We strompelen allemaal de dood Popsongs stralen zomerse opgewektheid uit De Oostenrijkse toneelschrijver Thomas Bernhard (1931-1989) werd ge dreven door walging. Walging voor zijn land, zijn medemensen, het le ven in het algemeen. Hij schreef meestal lange monologen, die 'komi sche klaagzangen' worden genoemd. Het Nazomerfestival heeft zijn stuk Am Ziel geprogrammeerd in het Badpaviljoen van Domburg. Regis seur Judith de Rijke vertelt hoe zij zich deze Bernhard eigen maakte. door Jan van Damme DOMBURG 'Am Ziel', woensdag 24 t/m zaterdag 27 augustus, dinsdag 30 augustus t/m zaterdag 3 september (try-out op dinsdag 23 augustus), Badpaviljoen, Badhuisweg 21Domburg. Aanvang: 19.15 uur. Prijs: 25,- (CJP/65+ 22,50). Ze noemen het 'fly on the wall' - vlieg op de muur. Je mag erbij zijn, maar dan zo onzichtbaar mogelijk. On langs was ik de 'fly on the wall' tijdens een repetitie voor Thomas Bernhards Am Ziel in een kale repetitieruimte in Amsterdam. Met Raymonde de Kuy- per als moeder, Lieke-Rosa Altink als dochter, Arnon Grunberg als schrijver en Myrthe Burger als dienstmeisje. Ze hebben een paar stoelen als decor, meer niet. En de moeder heeft een hoe pelrok aan. Ze repeteren het deel waarin de schrij ver is aangekomen in het vakantiehuis aan de Zeeuwse kust. Het is wat je noemt een 'talig' stuk, dat eigenlijk nauwelijks decor en kostuums nodig heeft. Het gaat over een moeder en een dochter, die al jaren hetzelfde va kantieritueel hebben en nu ter afwisse ling een jonge, succesvolle schrijver hebben uitgenodigd. Met teksten die iemand als Grunberg op het lijf ge schreven lijken te zijn: „Ja geen enkele schrijver heeft ooit de samenleving ver anderd. Dat is bewezen. We heb ben alleen maar bewijzen van het mis lukken van de schrijvers. Alle schrij vers zijn mislukt, er hebben altijd al leen maar mislukte schrijvers bestaan." Regisseur Judith de Rijke (1969, Nieuw- en Sint Joosland) zit pal voor de acteurs op een stoel, voorovergebo gen, ellebogen op de knieën. Ik spreek haar als ze haar repetitieruimte naar Middelburg heeft verplaatst. „Dit stuk wilde ik al lang heel graag doen. Ik had eerder De domkop en de gek van Bernhard gedaan. Bij hem gaat het om het onvermogen om te leven - het leven is niet meer dan gestrompel naar de dood. Hij brengt die bood schap totaal niet pathetisch, maar laat gewoon de banaliteit van het bestaan zien. Goed theater schuurt. Behalve die banaliteit zit er in het stuk ook hu mor. Nou ja... Een moeder en een doch ter, van wie er één twee uur praat en de ander zwijgt, dat is grappig omdat het zo gruwelijk is." „Als ik een stuk lees, dan droom ik meteen de voorstelling. Ik zie het to- door René de Dreu Krystl debuteerde in Zeeland dit jaar op Hemelvaartsdag bij Klomppop. Eind juli stond ze op Peerock en nu komt ze terug voor het Nazomerfesti val. En wat voor Zeeland geldt, gaat in gro te lijnen ook op voor de rest van Neder- landland: Krystl is niet meer weg te den ken. Haar catchy popsongs huppelen bijna als vanzelf het popculturele erfgoed bin nen en blijken een dankbare prooi voor festivals, radio en commercials. Fool for you is na Golden days en Bottles de derde hit van het debuutalbum Rolling. Krystl kan 2011 bijschrijven als het jaar van de doorbraak. „Dat is vooral genieten en veel optreden." Ze kan met haar stem uit verschillende vaatjes tappen, zoals pop, funk en r&b en ballads. Haar stem, helder en met een rauw soulrandje, draagt de mu ziek. De sfeer op album en podium is voor al uitbundig en swingend. „In de aanloop en het schrijven voor het album heb ik moeten leren om de donkere kanten, die er natuurlijk ook zijn, naar de achtergrond te schuiven. In sommige teksten sluipt het erin, maar de up-tempó nummers stralen toch zomerse opgewektheid uit." Voor Krystl was het een echte ontdekking om te horen dat er muziek is die op een bijna natuurlijke manier bij haar karakter en stem aansluit. De keuze voor de Britse schrijver en producer Blair Mackigham zorgde ervoor dat het ineens klip en klaar was welke muziek er gemaakt moest wor den. „Langzaam groeien de ideeën voor een vervolg. De afspraken om in Engeland wat te schrijven en weer met Blair te wer ken liggen al vast. De drive om weer een stap te zetten is er. Misschien iets van die donkere kant, maar ook weer niet te zwaar, want dat past niet bij mij." Krystl, ma. 29 augustus, Abdijplein Middelburg. Aan vang: na Esther Groenenherg. Toegang gratis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 104