pletter op zoek naar geluk Ditmaal houdt Daan het eenvoudig en intiem zaterdag 20 augustus 2011 kort na de première van Oom Wanja. Knipper speelde in Moskou, Tsjechov verbleef om gezondheidsredenen op het eiland Jalta. Vandaar die briefwisse ling. De Bruijne kan zich goed vinden in die omschrijving 'halftonen'. „In de tekst zit iets geheimzinnigs, iets van verlangen, maar zonder dat het echt wordt uitgesproken. Het personage gooit als het ware iets op en de toe schouwer moet zelf bepalen wat hij er mee doet, hoe hij het inkleurt." Vol gens de actrice verklaart dat voor een groot deel waarom de sfeer per voor stelling kan verschillen. 'Het gaat altijd mis met de personages in de stukken van Tsjechov. Ze kun nen maar het beste zorgen dat ze veilig zijn'. Met die analyse van een bevrien de vakgenoot kan De Bruijne wel uit de voeten. Wat lelena betreft: „Ze gaat uiteindelijk vreemd met de dokter, maar niet vanuit berekening. Het over komt haar. Dat maakt natuurlijk groot verschil hoe je als speelster zo'n scène ingaat, als je dat vanuit onschuld doet en niet vanuit een vooropgezet plan." Voor De Bruijne is het haar 'eerste Tsje chov' in haar professionele loopbaan. „We hebben Oom Wanja wel in het tweede jaar van de Toneelschool in Maastricht gespeeld. Toen had ik de rol van Sonja." Zelf lijkt deze doortastende actrice heel ver te staan van de zuchtende, voort tobbende figuren die Tsjechov creëer de. Zo gooide De Bruijne bijvoorbeeld na één jaar studie psychologie het roer om en ging naar de toneelschool. „Ik weet niet of ik wel zo doortastend ben hoor. In feite ben ik van heel ver geko men. In Zeeland kreeg ik destijds te ho ren: 'Toneel dat is niet voor ons soort mensen. Die mensen lopen daar alle maal in het zwart', zeiden ze ook over het Herman Teirlinck Instituut in Ant werpen als ik zei dat ik daar naar toe wilde." De Bruijne verheugt zich op de opvoe ringsreeks van Oom Wanja in Zeeland. De monumentale schuur in Wilhelmi- nadorp biedt volgens haar zo mogelijk een nog mooiere ambiance dan de stadsboerderij in Almere. De samenwerking tussen Theater groep Suburbia en Theaterproductie huis Zeelandia ligt voor de hand. Al- bert Lubbers, vaste regisseur van het in Almere gevestigde theatergezelschap heeft ook al diverse Nazomerfesti val-regies op zijn naam staan. „De boer en boerin van stadboerderij De Kemphaan dragen Suburbia een warm hart toe. Toen zij dit jaar een gloednieuwe schuur lieten bouwen, be sloot ik daar met onze theatergroep een productie te komen spelen. De schuur leek gemaakt voor Oom Wanja, maar het stuk zal ook in de schuur in Wilhelminadorp heel goed tot zijn recht komen", zegt Lubbers. Met een co-productie creëer je een rui mer budget en dat is welkom in deze tijd van drastische bezuinigingen bin nen de kunstsector. Lubbers maakte een eigen vertaling van het stuk. „De bestaande versies vond ik te breedsprakig, te literair. Ik wilde een heel concrete tekst. Daar heb ik dus erg op gezeten, op die con creetheid. Het was overigens een heel karwei, die vertaling, want ik ken geen Russisch. Ik moest het via het Frans en het Engels omzetten." Lubbers hecht groot belang aan een goed samengesteld ensemble. Hij houdt geen open audities, maar nodigt de spelers, die hij bij voorbaat op het oog heeft, persoonlijk uit. „De spelers moeten immers het ver haal vertellen. Als regisseur ben ik er om de toon, het onderwerp en de stijl in de gaten houden. Daar ben ik wel heel strak in, maar bij de invulling van de rollen verwacht ik veel eigen in breng van de spelers." Albert Lubbers is dus een spelersregis seur? „Absoluut. Ik wil het publiek niet opzadelen met hoe ik als regisseur over Tsjechov en over Oom Wanja denk. Mijn werk is een sterke voorstel ling te maken, waarin het verhaal voor een breed publiek op toegankelij ke wijze wordt verteld." in Wilhelminadorp. het platteland verhuizen. Daar heeft le lena geen enkele afleiding meer. Met Wanja heeft zij aanvankelijk een echte vriendschapsband, maar die gaat kapot door de verliefheid die hij op haar pro jecteert Daarmee verliest ze haar maat je in dat huis." Over de vraag of Tsjechov komedies of tragedies schreef, hebben veel theater makers zich al het hoofd gebroken. Erg lollig lijken de personages in Oom Wanja het niet te hebben. Toch valt er vaak te lachen tijdens de voorstelling zo bleek tijdens de opvoeringsreeks op Stadslandgoed De Kemphaan in Alme re, eerder deze zomer. „Het ligt heel erg aan de avond of het de kant van tra gedie of komedie op gaat, aan de ma nier waarop het publiek omgaat met wat in de voorstelling wordt opgewor pen", constateert De Bruijne. „Jelena is een rol in halftonen", schreef Olga Knipper, Russiche, actrice én echtgeno te van Tsjechov, destijds aan haar man foto Lex de Meester door René de Dreu In België preekt Daan Stuyven (1969) al jaren voor een grote eigen paro chie. Ze kennen hem, z'n fratsen, donkere en lichte kanten, muzikale wis pelturigheid en vooral ook als muzikant die op geen enkele manier een blad voor de mond neemt. „In Nederland ligt dat anders. Mensen staan onbevangen voor het podium. Wie of wat is die Daan? Dat betekent twee keer zo hard werken dus. Maar dan is de voldoening voor mij ook wel twee keer zo groot" Daan bracht vorig jaar met zijn gelijkna mige band tijdens het Nazomerfestival een wervelende show van hoog muzikaal niveau. Terugkomen dus. Wel met de grote nummers uit zijn lange carrière, maar dan intiemer gearrangeerd en zon der de kenmerkende bombast. In november vorig jaar verraste Daan vriend en vijand met het uitbrengen van het album Simple. Op twee nieuwe num mers na een bijzondere keuze uit zijn oeuvre tot dan toe. Het had een allegaar tje kunnen zijn omdat elk album van Daan een eigen karakter en stijl heeft. Maar door in kleine bezetting met een se lectie van achttien songs te werken is het uitgegroeid tot een nieuw hoogtepunt in zijn carrière. „Het begon met de wens om een toertje langs dé theaters te doen in een kleine be zetting. Eenmaal bij elkaar in de oefen ruimte is al bij het eerste nummer het idee voor deze aanpak ontstaan. De ach tergrondzang, de cello, vibrafoon en de ongecamoufleerde teksten gaven een heel eigen sfeer. Het sloot aan bij de be hoefte om juist de tekst een grotere rol te geven. Ook als artiest verander je met de jaren. Alsof je andere kleren aantrekt." Daan, vr. 2 september, Abdijplein Middelburg. Aan vang: 21.00 uur. Prijs: €17,50 (CJP/65+ €15,-) foto Lex de Meester Daan, vorig jaar op het Zeeland Nazomerfestival.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 109