'Een schilderij moet in
Jachthaven stelt standvastigheid B en W op proef
22 i zeeland
Solo-ambulance rijdt
op Goeree-Overflakkee
BURGH-HAAMSTEDE
Zaterdag 20 augustus
NACHTMARKT
van 19.00 t/m 24.00 uur
ROSD start met
zakelijk programma
Martin Mans band
naar Nieuwe Kerk
Poging doorstart van
zangkoor Cantootje
Bewonerscommissie
voor 't Nieuwe Vrije
HOBBY
Huib Marsman (72) uit Renesse maakt tekeningen en
schilderijen uit hobby, maar wel met grote bevlogenheid. Hij
vindt inspiratie in mensen, schepen, landschappen en muziek.
vrijdag 19 augustus 2u11
S
•iTimiijfvifc-n»—■nnbj||iHiiimiim minui i in11 inn wwininrmriTirnrrwwi, ibuiwh»;<i 'i nimbi—iimwi
door Ton van den Nouweland
GOEDEREEDE - De Veiligheidsregio
kotterdam-Rijnmond presenteert
vanochtend op het gemeentehuis
van Goedereede de Rapid-Respon-
der: een hulpverleningsvoertuig
met één verpleegkundige die te
vens chauffeur is.
De Rapid-Responder kan snel ter
plaatse zijn en in afwachting van
de reguliere ambulance alvast be
ginnen met hulpverlening.
Op het uitgestrekte en dunbevolk
te Goeree-Overflakkee overschrij
den ambulances vanuit Dirksland
vaak hun maximale aanrijtijd van
15 minuten. De regio blijft ver ach-
ZIERIKZEE
Radio Schouwen-Duiveland start
met een zakenmagazine. Het pro
gramma 'zaterdag zakelijk' wordt
eens per vier weken live uitgezon
den vanuit Grand Café De Werf in
Zierikzee. Presentator is Sjoerd de
Jong. Hij gaat in gesprek met onder
nemers en er is ruimte voor rubrie
ken zoals ondernemersnieuws, va
catures en 'in bedrijf. De eerste uit
zending is 3 september en het the
ma is 'sociale media'. Publiek is
van harte welkom.
ZIERIKZEE
De Martin Mans band komt don
derdag 25 augustus naar de Nieuwe
Kerk in Zierikzee. De band met
Martin Mans (orgel), Martin Snel
(drums), Mark Brandwijk (piano)
en Jantine Kalkman (trompet)
speelt klassieke werken, maar ook
film- en musical nummers. Het
concert begint om 20.00 uur. En
tree 15 euro. Reserveren: www.mar-
tinmans.nl
ter bij het gemiddelde in Rotter
dam-Rijnmond, waar 92 procent
van de ambulances op tijd komt.
Vandaar dat zowel in Oude Tonge
als Goedereede Rapid-Responders
worden gestationeerd. De ambu
lancepost Dirksland blijft daarbij
gehandhaafd. Afhankelijk van de
ervaringen op Goeree-Overflakkee
wordt Rapid-Responder al dan
niet opgenomen in de reguliere
zorgverlening in de Rijnmond.
Behalve de auto (monolance) wor
den ook motoren (motor-ambulan
ce) gebruikt als Rapid-Responder.
Connexxion Ambulancezorg in
Zeeland zet beide ambulancetypes
sinds 2009 in.
BURGH-HAAMSTEDE
De vereniging Vrouwen van Schou
wen doet een poging het zangkoor
tje 'Cantootje' een doortstart te ge
ven. Dit koortje, gevormd door ei
gen leden, heeft het "afgelopen jaar
geen activiteiten ontplooid. Inmid
dels hebben enkele leden te ken
nen gegeven weer te willen gaan
zingen. Daarom wordt nu gezocht
naar een dirigent die leiding wil ge
ven en een vrolijk repertoire wil sa
menstellen. Nadere info: Yvonne
van den Doel, tel. 0111-406783.
ZIERIKZEE
Appartementengebouw 't Nieuwe
Vrije in Zierikzee krijgt een eigen
bewonerscommissie.
Deze commissie is de spreekbuis
van de bewoners van de flat rich
ting de eigenaar, woningbouwver
eniging Zeeuwland. Daarnaast or
ganiseert de bewonerscommissie
activiteiten in de flat Acht apparte
mentencomplexen van Zeeuwland
hebben een bewonerscommissie.
Tunnel naar het licht was het eerste schilderij dat Marsman Marsman schilderde het schip Abida in woeste gol-
maakte na de dood van zijn zoon Michiel. ven en onder dreigende wolken.
door Ali Pankow
Noem me alsjeblieft geen
kunstenaar, want dat
ben ik niet en dat streef
ik ook niet na. Ik maak
in de eerste plaats een schilderij
om er iemand blij mee te maken.
Gelukkig lukt dat meestal wel."
Aan het woord Huib Marsman (72)
uit Renesse.
Hij tekent en schildert zijn hele le
ven al. „Ik ben net voor de oorlog
in Indonesië geboren. In 1955 zijn
we naar Nederland gekomen. In
mijn jeugd was er niet veel meer
dan eigen gemaakt speelgoed, pot
loden, papier. Ik herinner me nog
goed dat ik samen met mijn broer
en zus aan tafel zat te tekenen."
Mocht hij zelf al ambities in de rich
ting van de Kunstacademie hebben
gehad, dan zou er voor zo'n ver
volgstudie niet eens geld zijn ge
weest. Marsman gaat daar niet on-
man, zeker niet als hij daar tijdens
zo'n expositie zelf bij zou moeten
zitten om toelichting te geven. Als
alternatief zijn al zijn schilderijen
wel via de website te bekijken. Hij
heeft daarop zijn werk overzichte
lijk ingedeeld in vijf categorieën.
Onder de knop 'Esoterie' schuilen
de schilderijen die Marsman maak
te na het overlijden van zijn zoon
Michiel, die in 1992 door een onge
luk om het leven kwam. Die tragi
sche gebeurtenis had grote invloed
op het leven van Marsman en zijn
vrouw. Tijdens het verwerkings
proces zochten zij wel steeds naar
bronnen om troost uit de putten.
Dat waren onder meer de steun
vanuit Michiels grote vrienden
kring en de muziek die hij zelf had
nagelaten. „Het schilderen bleek
voor mij een uitstekende manier
om mijn gevoelens te uiten", zegt
Marsman. Zijn schilderijen als Tun
nel naar het licht, Stairway to hea
der gebukt. Hij volgde met veel ple
zier een opleiding als scheepswerk-
tuigkundige aan de Zeevaart
school in Vlissingen. Hij koestert
nog de herinnering aan meester
Jan Kodde, die hij jaren later weer
ontmoette. „De man was ook ma
chinist geweest. Ik heb hem ver
rast met een schilderij van ms De
Jagerfontein met op de achter
grond de Tafelberg in Zuid-Afrika.
Kodde had op dat schip gevaren."
Marsman schildert graag schepen.
Veel mensen hebben daar belan-
genstelling voor, naast portretten,
die hij vaak op verzoek maakt. Hij
maakt daarbij gebruik van foto's,
soms in combinatie met persoonlij
ke toevoegingen. Zo resulteerde
een foto van het schip Abida op
een spiegelgladde zee in een schil
derij van ditzelfde schip, maar dan
wel op woeste golven en onder
een dreigend wolkendek.
Exposeren hoeft niet zo voor Mars-
De duurzame Jachthaven
van de Toekomst is een pres-
tige-object. De gemeente
moet oppassen niet aan de
leiband van de initiatiefne
mers te worden gehaakt.
T e geeft wat en je neemt wat.
I Toen iedereen schrok van zes-
I honderd vakantiewoningen op
de Brouwersdam, leverden de
initiatiefnemers er tweehonderd
in.
Nu kloppen ze aan bij de gemeen
te: Ja, maar die overgebleven vier
honderd moeten wel als woonhuis
door Ton van den Nouweland
verkocht kunnen worden. Want
dan leveren ze per stuk bijna een
ton meer op.
Wat is er aan de hand? In de voor
malige werkhaven Middenplaat
aan de Brouwersdam moet een
jachthaven verschijnen met een
hotel, winkels en vakantiehuizen
op eilandjes. Alles duurzaam in
bouw en gebruik. Het project
Jachthaven van de Toekomst vergt
een investering van tweehonderd
miljoen euro.
Twee jaar geleden stelde de ge
meenteraad als voorwaarde dat er
niet permanent gewoond mag
worden op de dam. Een jaar later
scherpten Rijk, provincie en ge
meente die voorwaarden nog aan:
alle eigenaren zijn verplicht de hui
zen centraal te huur aan te bieden.
Initiatiefnemers Co Schot en Zee-
lenberg Architectuur gaan hier
niet mee akkoord. Zonder een
vorm van permanent wonen is
het project financieel niet haalbaar
en kan het maar beter afgeblazen
worden. Na lang onderhandelen
hebben zij B en W van Schou
wen-Duiveland zo ver dat die een
tussenoplossing accepteren. Twee
honderd huizen hoeven niet te
worden verhuurd. De eigenaar
mag er desgewenst 365 dagen per
jaar in verblijven. Nee, dat is geen
wonen, zegt wethouder Ad Verse-
put. Je woont in de gemeente
waar je staat ingeschreven. Boven
dien houdt het gebied de bestem
ming 'recreatie'. De wethouder
zoekt hiermee de grenzen van de
wetgeving op.
Het duurt nog zeker twee jaar
voordat aan de dam de eerste spa
de de grond in gaat. Het geeft te
denken dat de initiatiefnemers nu
al dergelijke constructies nodig
hebben om hun plan rendabel te
maken. Het geeft zeker ook te den
ken dat het Schouwse gemeentebe
stuur al in dit stadium bereid is
flexibel om te springen met de re
gels. Zeker, de Jachthaven van de
Toekomst gaat werk bieden aan
vierhonderd mensen. De uitgaven
in de regio van kopers, huurders
en bezoekers belopen naar schat
ting veertig miljoen per jaar.
De vraag dringt zich op hoe ver B
en W nog mee wil buigen als er
straks opnieuw constructies nodig
zijn om het rendement te verho
gen. Het wordt voor hen moeilijk
de poot stijf te houden. Want er is
al veel tijd en geld gestoken in het
project, dat inmiddels is gepromo
veerd tot 'vliegwiel' van alle ont
wikkelingen aan 'hotspot' Brou
wersdam.