Lancia Ypsilon van gebaande paden af auto15 Insignia: milieuwinst met een kleine benzinemotor Prius Plug-in Hybrid E: aansprekend verbruik vrijdag 19 augustus 2011 Als een automerk een bekende naam handhaaft, is het nieuwe model vaak een evolutie van de voorganger. Zo niet bij de nieuwe Lancia Ypsilon. door Tony Vos Lancia zit in een overgangsperiode. Aan de bovenkant van het program ma worden aangepaste Chrysler-mo- dellen ingevoegd, terwijl de meer compacte auto's in eigen huis ontwikkeld worden. Waar de Ypsilon voorheen tech nisch was verbonden met de Fiat Punto, maakt de nieuwe versie gebruik van een ver lengde bodemgroep van de Fiat 500, met voor het eerst een vijfdeurs carrosserie. De auto toont in eerste aanblik eivormig, geen enkele lijn loopt recht. De typische Lancia-grille is in nieuwste gedaante smal en hoog. De daklijn is opmerkelijk bol en de achterportieren vallen amper op omdat de grepen in de ruitomlijsting zitten. De ruiüijn loopt naar achteren extreem op, ter wijl de achterruit los op de auto lijkt te lig gen. Met een lengte van 3,84 meter is de Yp silon lekker compact. Het is daarom vreemd dat de optionele 16 inch lichtmetalen wie len klein overkomen. Dat kan alleen ver klaard worden door het feit dat de auto net wat hoger is dan de gemiddelde concurrent. Lancia houdt haar naam hoog waar het gaat om een bijzonder interieur. Zoals bij veel ge neraties zit het instrumentarium nog steeds Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Platinum Modische, compacte vijfdeurs. Bagage 245 liter. Ge wicht 950 kg. Benzine 0,9 I, 85 pk. Vanaf 15.000 euro, Platinum 16.600 euro. Plus: belastingvrij, bijzondere vormgeving. Min: hoofdruimte achterin, te brede console. in het midden. De indeling is traditioneel met een grote snelheidsmeter en te ver gele gen toerenteller, met er tussenin de brand stof- en temperatuurmeter. Deze hele unit had gewoon achter het stuur kunnen zitten, het zou de afleesbaarheid enorm bevorde ren. Lancia geeft de auto ook een schakelin dicator mee, maar die zit veel te ver weg om van enig nut te zijn. De middenconsole is opgetrokken in glanzend zwart, met daarop de audio-installatie en de bediening van de automatische klimaatbeheersing. De pook zit netjes binnen handbereik op een uitlo per van de middenconsole. Maar deze is zo breed, dat de bestuurder er constant met de knie tegenaan zit. De stoelen - bij de Platinum-uitvoering deels bekleed met leer in zwart of stemmig donkerbruin - zijn smal, hebben een relatief korte zitting en bieden amper zijdelingse De Lancia Ypsilon is bijzonder door de vormgeving, aan binnen- en buitenkant, foto Automedia steun. Sportief bochtenwerk wordt dan ook direct afgestraft. Achterin is de beenruimte voor een auto van dit formaat normaal. Al komt iemand van nog geen 1,80 meter niet bepaald zacht met het dak in aanraking. Dat is vreemd gezien de wat hogere carrosserie. De bagageruimte daarentegen is met mini maal 245 liter van een keurig formaat. Alle uitvoeringen van de Lancia Ypsilon zijn vrijgesteld van bpm en wegenbelasting en komen zodoende ook in aanmerking voor 14 procent bijtelling. Het merk past naast een viercilinder 1.2 liter op LPG de nieuwe TVvinAir motor toe. Deze tweecilinder met een uiterst bescheiden inhoud van 875 cc haalt met een turbo probleemloos een ver mogen van 85 pk en een keurig koppel van 145 Nm bij slechts 2000 tr/min. Het is even wennen aan het typische, snorrende geluid, maar qua trekkracht stelt de kleine motor niet teleur. In 11,9 seconden sprint de Yp naar de 100 km/u (top 176 km/u). Een com pacte turbo belooft het nodige waar het gaat om brandstofverbruik. De auto zou theoretisch bijna 1 op 24 moeten rijden, maar in het dagelijks verkeer komt het eer der richting 1 op 15 uit. Wat betreft het onderstel weinig klachten. Overhellen in bochten wordt netjes beperkt en op de snelweg gedraagt de Ypsilon zich voldoende comfortabel. Uitzicht naar voor en opzij is vanaf de bestuurderszitplaats pri ma in orde, naar achteren zijn de ruitstijlen behoorlijk dik. De Ypsilon kent twee prij zen: 15.000 euro voor de Gold en 16.600 eu ro voor de Platinum, ongeacht de motor. CONCURRENT •Citroen C3 1.4 VTi Dynamique Een comfortabele en vol doende ruime Fransman in het compacte segment, met enkele grappige designken- merken. Bagage 287-1.120 liter. Gewicht 1.050 kg. Ben zine 1.4 I, 95 pk. Vanaf 13.290 euro, Dynamique 16.590 euro. Plus: formaat, comfort, rijgedrag. Min: niet belastingvrij, beenruimte achterin. door Willem de Volder De race naar schoon en zui nig mondt voor Opel onder meer uit in de Insignia met 1.4 ecoFLEX turbobenzinemotor. Om te komen tot C02-waarden die onder andere goed zijn voor 20 procent fiscale bijtelling, krijgt de Opel Insignia start/stop-tech- niek, elektrische stuurbekrachti ging, aërodynamische platen on der de bodem en banden met lage rolweerstand. Eén van de verfijningen van de nieuwe aandrijflijn is de optimali sering van de overbrengingsver houdingen van de versnellingsbak, vlet als resultaat lager verbruik en een verbeterde hanteerbaarheid. 3e elektrische stuurbekrachtiging, die voor het eerst op de Insignia vordt toegepast, zorgt voor extra :omfort. De stuureigenschappen ainnen daardoor worden aange- )ast aan de rijomstandigheden. 3e verbeteringen resulteren in een titstoot van t34 g/km en dat bete tent een milieuwinst van 45 3/km. Zowel de C02-emissie als iet verbruik liggen een kwart la- jer dan voorheen (5,7 liter/100 km). Net als de 1.8 liter levert ook deze motor 140 pk. Het koppel be draagt 200 Nm en dat betekent een toename van 15 procent. De Insignia 1.4 turbo accelereert in 10,9' seconden naar de 100 en topt op 205 km/u. De Insignia met com pacte benzinemotor is te krijgen als vier- en vijfdeurs en als Sports Tourer. Ook met versie blijft Opel met 5,9 l/ioo km en 139 g/km CO2 binnen de normen voor bijtelling. De prijzen beginnen bij 28.295 eu ro. Een ander uiterste in de Insig- nia-lijn is de tweeliter turbo met directe injectie, gecombineerd met vierwielaandrijving. Daarvan le vert de motor 30 pk (totaal 250 pk) meer vermogen. Deze is ver krijgbaar met een handgeschakel- de zesbak of een automaat. door Willem de Volder Na de Full Hybrid lijkt Plug-in Hybrid Electric de nieuwe trend. Op de 1AA in Frankfurt, van 15 tot en met 25 september stelt Toyota de Prius met deze techniek voor. Het Japanse merk spreekt over de eerste Plug-in Hybrid Electric voor massaproductie, maar gaat daarbij gemakshalve voorbij aan de Opel Ampera en de Chevrolet Volt. Ook die kunnen een beperkt aan tal kilometers elektrisch rijden en wanneer de accu leeg is, springt een verbrandingsmotor bij. Toyota koketteert met 'de ultieme eco-auto'. Dat laatste is, gezien de uitstoot van 49 g/km CO2 en een gemiddeld verbruik van 2,21 per Opel Insignia foto Opel Prius Plug-in Hybrid foto Toyota 100 kilometer, niets teveel gezegd. Vooral dat verbruik, vooralsnog op papier, is aansprekend. Het con sumptiegedrag van de motor draagt ongetwijfeld bij aan de ac tieradius van de Prius Plug-in Hy brid. Over dat laatste doet Toyota pas mededelingen na de introduc tie op de autotentoonstelling. Wel meldt het merk dat de tech niek borg staat voor het 'probleem loos elektrisch' afleggen van het woon-werkverkeer. De zuinige 1.8 liter Full Hybrid-aandrijflijn neemt het bij een lege accu naad loos over. De Prius Plug-in Hybrid heeft een compacte lichtgewicht lithium-ion batterij, waardoor het kentekengewicht nog onder de 1.400 kilogram blijft. Toyota komt met de nieuwkomer goed beslagen ten ijs. Het bedrijf heeft wereldwijd een Plug-in Hy brid praktijktest uitgerold, waarbij zeshonderd testauto's zijn ingezet. Daarvan hebben er elf de Neder landse wegen bevolkt. Wellicht zijn ze niet opgevallen, ze hebben dezelfde uitstraling als de 'gewone' Prius Full Hybrid. Maar de Plug-in kan met de stekker in het stopcon tact worden opgeladen. Bavaria City Race met een vleugje Formule 1 Met de komst van Scuderia Ferra ri, Mercedes GP en Lotus Renault naar de Bavaria City Race, krijgen Nederlandse autosportliefhebbers volop Formule i-sensatie voorge schoteld. Tevens komen er acht elektrische raceauto's (Tesla's) aan de start op 21 augustus in Rotterdam. Aan vang: 11.30 uur. Land Rover Defender: 'schonere dieselmotor' Land Rover stelt de nieuwe 2.2 li ter dieselmotor voor als 'schoon ste Defender'. Toch ademt de mo tor evenveel CO2 uit als zijn voor ganger: de 90-versie 266 g/km, de 110- en 130-uitvoering 295 g/km. De diesel voldoet wel aan de Eu- ro5-emissienorm. Nieuwe Honda Civic krijgt i-DTEC-motor Een van de eigenschappen van de i-DTEC-motor die Honda in de ko mende generatie Civic lepelt, is een lage C02-uitstooL De 2.2 liter (150 pk) ademt 110 g/km uit, zon der de sportiviteit tekort te doen. Hierdoor valt de auto nog binnen de 20-procentnormen. Vanaf 13.795 euro, TA Lounge 15.795 euro. Plus: belastingvrij, uitstraling. Min: ruimte achterin, alleen driedeurs. CONCURRENT#Fiat 500 TwinAir Lounge Een echte stijlicoon, die tech nisch als basis diende voor de Lancia Ypsilon. Er zijn tal van gelijk geprijsde speciale uitvoeringen. Bagage 185-610 liter. Gewicht 905 kg. Benzine 0.9 I, 85 pk. CONCURRENT#Nissan Micra DIG-S Tekna Door een turbo toe te voe gen aan de nieuwe driecilin der in de Nissan Micra, is de auto belastingvrij. Bagage 265-1.132 liter. Gewicht 955 kg. Benzine 1.2 I, 98 pk. Plus: belastingvrij, binnenruimte, prijs. Min: afwerking.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 15