tegemoet Grunberg acteert onder de mensen Esther Groenenberg dwingt het luisteren af s_ zaterdag 20 augustus 2011 De cast van Am Ziel (vlnr): Myrthe Burger, Raymonde de Kuyper, Arnon Grunberg en Lieke-Rosa Altink. Inzet: regisseur Judith de Rijke. foto's Lex de Meester neelbeeld in grote lijnen voor me. Voor deze voorstelling is dat het fron taal spelen, de centraal opgestelde bank, en zo'n rok van de moeder waar ze met zijn allen onder kunnen zitten. Binnen die randvoorwaarden is er alle ruimte voor inbreng van acteurs en ontwerpers. Dit is een stuk waar ik als regisseur bovenop zit, ik adem als het ware mee met de spelers. Ik zie bijvoor beeld hoe Raymonde haar handen be weegt, als een spin... daar kan ze dan wat mee." „Met Arnon Grunberg had ik al lang contact. Zo werkten we intensief sa men aan een bewerking van zijn ro man Figuranten." „Toen ik Am Ziel las, zag ik hem met een voor me. Ik had natuurlijk een soort Arnon kunnen zoeken. Maar ik heb hem toch maar zelf gevraagd. Hij wilde graag." Arnon Grunberg (1971) speelt in Am Ziel de rol van 'de dra matische schrijver'. Hij de buteerde in 1994 met de ro man Blauwe Maandagen, waarvoor hij de Anton Wachterprijs voor het beste debuut kreeg. Met zijn derde roman Fantoompijn won hij in 2000 de AKO Literatuurprijs. Ook zijn vierde roman De asielzoeker kreeg die prijs in 2004 toegekend. De inmiddels verfilmde ro man Tirza (2006) won zowel de Li- bris-literatuurprijs, de Gouden Uil als de Vijfjaarlijkse prijs voor proza van de Koninklijke Academie voor Nederland se Taal- en Letterkunde. Naar aanleiding van zijn rol in de loca tievoorstelling Am Ziel in Domburg schrijft hij: „Mijn rol in Am Ziel is niet echt mijn eerste. Ik speelde, ik was toen vijftien, in een zogenaamde jongerenproductie van Toneelgroep Amsterdam in Ifige- neia in Aulis van Euripides, waarin ik de rol van de verteller had. Later - in die tijd wilde ik nog acteur worden, een verlangen waarover ik heb geschre ven in mijn tweede roman, Figuranten, wat die roman overigens niet autobio grafisch maakt - heb ik nog in eigen producties gespeeld, dat wil zeggen to neelstukken die door mij waren ge schreven en geproduceerd. Voor dat doel had ik een stichting opgericht, Stichting Wijnant Casimir Producties. Het ging om twee producties, De dupe van Felix en Gefundenes Fressen. Jan Ritsema heeft mij ook gevraagd mee te spelen in een productie van Huis aan de Amstel (jeugdtheater), de laatste keer dat ik betaald werd voor het acteren meen ik. We hebben het inmiddels over 1992. Wat dat betalen betreft, ik geloof dat ik voor mijn bijdrage aan een commer cial van de Telefoongids (2003 als ik me niet vergis) niet voor mijn acteer- kunsten ben betaald, ludith de Rijke, de regisseuse van Am Ziel, ken ik nog uit het begin van de ja ren negentig. Toen ze de regieoplei ding in Amsterdam deed, heeft ze een stuk van me geregisseerd dat ik op haar verzoek had geschreven (Van Pa lermo naar San Francisco). Later heeft zij mijn toneelbewerking van Figuran ten geregisseerd. In 1999 dacht ik. De rol in Am Ziel speel ik in het kader van de reportageserie die ik sinds 2006 schrijf voor NRC Handelsblad, ge naamd 'Grunberg onder de mensen', waarvoor ik onder andere twee keer met het Nederlandse leger mee ben ge weest naar Afghanistan, twee keer met het Amerikaanse leger naar Irak, en ik heb Guantanamo Bay bezocht. In de zomers werkte ik veelal under cover, als kamermeisje in een hotel in Beieren (2007), als ober in Zwitserse restauratiewagens (2008) en als mas seur in Roemenië (2009). Ook een vorm van acteren zou je kunnen zeg gen, zij het dat het publiek niet besefte dat het publiek was. In 2010 had ik geen zomerbaantje, maar toen konden Nederlandse gezin nen auditie doen om mij mee te ne men op vakantie. Ik ben toen met een gezin uit Eindhoven een week in Grie kenland geweest. Op mijn verlanglijstje staat nog om als slachter in een slachthuis te gaan wer ken, desnoods undercover. Ik neem al mijn 'vermommingen' ui terst serieus. Het verschil is dat ik nu bekeken zal worden, terwijl ik als ka mermeisje betrekkelijk onzichtbaar was." door René de Dreu Esther Groenenberg (26) kan een luisteraar zomaar op het verkeerde been zetten. Ze grossiert in vrolij ke up-tempo liedjes die lekker weg luiste ren. Mooi voor op een luie zomerse dag. Zo klinkt het totdat de tekst doordringt, want tussen de zonnestralen weet ze be hoorlijk wat extra lagen mee te sturen. En die zijn vaak minder vrolijk dan de melodie doet vermoeden. Haar Nederlandstalige repertoire bevindt zich daardoor in het grensgebied van sin ger-songwriter, pop en kleinkunst Daar heeft ze sinds haar debuutalbum Slingers en ballonnen (2010) inmiddels een eigen plek en publiek veroverd. Muziek die zo wel in theater en intieme huiskamercon certen als op festivals goed gedijt. Pas na het conservatorium begon ze ei gen liedjes te maken. Oh meisje was er een van en daarmee had ze al direct een YouTube-hit. Een optreden bij De We reld Draait Door opende deuren. 'Ik zou graag een cd maken', vertelde ze Matthijs van Nieuwkerk. Dat werkte, want een dag later kreeg ze die kans. Met die cd Slingers en ballonnen op zak ging ze de theaters in en vestigde haar naam. „Inmiddels zijn we bezig aan de opvolger Overstroom, die in november uitkomt" Groenenberg speelt in teksten en muziek met emoties, kan ontroeren en verbazen, maar dwingt daardoor ook het luisteren af. Het hele arsenaal van kwetsbaarheid tot agressie kan ze op een eigenzinnige manier naar haar hand zetten en in beklij vende melodieën verpakken. Een zange res die met haar-stem de sfeer kan kleu ren waar de tekst om vraagt. Maar altijd zit er wel dat addertje onder het gras. Esther Groenenberg, ma. 29 augustus, Abdijplein Middelburg. Aanvang: 21.00 uur. Toegang gratis. Esther Groenenberg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 105