Veere verliest functie als leefgemeenschap
meningen 115
te gast
brieven
zaterdag 20 augustus 2011
door Hans Muschter, voorzitter van Delta Cultureel. Hij schrijft op persoonlijke titel.
Verslaggeefster Annemarie Zeven
bergen stelt in haar analyse dat
Veerenaren er alles aan doen om
de toeristen te weren uit hun
mooie stad. Zij gaat voorbij aan de stad als
leefgemeenschap voor haar burgers.
Wanneer mevrouw Zevenbergen een op fei
ten gebaseerde analyse had gepresenteerd
had zij wellicht kunnen nagaan hoeveel van
de inwoners van deze plaats, bijna vijfhon
derd in de kern en met Zanddijk en Buiten
de Veste erbij circa twaalfhonderd, daadwer
kelijk betrokken zijn bij het toerisme. Dat is
minder dan 5 procent.
In Veere wonen nog relatief veel gepensio
neerden en kunstenaars, maar vooral indivi
duen en gezinnen met vaders en moeders,
van wie velen een werkkring elders hebben.
Veere kent een gezond verenigingsleven. Er
zijn diverse sportverenigingen, we hebben
de muziek, een herensociëteit. Wanneer er
iets te vieren valt, of het nu de Oranjes be
treft, dan wel de Schotten of Napoleon, wij
maken er een leuk feest van. Dat doen wij
echt niet (alleen) voor de toeristen. Uiter
aard zijn ze welkom, maar Veere is géén
openluchtmuseum. Daar gaan om vijf uur
de hekken dicht en het personeel naar huis.
Veere is een woonkern en dient als zodanig
ook door haar bestuurders bestuurd en be
heerd te worden.
Ten slotte had enig onderzoek gedaan kun
nen worden naar de instandhouding van en
het onderhoud aan al die historische pan
den in het 'pittoreske vestingstadje'.
Op enige overheidsgebouwen en een drietal
objecten van vereniging Hendrick de
Keyzer na, betreft het allemaal particulier
bezit en dus zijn die ook volledig 'tot last'
van de eigenaren. En kijk eens goed rond
hoe goed het er allemaal uitziet. Het voor
stel van buitenstaanders die redeneren 'laat
Veerenaren naar een hutje op de hei verhui
zen' is enigszins misplaatst.
Nee, de oorzaken van veel van het geklaag
liggen elders. De verhoudingen kloppen
niet De balans is doorgeslagen. Het woonge
not van Veerenaren is aangetast. Dus dat
'goed toeven' gaat op voor de bezoekers.
Door een zwalkend overheidsbeleid is de
kern van Veere nog steeds voor 99 procent
vrij toegankelijk voor iedere toerist die er
zijn auto, motor of fiets kwijt wil. Alleen
wanneer de Historische Markt plaatsvindt
wil men nog wel eens een dranghek plaat
sen aan het begin van de Kaai.
Wanneer men zich dan realiseert dat Veere
het gehele jaar 'Geopend' is, dus in tegenstel
ling tot onze fraaie provinciehoofdstad, in
clusief 52 zondagen en alle feestdagen, is het
eigenlijk niet zo verwonderlijk dat de Vee
renaren nogal schamper doen over het moe
ten accepteren van 'wat overlast'.
Dat het redelijk simpel te verhelpen is, mag
blijken uit de volgende suggesties:
Begin op een professionele wijze met het
weren van al het gemotoriseerd (zoek)ver-
keer in de kern. Laat alleen de bewoners toe
die een dure parkeervergunning hebben
aangeschaft zonder enige vorm van 'garan
tie' op een plek in de buurt van hun wo
ning.
Ga eens op een normale manier om met de
zondagsrust. Dus één keer per maand alle
winkels open en op de feestdagen ook een
beperkte openstelling.
Idem wat de hoeveelheid Historische en Vis
markten betreft. De hele zomer door twee
markten per week is veel van' het goede.
Daarnaast zouden deze markten natuurlijk
ook prima op het Oranjeplein georgani
seerd kunnen worden. Zeker nu men vanaf
Drukte bij de historische markt in Veere.
foto Ruben Oreel
het nieuwe parkeerterrein aan het kanaal
daar binnen vijf minuten kan zijn.
Waarom de bewoners opzadelen met twee
circussen binnen een maand binnen de
stadswallen? Het gras van het Bastion is
nog lang niet hersteld van het vorige bezoek
en de lucht van de kamelen en andere cir
cusbeesten hangt er nog steeds. Overigens
blijkt dat in Vrouwenpolder, Renesse en
Burgh-Haamstede het circus ook een stuk
van de bewoonde wereld kan staan. Tenslot
te zijn het toch weer vooral de toeristen die
hier op afkomen. -
Leg de snelheid en het formaat van het zwa
re vrachtverkeer dat voornamelijk dat hand
jevol ondernemers komt bevoorraden en
hun afval komt ophalen, aan banden. De
historische panden van Veere zijn gebouwd
om verkeer met paard en wagen zonder
scheurvorming te kunnen weerstaan. Niet
dat van een voorbijrazende vuilniswagen en
zeker niet van twee die binnen een halve
minuut achter elkaar de stad binnendende-
ren. Zo de overheid hier de vingers niet aan
wil branden, dan nog kunnen de onderne
mers hier goede afspraken over maken.
Van de kern van Veere een Woonerf maken
zou wellicht ook al helpen.
Spreek Connexxion aan op het gebruik van
bussen die nooit vol zitten, maar die zich
wel ieder uur door de kern wringen. In an
dere plaatsen zetten zij kleinere bussen in.
Verbiedt touringcars voorbij het busparkeer
terrein aan de Kanaalweg te rijden. Richt
goede parkeervoorzieningen in voor fietsen
en motorfietsen en doe eens wat aan al die
vervuiling door koeienvlaaien en schapen
keutels van die schitterende nieuwe wandel
paden over de stadswallen.
De toeristen walgen ervan... en de Veeren
aren ook. Dat is echt verspilling van gemeen
schapsgeld. En ook dat is niet zo moeilijk.
Het vergt wel een serieuze aanpak van de
dames en heren bestuurders in Domburg.
Brieven (max. 150 woorden)
richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
iezersredacteur@pzc.nl
Stadje Veere
Wij hebben in Veere Concky
Koole, beschermheilige van de za
terdagse vismarkt, wij hebben in
Veere jan Mosmans, ondernemer,
die onder het mom van verkeers
veiligheid de Historische Markt wil
torpederen en zich zorgen maakt
over de gezondheid van de markt
meester. Nu hebben we op de
Markt een inwoner die last heeft
van klepperende zeilen van markt
kramen. Het moet toch niet veel
gekker worden. Komt het straks zo
ver dat in Veere de bevoorrading
met elektrische auto's moet gebeu
ren in verband met geluidsoverlast,
de bomen op de Markt kappen in
verband met geruis van de blade
ren, het carillon stilzetten?
Thijs Breel
Markt 42, Veere
Stadje Veere 2
gers vooral import-Veerenaren
zijn. Verder heeft een deel van de
klachten te maken met de zorg om
Veere te behouden zoals het is: een
authentiek mooi stadje, vandaar
ook de populariteit. Niet echt te
recht om alle inwoners dan maar
voor het gemak over één kam te
scheren en hardnekkige klagers te
noemen, hoezo beeldvorming?
Joke Corbijn
Wijngaardstraat 19 Veere
Vliegweek
Van een analyse verwacht ik dat je
de zaak uit elkaar haalt en van alle
kanten bekijkt. Ik mis dan het één
en ander, bijvoorbeeld dat de kla
Het artikel over opening van de
Vliegweek (krant, 18-08) wordt
geïllustreerd met een foto van
twee Harvards. Ik vind het niet erg
attent om niet te vermelden dat
beide vliegtuigen eigendom zijn
van de Stichting Koninklijke Lucht
macht Historische Vlucht. Deze
stichting opereert vanaf de vliegba
sis Gilze-Rijen en beschikt over
meer dan twintig historische vlieg
tuigen. Tevens heeft de SKHV een
unieke technische dienst die door
de overheid is aangewezen als res
tauratie -en onderhoudsbedrijf
voor historische luchtvaartuigen.
J.R. Zijlstra
W.Teellinckstraat 17, Middelburg
Steigertjes weg
Jarenlang ben ik beroepshalve elke
dag langs het kanaal van Goes gere
den en genoot ervan hoe kinderen
(en volwassenen) zich 's zomers in
het kanaal met zwemmen en va
ren amuseerden. Door veranderin
gen aan de oevers werd het moeilij
ker om zonder zich te bezeren in
het water te komen. Vandaar die
steigertjes, waar jarenlang nie
mand last, maar alleen plezier van
had. Nu blijken er ineens eigena
ren van plezierjachten te zijn die
daar hinder van ondervinden; de
minieme steigertjes zouden de
doorvaart hinderen. Zegt dat iets
over verdraagzaamheid of over de
navigatiekwaliteiten van die even
eens zijnde watersporters, of heb
ben ze gewoon last van spelende
kinderen? Wel zie ik dat regelmatig
speedboten met een noodgang
door het kanaal varen. Deze golven
kunnen de oevers beschadigen. Er
is trouwens ook een snelheidsli
miet, maar dat schijnt de gemeen
te minder te deren dan die paar
steigertjes. Klein hoor.
Wim van Gilst
Boogerdlaan 23, Kortgene
Europa
Een munt kan alleen op een ver
antwoorde manier worden be
heerd indien het land een politieke
en monetaire eenheid is. Die moge
lijkheid had Europa niet toen de
euro werd ingevoerd. Men heeft
dit probleem getracht op te vangen
door het invoeren van een stabili
teitspact. Dit moest zorgen dat be
grotingstekorten binnen de perken
bleven. Uitgerekend Duitsland en
Frankrijk hielden zich daar niet
aan en waren ook niet bereid daar
voor sancties te accepteren. Het re
sultaat is, dat de schuldenlast van
veel Europese landen de pan zijn
uitgerezen. Dat nu uitgerekend
Duitsland en Frankrijk proberen
een politieke eenheid af te dwin
gen is een gotspe. Deze oplossing
gaat ten koste van de autonomie
van de afzonderlijke Europese lan
den, iets wat Nederland massaal
heeft afgewezen tijdens het referen
dum over de Europese grondwet.
Leiderschap binnen Europa zou be
tekenen de moed opbrengen om
het mogelijk te maken dat landen
met een te groot begrotingstekort
de kans krijgen terug te gaan naar
de eigen munt De weg die nu inge
slagen is leidt naar het failliet van
de euro.
Peter H.de Dreu
Rijzendeweg 10, Driewegen
Gods wil
Zelf oud-seminarist, maar op tijd
de schoonheid van de vrouw ont
dekkend, belandde ik in de zieken
boeg verzorgd door broeders. Ach
ter op het kerkhof van het semina
rie in Kaatsheuvel lagen graven van
jongens van 12 tot 14 jaar. Door de
recente schandalen wordt snel een
link gelegd naar schimmige bezig
heden. Vergeten wordt dat religie
en ziekenzorg in de jaren vijftig
nauw met elkaar verbonden wa
ren, en beter worden Gods wil
was. Ik kreeg een mooi bidprentje
en bad me suf, met beslist minder
effect dan de huidige medicatie.
Verwijtbaar is, dat men zieken zelf
verzorgde tot het bittere eind. In
een tijd dat nog menig katholiek
arts aan het kraambed voor het
kind koos op voorschrift van Ro
me, en de moeder onder zijn han
den liet sterven. Wie in de jaren
vijftig roert, moet de extremen van
die tijd in de juiste context plaat
sen.
Hans Pollemans
Singel 10, Biervliet
Wereldpolitiek
Het commentaar Euro 8c Unie
(krant, 18/8) bevestigt Mark Rut-
te's visie inzake machtsbeperking
van de Europese Unie. Helaas: gro
tere macht door eenheid, geeft
meer invloed op de wereldpolitiek.
Ook ons land vertoont grote ver
deeldheid in visie en oplossing.
Aangehaald wordt de afwijzing
van de Europese Grondwet. Ik ben
er zeker van dat tegenstemmers de
Nederlandse Grondwet (feitelijk
niet veel anders) nooit hebben gele
zen! Europa had al weinig invloed
op de US-visie, nu dat land z'n in
vloed verliest, komt China sterker
naar voren. Mag ik diegenen die
daarvoor niet bang zijn, dan wij
zen op de opkomst van Chinese be
drijven in Nederland en Europa.
M.C Van Loon
Voorstad 38, Goes