41 binnenland
Kleine transporteur in zwaar weer
Vakantiewerkplek ideale
plek voor verliefdheid
^Q(0§
5
Nu 6 maanden
mobiel internetten
en bellen
voor 25 r /mnd
Nieuwe Polen-constructie op komst
|MfPü
Op alle 2-jarige
Personal Sim Smart
abonnementen
kpn winkel] kpn.com 0800 0105
dinsdag 16 augustus 2011
TRANSPORT Sector voert zelf ook discussie over grensgevallen bij inzet Oost-Europese chauffeurs
dernemingen regio Zuid. „De
transportsector is 'ziek', er is geen
aardigheid meer aan", stelt Geert
van Dongen (52) van Eureka Logis
tiek, een kleine transporteur uit
het Noord-Brabantse Zeeland.
„Vroeger was het vier dagen wer
ken en een dag winst; nu ben je
blij als je uit de kosten bent." Zijn
hartekreet valt samen met een ac
tie van FNV Bondgenoten bij Van
den Bosch Transporten in Erp, af
gelopen zondag. Van den Bosch
wordt verweten dat hij mensen in
zet met een buitenlands loon voor
werk dat vroeger door Nederland
se chauffeurs werd gedaan. Over
deze kwestie heeft de PvdA inmid
dels Kamervragen gesteld aan mi
nister Kamp van Sociale Zaken.
Hans Spekman en Martijn van
Dam willen naar aanleiding van
een uitspraak van een kantonrech
ter over een bedrijf in Limburg we
ten of er meer van dergelijke con
structies zijn. Nederlandse bedrij
ven hebben momenteel 60.000 au
to's rijden, waarvan 35.000 in Ne
derland en de rest internationaal,
veelal op Pools kenteken.
Topman Frank Verhoeven van Vos
Logistics stelt dat er op zich niets
mis is toet het inzetten van
Oost-Europese chauffeurs. Vos,
een van de grootste logistieke be
drijven in Nederland, gebruikt zelf
ook Poolse chauffeurs. „Het is net
als bij andere arbeidsintensieve in
dustrietakken, we kijken waar het
loon het laagste is." Als vergelij
king gebruikt hij de productie van
televisies. „Dat gebeurt voorname
lijk in Aziatische landen. Zo rijdt
de transportsector met Oost-Euro
pese chauffeurs." Verhoeven, die
ook Poolse chauffeurs inzet, er
kent wel dat binnen de bedrijfstak
discussie gaande is over wat wel
en niet acceptabel is. „Er zijn grens
gevallen, maar daar wil ik niet ver
der op ingaan." FNV-bestuurder
Edwin Atema wel: „Als het zwaar
tepunt van de werkzaamheden in
Nederland ligt, dan moet ook een
Pool of Roemeen volgens de Ne
derlandse CAO worden betaald."
MILSBEEK - De Polen-constructie
van transportbedrijf Mooy uit Mils-
beek vond vorige week geen gena
de in de ogen van de kantonrech
ter in Venlo. FNV Bondgenoten rea
geerde tevreden en ziet grote gevol
gen voor de transportsector. Dat is
wellicht wat voorbarig. Eigenaar Ni
co Mooy kondigt een nieuwe Polen
constructie aan. „Voor het einde
van de week heb ik al mijn wagens
op een Pools kenteken gezet"
Bij de door de rechter afgekeurde
constructie ging het om de vraag
of de Poolse chauffeurs van Mooy
volgens de Nederlandse CAO voor
het beroepsgoederenvervoer be
taald hadden moeten worden. De
rechter bepaalde dat dat het geval
is, hoewel de chauffeurs in dienst
waren van het in Polen gevestigde
uitzendbureau Mooy Transport.
Van belang was dat Mooy eigenaar
is van het uitzendbureau.
Oost-Europese chauffeurs ne
men massaal de plaats in van
Nederlandse bestuurders.
Dit gaat ten koste van de klei
ne bedrijven.
Buitenlandse chauffeurs wor
den echter vaak slechter be
taald dan Nederlandse.
door Anita de Haas en Henk Snijders
DEN BOSCH - Voor de kleine trans
portbedrijven tot tien vrachtwa
gens met Nederlandse chauffeurs
lijkt geen toekomst meer wegge
legd in Nederland. Uit recente cij
fers van brancheorganisatie Trans
port en Logistiek Nederland
(TLN) blijkt dat de omzet van de
kleinere bedrijven in het tweede
kwartaal van 2011 fors achterblijft
bij de grote.
„Oorzaken van de teruggang zijn
de inzet van Oost-Europeanen en
het gebruik van ongekwalificeerde
zzp'ers", zegt Harrie Roussen van
de Kring van kleine transporton
Nederlandse vrachtwagenchauffeurs komen steeds meer in de verdrukking door goedkope bestuurders uit
Oost-Europa. foto Peter van Huijkelom/CPD
DEN HAAG - Vakantiewerkers- on
dervinden agressie op het werk.
Niet minder dan 37 procent kampt
ermee, zo leert het jaarlijkse Va-
kantiewerkonderzoek van CNV
Jongeren. Ook wordt bijna de helft
niet of incidenteel geïnformeerd
over veilig werken. „De maatschap
pij wordt agressiever, dat merk je
ook op de werkvloer", zegt IJmert
Muilwijk, voorzitter van CNV Jon
geren. „Werkgevers moeten hier
goed op inspelen." Juist in de bege
leiding schuilt volgens hem het
probleem. „Het onderzoek laat
zien dat 45 procent van de jonge
ren niet of alleen incidenteel geïn
formeerd wordt over veilig wer
ken." Intussen zijn de meeste jon
geren zich niet zo bewust van de
gevaren. Van hen is 93 procent
heel tevreden over het werk. En 38
procent ziet de vakantiebaan als
ideale plek om verliefd te worden.
«BBSgffigggEMaBBHI
PAUL KUSTERS
METEOROLOGEN VOORSPELLEN HERSTEL ZOMER
'Bij een 2-jarig Personal Sim Smart abonnement met 1000 MB Internet en 1000 min/sms.
Na 6 maanden betaal je het reguliere tarief of je past gratis je abonnement omhoog of
omlaag aan. Bij een lager abonnement kan een toestelprijs Ln rekening worden gebracht:
KQkvoormeerinformatieopkpn.com
stuitje aan