41 binnenland Kleine transporteur in zwaar weer Vakantiewerkplek ideale plek voor verliefdheid ^Q(0§ 5 Nu 6 maanden mobiel internetten en bellen voor 25 r /mnd Nieuwe Polen-constructie op komst |MfPü Op alle 2-jarige Personal Sim Smart abonnementen kpn winkel] kpn.com 0800 0105 dinsdag 16 augustus 2011 TRANSPORT Sector voert zelf ook discussie over grensgevallen bij inzet Oost-Europese chauffeurs dernemingen regio Zuid. „De transportsector is 'ziek', er is geen aardigheid meer aan", stelt Geert van Dongen (52) van Eureka Logis tiek, een kleine transporteur uit het Noord-Brabantse Zeeland. „Vroeger was het vier dagen wer ken en een dag winst; nu ben je blij als je uit de kosten bent." Zijn hartekreet valt samen met een ac tie van FNV Bondgenoten bij Van den Bosch Transporten in Erp, af gelopen zondag. Van den Bosch wordt verweten dat hij mensen in zet met een buitenlands loon voor werk dat vroeger door Nederland se chauffeurs werd gedaan. Over deze kwestie heeft de PvdA inmid dels Kamervragen gesteld aan mi nister Kamp van Sociale Zaken. Hans Spekman en Martijn van Dam willen naar aanleiding van een uitspraak van een kantonrech ter over een bedrijf in Limburg we ten of er meer van dergelijke con structies zijn. Nederlandse bedrij ven hebben momenteel 60.000 au to's rijden, waarvan 35.000 in Ne derland en de rest internationaal, veelal op Pools kenteken. Topman Frank Verhoeven van Vos Logistics stelt dat er op zich niets mis is toet het inzetten van Oost-Europese chauffeurs. Vos, een van de grootste logistieke be drijven in Nederland, gebruikt zelf ook Poolse chauffeurs. „Het is net als bij andere arbeidsintensieve in dustrietakken, we kijken waar het loon het laagste is." Als vergelij king gebruikt hij de productie van televisies. „Dat gebeurt voorname lijk in Aziatische landen. Zo rijdt de transportsector met Oost-Euro pese chauffeurs." Verhoeven, die ook Poolse chauffeurs inzet, er kent wel dat binnen de bedrijfstak discussie gaande is over wat wel en niet acceptabel is. „Er zijn grens gevallen, maar daar wil ik niet ver der op ingaan." FNV-bestuurder Edwin Atema wel: „Als het zwaar tepunt van de werkzaamheden in Nederland ligt, dan moet ook een Pool of Roemeen volgens de Ne derlandse CAO worden betaald." MILSBEEK - De Polen-constructie van transportbedrijf Mooy uit Mils- beek vond vorige week geen gena de in de ogen van de kantonrech ter in Venlo. FNV Bondgenoten rea geerde tevreden en ziet grote gevol gen voor de transportsector. Dat is wellicht wat voorbarig. Eigenaar Ni co Mooy kondigt een nieuwe Polen constructie aan. „Voor het einde van de week heb ik al mijn wagens op een Pools kenteken gezet" Bij de door de rechter afgekeurde constructie ging het om de vraag of de Poolse chauffeurs van Mooy volgens de Nederlandse CAO voor het beroepsgoederenvervoer be taald hadden moeten worden. De rechter bepaalde dat dat het geval is, hoewel de chauffeurs in dienst waren van het in Polen gevestigde uitzendbureau Mooy Transport. Van belang was dat Mooy eigenaar is van het uitzendbureau. Oost-Europese chauffeurs ne men massaal de plaats in van Nederlandse bestuurders. Dit gaat ten koste van de klei ne bedrijven. Buitenlandse chauffeurs wor den echter vaak slechter be taald dan Nederlandse. door Anita de Haas en Henk Snijders DEN BOSCH - Voor de kleine trans portbedrijven tot tien vrachtwa gens met Nederlandse chauffeurs lijkt geen toekomst meer wegge legd in Nederland. Uit recente cij fers van brancheorganisatie Trans port en Logistiek Nederland (TLN) blijkt dat de omzet van de kleinere bedrijven in het tweede kwartaal van 2011 fors achterblijft bij de grote. „Oorzaken van de teruggang zijn de inzet van Oost-Europeanen en het gebruik van ongekwalificeerde zzp'ers", zegt Harrie Roussen van de Kring van kleine transporton Nederlandse vrachtwagenchauffeurs komen steeds meer in de verdrukking door goedkope bestuurders uit Oost-Europa. foto Peter van Huijkelom/CPD DEN HAAG - Vakantiewerkers- on dervinden agressie op het werk. Niet minder dan 37 procent kampt ermee, zo leert het jaarlijkse Va- kantiewerkonderzoek van CNV Jongeren. Ook wordt bijna de helft niet of incidenteel geïnformeerd over veilig werken. „De maatschap pij wordt agressiever, dat merk je ook op de werkvloer", zegt IJmert Muilwijk, voorzitter van CNV Jon geren. „Werkgevers moeten hier goed op inspelen." Juist in de bege leiding schuilt volgens hem het probleem. „Het onderzoek laat zien dat 45 procent van de jonge ren niet of alleen incidenteel geïn formeerd wordt over veilig wer ken." Intussen zijn de meeste jon geren zich niet zo bewust van de gevaren. Van hen is 93 procent heel tevreden over het werk. En 38 procent ziet de vakantiebaan als ideale plek om verliefd te worden. «BBSgffigggEMaBBHI PAUL KUSTERS METEOROLOGEN VOORSPELLEN HERSTEL ZOMER 'Bij een 2-jarig Personal Sim Smart abonnement met 1000 MB Internet en 1000 min/sms. Na 6 maanden betaal je het reguliere tarief of je past gratis je abonnement omhoog of omlaag aan. Bij een lager abonnement kan een toestelprijs Ln rekening worden gebracht: KQkvoormeerinformatieopkpn.com stuitje aan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 4