tragedie Euripides opnieuw vorm
Geen documentaire maar dansfeest pur sang
zaterdag 20 augustus 2011
Zeecontainers omzomen het imposante speelvlak van Trojaanse vrouwen op het voormalige veerplein in Perkpolder.
foto's Lex de Meester
Jan Decleir), haar dochter Kassandra
(Greet Verstraete), Andromache (Char
lotte Vandermeersch) en Helena (Aaf-
ke Buringh). Simone Milsdochter ver
tolkt een vrouw die - in de bewerking
van Herzberg - het koor vertegenwoor
digt en daarmee het hele volk, de ge
wone vrouwen tussen de koninginnen
en prinsessen.
„Voor iedere ouder wordende actrice
is het een droom om een keer Hekabe
te kunnen spelen", zegt Reinhilde De
cleir. „Het is een uitdaging om het la-
mento, de klaagzang, op een manier te
kunnen brengen die je niet helemaal
ondersijpelt met tranen. Om het draag
lijk te laten zijn voor zowel spelers als
voor het publiek, dat is best ingewik
keld."
Bij Ship of Troy werd muziek van
Purcell gebruikt, maar dan bewerkt
voor koperblazers. Ook bij Trojaanse
vrouwen is sprake van een bijzondere
combinatie met muziek. De Kinderto-
tenlieder van Gustav Mahler zijn erin
verwerkt, gezongen door sopraan Els
Mondelaers.
„Mahler schreef de muziek, op basis
van gedichten van Friedrich Rückert,
toen hij zelf al kinderen had", weet
Mondelaers. „Zijn vrouw was heel
boos en zei: je mag dat niet doen, want
onze kinderen zijn gezond en dit
brengt alleen maar ongeluk. Een paar
jaar later is een van zijn kinderen over
leden. Het is een heel rare kwinkslag
dat iemand zo diep kan gaan in wat
het verlies van een kind betekent zon
der het zelf al te kennen, naast het feit
dat het bijzonder mooie liederen zijn.
Ze kloppen van noot tot noot."
De liederen hebben op bijna natuurlij
ke wijze een plek in de voorstelling ge
kregen. Jaap Dieleman begeleidt Mon
delaers op de vleugel, die centraal op
het terrein staat. Hij is verrast hoezeer
de tragedie van Euripides en de mu
ziek van Mahler bij elkaar passen. „Ik
dacht: we gaan een Fremdkörper in een
klassiek stuk proppen, maar het blijkt
naadloos in elkaar over te gaan. Het
strookt."
„De liederen gaan telkens over een an
der facet van het verdriet van de vrou
wen, waardoor de klaagzangen heel
verschillende kleuren krijgen. Dat
maakt het toch gevarieerd", vult Alex
Mallems aan. „Ik denk dat we met de
muziek van Mahler een mooie invals
hoek hebben gevonden om die eeu
wenoude tragedie op een nieuwe ma
nier vorm te geven. Dat is het unieke
maar ook het spannende van dit pro
ject."
door Mischa Beckers
Orquesta Patagon
foto Johan Jacobs
Werd het geen tijd voor een
akoestisch dansorkest? Een
immer weerkerende klacht
over het volume van de coverbandjes in
spireerde tot het samenstellen van het Or
questa Patagon.
Ook een hang naar nostalgie wellicht?
„Gedeeltelijk", zegt oprichter Jan de
Smet. „Alleen zorgen wij er ook voor dat
de hele omgeving, inclusief de mensen
die niet op de dansvloer staan, niet ge
stoord wordt door een overdadig geluids
volume. Qua dansstijlen ijveren we voor
het 'dansen met elkaar'. De wals, de
slow, de tango en de swing lenen zich ui
termate tot de 'tactiele' vorm van dan
sen."
Ook de polka, de 2-step en lindy hop
staan op het repertoire. Dat klinkt als een
informatief programma over de geschie
denis van de dans. Maar daar is het dit or
kest niet om te doen. „Het is geen docu
mentaire, maar een dansfeest pur sang,
waar de danslustigen geen seconde met
rust gelaten worden. Het moet vooruit
gaan! En avant la musique..."
Het repertoire situeert zich tussen de ja
ren vijftig en zeventig en omvat de meest
dansbare nummers van artiesten als
Chuck Berry, Fats Domino, Doug Sahm,
John Mayall, Slim Harpo, Will Tura, Fla-
co Jimenez, Adamo, Hany Belafonte en
Cliff Richard. „Onze akoestische bezet
ting leidt echter automatisch naar een al
tijd afwijkende versie."
De dansen thuis nog eens in de praktijk
te brengen met een cd van het gezel
schap gaat niet. Er verschijnt namelijk
geen album. „Neen, en dat is ook de be
doeling niet Het Orquestra Patagon is al
leen live mee te maken."
Orquesta Patagon, zo. 28 augustus, Abdijplein
Middelburg. Aanvang: 21.00 uur Toegang gratis.