reageert gebrek aan kennis af met wantrouwen
II
'Het is hoog tijd voor Europa om moed te verzamelen en de markt
tegemoet te treden met een structurele oplossing'
woensdag 17 augustus 2011
1951 Frankrijk, West-Duitsland, Ita
lië, België, Nederland en Luxem
burg richten de Europese Gemeen
schap voor Kolen en Staal A
(EGKS) op. Moet de constante
stroom van kolen en staal tussen
de desbetreffende lidstaten garan
deren.
1957 De zes landen tekenen het
Verdrag van Rome tot oprichting
van de Europese Economische Ge
meenschap (EEG). Het verdrag
breidt de economische samenwer
king uit tot meer sectoren van de
economie.
1987 De Europese Akte wordt in
Luxemburg en Den Haag onderte
kend. Treedt op 1 juli in werking
en voltooit de interne markt.
1992 Het Verdrag van Maastricht
wijzigt de naam Europese Economi
sche Gemeenschap in Europese
Gemeenschap. Nieuwe vormen
van samenwerking opgezet op het
gebied van defensie, justitie en bin
nenlandse zaken. Deze samenwer
king is een voorloper van de latere
Europese Unie.
1997 Het Verdrag van Amster
dam zorgt voor eenvoudiger be
sluitvorming binnen de Unie door
meer gebruik te maken van het
stemmen met gekwalificeerde
meerderheid. Daarnaast werkt 'Am
sterdam' het Gemeenschappelijk
Buitenlands en Veiligheidsbeleid
verder uit.
2001 Verdrag van Nice. Moet de
spelregels binnen de Europese
Unie aanpassen om de toetreding
van tien nieuwe lidstaten in 2004
mogelijk te maken. Daarnaast wor
den zaken geregeld voor de snelle
oprichting van een gezamenlijke in
terventiemacht.
2002 Invoering van de euro in
België, Duitsland, Finland, Frankrijk,
Griekenland, Ierland, Italië, Luxem
burg, Nederland, Oostenrijk, Portu
gal en Spanje.
2004 Grootste uitbreiding EU
ooit door toetreding van Grieks-Cy-
prus, Estland, Hongarije, Letland, Li
touwen, Malta, Polen, Slovenië, Slo
wakije en Tsjechië.
2007 Toetreding Roemenië en Bul
garije. Slovenië treedt toe tot de
eurozone.
2008 Cyprus en Malta voeren de
euro in.
2009 Slowakije treedt toe tot de
eurozone.
2011 Estland krijgt de euro.
Bernard Wientjes, voorzitter VNO-NCW
móeten afstaan
illustratie Jos Diender en Ronald Visser
aan de Kamer aan te kondigen.
Die uitte hij gisteren, en ze wer
den gretig geaccepteerd.
Maar daarmee was de kou niet uit
de lucht Vele malen werd het kabi
net 'gegoochel met cijfers' verwe
ten. Met name D66, PvdA en
Groenlinks, die het kabintt tot
dusver hebben gesteund bij de red
ding van de euro, spraken openlijk
hun wantrouwen uit. „U heeft be
wust een te rooskleurig beeld wil
len presenteren. Ik begin daarin
een patroon te herkennen", zei
Wouter Koolmees (D66). „U pro
beert voortdurend het pakket klei
ner voor te stellen dan het is", zei
Ronald Plasterk (PvdA). Hij noem
de het patroon 'buitengewoon on
wenselijk'. „U moet niet voortdu
rend de neus van de kameel laten
zien, terwijl er een heel beest ach
teraan komt." En Ineke van Gent
(Groenlinks): „Er blijft een
zweem hangen van creatief boek
houden."
Normaal gesproken zou dergelijke
kritiek van steunpilaren tot een cri
sissfeer leiden. Maar in de huidige
verhoudingen binnen het parle
ment geldt die regel al lang niet
meer. Zoals gedoogpartner PW al
maanden kan roepen dat 'het kabi
net de belangen van de Nederland
se belastingbetaler verkwanselt',
zonder daar politieke consequen
ties aan te verbinden, zo zullen de
harde woorden van de 'loyale' op
positiepartijen zonder gevolgen
blijven.
Vandaag wordt waarschijnlijk een
kritische motie ingediend, maar
dat is vooral voor de vorm. De frac
ties keken gisteren al volop voor
uit met het kabinet en dat doe je
niet met een regering die je naar
huis gaat sturen.
De grote woorden van de opposi
tie moeten verbloemen dat de Ka
merleden eigenlijk niet weten
waar ze het over hebben. Dat ge
beurt wel vaker, maar in dit geval
gaat het om zeer grote belangen
en bedragen. De materie gaat de
Kamerleden boven de pet en hun
onbehagen daarover zetten ze om
in wantrouwen jegens het kabinet.
Na alle uitleg die de Kamer al had
gehad, snapte nog steeds niemand
hoe het zat. D66 dacht orde in de
chaos te brengen door voorafgaan
de aan het debat een eigen bereke
ning rond te delen, maar ook die
bleek weer niet te kloppen en leid
de tot nieuwe misverstanden. Hier
wreekt zich dat de Kamer nauwe
lijks nog financiële woordvoerders
heeft met een financieel-economi-
sche achtergrond.
Maar ook het kabinet straalt onze
kerheid uit. Premier Rutte (histori
cus) moest gisteren herhaaldelijk
door De Jager worden gesouf
fleerd. De minister van Financiën
(bedrijfseconoom) lijkt af en toe
de enige die het nog snapt. Met en
gelengeduld moet hij in ieder de
bat weer een college geven. Maar
naarmate hij meer cijfers noemt,
zie je de vertwijfeling bij de Ka
merleden toenemen.
„Dit lijkt wel The Return of the
Nerds, deel IV", zei Plasterk na
weer zo'n uiteenzetting.
Marianne Thieme (Partij van de
Dieren) maakte een vergelijking
met Debiteuren, Crediteuren van Jis-
kefet, waarbij iemand de spelregels
van het kaartspel 'stiften' uitlegt.
Het wantrouwen was ook na het
college van De Jager nog niet ver
dwenen.
De oppositie eiste voor vanoch
tend ïo uur een brief waarin de
cijfers nog een keer worden uitge
legd. Later vandaag volgt een ple
nair debat in twee termijnen, waar
in het ongetwijfeld allemaal nog
eens wordt herhaald.
SGP-Kamerlid Elbert Dijkgraaf,
die vindt dat de kwestie veel te
veel wordt opgeblazen, werd het al
lemaal te veel. „Je zou er bijna
maagpijn van krijgen. Als je het
wil snappen, kun je het snappen."»