Zonnige uitvoering trekt 141 zeeland IIBBQ 't Armoedig straatje I Lowlands 2011 gaat mank aan I zeeland in de vorige eeuw maandag 22 - ugustus 2011 cB Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Linden- bergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verha len over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. a 9 o De raadkaart van vorige week was een makkie, want bijna alle inzenders hadden het juiste antwoord. Op de foto is 't Slop in Oud-Sab- binge te zien omstreeks 1905. Mevrouw Dekker-Zuurveld vertelt dat het nu de Prins Bernhardstraat heet. Ook vertelt ze dat het vroe ger regelmatig hommeles kon zijn tussen Oud-Sabbinge en Wol- phaartsdijk. Peter de Rooij meldt dat 't Slop 'ar moedig straatje' betekent. Een wei nig subtiele verwijzing naar de ver houdingen in het dorp (het geld woonde aan de Ring). De straat werd in 1936 hernoemd naar aan leiding van de verloving van prin ses Juliana met prins Bernhard. Kees Stevense vertelt ons dat Oud-Sabbinge het kleinste dorp van de gemeente Goes is. Al in 1216 was er sprake van een paro chie en behoorde Oud-Sabbinge met Oost- en Westkerke tot de drie ambachten van het voormali ge eiland Wolphaartsdijk. De kerk, de oudste van het eiland, werd in 1571 verwoest, en daarna niet meer herbouwd. De restanten van de kerk werden pas in 1805 gesloopt waarna op de funderingen van de kerk een school gebouwd werd, die in 1976 weer werd afgebroken. Op Oüd-Sabbinge stond ook een in 1853 gebouwde molen, 'De Haas' genaamd. In 1928 brandde deze molen af maar de molen romp is nog aanwezig. Stevense stelt dat 't Slop in 2691 bestond uit een zandpad, dat in 1875 werd be straat en aan weerskanten be bouwd. Ook weet hij dat er nogal wat winkeltjes en bedrijfjes aan 't Slop waren gevestigd: een slagerij met winkel, later van Engel Sinke en een werkplaats van timmer man Bosschaart. Tenslotte waren er nog een paar bakkerijen, een smederij en een wagen- en klom penmakerij te vinden, 't Slop heeft tenslotte volgens Stevens nog een andere naam gekend, namelijk Rimmerstraat, tijdens de Duitse bezetting. De winnaars van de cadeaubon zijn: Peter de Rooij, Kloetinge; B. Dek ker-Zuurveld, Goes en K. Stevense, Middelburg. OPENLUCHTCONCERT Markt in Terneuzen podium voor de Belgische Als opmaat tot het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen, in oktober, gaf de Belgische Kamerfilharmonie zaterdag een openluchtconcert op de Markt in Terneuzen. door Jeanette Vergouwen Na vele dagen van over vloedige regen, klaarde de hemel uit en werd stralend blauw slechts afgedekt met sluierbewolking. De terrassen op de Markt in Terneu zen zaten goed vol en ook de mees te stoelen, die de organisatie voor de kiosk had geplaatst, waren be zet. Na een welkomstwoord begon de Belgische Kamerfilharmonie met de Ouverture Coriolan van Ludwig van Beethoven. De eerste klassieker werd ten gehore ge bracht en er zouden er nog heel wat volgen. Tijdens de uitvoering werd wel hier en daar gepraat, maar dat mag bij een openlucht concert. De geluidversterking was niet ideaal, te vaak kwam de mu ziek wat vervormd over, maar niet veel aanwezigen trokken zich daar iets van aan. Tijdens het Diverti mento in D, een echt verstrooiings- werk van Mozart, verwisselden en kele tientallen bezoekers hun zitje in de zon voor een plek in de scha duw opzij van de Markt. Het winkelend publiek keek ver baasd naar al die luisterende men sen, enkelen zochten een lege stoel op, maar de rest vervolgde zijn weg, na enkele minuten te hebben meegeluisterd. De Belgische Ka merfilharmonie is een jong orkest, en het was het eerste openlucht concert dat het verzorgde. Dirigent Ben Haemhouts probeerde het sfeertje van een openluchtconcert (denk maar aan de geanimeerde toestanden tijdens het Prinsen grachtconcert in Amsterdam), te bereiken met wat uitleg en enkele grappige opmerkingen. 'Zo, nu De Markt in Terneuzen was tijdens de uitvoering nagenoeg vol. zijn wij ook opgewarmd', stelde hij na het Divertimento. 'En we gaan verder met onze eigen diva, die twee aria's van Mozart gaat zin gen: Hanne Roos, de Callas van Vlaanderen.' Giunse alfin il momento uit Le nozze di Figaro, een meer ernstige aria werd anders vertolkt dan Una Donna a Quindici anni uit Cosi fan Tutte, een aria waarin Fiordili- gi wat schalks overkomt. Hanne Roos heeft zeker nog niet de allure van Callas, wel de scherpte in de hoge tonen. De vlotte muziek van de Wals uit de Serenade van Tsjaikovski werd vlot verteerd. Het programma was muziek voor miljoenen en de hap klare, nogal vierkante brokjes, gin gen er gemakkelijk in. Jan Smets werd aangekondigd als de trombonegod uit Vlaanderen. Hij vertolkte het concerto voor alt trombone en orkest in bes van Al- brechtsberger, een werk in klassie ke stijl zonder echte technische hoogstandjes. Smets toonde dat hij een vaardig trombonist was, hoewel hij in de cadens met moei- door Erik Krebbers biddinghuizen - Lowlands heeft de kritiek die losbarstte toen de programmering vorige maand rondkwam, dit weekend niet kun nen ontzenuwen. Sterker, festival directeur Eric van Eerdenburg somde zelf een trits namen op die hij graag had willen hebben, maar om de een of andere reden niet naar de polder bij Biddinghuizen konden komen. De negentiende editie van Low lands heeft daarom een tegenval lende, magere oogst opgebracht. Het driedaagse festival kende so wieso een vreemde start. De toe standen op zusterfestival Pukkel pop hadden een diepe indruk ge maakt. Dat wil zeggen op de organisatie van Lowlands, want op de 55.000 bezoekers leken de gebeurtenissen weinig impact te hebben. Het was dat Belgische acts als dEUS en Se- lah Sue refereerden aan de hel van het Vlaamse Hasselt en de Ameri kaanse band Smith Westerns (die het noodweer donderdag daar zelf ondervonden had) een minuut stil te in acht nam, maar dan had je het wel gehad. Hoe ernstig ook wat de Belgen was overkomen, Lowlands wilde zich het feestje niet laten bederyen. Zeker niet toen de zon zich overvloedig liet zien, vooral de eerste twee dagen. Dus was het al snel 'business as usual' in Biddinghuizen. Er werd volop geslenterd tussen de acht po dia, maar het gebrek aan grote na men bleef drie dagen knagen. Dat gemis werd vooral op het hoofdpo dium van het tijdelijke polderpop- dorp pijnlijk blootgelegd. Op vrijdag hadden Graflitió en Ri se Against niks te zoeken in die machtige Alphatent, een dag later hadden DeWolff en Within Temp tation het er moeilijk. DeWolfFis een geweldige band, maar hun mu ziek is te psychedelisch en te onbe kend om een groot publiek te kun nen bereiken. Dramatisch was het optreden van Within Temptation. De bombastische edelkitsch trok slechts een halfgevulde tent, on danks de amechtige pogingen van zangeres Sharon den Adel om de hut vol te schreeuwen. Ook de grensverleggende formatie The Roots kon op de zondag niet overtuigen. Hoewel de band uit Philadelphia adembenemend van start ging met een gloeiendhete cocktail van soul, hiphop en jazz, verzandde het geheel al gauw in geïmproviseerd gefreak en node loos gesoleer. Jammer, want in potentie was dit de act waar je iets moois van kon verwachten. Zo bleven de verrich tingen op het koningspodium van Lowlands beneden de maat. Arctic Monkeys, Skunk Anansie, The Off spring: het was het allemaal net niet. lÖ

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 44