Zonnige uitvoering trekt
141 zeeland
't Armoedig straatje
Lowlands 2011 gaat mank aan
zeeland
in de
vorige
eeuw
maandag 22 augustus 2011
Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Linden-
bergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen?
We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verha
len over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur
een brief naar de PZC, postbus 91,4330 AB Middelburg.
Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon.
De raadkaan van vorige
week was een makkie,
want bijna alle inzenders
hadden het juiste antwoord.
Op de foto is 't Slop in Oud-Sab-
binge te zien omstreeks 1905.
Mevrouw Dekker-Zuurveld vertelt
dat het nu de Prins Bernhardstraat
heet. Ook vertelt ze dat het vroe
ger regelmatig hommeles kon zijn
tussen Oud-Sabbinge en Wol-
phaartsdijk.
Peter de Rooij meldt dat 't Slop 'ar
moedig straatje' betekent. Een wei
nig subtiele verwijzing naar de ver
houdingen in het dorp (het geld
woonde aan de Ring). De straat
werd in 1936 hernoemd naar aan
leiding van de verloving van prin
ses Juliana met prins Bernhard.
Kees Stevense vertelt ons dat
Oud-Sabbinge het kleinste dorp
van de gemeente Goes is. Al in
1216 was er sprake van een paro
chie en behoorde Oud-Sabbinge
met Oost- en Westkerke tot de
drie ambachten van het voormali
ge eiland Wolphaartsdijk. De kerk,
de oudste van het eiland, werd in
1571 verwoest, en daarna niet meer
herbouwd. De restanten van de
kerk werden pas in 1805 gesloopt
waarna op de funderingen van de
kerk een school gebouwd werd,
die in 1976 weer werd afgebroken.
Op Oud-Sabbinge stond ook een
in 1853 gebouwde molen, 'De
Haas' genaamd. In 1928 brandde
deze molen af, maar de molen
romp is nog aanwezig. Stevense
stelt dat 't Slop in 1691 bestond uit
een zandpad, dat in 1875 werd be
straat en aan weerskanten be
bouwd. Ook weet hij dat er nogal
wat winkeltjes en bedrijfjes aan 't
Slop waren gevestigd: een slagerij
met winkel, later van Engel Sinke
en een werkplaats van timmer
man Bosschaart. Tenslotte waren
er nog een paar bakkerijen, een
smederij en een wagen- en klom
penmakerij te vinden, 't Slop heeft
tenslotte volgens Stevens nog een
andere naam gekend, namelijk
Rimmerstraat, tijdens de Duitse
bezetting.
De winnaars van de cadeaubon zijn:
Peter de Rooij, Kloetinge; B. Dek
ker-Zuurveld, Goes en K. Stevense,
Middelburg.
OPENLUCHTCONCERT Markt in Terneuzen podium voor de Belgische
Als opmaat tot het Festival
van Zeeuwsch-Vlaanderen,
in oktober, gaf de Belgische
Kamerfilharmonie zaterdag
een openluchtconcert op de
Markt in Terneuzen.
door Jeanette Vergouwen
Na vele dagen van over
vloedige fegen, klaarde
de hemel uit en werd
stralend blauw slechts
afgedekt met sluierbewolking. De
terrassen op de Markt in Terneu
zen zaten goed vol en ook de mees
te stoelen, die de organisatie voor
de kiosk had geplaatst, waren be
zet
Na een welkomstwoord begon de
Belgische Kamerfilharmonie met
de Ouverture Coriolan van
Ludwig van Beethoven. De eerste
klassieker werd ten gehore ge
bracht en er zouden er nog heel
wat volgen. Tijdens de uitvoering
werd wel hier en daar gepraat,
maar dat mag bij een openlucht
concert. De geluidversterking was
niet ideaal, te vaak kwam de mu
ziek wat vervormd over, maar niet
veel aanwezigen trokken zich daar
iets van aan. Tijdens het Diverti
mento in D, een echt verstrooiings-
werk van Mozart, verwisselden en
kele tientallen bezoekers hun zitje
in de zon voor een plek in de scha
duw opzij van de Markt.
Het winkelend publiek keek ver
baasd naar al die luisterende men
sen, enkelen zochten een lege stoel
op, maar de rest vervolgde zijn
weg, na enkele minuten te hebben
meegeluisterd. De Belgische Ka
merfilharmonie is een jong orkest,
en het was het eerste openlucht-
concert dat het verzorgde. Dirigent
Ben Haemhouts probeerde het
sfeertje van een openluchtconcert
(denk maar aan de geanimeerde
toestanden tijdens het Prinsen
grachtconcert in Amsterdam), te
bereiken met wat uitleg en enkele
grappige opmerkingen. 'Zo, nu
De Markt in Terneuzen was tijdens de uitvoering nagenoeg vol.
zijn wij ook opgewarmd', stelde
hij na het Divertimento. 'En we
gaan verder met onze eigen diva,
die twee aria's van Mozart gaat zin
gen: Hanne Roos, de Callas van
Vlaanderen.'
Giunse alfin il momento uit Le
nozze di Figaro, een meer ernstige
aria werd anders, vertolkt dan Una
Donna a Quindici anni uit Cosi
fan Tutte, een aria waarin Fiordili-
gi wat schalks overkomt. Hanne
Roos heeft zeker nog niet de allure
van Callas, wel de scherpte in de
hoge tonen.
De vlotte muziek van de Wals uit
de Serenade van Tsjaikovski werd
vlot verteerd. Het programma was
muziek voor miljoenen en de hap
klare, nogal vierkante brokjes, gin
gen er gemakkelijk in.
Jan Smets werd aangekondigd als
de trombonegod uit Vlaanderen.
Hij vertolkte het concerto voor alt
trombone en orkest in bes van Al-
brechtsberger, een werk in klassie
ke stijl zonder echte technische
hoogstandjes. Smets toonde dat
hij een vaardig trombonist was,
hoewel hij in de cadens met moei-
j
door Erik Krebbers
BIDDINGHUIZEN - Lowlands heeft
de kritiek die losbarstte toen de
programmering vorige maand
rondkwam, dit weekend niet kun
nen ontzenuwen. Sterker, festival
directeur Eric van Eerdenburg
somde zelf een trits namen op die
hij graag had willen hebben, maar
om de een of andere reden niet
naar de polder bij Biddinghuizen
konden komen.
De negentiende editie van Low
lands heeft daarom een tegenval
lende, magere oogst opgebracht.
Het driedaagse festival kende so
wieso een vreemde start. De toe
standen op zusterfestival Pukkel
pop hadden een diepe indruk ge
maakt.
Dat wil zeggen op de organisatie
van Lowlands, want op de 55.000
bezoekers leken de gebeurtenissen
weinig impact te hebben. Het was
dat Belgische acts als dEUS en Se-
lah Sue refereerden aan de hel van
het Vlaamse Hasselt en de Ameri
kaanse band Smith Westerns (die
het noodweer donderdag daar zelf
ondervonden had) een minuut stil
te in acht nam, maar dan had je
het wel gehad. Hoe ernstig ook
wat de Belgen was overkomen,
Lowlands wilde zich het feestje
niet laten bederven. Zeker niet
toen de zon zich overvloedig liet
zien, vooral de eerste twee dagen.
Dus was het al snel 'business as
usual' in Biddinghuizen. Er werd
volop geslenterd tussen de acht po
dia, maar het gebrek aan grote na
men bleef drie dagen knagen. Dat
gemis werd vooral op het hoofdpo
dium van het tijdelijke polderpop-
dorp pijnlijk blootgelegd.
Op vrijdag hadden Graffitiö en Ri
se Against niks te zoeken in die
machtige Alphatent, een dag later
hadden DeWolff en Within Temp
tation het er moeilijk. DeWolff is
een geweldige band, maar hun mu
ziek is te psychedelisch en te onbe
kend om een groot publiek te kun
nen bereiken. Dramatisch was het
optreden van Within Temptation.
De bombastische edelkitsch trok
slechts een halfgevulde tent, on
danks de amechtige pogingen van
zangeres Sharon den Adel om de
hut vol te schreeuwen.
Ook de grensverleggende formatie
The Roots kon op de zondag niet
overtuigen. Hoewel de band uit
Philadelphia adembenemend van
start ging met een gloeiendhete
cocktail van soul, hiphop en jazz,
verzandde het geheel al gauw in
geïmproviseerd gefreak en node
loos gesoleer.
Jammer, want in potentie was dit
de act waar je iets moois van kon
verwachten. Zo bleven de verrich
tingen op het koningspodium van
Lowlands beneden de maat. Arctic
Monkeys, Skunk Anansie, The Off
spring: het was het allemaal net
niet.