanaf 29.990 euro, TCe 130 Dynamique 32.990 euro.
Plus: gunstige prijs, rijcomfort, glazen dak.
Min: bagagevolume, 'zwaar' achterwerk.
door Willem de Volder
Lexus onthulde afgelopen
weekeinde de nieuwe GS op
het prestigieuze Concours
d'élégance in het Calrfornische Peb
ble Beach. De hybride versie staat
op de IAA in Frankfurt in septem
ber. Meer dynamiek en comfort
gaan schuil achter de nieuwe GS.
De strakke, vloeiende lijnen, een
achterbumper met diffuser en de
agressievere grill geven iets van
zijn prestatiedrang weer.
Ook voorziet het merk de nieuwe
ling van (nog) meer comfort, zo
wel wat betreft rijgedrag als uitrus
ting. Eerstgenoemde gaat schuil in
het nieuwe, stijvere onderstel. De
bestuurder kan kiezen voor een
Eco-modus, maar ook - afhanke
lijk van de uitvoering - voor de
Sport en Sport+ stand. In die laat
ste twee standen ligt de nadruk op
het leveren van maximale presta
ties. De versnellingsbak is ver
nieuwd en schakelt sneller.
De nieuwe GS biedt meer ruimte
en comfort aan zowel de voor- als
achterpassagiers, zonder aan de
buitenafmetingen te sleutelen. De
gehele cockpit is rond de bestuur
der gebouwd. Door het brede, ho
rizontaal georiënteerde instrumen
tenpaneel wordt de ruimte optisch
vergroot. Een nieuw ontworpen
stoelframe en stuurkolom zorgen
voor comfortabele zitpositie en uit
stekende instelmogelijkheden.
De achterpassagiers hebben in de
Lexus GS meer hoofd-, been-,
knie- en voetruimte dan voor
heen. De bagageruimte groeit met
enkele tientallen liters. Lexus ver
groot de optiemogelijkheden op
het gebied van veiligheid (zoals:
het signaleren van voertuigen in
de dode hoek en het uitvoeren
van stuurcorrecties als de eigen
baan wordt verlaten) en infotain
ment. Verdere gegevens van de
Full Hybrid-aandrijving worden
op de IAA bekendgemaakt.
door Willem de Volder
Audi onthult op de IAA in
Frankfurt, die van 15 tot en
met 25 september plaats
vindt, naast een dichte versie ook
een Spider-variant van het Urban
Concept-studiemodel.
Als het aan Audi ligt, krijgt het ver
keersbeeld in de stad een futuris
tisch karakter. Zover is het nog
lang niet, maar het merk laat wel
een bijzonder uiterlijk en gebruiks
gemak samensmelten in twee stu
diemodellen: een dichte en een
open versie van de Urban Con
cept. Audi dicht ze de eigenschap
pen van een roadster, een race-,
een firn- en een stadsauto toe.
Technisch hebben de tweezitters
veel gemeen.
Krachtige Lexus GS.
foto Lexus Compacte Urban Concept, foto Audi
Het onderstel van de concepten is
identiek en staat op imposante
21 inch wielen. Die zijn los van de
carrosserie gepositioneerd. De
stadsracers zijn opgebouwd uit ul-
tralichte materialen. Zo is de cock
pit gemaakt van met carbonfiber
versterkte kunststof
Instappen gebeurt via twee portie
ren, die samen met het dak naar
achteren schuiven. De twee stoe
len staan licht versprongen ten op
zichte van elkaar. De verstelmoge-
lijkheden van stuur en pedalen
zorgen voor een ideale zitpositie
van bestuurder en passagier. Het
open model heeft een laag doorlo
pende raampartij.
Audi voorziet de Urban Concepts
van twee krachtige elektromoto
ren en die worden gevoed door
een lithium-ion batterijpakket. De
capaciteit is voldoende voor lange
re stadsritten, maar staat ook borg
voor een krachtig acceleratievermo
gen.
Of de auto's in de toekomst daad
werkelijk zo in productie gaan, is
de vraag. Als dat zo is, kunnen we
niet meer zeggen dat alle Audi's
op elkaar lijken. Het ontwerp is im
mers uiterst onderscheidend.
Compacte SUV in
gamma SsangYong
SsangYong lijkt na een lastige tijd
herrezen. De Koreanen komen op
de IAA in Frankfurt met de XUV1
Concept. Het compacte model
moet het SUV-gevoel aanwakke
ren. Het model komt in het nog
betrekkelijk nieuwe segment van
de Nissan Juke, zitposities in het
interieur zijn flexibel indeelbaar.
Toyota Prius Wagon
met zakelijke voordelen
De Toyota Prius Wagon is goed
voor een uitstoot van minder dan
100 g/km. Kopers betalen daarom
geen bpm-en mrb; zakelijk rijders
profiteren van 14 procent bijtel
ling. De auto is 8 centimeter lan
ger dan de gewone Prius. De cen
trale plek van lithium-ion accu's
komt de bagageruimte ten goede.
Skoda Octavia en
Superb nog zakelijker
De zakelijke uitstraling was er al,
nu verheft Skoda de Octavia en de
Superb tot Businessline-model.
Het pakket omvat climate control,
navigatiesysteem en Bluetooth-
functie. De Octavia Businessline
is er vanaf 21.400 euro, de Superb
vanaf 27.790 euro (vijfdeurs).