Lancia Ypsilon van
gebaande paden af
auto15
Insignia: milieuwinst met
een kleine benzinemotor
Prius Plug-in Hybrid E:
aansprekend verbruik
vrijdag 19 augustus 2011
Als een automerk een bekende naam handhaaft, is het nieuwe model vaak
een evolutie van de voorganger. Zo niet bij de nieuwe Lancia Ypsilon.
door Tony Vos
Lancia zit in een overgangsperiode.
Aan de bovenkant van het program
ma worden aangepaste Chrysler-mo-
dellen ingevoegd, terwijl de meer
compacte auto's in eigen huis ontwikkeld
worden. Waar de Ypsilon voorheen tech
nisch was verbonden met de Fiat Punto,
maakt de nieuwe versie gebruik van een ver
lengde bodemgroep van de Fiat 500, met
voor het eerst een vijfdeurs carrosserie.
De auto toont in eerste aanblik eivormig,
geen enkele lijn loopt recht. De typische
Lancia-grille is in nieuwste gedaante smal
en hoog. De daklijn is opmerkelijk bol en
de achterportieren vallen amper op omdat
de grepen in de ruitomlijsting zitten. De
ruiüijn loopt naar achteren extreem op, ter
wijl de achterruit los op de auto lijkt te lig
gen. Met een lengte van 3,84 meter is de Yp
silon lekker compact. Het is daarom vreemd
dat de optionele 16 inch lichtmetalen wie
len klein overkomen. Dat kan alleen ver
klaard worden door het feit dat de auto net
wat hoger is dan de gemiddelde concurrent.
Lancia houdt haar naam hoog waar het gaat
om een bijzonder interieur. Zoals bij veel ge
neraties zit het instrumentarium nog steeds
Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Platinum
Modische, compacte vijfdeurs. Bagage 245 liter. Ge
wicht 950 kg. Benzine 0,9 I, 85 pk.
Vanaf 15.000 euro, Platinum 16.600 euro.
Plus: belastingvrij, bijzondere vormgeving.
Min: hoofdruimte achterin, te brede console.
in het midden. De indeling is traditioneel
met een grote snelheidsmeter en te ver gele
gen toerenteller, met er tussenin de brand
stof- en temperatuurmeter. Deze hele unit
had gewoon achter het stuur kunnen zitten,
het zou de afleesbaarheid enorm bevorde
ren. Lancia geeft de auto ook een schakelin
dicator mee, maar die zit veel te ver weg om
van enig nut te zijn. De middenconsole is
opgetrokken in glanzend zwart, met daarop
de audio-installatie en de bediening van de
automatische klimaatbeheersing. De pook
zit netjes binnen handbereik op een uitlo
per van de middenconsole. Maar deze is zo
breed, dat de bestuurder er constant met de
knie tegenaan zit.
De stoelen - bij de Platinum-uitvoering
deels bekleed met leer in zwart of stemmig
donkerbruin - zijn smal, hebben een relatief
korte zitting en bieden amper zijdelingse
De Lancia Ypsilon is bijzonder door de vormgeving, aan binnen- en buitenkant, foto Automedia
steun. Sportief bochtenwerk wordt dan ook
direct afgestraft. Achterin is de beenruimte
voor een auto van dit formaat normaal. Al
komt iemand van nog geen 1,80 meter niet
bepaald zacht met het dak in aanraking. Dat
is vreemd gezien de wat hogere carrosserie.
De bagageruimte daarentegen is met mini
maal 245 liter van een keurig formaat.
Alle uitvoeringen van de Lancia Ypsilon zijn
vrijgesteld van bpm en wegenbelasting en
komen zodoende ook in aanmerking voor
14 procent bijtelling. Het merk past naast
een viercilinder 1.2 liter op LPG de nieuwe
TVvinAir motor toe. Deze tweecilinder met
een uiterst bescheiden inhoud van 875 cc
haalt met een turbo probleemloos een ver
mogen van 85 pk en een keurig koppel van
145 Nm bij slechts 2000 tr/min. Het is even
wennen aan het typische, snorrende geluid,
maar qua trekkracht stelt de kleine motor
niet teleur. In 11,9 seconden sprint de Yp
naar de 100 km/u (top 176 km/u). Een com
pacte turbo belooft het nodige waar het
gaat om brandstofverbruik. De auto zou
theoretisch bijna 1 op 24 moeten rijden,
maar in het dagelijks verkeer komt het eer
der richting 1 op 15 uit.
Wat betreft het onderstel weinig klachten.
Overhellen in bochten wordt netjes beperkt
en op de snelweg gedraagt de Ypsilon zich
voldoende comfortabel. Uitzicht naar voor
en opzij is vanaf de bestuurderszitplaats pri
ma in orde, naar achteren zijn de ruitstijlen
behoorlijk dik. De Ypsilon kent twee prij
zen: 15.000 euro voor de Gold en 16.600 eu
ro voor de Platinum, ongeacht de motor.
CONCURRENT •Citroen C3 1.4 VTi Dynamique
Een comfortabele en vol
doende ruime Fransman in
het compacte segment, met
enkele grappige designken-
merken. Bagage 287-1.120
liter. Gewicht 1.050 kg. Ben
zine 1.4 I, 95 pk.
Vanaf 13.290 euro, Dynamique 16.590 euro.
Plus: formaat, comfort, rijgedrag.
Min: niet belastingvrij, beenruimte achterin.
door Willem de Volder
De race naar schoon en zui
nig mondt voor Opel onder
meer uit in de Insignia met
1.4 ecoFLEX turbobenzinemotor.
Om te komen tot C02-waarden
die onder andere goed zijn voor
20 procent fiscale bijtelling, krijgt
de Opel Insignia start/stop-tech-
niek, elektrische stuurbekrachti
ging, aërodynamische platen on
der de bodem en banden met lage
rolweerstand.
Eén van de verfijningen van de
nieuwe aandrijflijn is de optimali
sering van de overbrengingsver
houdingen van de versnellingsbak,
vlet als resultaat lager verbruik en
een verbeterde hanteerbaarheid.
3e elektrische stuurbekrachtiging,
die voor het eerst op de Insignia
vordt toegepast, zorgt voor extra
:omfort. De stuureigenschappen
ainnen daardoor worden aange-
)ast aan de rijomstandigheden.
3e verbeteringen resulteren in een
titstoot van t34 g/km en dat bete
tent een milieuwinst van 45
3/km. Zowel de C02-emissie als
iet verbruik liggen een kwart la-
jer dan voorheen (5,7 liter/100
km). Net als de 1.8 liter levert ook
deze motor 140 pk. Het koppel be
draagt 200 Nm en dat betekent
een toename van 15 procent.
De Insignia 1.4 turbo accelereert in
10,9' seconden naar de 100 en topt
op 205 km/u. De Insignia met com
pacte benzinemotor is te krijgen
als vier- en vijfdeurs en als Sports
Tourer. Ook met versie blijft Opel
met 5,9 l/ioo km en 139 g/km CO2
binnen de normen voor bijtelling.
De prijzen beginnen bij 28.295 eu
ro. Een ander uiterste in de Insig-
nia-lijn is de tweeliter turbo met
directe injectie, gecombineerd met
vierwielaandrijving. Daarvan le
vert de motor 30 pk (totaal 250
pk) meer vermogen. Deze is ver
krijgbaar met een handgeschakel-
de zesbak of een automaat.
door Willem de Volder
Na de Full Hybrid lijkt
Plug-in Hybrid Electric de
nieuwe trend. Op de 1AA
in Frankfurt, van 15 tot en met
25 september stelt Toyota de Prius
met deze techniek voor.
Het Japanse merk spreekt over de
eerste Plug-in Hybrid Electric voor
massaproductie, maar gaat daarbij
gemakshalve voorbij aan de Opel
Ampera en de Chevrolet Volt.
Ook die kunnen een beperkt aan
tal kilometers elektrisch rijden en
wanneer de accu leeg is, springt
een verbrandingsmotor bij.
Toyota koketteert met 'de ultieme
eco-auto'. Dat laatste is, gezien de
uitstoot van 49 g/km CO2 en een
gemiddeld verbruik van 2,21 per
Opel Insignia
foto Opel Prius Plug-in Hybrid foto Toyota
100 kilometer, niets teveel gezegd.
Vooral dat verbruik, vooralsnog op
papier, is aansprekend. Het con
sumptiegedrag van de motor
draagt ongetwijfeld bij aan de ac
tieradius van de Prius Plug-in Hy
brid. Over dat laatste doet Toyota
pas mededelingen na de introduc
tie op de autotentoonstelling.
Wel meldt het merk dat de tech
niek borg staat voor het 'probleem
loos elektrisch' afleggen van het
woon-werkverkeer. De zuinige
1.8 liter Full Hybrid-aandrijflijn
neemt het bij een lege accu naad
loos over. De Prius Plug-in Hybrid
heeft een compacte lichtgewicht
lithium-ion batterij, waardoor het
kentekengewicht nog onder de
1.400 kilogram blijft.
Toyota komt met de nieuwkomer
goed beslagen ten ijs. Het bedrijf
heeft wereldwijd een Plug-in Hy
brid praktijktest uitgerold, waarbij
zeshonderd testauto's zijn ingezet.
Daarvan hebben er elf de Neder
landse wegen bevolkt. Wellicht
zijn ze niet opgevallen, ze hebben
dezelfde uitstraling als de 'gewone'
Prius Full Hybrid. Maar de Plug-in
kan met de stekker in het stopcon
tact worden opgeladen.
Bavaria City Race met
een vleugje Formule 1
Met de komst van Scuderia Ferra
ri, Mercedes GP en Lotus Renault
naar de Bavaria City Race, krijgen
Nederlandse autosportliefhebbers
volop Formule i-sensatie voorge
schoteld.
Tevens komen er acht elektrische
raceauto's (Tesla's) aan de start op
21 augustus in Rotterdam. Aan
vang: 11.30 uur.
Land Rover Defender:
'schonere dieselmotor'
Land Rover stelt de nieuwe 2.2 li
ter dieselmotor voor als 'schoon
ste Defender'. Toch ademt de mo
tor evenveel CO2 uit als zijn voor
ganger: de 90-versie 266 g/km, de
110- en 130-uitvoering 295 g/km.
De diesel voldoet wel aan de Eu-
ro5-emissienorm.
Nieuwe Honda Civic
krijgt i-DTEC-motor
Een van de eigenschappen van de
i-DTEC-motor die Honda in de ko
mende generatie Civic lepelt, is
een lage C02-uitstooL De 2.2 liter
(150 pk) ademt 110 g/km uit, zon
der de sportiviteit tekort te doen.
Hierdoor valt de auto nog binnen
de 20-procentnormen.
Vanaf 13.795 euro, TA Lounge 15.795 euro.
Plus: belastingvrij, uitstraling.
Min: ruimte achterin, alleen driedeurs.
CONCURRENT#Fiat 500 TwinAir Lounge
Een echte stijlicoon, die tech
nisch als basis diende voor
de Lancia Ypsilon. Er zijn tal
van gelijk geprijsde speciale
uitvoeringen. Bagage
185-610 liter. Gewicht 905
kg. Benzine 0.9 I, 85 pk.
CONCURRENT#Nissan Micra DIG-S Tekna
Door een turbo toe te voe
gen aan de nieuwe driecilin
der in de Nissan Micra, is de
auto belastingvrij. Bagage
265-1.132 liter. Gewicht
955 kg. Benzine 1.2 I, 98 pk.
Plus: belastingvrij, binnenruimte, prijs.
Min: afwerking.