Veere verliest functie als leefgemeenschap meningen 115 te gast brieven zaterdag 20 augustus 2011 door Hans Muschter, voorzitter van Delta Cultureel. Hij schrijft op persoonlijke titel. Verslaggeefster Annemarie Zeven bergen stelt in haar analyse dat Veerenaren er alles aan doen om de toeristen te weren uit hun mooie stad. Zij gaat voorbij aan de stad als leefgemeenschap voor haar burgers. Wanneer mevrouw Zevenbergen een op fei ten gebaseerde analyse had gepresenteerd had zij wellicht kunnen nagaan hoeveel van de inwoners van deze plaats, bijna vijfhon derd in de kern en met Zanddijk en Buiten de Veste erbij circa twaalfhonderd, daadwer kelijk betrokken zijn bij het toerisme. Dat is minder dan 5 procent. In Veere wonen nog relatief veel gepensio neerden en kunstenaars, maar vooral indivi duen en gezinnen met vaders en moeders, van wie velen een werkkring elders hebben. Veere kent een gezond verenigingsleven. Er zijn diverse sportverenigingen, we hebben de muziek, een herensociëteit. Wanneer er iets te vieren valt, of het nu de Oranjes be treft, dan wel de Schotten of Napoleon, wij maken er een leuk feest van. Dat doen wij echt niet (alleen) voor de toeristen. Uiter aard zijn ze welkom, maar Veere is géén openluchtmuseum. Daar gaan om vijf uur de hekken dicht en het personeel naar huis. Veere is een woonkern en dient als zodanig ook door haar bestuurders bestuurd en be heerd te worden. Ten slotte had enig onderzoek gedaan kun nen worden naar de instandhouding van en het onderhoud aan al die historische pan den in het 'pittoreske vestingstadje'. Op enige overheidsgebouwen en een drietal objecten van vereniging Hendrick de Keyzer na, betreft het allemaal particulier bezit en dus zijn die ook volledig 'tot last' van de eigenaren. En kijk eens goed rond hoe goed het er allemaal uitziet. Het voor stel van buitenstaanders die redeneren 'laat Veerenaren naar een hutje op de hei verhui zen' is enigszins misplaatst. Nee, de oorzaken van veel van het geklaag liggen elders. De verhoudingen kloppen niet De balans is doorgeslagen. Het woonge not van Veerenaren is aangetast. Dus dat 'goed toeven' gaat op voor de bezoekers. Door een zwalkend overheidsbeleid is de kern van Veere nog steeds voor 99 procent vrij toegankelijk voor iedere toerist die er zijn auto, motor of fiets kwijt wil. Alleen wanneer de Historische Markt plaatsvindt wil men nog wel eens een dranghek plaat sen aan het begin van de Kaai. Wanneer men zich dan realiseert dat Veere het gehele jaar 'Geopend' is, dus in tegenstel ling tot onze fraaie provinciehoofdstad, in clusief 52 zondagen en alle feestdagen, is het eigenlijk niet zo verwonderlijk dat de Vee renaren nogal schamper doen over het moe ten accepteren van 'wat overlast'. Dat het redelijk simpel te verhelpen is, mag blijken uit de volgende suggesties: Begin op een professionele wijze met het weren van al het gemotoriseerd (zoek)ver- keer in de kern. Laat alleen de bewoners toe die een dure parkeervergunning hebben aangeschaft zonder enige vorm van 'garan tie' op een plek in de buurt van hun wo ning. Ga eens op een normale manier om met de zondagsrust. Dus één keer per maand alle winkels open en op de feestdagen ook een beperkte openstelling. Idem wat de hoeveelheid Historische en Vis markten betreft. De hele zomer door twee markten per week is veel van' het goede. Daarnaast zouden deze markten natuurlijk ook prima op het Oranjeplein georgani seerd kunnen worden. Zeker nu men vanaf Drukte bij de historische markt in Veere. foto Ruben Oreel het nieuwe parkeerterrein aan het kanaal daar binnen vijf minuten kan zijn. Waarom de bewoners opzadelen met twee circussen binnen een maand binnen de stadswallen? Het gras van het Bastion is nog lang niet hersteld van het vorige bezoek en de lucht van de kamelen en andere cir cusbeesten hangt er nog steeds. Overigens blijkt dat in Vrouwenpolder, Renesse en Burgh-Haamstede het circus ook een stuk van de bewoonde wereld kan staan. Tenslot te zijn het toch weer vooral de toeristen die hier op afkomen. - Leg de snelheid en het formaat van het zwa re vrachtverkeer dat voornamelijk dat hand jevol ondernemers komt bevoorraden en hun afval komt ophalen, aan banden. De historische panden van Veere zijn gebouwd om verkeer met paard en wagen zonder scheurvorming te kunnen weerstaan. Niet dat van een voorbijrazende vuilniswagen en zeker niet van twee die binnen een halve minuut achter elkaar de stad binnendende- ren. Zo de overheid hier de vingers niet aan wil branden, dan nog kunnen de onderne mers hier goede afspraken over maken. Van de kern van Veere een Woonerf maken zou wellicht ook al helpen. Spreek Connexxion aan op het gebruik van bussen die nooit vol zitten, maar die zich wel ieder uur door de kern wringen. In an dere plaatsen zetten zij kleinere bussen in. Verbiedt touringcars voorbij het busparkeer terrein aan de Kanaalweg te rijden. Richt goede parkeervoorzieningen in voor fietsen en motorfietsen en doe eens wat aan al die vervuiling door koeienvlaaien en schapen keutels van die schitterende nieuwe wandel paden over de stadswallen. De toeristen walgen ervan... en de Veeren aren ook. Dat is echt verspilling van gemeen schapsgeld. En ook dat is niet zo moeilijk. Het vergt wel een serieuze aanpak van de dames en heren bestuurders in Domburg. Brieven (max. 150 woorden) richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 91 4330 AB Middelburg 0118-434005 iezersredacteur@pzc.nl Stadje Veere Wij hebben in Veere Concky Koole, beschermheilige van de za terdagse vismarkt, wij hebben in Veere jan Mosmans, ondernemer, die onder het mom van verkeers veiligheid de Historische Markt wil torpederen en zich zorgen maakt over de gezondheid van de markt meester. Nu hebben we op de Markt een inwoner die last heeft van klepperende zeilen van markt kramen. Het moet toch niet veel gekker worden. Komt het straks zo ver dat in Veere de bevoorrading met elektrische auto's moet gebeu ren in verband met geluidsoverlast, de bomen op de Markt kappen in verband met geruis van de blade ren, het carillon stilzetten? Thijs Breel Markt 42, Veere Stadje Veere 2 gers vooral import-Veerenaren zijn. Verder heeft een deel van de klachten te maken met de zorg om Veere te behouden zoals het is: een authentiek mooi stadje, vandaar ook de populariteit. Niet echt te recht om alle inwoners dan maar voor het gemak over één kam te scheren en hardnekkige klagers te noemen, hoezo beeldvorming? Joke Corbijn Wijngaardstraat 19 Veere Vliegweek Van een analyse verwacht ik dat je de zaak uit elkaar haalt en van alle kanten bekijkt. Ik mis dan het één en ander, bijvoorbeeld dat de kla Het artikel over opening van de Vliegweek (krant, 18-08) wordt geïllustreerd met een foto van twee Harvards. Ik vind het niet erg attent om niet te vermelden dat beide vliegtuigen eigendom zijn van de Stichting Koninklijke Lucht macht Historische Vlucht. Deze stichting opereert vanaf de vliegba sis Gilze-Rijen en beschikt over meer dan twintig historische vlieg tuigen. Tevens heeft de SKHV een unieke technische dienst die door de overheid is aangewezen als res tauratie -en onderhoudsbedrijf voor historische luchtvaartuigen. J.R. Zijlstra W.Teellinckstraat 17, Middelburg Steigertjes weg Jarenlang ben ik beroepshalve elke dag langs het kanaal van Goes gere den en genoot ervan hoe kinderen (en volwassenen) zich 's zomers in het kanaal met zwemmen en va ren amuseerden. Door veranderin gen aan de oevers werd het moeilij ker om zonder zich te bezeren in het water te komen. Vandaar die steigertjes, waar jarenlang nie mand last, maar alleen plezier van had. Nu blijken er ineens eigena ren van plezierjachten te zijn die daar hinder van ondervinden; de minieme steigertjes zouden de doorvaart hinderen. Zegt dat iets over verdraagzaamheid of over de navigatiekwaliteiten van die even eens zijnde watersporters, of heb ben ze gewoon last van spelende kinderen? Wel zie ik dat regelmatig speedboten met een noodgang door het kanaal varen. Deze golven kunnen de oevers beschadigen. Er is trouwens ook een snelheidsli miet, maar dat schijnt de gemeen te minder te deren dan die paar steigertjes. Klein hoor. Wim van Gilst Boogerdlaan 23, Kortgene Europa Een munt kan alleen op een ver antwoorde manier worden be heerd indien het land een politieke en monetaire eenheid is. Die moge lijkheid had Europa niet toen de euro werd ingevoerd. Men heeft dit probleem getracht op te vangen door het invoeren van een stabili teitspact. Dit moest zorgen dat be grotingstekorten binnen de perken bleven. Uitgerekend Duitsland en Frankrijk hielden zich daar niet aan en waren ook niet bereid daar voor sancties te accepteren. Het re sultaat is, dat de schuldenlast van veel Europese landen de pan zijn uitgerezen. Dat nu uitgerekend Duitsland en Frankrijk proberen een politieke eenheid af te dwin gen is een gotspe. Deze oplossing gaat ten koste van de autonomie van de afzonderlijke Europese lan den, iets wat Nederland massaal heeft afgewezen tijdens het referen dum over de Europese grondwet. Leiderschap binnen Europa zou be tekenen de moed opbrengen om het mogelijk te maken dat landen met een te groot begrotingstekort de kans krijgen terug te gaan naar de eigen munt De weg die nu inge slagen is leidt naar het failliet van de euro. Peter H.de Dreu Rijzendeweg 10, Driewegen Gods wil Zelf oud-seminarist, maar op tijd de schoonheid van de vrouw ont dekkend, belandde ik in de zieken boeg verzorgd door broeders. Ach ter op het kerkhof van het semina rie in Kaatsheuvel lagen graven van jongens van 12 tot 14 jaar. Door de recente schandalen wordt snel een link gelegd naar schimmige bezig heden. Vergeten wordt dat religie en ziekenzorg in de jaren vijftig nauw met elkaar verbonden wa ren, en beter worden Gods wil was. Ik kreeg een mooi bidprentje en bad me suf, met beslist minder effect dan de huidige medicatie. Verwijtbaar is, dat men zieken zelf verzorgde tot het bittere eind. In een tijd dat nog menig katholiek arts aan het kraambed voor het kind koos op voorschrift van Ro me, en de moeder onder zijn han den liet sterven. Wie in de jaren vijftig roert, moet de extremen van die tijd in de juiste context plaat sen. Hans Pollemans Singel 10, Biervliet Wereldpolitiek Het commentaar Euro 8c Unie (krant, 18/8) bevestigt Mark Rut- te's visie inzake machtsbeperking van de Europese Unie. Helaas: gro tere macht door eenheid, geeft meer invloed op de wereldpolitiek. Ook ons land vertoont grote ver deeldheid in visie en oplossing. Aangehaald wordt de afwijzing van de Europese Grondwet. Ik ben er zeker van dat tegenstemmers de Nederlandse Grondwet (feitelijk niet veel anders) nooit hebben gele zen! Europa had al weinig invloed op de US-visie, nu dat land z'n in vloed verliest, komt China sterker naar voren. Mag ik diegenen die daarvoor niet bang zijn, dan wij zen op de opkomst van Chinese be drijven in Nederland en Europa. M.C Van Loon Voorstad 38, Goes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 15