Melancholie in een kleurige jas Vier dansverhalen uit aardse schijnparadijs zaterdag 20 augustus 2011 'Thuis' is voor Laura Jansen al twaalf jaar Los Angeles. „Wel een erg Europees deel, zonder auto en alles bereikbaar met de fiets, vrienden in de buurt en ook de plek wa^r de piano staat", vertelt ze nadat ze weer in Nederland is gearriveerd. Een korte toer volgt met onder meer grote concerten met Milow in Duitsland. En het Zeeland Nazomerfestival. door René de Dreu ook het arrangement dat ik in mijn hoofd heb helemaal klopt." Het arrangeren geeft altijd wel net die spanning die een nummer nodig heeft en daarbij goochelt Jansen met gebruik van diverse genres, zoals reggae in Soljah of gospel in Elijah. „Ik heb vaak muziek van anderen in mijn hoofd. Maar het geluid is toch het resultaat van een zoektocht naar iets wat helemaal bij mij hoort. Er zijn fa vorieten, zoals Gillian Welch, en er is in vloed vanuit mijn tijd in Nashville. Op het volgende album zou dat countryrand- je er dus bij kunnen komen." Haar liedjes blijven toch vooral toeganke lijke en uitgekristalliseerde gedachten en emoties. Ze deelt haarpersoonlijke verha len. Melancholie in een kleurige jas, nooit te zwaar en altijd aangetrokken om voor uit te komen. Laura lansen, zaterdag 27 augustusAbdijplein Middelburg. Aanvang: 21.00 uur. Prijs: €22,50 (CJP/65+ €20,-). Het leven van Laura Jansen (Bre da, 1977) is na het verschijnen van debuutalbum Bells in 2009 bij een grote platenmaat schappij een aaneenschakeling van toe ren, muziek schrijven, interviews geven en tv- en radio-optredens in zowel Euro pa als de VS. Een stroomversnelling in een carrière die in Nederland begon, maar als een olievlek over de wereld uit dijt. „En toch zie ik mezelf nog wel steeds als een schildpad. Een echt voor beeld van de do it yourself-artiest: alles in eigen hand, stap voor stap verder komen en, wat de muziek betreft, vooral mijn ei gen gevoel laten spreken. Ik ben vooral mijn eigen label." „Muziek was altijd in mijn leven. We ver huisden vaak van woonplaats en land, maar de piano ging altijd mee en was een vast baken. Voor mij was muziek een schuilplek, iets waar je troost vond en in spiratie opdeed en ook een toevluchts oord om de wereld te begrijpen." Uit dat laatste vloeide ook de keuze voor een studie politieke wetenschappen voort „Dat duurde niet lang. Ik ben nog steeds erg in politiek geïnteresseerd, maar besef dat je op je eentje de wereld nooit kan veranderen. Met muziek bereik je wellicht meer mensen." Het werd dus het conservatorium. „Ook met het idee mijn eigen stem en stijl te ontdekken. Het conservatorium was ech ter meer nadoen en Ieren van anderen. Vandaar de stap naar de muziekacademie Berklee in Boston. Songwriting en alles wat daar bij komt kijken, paste mij beter. Vervolgens naar Nashville. Daar ging een wereld open en vond ik de stem en de muziek die bij mij hoorde." „De volgende halte was Los Angeles, waar de mensen zaten die me stimuleer den door te gaan met mijn eigen muziek. Bovendien had ik inmiddels wel een ei gen verhaal te vertellen. De weerslag van de tien jaar daarvoor met vallen en op staan, een gebroken relatie en zoeken naar een plek in de wereld." „Na wat demo's en een EP is in 2009 vooral met de cover Use somebody een nieuwe fase in mijn leven begonnen. Het succes kwam en er gebeurde zoveel. Ook dat verhaal van die laatste jaren is in mu ziek te vertalen. De opvolger zal dus net als Bells een samenhangend verhaal zijn met nieuwe ervaringen en ook weer de twijfels en het zoeken naar een manier om je staande te houden." Jansen heeft de kunst ontdekt hoe ze haar verhaal kwijt kan op een manier die de essentie overbrengt. In Nederland be reikt ze daarmee veel jongeren en dan weer vooral meiden. „Het gaat vaak over een worsteling die je in het leven door maakt. Het is aandoenlijk om te horen hoe jongeren zich daarin herkennen. Ik ben dan wel 34, maar kan me al die onze kerheden zo goed voorstellen. In Duits land en de VS is de gemiddelde leeftijd van mijn publiek hoger, maar die jonge meiden zou ik niet willen missen." Bij het maken van Bells zocht ze vaak het oordeel op van iemand die ze vertrouw de en respecteerde. „Nu heb ik alleen een piano nodig om muziek te schrijven en ga bijna uitsluitend op mijn eigen gevoel af dat bepaalt of iets goed genoeg is. Maar voordat ik een nieuwe song naar buiten breng, blijft het in oefenruimtes totdat Laura Jansen foto Heidi Ross door Joost Goutziers Scène uit Lust foto Rob Hogeslag Bronstige lijven, schuldige blikken. De dansvoorstelling Lust van Sta tion Zuid biedt vier bijzondere dansverhalen uit het aardse schijnparadijs van Jeroen Bosch. Drie zwetende, bronstige vrouwenlijven. Slechts gekleed in kapotgescheurde T-shirts, de lippenstift uitgelopen over de wangen, zelfs over de benen. Ze bewegen machinaal op apocalyptische soundsca pes. Met horten en stoten geven ze zich over aan de zonde: de lust. De blikken de ene keer zwoel en geil, dan weer angstig en schuldig. Het zijn beklemmende beelden vanaf het kruispunt van aarde, hemel en hel uiteen choreografie van Jesus de Vega. Het stuk maakt deel uit van het vierluik Lyst. Vier internationale choreografen lieten zich steeds met drie, eveneens internationale, dansers inspireren door het wereldbe roemde laatmiddeleeuwse drieluik 'Tuin der Lusten' van de Bossche schilder Jeroen Bosch: De Vega uit Spanje, Ahmed Taigue uit Tsjaad en Einat Tuchman en Itamar Serussi uit Israël. 'Tuin der Lusten' is op velerlei wijze inter preteerbaar. Het schilderij levert dan ook vier uiteenlopende dansverhalen op. De deels (multinationaal) gesproken en ge zongen voorstelling van Tuchman begint licht onbehaaglijk, dicht op de huid: de dansers kijken aapjes in het publiek en keuren de toeschouwers. Langzaam slaan hun sierlijke bewegingen en tongen op hol en transformeren de dansers in bar baarse dierlijke wezens, soms verstren geld. De Afrikaanse ex-vluchteling Ahmed laat zijn dansers bepakt met takjes en blaadjes opdraven in een kleurrijk, mystiek decor met elementen uit de Tuin, zoals een reus achtig ei en een cocon. De swingendste en krachtigste choreogra fie biedt Serussi, die zelfs uitnodigt tot meebewegen. Bosch raakt wat op de ach tergrond, het gaat hier vooral om pure dans om de dans. In een steeds opzwepen- der dancemix zoeken twee vrouwen en een man in zwempakken toenadering. 'Lust' door Station Zuid, zondag 28 t/m dinsdag 30 augustus, 17.00 en 20.00 uur. Verzamelen op Abdijplein, Middelburg. Prijs: €16,50 (CJP/65+ €14,,-)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 111