io onderwijs Jongens laten het afweten Gescheiden jon gens- en meisjesles- sen om de achter stand van jongens te bestrijden? Ja, zegt Wim Kuiper, voorzitter van de Besturenraad van christelijke scholen. Maar het sociale mi lieu is uiteindelijk bepalend, stelt so cioloog Bowen Paul- le. zaterdag 20 augustus 2011 door Joep Trommelen foto David Rozing zie onze website:binnenland Docenten over de verschillen tussen jongens en meisjes "W" ongens doen het in het on- I derwijs slechter dan meisjes. I Dat begint al op de basis- I school, en op universiteiten m is de meerderheid inmiddels X vrouw. Mannelijke studenten presteren ook slechter. Meisjes hebben veel meer geprofi teerd van onderwijsvernieuwin gen waarin samenwerken, sociale vaardigheden en werkstukken ma ken centraal staan. Op de basis school is 90 procent van de leer krachten juf, en deskundigen stel len dat die 'feminisering' voor pro blemen zorgt, want mannen voor de klas zouden beter weten in te spelen op mannelijk gedrag. Daarnaast wijst neurologisch on derzoek uit dat jongens in de pu bertijd qua hersenrijping gemid deld twee jaar achterlopen op meisjes. Fnuikend als er al op zeer jonge leeftijd ingrijpende keuzes gemaakt moeten worden. Voor Wim Kuiper, voorzitter van de Besturenraad, een vereniging van 2.200 scholen van christelijke signatuur, was de maat deze week vol. Hij brak een lans voor geschei den lessen aan jongens en meisjes. Niet bij alle vakken, maar met na me bij taal en wiskunde kan een andere lesmethode zin hebben, denkt hij. Jongens hebben bijvoor beeld meer behoefte aan struc tuur, meisjes zijn taliger, beter ge motiveerd en kunnen zowel beter zelfstandig als samen werken. „Ik ben wel geschrokken van de reacties van met name niet-des- kundigen", zegt Kuiper nadat hij een golf van publiciteit over zich heen zag komen. „Blijkbaar is het gelijkheidsdenken zó diep in onze maatschappij verankerd dat mijn idee meteen verdacht is, vooral omdat het uit christelijke hoek komt. Dat is een vorm van onge wenst dogmatisch denken. Ik con stateer gewoon dat er neurolo gisch grote verschillen zijn tussen jongens en meisjes, qua hersenont- wikkeling, werkhouding en moti vatie. Ik denk dat gescheiden les sen daar iets aan kunnen doen. Maar als uit onderzoek blijkt dat dat op een andere manier beter kan, vind ik het ook prima." Hij is in ieder geval blij dat het on derwerp 'nu op de kaart staat' en dat het ministerie van Onderwijs gaat bekijken of gescheiden lesge ven nut heeft. „Want als we nü niets doen, zeggen we over een paar jaar: hoe hebben we dat toen kunnen laten lopen?!" Louter scheiden is niet voldoende, benadrukt Kuiper. „Je moet ook kijken naar de pedagogische en di dactische aanpak. Welke lesstof bied je aan? Welke opdrachten geef je? En welke docent is het meest geschikt? Je moet dit pro bleem zorgvuldig benaderen." Daar is Bowen Paulle, socioloog en docent aan de Universiteit van Amsterdam, het wel mee eens. Maar hij vind een neurologische benadering veel te beperkt. Het probleem is volgens de geboren Amerikaan minstens evenzeer van sociaal-economische aard. Dat ont dekte hij toen hij vergelijkend on derzoek deed tussen achterstands- scholen in de Bronx in New York 'Blijkbaar is het gelijkheidsdenken zó diep in onze maatschappij verankerd dat mijn idee meteen verdacht is, vooral omdat het uit christelijke hoek komt' en de Amsterdamse Bijlmer. De verklaring voor het fenomeen 'pro bleemjongens' is volgens hem erg complex. Een gevaarlijke mix van armoede, stoerdoenerij om mei den te versieren, testosteron, de in vloed van media, het besef van kansloosheid, het ontbreken van vaders in het gezin, gerichtheid op materieel bezit en de 'straatcul tuur' waarin drugshandel en ande re vormen van criminaliteit een uitweg lijken te bieden. „We leven in Nederland nog steeds in een klassenmaatschappij, ook al is dat een boodschap die je anno 2011 niet meer uit lijkt te mo gen dragen", beweert Paulle. „Je ouders zijn nog altijd veel belang rijker dan je geslacht, ook als het gaat om schoolprestaties. Dat zag ik in de Bronx én in de Bijlmer." In die kansarme wijken zag hij vooral jongens ontsporen, en niet alleen op school. „Mannelijk ge drag is daar het ideaal. Jongens ver kopen cocaïne op straat, meisjes niet. Ze boeken daarmee succes en kunnen zich zaken veroorloven die ze anders nooit kunnen beta len. En daarmee scoren ze weer bij meiden die graag een mooie jurk of gouden ketting willen. Consu meren, consumeren, consumeren, daar gaat hef in die wereld van

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10