boeren een rijkere oogst
zeeland 121
Stresstest kerncentrale Borssele
gaat Greenpeace niet ver genoeg
BELLEZA
10 w.
brieven
APPARTEMENTEN
VLISSINGEN
dinsdag 23 augustus 2011
1
centimeter is hooguit de afwijking die
via het geavanceerd navigatiesysteem
aan de tractor wordt doorgegeven.
„Het is absoluut waar dat deze
technieken bijdragen aan een
efficiënte manier van werken."
Sam de Vlieger, van Rusthoeve, innovatie en kenniscentrum in Colijnsplaat
middelen op. Daar hebben het mi
lieu en de boer baat bij."
Door het gespecialiseerde
'tom-tom-systeem' kunnen de ma
chines ook zelf hun kortste weg
op een akker kiezen. „Dan hoeft er
niet meer telkens gekeerd te wor
den met die zware machines, waar
door de bodem onnodig verstoord
wordt en bodemverdichting op
treedt. Dat is niet goed voor de
structuur van de bodem. Door
slim gebruik te maken van de
tom-tom wordt het verbruik van
brandstof teruggebracht."
Deze technieken zijn een belang
rijk hulpmiddel voor de boer. Hij
moet echter zelf de keuze maken
wat hij met alle gegevens doet.
Ie vertelt de boer niets nieuws als
hij hoort dat de oorzaak van de
slechte plek in zijn akker veroor
zaakt wordt door een zanderige
kreekrug. Maar als het grillig ver
loop van de zwakke plek haar
scherp in beeld wordt gebracht
door Remote Sensing dan krijgt
de boer een bevestiging. „Hij kan
besluiten om die plek extra aan
dacht te geven. Want je wilt er
toch alles aan doen om de op
brengst van de gewassen groter te
maken. Maar hij kan die zwakke
plek ook voor lief nemen en juist
alle aandacht geven aan de rest
van zijn akker."
Zouden alle boeren niet besluiten
om de onvruchtbare plek zolang
te bemesten totdat er weer volop
graan ruist?
door Nadia Berkelder
BORSSELE - De stresstest voor de
kerncentrale in Borssele is te ma
ger van opzet. Dat vindt Green
peace. De milieuorganisatie vindt
dat eigenaar EPZ zich minimaal in
spant. „Het is hard hollen, snel
thuis", zegt Jorien de Lege.
Alle Europese kerncentrales moe
ten hun installatie aan een veilig
heidstest onderwerpen naar aanlei
ding van de ramp met de kerncen
trale in het Japanse Fukushima. In
Borssele is de test op dit moment
aan de gang. De term stresstest
klinkt spectaculair, maar dat is het
niet: het is een papieren test, perso
neel van de centrale rekent de ef
fecten van bepaalde situaties door.
„We moeten duidelijk maken wat
de centrale kan hebben zonder dat
het tot een nucleaire lozing komt",
zegt woordvoerster Monique Lin
ger van EPZ. „Zo is de centrale be
stand tegen een overstroming van
7.30 meter. We kijken of er een vei
ligheidssysteem kapot gaat als het
water hoger komt, en nog wat ho
ger, net zo lang tot we een lozing
niet meer kunnen voorkomen."
EPZ moet veel meer scenario's tes
ten dan nu gebeurt, stelt Green
peace. „Belgische kerncentrales
gaan veel verder", zegt De Lege.
„Die onderzoeken bijvoorbeeld
ook wat er gebeurt als een gastan
ker in de buurt explodeert. Dat
zijn natuurlijk dingen die kunnen
gebeuren in een havengebied."
„Ze kijken nu naar dingen die al
eens gebeurd zijn. Terwijl zich in
Fukushima nou juist een onver
wachte gebeurtenis voordeed. Je
moet combinaties onderzoeken,
de gekste dingen, met een beetje
creativiteit kun je die verzinnen.
De Belgen kijken bijvoorbeeld ook
naar cyberaanvallen. En dat is hele
maal niet zo gek, omdat kerncen
trales voor het grootste deel com
putergestuurd zijn."
Volgens Linger doet de kerncentra
le precies wat is opgedragen door
de Europese regelgevers. „Wij hou
den ons aan de scenario's die we
moeten onderzoeken. En dit is al
behoorlijk veel werk. En er ko
men, als het goed is, op termijn,
nog andere testen bij."
Greenpeace vindt dat EPZ experts
van buiten moet betrekken bij de
test. „Nu is het een beetje als de
slager die zijn eigen vlees keurt.
Het lijkt erop dat EPZ het zelf wil
doen om de kosten te drukken."
Volgens Linger zorgt de controle
door de Kernfysische Dienst voor
een voldoende objectieve blik.
„Dat zit wel in de aard van de boe
ren, denk ik, maar het advies kan
evengoed zijn om die plek te laten
bekommeren."
Boeren mogen nu alweer een aan
tal jaren niet ongelimiteerd mest
stoffen als fosfaten en stikstof uit
rijden. Alle aankopen worden ge
noteerd. Zij kunnen dus niet zo
maar ergens shoppen en ongecon
troleerd meststoffen kopen. „Dus
als je weinig meststoffen tot je be
schikking hebt, dan kan het zinvol
zijn om juist de beste grond de
meeste meststoffen te geven. Dat
is aan de boer en dat zijn geen ge
makkelijke keuzes. Kortom: hoe
meer gegevens hij krijgt over zijn
land, hoe afgewogener zijn keuze
zal zijn."
Sam de Vlieger toetst een bestemming in op de DGPS (Differential Global Positioning System), een plaatsbepalings
systeem, dat nauwkeuriger dan de bekende GPS werkt. foto Willem Mieras
Brieven (max. 150 woorden)
richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lezersredacteur@pzc.nl
Recreatiewoningen
Weer meer dan vierhonderd recrea
tiehuizen erbij op Schouwen-Dui-
veland. En om .tegemoet te komen
aan de wensen (eisen?) van de pro
jectontwikkelaar om de verkoop te
bevorderen, is de gemeente wel zo
flexibel om de helft van die huizen
uit de verhuurplicht te houden.
Maar ondertussen negeert diezelf
de gemeente nog steeds de huidi
ge, groeiende problematiek in het
bestaande bestand aan kwalitatief
goede recreatiewoningen in oudere
parken, die niet verhuurd of ver
kocht worden omdat er alleen be
langstelling voor bestaat als ze per
manent bewoond mogen worden.
Het getuigt van kortzichtigheid
om in deze belangrijke branche op
Schouwen-Duiveland alleen maat
staven als 'arbeidsplaatsen en belas
tingopbrengst' te hanteren en voor
andere sociale en economische as
pecten de ogen te (blijven) sluiten.
I. van der Linden
Grevelingenhout 81, Bruinisse
Recreatiewoningen? 2
Wethouder Verseput van ruimtelij
ke ordening verbindt een merk
waardige conclusie aan een onder
zoek waaruit blijkt dat Schou
wen-Duiveland meer dan voldoen
de recreatiewoningen heeft. In een
behoefteonderzoek in opdracht
van de gemeente werden er liefst
vierduizend op het eiland geteld.
Schouwen-Duiveland blijkt de
meeste recreatiewoningen van heel
Nederland te hebben. Als er geen
behoefte is aan meer huisjes, dan
maken we het bestaande aanbod
kwalitatief beter, zou je denken.
Dat is ook een belangrijke aanbeve
ling. „Herstructurering heeft priori
teit", stelt de nota.
Maar de wethouder redeneert an
ders: er is nog ruimte voor uitbrei
ding op kleine schaal, vindt hij.
Nieuwe parken, precies op de plaat
sen die nu nog rust en ruimte bie
den: aan de zuidkust en langs de
Grevelingen aan de noordkant.
Een slecht voorstel. Want daarmee
zou de gemeente een belangrijke
kwaliteit aantasten, waar juist al
die toeristen in de vierduizend nu
reeds gebouwde huisjes en de per
manente bewoners zo van kunnen
genieten.
Vernieuwing en verbetering is pri
ma, maar geen nieuwe parken
graag.
Paul Koopman, Bastian Mathijssen,
Anja van der Bijl, Jasper v.d.
Wal (Behoud Bommenede)
Rietdijk 31, Zonnemaire
NS
In de krant van 19 augustus was te
lezen dat we in de toekomst nog
maar één keer moeten overstap
pen van Zeeland naar Schiphol.
Een hele verbetering ten opzichte
van onze laatste twee treinreizen
naar en van Schiphol. In juii, op
weg naar Schiphol, reisden we
over dit traject van 200 kilometer
precies 4 uur.
De oorzaken waren onderhoud en
een trein die niet bleek te rijden.
Het resultaat: vijf verschillende trei
nen plus een bus. Op de terugreis
deze week stopte de trein vlak
voor Zwijndrecht en er werd omge
roepen dat vanwege een stroomsto
ring de trein terug zou gaan naar
Rotterdam.
De reizigers mochten kiezen uit:
Mee terug naar Rotterdam en dan
via Utrecht en 's Hertogenbosch in
Roosendaal zien te komen of wach
ten op het perron van Zwijn
drecht, of naar de straatkant, want
mischien wordt een bus ingezet.
Niemand kon informatie verschaf
fen. Uiteindelijk reisden we deze
keer in vijf uur van Schiphol naar
Middelburg.
We kwamen thuis van 1 maand
China waar we met alle mogelijke
vormen van openbaar vervoer ge
reisd hebben. Slechts 1 keer kwam
een trein circa 15 minuten te laat,
maar die had 2300 kilometer afge
legd.
Heieen Houterman
Vlissingsestraat 34, Middelburg
Parkeren, evalueren
Het betaald parkeren wordt terug
gedraaid van alle zondagen naar al
leen de koopzondagen, dit in ver
band met protest van de horeca.
Betaald parkeren gaat op alle koop
zondagen alleen gelden vanaf 13.00
uur, dit in verband met protest van
de kerken. En de detailhandel? Ach
die sturen we gewoon met een
kluitje in het riet, van een naar
twee uur parkeren. Beste gemeente
Middelburg, wel eens gehoord van
de commissie gelijke behandelin
gen?
Etienne van der Sloot
van der Sloot Schoenmode
Lange Delft 48, Middelburg
Parkeren, evalueren 2
Het lijkt wel of de gemeente Mid
delburg een beleid aan het voeren
is om mensen te ontmoedigen de
binnenstad te bezoeken. Het stukje
gaat over zondag parkeren en ter
loops wordt meegedeeld dat de
eindtijd naar 21.00 uur gaat. Dat de
horecaondernemers tegen het par
keerbeleid op zondag protesteren
begrijp ik volkomen. Maar volgens
mij zijn deze ook niet echt blij met
de eindtijd.
Ook de bewoners van de binnen
stad ondervinden hiervan veel na
deel. Denk aan bezoek bij de bewo
ners. Krijg zelf heel regelmatig 's
avonds mensen op visite, waar ik
dan ook regelmatig mee uit eten ga
in de binnenstad en die moeten
dus nu gaan betalen.
Dat er tot nu toe overdag betaald
moest worden had ik nog best wel
begrip voor. Maar straks ga ik met
mijn visite uit eten en moet er op
de klok gelet worden om te gaan
betalen.
Nel Reynierse
Papenstraat 8, Middelburg
€15.000,
t. 0118-413920 t. 0118-650575