Vaders platenkast nog steeds als basis Milow kiest voor puur, simpel en oprecht zaterdag 20 augustus 2011 re festivals en dan begint de Days-club- tour. Een intensieve reeks optredens in de reguliere popzalen. De zanger heeft ook daar veel zin in. „Op een festival speel je kort, meestal zo'n 45 minuten. Dan is het gewoon knallen en gaan. In het clubcircuit duurt een set langer en dan is het mogelijk om lekker op te bou wen. Dat vind ik prettig, een hele avond op het podium. Dan kan ik ook eens de wat rustigere nummers doen. Die wer ken meestal niet zo op een festival." De setlijst bestaat dan uit nummers van zijn twee albums. Die wisselt de band af met stukken, die nog niet opgenomen zijn, maar die wel al zo'n twee jaar deel uitma ken van het repertoire. In eigen land timmert hij inmiddels be hoorlijk aan de weg. Buitenlandse belang Het debuutalbum van de jonge zanger/gitarist Tim Knol, met daarop de hit Sam, werd vorig jaar bekroond met een Edison. Dit jaar kwam Days, zijn tweede cd, uit en is hij een van de toppers tijdens het Nazomerfestival. door Mischa Beckers stelling kan bijna niet uitblijven. In sep tember speelt de band op het Reeper- bahn Festival in Hamburg, maar voorlo pig blijft het op dat gebied nog rustig. „Met het buitenland houd ik me niet zo nadrukkelijk bezig. Met Amerika ben ik wel wat low-profile aan het doen. Daar zou ik graag gaan spelen. Om te beginnen moet de plaat eerst eens in België uitko men. Daar moet het label maar achter aan. Dan gaan we daar lekker spelen, eerst eens voor een mannetje of tien, dan voor steeds meer mensen en dan lang zaam uitbouwen naar de grotere podia. ]a, zo gaat dat hè." Tim Knol, woensdag 31 augustus, Abdijplein Mid delburg. Aanvang: 21.00 uur. Prijs: €17,50 (CJP/65+ €15,-). foto Marten van Dijl Ambachtelijke gitaarrock maakt hij, voor een breed publiek, maar niet direct voor de hitpa rade. Tijdloze liedjes met een rauw randje. De inspiratie voor zijn de buutalbum zocht Tim Knol (19S9) veelal in de platenkast van zijn vader. Voor de opvolger luisterde hij vorig jaar meer naar zijn eigen iPod. „Die platenkast is nog steeds de basis hoor", zegt Knol. „Dat zijn de nummers uit mijn jeugd, mijn verleden. Op de iPod staan veel popbands, groepen die echte liedjes maken. Daar luister ik graag naar, dat vind ik leuk. Veel bands uit de jaren negentig, de oude REM, Daryll-Ann, The Coral - om er een paar te noemen." Knol laat zich daardoor inspireren en luis tert aandachtig naar de nummers zelf, specifiek naar de compositie. Het geluid ervan is niet per se van belang. „Nee, daar is Frans Hagenaars, de produ cer van mijn albums, voor." Nummers schrijft Knol doorgaans met keyboardspe ler Matthijs van Duijvenbode uit zijn band. „We hebben een huisje in Fries land. Daar gaan we regelmatig naartoe en werken dan aan de stukken, gewoon met gitaar en piano. Dat doen we al een hele tijd zo en dat gaat lekker." Het verder arrangeren van die basiscom posities doen de overige bandleden. „Ja, dat gaat ook niet anders, dat moeten ze zelf maar uitzoeken. Stel je dat voor met onze gitarist bijvoorbeeld. Die is nogal ei genwijs, daar kan je niet tegen zeggen: 'speel het even zus-en-zo'." Het resultaat is er ook naar. Op Days klinkt de band nog hechter en is het song materiaal gevarieerder dan op het debuut album. Bij dat debuutalbum werd nogal eens gerefereerd aan inspiratiebronnen Gram Parsons en Neil Young, maar Knol drukt nu nog meer een eigen stempel op de muziek. Na het optreden van Knol met zijn band in Middelburg volgen nog een paar grote- Tim Knol door René de Dreu Milow Begin augustus trad Milow (Jona than Vandenbroeck, 1981) eindelijk weer eens op in eigen land. Voor ruim 20.000 festivalbezoekers vertolkte hij nummers van zijn drie studioalbums en legde de nadruk op het in mei versche nen North and South. Nieuwe nummers dus, maar blijkbaar niet voor zijn publiek. Dat zong ze al luidkeels mee. Daarin schuilt dan gelijk het grote talent van de Belgische singer-songwriter: een mooie stem en vooral een vakman in het vervaardigen van goed in het gehoor lig gende melodieën. Milow leven op die ma nier de best denkbare verpakking voor zijn muzikale verhalen. België ging al bij het eerste album The big ger picture uit 2006 voor de bijl. Inmiddels bestrijkt hij heel Europa en begint dit na jaar het avontuur in de VS. Een successto ry dus waar ook de jonge Jonathan alleen maar van kon dromen. Met zijn akoestische en melodische versie van het rapnummer Ayo Technology (van 50 Cent en Justin Timberlake), in 2008, gingen nog meer grenzen voor zijn mu ziek open. Milow is inmiddels drie jaar toeren langs de grote zalen en festivals in Europa verder. Dat hij het schrijven van songs niet is verleerd bewijst zijn laatste album North and South. „De nummers zijn op een andere manier ontstaan en op genomen. Onderweg schreef ik de songs en steeds als we even terug in België wa ren gingen we de studio in. Het voordeel is dat je meer afstand kan nemen van wat er al ligt Bovendien zijn de songs door het toeren tot stand gekomen met de live versies in mijn achterhoofd." „Ik schrijf mijn liedjes met een akoesti sche gitaar. Dat houdt ze puur, simpel en oprecht. Geen 'wall of sound' om je ach ter te verschuilen dus. Een klassieke ma nier van schrijven, maar wel tegelijk een test, omdat ze ook solo met alleen gitaar al sterk moeten zijn." De teller voor Milow staat inmiddels op 1,3 miljoen verkochte singles en 800.000 verkochte albums. Deze zomer nog een kleine vijftig concerten in elf landen en dan de stap naar Amerika.... De 'nieuwe uitdaging', zoals hij het zelf noemt. Milow,. za. 3 september, Abdijplein Middelburg. Aan vang: 21.00 uur. Prijs: €22,50 (CJP/65+ €20,-).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 121