auto 117 Volkswagen opent de Golf opnieuw I Lexus geeft nieuwe GS een krachtige designtaai Audi neemt voorschot op futuristisch verkeer vrijdag 26 augustus 2011 Ondanks het uitbrengen van andere cabriomodellen, bleef de vraag vanuit de markt naar een volgende uitgave van de VW Golf Cabrio groot. Na jaren van afwezigheid is er nu een nieuwe editie. door Tony Vos De dichte modellen van Volkswagen Golf zijn inmiddels in de zesde ge neratie. Maar de nieuwe cabriolet is de derde in zijn soort, omdat er niet van iedere Golf een dergelijk model is. De nieuweling komt na jaren afwezigheid. Steeds meer modellen in de Golf-familie ne men een eigen positie in, zoals de Variant, Plus en nu ook de Cabrio. Ze staan allemaal op hetzelfde onderstel, maar de nieuwe ca briolet heeft vooral parallellen met de Audi A3. Daarvan is de eenvoudige kapconstruc tie vrijwel onveranderd overgenomen. Met één druk op de knop gaat de auto in zo'n tien tellen open en dicht. Dit proces kan overigens ook rijdend gebeuren, tot 30 km/u. Ondanks het showkarakter van de ze mogelijkheid kan het bij aankomst thuis of bij het vallen van de eerste druppels van een regenbui toch wel erg handig zijn. Voor bescheiden mensen een kwestie van over de schaamte heen stappen. In vergelijking met de andere middenklasse- cabrio van het merk, de Eos, is de Golf een stuk korter, zonder aanzienlijk minder ruim te aan te bieden. Het verschil zit puur in de VW Colf Cabrio 1.4 TSI Terugkeer van een icoon. Bagage 250 liter. Gewicht 1383 kg. Benzine 1.4 1,160 pk. Vanaf 27.290 euro, 1.4 TSI 31.390 euro. Plus: 20 procent bijtelling, afwerking, snelle kap. Min: ruimte op de achterbank. kapconstructie, die bij een softtop veel min der volumineus is. Het pakket vouwt com pact op de achtersteven samen. Geen inwik kelde opbergvakken die moeten openen of sluiten, waarmee de snelheid van de kap wordt verklaard. Ook het bagagevolume blijft permanent op 260 liter, ongeacht de stand van de kap. Al is de doorgang van het kleine kofferdeksel bescheiden. De rugleu ning van de achterbank kan worden neerge klapt, met daarachter een 'doorgeefluik' voor langere spullen. De Golf heet als cabriolet een vierzitter te zijn. In theorie klopt dat wel, maar in de praktijk is vooral de beenruimte op de ach terbank alleen geschikt voor niet te grote personen. De hoofdruimte is zelfs met geslo ten kap uitstekend. Met de hernieuwde kennismaking met de Liefhebbers zijn blij met de terugkeer van de VW Golf Cabriolet met softtop. foto Automedia Volkswagen Eos nog vers in het geheugen, is het moeilijk de Golf structureel anders te ervaren. Natuurlijk zijn er verschillen bij de interieurinrichting, maar in grote lijnen ko men beide auto's toch aardig overeen, met een prijsvoordeel voor de Golf Tja, dan wordt de keuze niet zo moeilijk: het prijsver schil bedraagt 4800 euro! In het vooronder van deze versie de 160 pk sterke 1.4 liter TSI motor, die wat betreft prestaties lekker vlot is en weinig te wensen over laat: van 0 tot too in 8,4 seconden, een top van 216 km/u. Zeker gekoppeld aan de zeer prettig schakelende DSG-bak 2300 euro) een fijne combinatie, die niet doet ver langen naar meer. De afstemming van het onderstel is absoluut niet stug en past bij het totale karakter van de open Golf Want ook bij deze auto merk je weer dat het ge voel van lekker open rijden boven de techni sche eigenschappen van de auto gaat. De Golf heeft zijruiten die behoorlijk ver naar achteren zijn doorgetrokken en daar om kan er prima open worden gereden rij den zonder een windstop te hoeven monte ren. Vanwege de softtop is de bovenrand rond de voorruit bescheiden van formaat, zodat het maximale cabriogevoel wordt be reikt en normaal kan worden in- en uitge stapt zonder het hoofd te stoten. Volkswagen zet de nieuwe Golf Cabriolet in de markt vanaf 27.290 euro en dat is een prijs die onder die van de middenklassers met variodak blijft, in dat geval huist er in het vooronder de 1.2 TSI motor van 105 pk (20 procent bijtelling). De 1.4 TSI presteert merkbaar beter en vergt minimaal een inves tering van 31.390 euro. Er is maar één uitrus tingsniveau dat met losse opties kan wor den aangevuld. CONCURRENT® Audi A3 Cabrio 1.4 TFSI CONCURRENT® Mini Cabrio CONCURRENT Renault Mégane CC Plus: 20 procent bijtelling, comfort, uitstraling. Min: Minder vermogen. Een lekkere gooi- en smijt- cabrio, met een uitgebreide reeks opties om de auto he lemaal 'eigen' te maken. Ba gage 125-660 liter. Gewicht 1205 kg. Benzine 1.6 1,184 pk. Vanaf 23.495 euro, Cooper S 33.880 euro. Plus: 20 procent bijtelling, krachtigemotor, uitstraling. Min: ruimte achterin ook voor t Voor wie het comfort van een variodak wenst, tegen een vergelijkbare aanschaf prijs. Bagage 211-417 liter. Gewicht 1475 kg. Benzine 1.4 1,130 pk. Vanaf 29.990 euro, TCe 130 Dynamique 32.990 euro. Plus: gunstige prijs, rijcomfort, glazen dak. Min: bagagevolume, 'zwaar' achterwerk. door Willem de Volder Lexus onthulde afgelopen weekeinde de nieuwe GS op het prestigieuze Concours d'élégance in het Calrfornische Peb ble Beach. De hybride versie staat op de IAA in Frankfurt in septem ber. Meer dynamiek en comfort gaan schuil achter de nieuwe GS. De strakke, vloeiende lijnen, een achterbumper met diffuser en de agressievere grill geven iets van zijn prestatiedrang weer. Ook voorziet het merk de nieuwe ling van (nog) meer comfort, zo wel wat betreft rijgedrag als uitrus ting. Eerstgenoemde gaat schuil in het nieuwe, stijvere onderstel. De bestuurder kan kiezen voor een Eco-modus, maar ook - afhanke lijk van de uitvoering - voor de Sport en Sport+ stand. In die laat ste twee standen ligt de nadruk op het leveren van maximale presta ties. De versnellingsbak is ver nieuwd en schakelt sneller. De nieuwe GS biedt meer ruimte en comfort aan zowel de voor- als achterpassagiers, zonder aan de buitenafmetingen te sleutelen. De gehele cockpit is rond de bestuur der gebouwd. Door het brede, ho rizontaal georiënteerde instrumen tenpaneel wordt de ruimte optisch vergroot. Een nieuw ontworpen stoelframe en stuurkolom zorgen voor comfortabele zitpositie en uit stekende instelmogelijkheden. De achterpassagiers hebben in de Lexus GS meer hoofd-, been-, knie- en voetruimte dan voor heen. De bagageruimte groeit met enkele tientallen liters. Lexus ver groot de optiemogelijkheden op het gebied van veiligheid (zoals: het signaleren van voertuigen in de dode hoek en het uitvoeren van stuurcorrecties als de eigen baan wordt verlaten) en infotain ment. Verdere gegevens van de Full Hybrid-aandrijving worden op de IAA bekendgemaakt. door Willem de Volder Audi onthult op de IAA in Frankfurt, die van 15 tot en met 25 september plaats vindt, naast een dichte versie ook een Spider-variant van het Urban Concept-studiemodel. Als het aan Audi ligt, krijgt het ver keersbeeld in de stad een futuris tisch karakter. Zover is het nog lang niet, maar het merk laat wel een bijzonder uiterlijk en gebruiks gemak samensmelten in twee stu diemodellen: een dichte en een open versie van de Urban Con cept. Audi dicht ze de eigenschap pen van een roadster, een race-, een firn- en een stadsauto toe. Technisch hebben de tweezitters veel gemeen. Krachtige Lexus GS. foto Lexus Compacte Urban Concept, foto Audi Het onderstel van de concepten is identiek en staat op imposante 21 inch wielen. Die zijn los van de carrosserie gepositioneerd. De stadsracers zijn opgebouwd uit ul- tralichte materialen. Zo is de cock pit gemaakt van met carbonfiber versterkte kunststof Instappen gebeurt via twee portie ren, die samen met het dak naar achteren schuiven. De twee stoe len staan licht versprongen ten op zichte van elkaar. De verstelmoge- lijkheden van stuur en pedalen zorgen voor een ideale zitpositie van bestuurder en passagier. Het open model heeft een laag doorlo pende raampartij. Audi voorziet de Urban Concepts van twee krachtige elektromoto ren en die worden gevoed door een lithium-ion batterijpakket. De capaciteit is voldoende voor lange re stadsritten, maar staat ook borg voor een krachtig acceleratievermo gen. Of de auto's in de toekomst daad werkelijk zo in productie gaan, is de vraag. Als dat zo is, kunnen we niet meer zeggen dat alle Audi's op elkaar lijken. Het ontwerp is im mers uiterst onderscheidend. Compacte SUV in gamma SsangYong SsangYong lijkt na een lastige tijd herrezen. De Koreanen komen op de IAA in Frankfurt met de XUV1 Concept. Het compacte model moet het SUV-gevoel aanwakke ren. Het model komt in het nog betrekkelijk nieuwe segment van de Nissan Juke, zitposities in het interieur zijn flexibel indeelbaar. Toyota Prius Wagon met zakelijke voordelen De Toyota Prius Wagon is goed voor een uitstoot van minder dan 100 g/km. Kopers betalen daarom geen bpm-en mrb; zakelijk rijders profiteren van 14 procent bijtel ling. De auto is 8 centimeter lan ger dan de gewone Prius. De cen trale plek van lithium-ion accu's komt de bagageruimte ten goede. Skoda Octavia en Superb nog zakelijker De zakelijke uitstraling was er al, nu verheft Skoda de Octavia en de Superb tot Businessline-model. Het pakket omvat climate control, navigatiesysteem en Bluetooth- functie. De Octavia Businessline is er vanaf 21.400 euro, de Superb vanaf 27.790 euro (vijfdeurs).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 17