Wat een speelse geest vermag op te roepen 8 luit Bij Kunstspoor Noord-Beveland kan ieder zijn eigen pretpakket creëren donderdag 18 augustus 2011 Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. van Wat doe je als jonge kunstenaar in een tijd waarin guur heid het kunstkli maat bepaalt? Heel hard wer ken. Wat levert dat op? Tentoon stellingen die getuigen van wat een onderzoekende en speelse geest kan oproepen. Nieuwe ge zichtspunten of andere vormen om universele waarden te ver beelden. Soms licht en soms zwaar. In Oostburg kozen Ko de Kok en Thijs Persijn voor het lichte. De Stichting johan Hendrik van Dale organiseert tijdens de verbouwing van de Raadskelder in Sluis elders tentoonstellingen en vroeg het duo om iets te maken in de Oost- burgse Watertoren. In een cirkel vormig bassin hangen enorme vel len papier die zij beschilderden met witte, door elkaar krioelende linten, met zwarte contouren ge scheiden van de in gele oker uitge voerde achtergrond. De linten voe gen zich soms ritmisch naar el kaar, zitten op andere plekken in de knoop, verlaten soms het kader dat hen bindt en lijken hier en daar zich een weg te zoeken naar een opening in de muur of een van de buizen die deel uitmaken van de ruimte. Het is een feestelij ke visuele ervaring die ingeluid werd door een performance met op dezelfde manier beschilderde modellen. Een filmpje van dat op treden is ook in de ruimte (en op youtube) te zien. De modellen ma ken zich los uit de lintenstructuur en verdwijnen er soms weer in. De Kok en Persijn creëerden een verfrissende ervaring! In het kader van het zomeratelier van CBK Zeeland werken zeven kunstenaars van rond de dertig elk een week in de expositieruimte aan de Middelburgse Balans. Zij kregen het thema 'In het licht van Mondriaan' mee. Zes werken zijn klaar. Deze week beschildert Sarah Verbeek een deel van de ruimte in de primaire kleuren die voor velen hét kenmerk zijn van Mondriaan. De kunstenaars gaan op heel ver schillende wijze de dialoog aan met de grootmeester van de pure abstractie die de wereld zicht wil de geven op een in de toekomst te bereiken schoonheid en harmo nie. Sommige exposanten gaan daar direct op in, zoals Frank Am- merlaan. Hij schilderde een grote, compositie in diep blauwzwart met subtiele vlekken groen, crème, blauw. Daarover spande hij met dun metaaldraad een strak geT ometrisch raster van driehoekige vormen. Het vlak roept een onein dige ruimte op die in Beweging is en zich niets aan lijkt te trekken van het raster, dat desondanks de materie structuur biedt. De tegen stellingen en de puurheid raken aan wat Mondriaan beoogde en verwijzen ook naar Newman en Rothko. Tjeerd Vrielink bouwde een miniatuurtempel van perspex, een kubus met aan vier zijden trappen, zoals de oude Mexicaanse culturen dat deden. Je kunt de trappen in gedachten bestijgen en maakt dan deel uit van het licht dat de oorsprong is van leven. Een hommage aan de geest en een uit nodiging voor een spirituele reis. Suzanne Bodde transformeert af- valmateriaal, kartonnen dozen, tot een zwevend ruimtelijk object dat dynamiek uitstraalt. Het lijkt een ruimtevaartuig en doet door de zwarte tape ook denken aan de lij nen in Mondriaans werk. Haar beeld verbindt het banale aardse met het universele. Dat doet ook Tijl Orlando Frijns. Hij schiep een architectonische sculptuur vol spanning waarin drie panelen el kaar in evenwicht houden. Een open frame, een wit vlak met een geometrische uitsparing waarin leem is te zien en een plaat met ne gen kleine vierkanten. Elk vier Suzanne Bodde transformeert afvalmateriaal tot een zwevend ruimtelijk object. kant is beschilderd: een andere tint zwart op een wit fond. Frijns gebruikt bouwmateriaal om de ab stracte dynamiek van Mondriaan samen te brengen met het supre matisme van Malevich. Een ande re invalshoek is het materiaalge bruik van Mondriaan, die vaak met tape zocht naar de beste com positie. Jan Bokma's bijdrage be staat nagenoeg geheel uit tape. Hij beplakte er een wand mee en scheurde het plaatselijk open, zo dat een rijk geschakeerd, immate rieel oppervlak ontstond. Op drie plaatsen verwerkte hij met plaklet- ters Mondriaans naam, stukjes (pak)papier en een stip als verwij zing naar (verkochte) kunstwer ken. Tekst was voor Mondriaan be langrijk. Hij droeg zijn denkbeel- den. De kracht van het Kunst- spoor schuilt niet alleen in de di versiteit, maar ook in de combina tie kunst en natuur. De route voert langs ateliers- en expositie locaties van kunstenaars die op Noord-Beveland wonen of wer ken. Jaarlijks trekt de route een kleine duizend bezoekers. De af standen zijn heel goed per fiets af te leggen en daar wordt dan ook veelvuldig gebruik van gemaakt. Sinds 2009 biedt Kunstspoor ook plaats aan enkele gastexposanten. Dit keer zijn dat drie kunstenaars uit het Belgische Torhout: Leslie Vandenbussche, Yvette Vanghel- uwe en Daniël Joseph en kunste nares Jacqueline Collard uit Di- Schllderij van Teun Nijkamp te zien in Teunn's Atelier in Kats tijdens Kunst spoor Noord-Beveland. door Ali Pankow Op 19 locaties verspreid over de kernen Colijns- plaat, Geersdijk, Kamper land, Kats, Kortgene en Wissen- kerke, laten 25 deelnemers hun werk zien tijdens Kunstspoor Noord-Beveland. Bij deze kunst route gedurende de twee laatste weekenden van augustus kunnen belangstellende bezoekers een ei gen 'pretpakket' samenstellen. Een goed hulpmiddel daarbij biedt de kleurrijke brochure met foto's en beschrijvingen van het werk dat op talrijke locaties te zien is. Het aanbod is divers: schil derkunst, beelden, foto's en hoe nant. Zij exposeren in Galerie Kats aan de Dorpststraat 16. In de ze galerie wordt Kunstspoor vrij dagavond ook officieel geopend. Voorzitter Bram van Overbeeke van de organiserende stichting zal dan ook even stilstaan bij het overlijden van Jacques Benschop kort geleden. Hij. was ruim 15 jaar geleden een van de initiatiefne mers van Kunstspoor. In Dorps huis De Brug in Colijnsplaat is ook werk van Benschop te zien tijdens deze kunstroute. Kunstspoor Noord-Beveland, za. 20 en zon. 21 aug. en za. 27 en zon. 28 aug., 11.00 - 18.00 uur. Info: www.kunstspoor.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 66