Lekker gluren in huis van een ander Back Stage leert proces van idee tot première zaterdag 20 augustus 2011 lijk afschermen voor dood en verdriet. „Dat roept bij kinderen alleen maar meer vragen op. Wellicht dat onze voorstelling ouders juist een opening biedt eens met hun kinderen over de dood te praten." HUIS blijkt ook zeer actueel nu de discus sie over 'Leven Voltooid' weer oplaait. De regisseur: „Dat is niet bewust ge beurd, maar bij ons aan tafel vroeger werd er wel met regelmaat over het le venseinde gepraat. Mijn moeder werkte namelijk in de zorg voor terminale patiën ten en ik heb die verhalen daarover dus wel meegekregen." Schippers en Van Gucht maakten HUIS in opdracht van theatergezelschap Het Fi- Ron is bijvoorbeeld in staat om van het aantrekken van een steunkous al een hila rische act te maken." Schippers is een allrounder op theaterge- bied. Zij volgde een opleiding als drama docent, behaalde haar Master Theaterdra- maturgie aan de Universiteit in Utrecht en specialiseerde zich in vormgeving. Be halve zelf acteren, daar waagt ze zich niet aan. „Nee, daar ben ik te zenuwachtig voor", erkent ze. „Vroeger heb ik wel ge speeld hoor, in schoolvoorstellingen bij voorbeeld." Haar liefde voor het theater lijkt er altijd al te zijn geweest. „Als kind was ik het meisje dat het initiatief nam met kinde- -ren uit de buurt in de garage toneelstuk jes te gaan maken en opvoeren. Het mees te van het vak heb ik later vooral geleerd als regie-assistente bij het RO-theater. Als spinnetje in het web leerde ik daar hoe belangrijk iedereen binnen een bepaald facet voor een voorstelling is." HUIS, familievoorstelling (voor kinderen vanaf 8 jaar), van 27 augustus t/m 3 september, Koorkerk hof, aanvang: 16.00 en 19.00 uurzaterdag, zon dag en woensdag ook om 14.00 uur. Toegang gra tis. Kaarten afhalen bij de infobalie van het Nazo merfestival op het Abdijplein. foto Joris van Bennekom Vrijwel iedereen vindt het leuk bij anderen door het raam naar binnen te gluren. In de voorstelling HUIS mag het pu bliek zelfs binnenkomen om de bewoner van dichtbij te be kijken. Regisseur Jellie Schippers over dit bijzondere HUIS. door Ali Pankow Vormgeving is altijd een belang rijk onderdeel in de producties van Jellie Schippers. Zij werkt nauw samen met de Vlaamse theatervormgever Myriam van Gucht. Beiden houden van 'bijzondere ontmoe tingen'. „Dat zie je terug in de voorstellin gen", zegt Schippers. Sinds kort woont deze theatermaakster in Antwerpen, voorheen in Kampen. „Ik liep daar graag door de binnenstad en dan keek ik 's avonds lekker naar binnen bij al die huizen waar de lichten aan en de gordijnen open waren. Mensen voor de televisie, of alleen aan tafel aan een maaltijd. Het levert allerlei verhalen op in mijn hoofd. Ik schrijf ze op in kleine aan tekenboekjes en vertel ze ook direct door aan Myriam. Zo beschikken we over een arsenaal aan indrukken waaruit we tij dens het maken van een voorstelling kun nen putten." In HUrS zitten de toeschouwers letterlijk in het decor: naast het bad, op de wc, bo ven het aanrecht of aan de rand van het bed. Het huis wordt bewoond door een oude man, die vindt dat hij wel lang ge noeg heeft geleefd. Hij wil afscheid ne men, maar dat blijkt in de praktijk toch wat moeilijker dan hij dacht. Een zwaar onderwerp voor een familie voorstelling, geschikt voor kinderen van af acht jaar? „Het hoeft niet allemaal jong, hip en zelfverzekerd te zijn. Je mag kinderen best met de dood confronteren, als het maar met zorg en liefde gebeurt. Natuurlijk niet op een botte manier. Vrij wel alle kinderen hebben toch ook opa's en oma's. Die gaan ook dood of praten over doodgaan", zegt Schippers. Zij wil ingaan tegen de hedendaagse ten dens dat ouders hun kroost zoveel moge- liaal in Utrecht. Het moest een bijzonder 'huisje' worden om in de zomermaanden neergezet te kunnen worden op allerlei theaterfestivals en in het najaar en voor jaar een tournee te maken langs scholen in de provincie Utrecht. Bij het ZNF krijgt het- huisje een plek op het Koor kerkhof Per keer kunnen circa veertig toeschouwers de voorstelling bijwonen. „Afhankelijk van het aantal kinderen kun nen dat er wat meer zijn." De mix van jong en wat ouder publiek vindt zij zelf het mooist. „Kinderen lachen bij sommi ge scènes wat hartelijker. Volwassenen voelen wellicht net iets meer de pijn die eronder schuilt." De rol van de oude man wordt vertolkt door Ron Lente. Volgens Schippers is hij precies de juiste acteur voor deze rol. „Ron heeft veel ervaring met het spelen voor zowel kinderen als voor volwasse nen. Bovendien is hij heel goed in come dy en slapstick, die deze voorstelling hu mor en lichtheid geven. Ik had te maken met het feit dat oude mensen niet zo energiek meer zijn en dat alles trager gaat. Als ze een inspanning hebben gele verd, moeten ze geruime tijd rusten. Maar hoe geef je dat vorm en hoe houd je tevens de voorstelling boeiend? Nou, In de voorstelling HUIS zit het publiek als het ware vastgeplakt aan het decor. door Ali Pankow Een mooi verhaal is een goed begin voor een theatervoorstelling, maar er komt meer voor kijken: acteurs, een regisseur, decor, kostuums, licht, ge luid. Ontwerpster Jephta Hermelink laat het proces 'van idee tot première' ervaren met de tentoonstelling Back Stage van Theater Instituur Nederland (TIN). „De presentatie is in de eerste plaats ge maakt voor jongeren, op een manier dat ze zelf beleven wat de verschillende fasen inhouden. Scholen kunnen, als ze dat wil len, een bezoek aan Back Stage voorafin de klas voorbereiden, maar dat hoeft niet per se. Ze kunnen zich ook laten verras sen", zegt Hermelink. Vakkundige begeleiding door een drama docent bij het doorlopen van de vier fa sen acht zij wel van belang. Tijdens het NazomerfestiVal bezoeken circa 600 leer lingen uit het voortgezet onderwijs en ba sisonderwijs deze tentoonstelling. Drama docenten Yvonne Lem en Sjoerd van Hel mond tekenen voor de begeleiding. Volgens Hermelink is Back Stage uiter aard ook geschikt voor individuele bezoe kers van alle leeftijden die zich eens wil len verdiepen in het proces van theater maken. In de vier fasen komen het idee, het ontwerp, het repeteren en de premiè re aan de orde. In de eerste ruimte kun nen de bezoekers een zogeheten mood- board (soort collage van inspiratiebron nen) maken. In de tweede ruimte kunnen de effecten van geluid, licht, kostuums en decor worden uitgetest. Daarna wacht een mini-repetitielokaal met een virtuele regisseur die advies geeft tijdens het repeteren van een scène. Ten slotte breekt de première aan. Dat is het moment waarop alles samenkomt. De technici bouwen het decor en de techniek op, de acteurs bereiden zich voor. „Individuele bezoekers hebben de keus of ze de tentoonstelling wel of niet interac tief willen beleven. Alleen kijken en luiste ren kan ook", zegt Hermelink. Bij elk on derdeel wordt uitgelegd hoe het werkt en wat de historische ontwikkeling is. Verder vertellen bekende theatermakers via de beeldschermen over hun vak. Back Stage27 en 28 augustus vanaf 12.00 uur, 29 augustus t/m 3 september, vanaf 16.00 uur. Locatie: kloostergang, Abdijplein. Back Stage: achter* de schermen kijken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 119