'Een schilderij moet in Jachthaven stelt standvastigheid B en W op proef 22 i zeeland Solo-ambulance rijdt op Goeree-Overflakkee BURGH-HAAMSTEDE Zaterdag 20 augustus NACHTMARKT van 19.00 t/m 24.00 uur ROSD start met zakelijk programma Martin Mans band naar Nieuwe Kerk Poging doorstart van zangkoor Cantootje Bewonerscommissie voor 't Nieuwe Vrije HOBBY Huib Marsman (72) uit Renesse maakt tekeningen en schilderijen uit hobby, maar wel met grote bevlogenheid. Hij vindt inspiratie in mensen, schepen, landschappen en muziek. vrijdag 19 augustus 2u11 S •iTimiijfvifc-n»—■nnbj||iHiiimiim minui i in11 inn wwininrmriTirnrrwwi, ibuiwh»;<i 'i nimbi—iimwi door Ton van den Nouweland GOEDEREEDE - De Veiligheidsregio kotterdam-Rijnmond presenteert vanochtend op het gemeentehuis van Goedereede de Rapid-Respon- der: een hulpverleningsvoertuig met één verpleegkundige die te vens chauffeur is. De Rapid-Responder kan snel ter plaatse zijn en in afwachting van de reguliere ambulance alvast be ginnen met hulpverlening. Op het uitgestrekte en dunbevolk te Goeree-Overflakkee overschrij den ambulances vanuit Dirksland vaak hun maximale aanrijtijd van 15 minuten. De regio blijft ver ach- ZIERIKZEE Radio Schouwen-Duiveland start met een zakenmagazine. Het pro gramma 'zaterdag zakelijk' wordt eens per vier weken live uitgezon den vanuit Grand Café De Werf in Zierikzee. Presentator is Sjoerd de Jong. Hij gaat in gesprek met onder nemers en er is ruimte voor rubrie ken zoals ondernemersnieuws, va catures en 'in bedrijf. De eerste uit zending is 3 september en het the ma is 'sociale media'. Publiek is van harte welkom. ZIERIKZEE De Martin Mans band komt don derdag 25 augustus naar de Nieuwe Kerk in Zierikzee. De band met Martin Mans (orgel), Martin Snel (drums), Mark Brandwijk (piano) en Jantine Kalkman (trompet) speelt klassieke werken, maar ook film- en musical nummers. Het concert begint om 20.00 uur. En tree 15 euro. Reserveren: www.mar- tinmans.nl ter bij het gemiddelde in Rotter dam-Rijnmond, waar 92 procent van de ambulances op tijd komt. Vandaar dat zowel in Oude Tonge als Goedereede Rapid-Responders worden gestationeerd. De ambu lancepost Dirksland blijft daarbij gehandhaafd. Afhankelijk van de ervaringen op Goeree-Overflakkee wordt Rapid-Responder al dan niet opgenomen in de reguliere zorgverlening in de Rijnmond. Behalve de auto (monolance) wor den ook motoren (motor-ambulan ce) gebruikt als Rapid-Responder. Connexxion Ambulancezorg in Zeeland zet beide ambulancetypes sinds 2009 in. BURGH-HAAMSTEDE De vereniging Vrouwen van Schou wen doet een poging het zangkoor tje 'Cantootje' een doortstart te ge ven. Dit koortje, gevormd door ei gen leden, heeft het "afgelopen jaar geen activiteiten ontplooid. Inmid dels hebben enkele leden te ken nen gegeven weer te willen gaan zingen. Daarom wordt nu gezocht naar een dirigent die leiding wil ge ven en een vrolijk repertoire wil sa menstellen. Nadere info: Yvonne van den Doel, tel. 0111-406783. ZIERIKZEE Appartementengebouw 't Nieuwe Vrije in Zierikzee krijgt een eigen bewonerscommissie. Deze commissie is de spreekbuis van de bewoners van de flat rich ting de eigenaar, woningbouwver eniging Zeeuwland. Daarnaast or ganiseert de bewonerscommissie activiteiten in de flat Acht apparte mentencomplexen van Zeeuwland hebben een bewonerscommissie. Tunnel naar het licht was het eerste schilderij dat Marsman Marsman schilderde het schip Abida in woeste gol- maakte na de dood van zijn zoon Michiel. ven en onder dreigende wolken. door Ali Pankow Noem me alsjeblieft geen kunstenaar, want dat ben ik niet en dat streef ik ook niet na. Ik maak in de eerste plaats een schilderij om er iemand blij mee te maken. Gelukkig lukt dat meestal wel." Aan het woord Huib Marsman (72) uit Renesse. Hij tekent en schildert zijn hele le ven al. „Ik ben net voor de oorlog in Indonesië geboren. In 1955 zijn we naar Nederland gekomen. In mijn jeugd was er niet veel meer dan eigen gemaakt speelgoed, pot loden, papier. Ik herinner me nog goed dat ik samen met mijn broer en zus aan tafel zat te tekenen." Mocht hij zelf al ambities in de rich ting van de Kunstacademie hebben gehad, dan zou er voor zo'n ver volgstudie niet eens geld zijn ge weest. Marsman gaat daar niet on- man, zeker niet als hij daar tijdens zo'n expositie zelf bij zou moeten zitten om toelichting te geven. Als alternatief zijn al zijn schilderijen wel via de website te bekijken. Hij heeft daarop zijn werk overzichte lijk ingedeeld in vijf categorieën. Onder de knop 'Esoterie' schuilen de schilderijen die Marsman maak te na het overlijden van zijn zoon Michiel, die in 1992 door een onge luk om het leven kwam. Die tragi sche gebeurtenis had grote invloed op het leven van Marsman en zijn vrouw. Tijdens het verwerkings proces zochten zij wel steeds naar bronnen om troost uit de putten. Dat waren onder meer de steun vanuit Michiels grote vrienden kring en de muziek die hij zelf had nagelaten. „Het schilderen bleek voor mij een uitstekende manier om mijn gevoelens te uiten", zegt Marsman. Zijn schilderijen als Tun nel naar het licht, Stairway to hea der gebukt. Hij volgde met veel ple zier een opleiding als scheepswerk- tuigkundige aan de Zeevaart school in Vlissingen. Hij koestert nog de herinnering aan meester Jan Kodde, die hij jaren later weer ontmoette. „De man was ook ma chinist geweest. Ik heb hem ver rast met een schilderij van ms De Jagerfontein met op de achter grond de Tafelberg in Zuid-Afrika. Kodde had op dat schip gevaren." Marsman schildert graag schepen. Veel mensen hebben daar belan- genstelling voor, naast portretten, die hij vaak op verzoek maakt. Hij maakt daarbij gebruik van foto's, soms in combinatie met persoonlij ke toevoegingen. Zo resulteerde een foto van het schip Abida op een spiegelgladde zee in een schil derij van ditzelfde schip, maar dan wel op woeste golven en onder een dreigend wolkendek. Exposeren hoeft niet zo voor Mars- De duurzame Jachthaven van de Toekomst is een pres- tige-object. De gemeente moet oppassen niet aan de leiband van de initiatiefne mers te worden gehaakt. T e geeft wat en je neemt wat. I Toen iedereen schrok van zes- I honderd vakantiewoningen op de Brouwersdam, leverden de initiatiefnemers er tweehonderd in. Nu kloppen ze aan bij de gemeen te: Ja, maar die overgebleven vier honderd moeten wel als woonhuis door Ton van den Nouweland verkocht kunnen worden. Want dan leveren ze per stuk bijna een ton meer op. Wat is er aan de hand? In de voor malige werkhaven Middenplaat aan de Brouwersdam moet een jachthaven verschijnen met een hotel, winkels en vakantiehuizen op eilandjes. Alles duurzaam in bouw en gebruik. Het project Jachthaven van de Toekomst vergt een investering van tweehonderd miljoen euro. Twee jaar geleden stelde de ge meenteraad als voorwaarde dat er niet permanent gewoond mag worden op de dam. Een jaar later scherpten Rijk, provincie en ge meente die voorwaarden nog aan: alle eigenaren zijn verplicht de hui zen centraal te huur aan te bieden. Initiatiefnemers Co Schot en Zee- lenberg Architectuur gaan hier niet mee akkoord. Zonder een vorm van permanent wonen is het project financieel niet haalbaar en kan het maar beter afgeblazen worden. Na lang onderhandelen hebben zij B en W van Schou wen-Duiveland zo ver dat die een tussenoplossing accepteren. Twee honderd huizen hoeven niet te worden verhuurd. De eigenaar mag er desgewenst 365 dagen per jaar in verblijven. Nee, dat is geen wonen, zegt wethouder Ad Verse- put. Je woont in de gemeente waar je staat ingeschreven. Boven dien houdt het gebied de bestem ming 'recreatie'. De wethouder zoekt hiermee de grenzen van de wetgeving op. Het duurt nog zeker twee jaar voordat aan de dam de eerste spa de de grond in gaat. Het geeft te denken dat de initiatiefnemers nu al dergelijke constructies nodig hebben om hun plan rendabel te maken. Het geeft zeker ook te den ken dat het Schouwse gemeentebe stuur al in dit stadium bereid is flexibel om te springen met de re gels. Zeker, de Jachthaven van de Toekomst gaat werk bieden aan vierhonderd mensen. De uitgaven in de regio van kopers, huurders en bezoekers belopen naar schat ting veertig miljoen per jaar. De vraag dringt zich op hoe ver B en W nog mee wil buigen als er straks opnieuw constructies nodig zijn om het rendement te verho gen. Het wordt voor hen moeilijk de poot stijf te houden. Want er is al veel tijd en geld gestoken in het project, dat inmiddels is gepromo veerd tot 'vliegwiel' van alle ont wikkelingen aan 'hotspot' Brou wersdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 38