Rusland zoekt zijn spectrum 14 Waar is die Muur? De mislukte augustuscoup in 1991 luidde de val van de Sovjet-Unie in. Het eens zo machtige rijk kromp ineen. Voor miljoenen Russen begon daarmee een zoektocht naar een nieuwe identiteit. Zaterdag 13 augustus 2011 STANDPLAATS door Oene van der Wal Waar stond die Muur nou? Be zoekers van Berlijn vragen dat altijd. Kijk maar naar be neden, zeg ik dan. De Muur staat niet meer, zij ligt. Markeringen in de straat laten het verloop zien. Wie wil, kan het traject volgen. Maar het centimeters brede spoor misleidt een beetje. De werkelijke betekenis van de Muur be grijp je pas als je haar zelf meegemaakt hebt Of als je foto's ziet van toen. Ik besef te de ware proporties van de Muur toen ik enkele jaren geleden de documentaire 'Mauerflug' zag, een helikoptervlucht in 1990 over delen van de Muur, toen het ge vaarte nog grotendeels overeind stond. De bouw van de Muur begon op 13 augustus 1961, een feit dat dezer da gen grootscheeps wordt herdacht Van de Muur is fysiek weinig over. Bij het Duitse ministerie van Finan ciën en langs de Spree staan de lang ste stukken, soms zie je nog ergens tussen de bomen een betonpaal met verroeste staaldraden. Op de Potsdamer Platz staan enkele res ten, vol graffiti en kauwgom van toeristen. Waar de Muur niet door nieuwe be bouwing is vervangen, overheerst vaak leegte. Dat de stad ooit ver deeld was, is hier en daar nog te merken. Bij de Brandenburger Tor kun je een fictief paspoorts tempel laten zetten voor de DDR, bij Checkpoint Charlie op de foto met 'grenswachten'. Maar verder? Bestrating, lantaarns en verkeerslichten zijn in beide stadsdelen verschillend. In Oost rij den trams, in West vrijwel niet. Op de Alexanderplatz in Oost is aan de gedateerde kapsels en kleding te zien dat hier nog de typische arbeiderscul tuur uit de DDR wordt hooggehouden. De West-Berlijnse Savignyplatz lijkt eerder op Amsterdam-Zuid. Chique mensen met chi que auto's zitten in chique restaurants aan de prosecco. Dat is zo'n beetje het enige verschil dat over is. Mogelijk dat daarom de behoefte aan visua lisering van de Muur groter lijkt dan ooit De uitgelaten en ontroerende beelden van de Val van de Muur en de Duitse eenheid kent iedereen nu wel. Dit jaar gaat het om de bezinning op een vervagende herinne ring. In de stad hangen overal grote zwart-wit foto's, die een beeld geven van die plekken tijdens de deling: meestal zijn ze verwaarloosd, troosteloos en verlaten. Vaak grimmig, soms vreemd onschuldig. En bijna altijd zien ze eruit als een gevan genis. Ook zijn langs de voormalige route van de Muur monumentjes voor slachtoffers ge plaatst Meer en meer krijgen zij een ge zicht in de publieke ruimte. Leefde Berlijn vroeger met de Muur, nu leeft de stad van de Muur. Met de aandacht voor de slachtoffers corrigeert de stad niet alleen de onwetendheid bij veel Duitsers, maar ook het argeloze Muur- toerisme dat Berlijn zo langzamerhand in gijzeling heeft genomen. Trabantjes en bierfietsen dreigen de herinnering aan de DDR-dictatuur te banaliseren. Als inwoner van Berlijn kom je bijna dage lijks in aanraking met de herinnering aan de Muur. Je loopt, fietst of rijdt er per auto overheen. Meestal gaat dat ongemerkt Mo numenten of andere herinneringsplekken vallen op een gegeven moment niet meer op. Om het collectieve geheugen een handje te helpen, pleiten sommigen er voor om weer stukken Muur op te bouwen. Dat voert misschien te ver. Maar het is in elk geval handig als er bezoek komt. Waar is die Muur nou? Nou, daar! door Floris Akkerman Kom in Toela niet aan de straat namen. Die zijn, in de stad zo'n 200 kilometer ten zuiden van Moskou, een erfenis uit de tijd dat Rusland deel uit maakte van het Sovjetrijk: Leninboule- vard, i-Meistraat, Rode Legerboulevard. De namen kom je overal in Rusland tegen. Ze zijn in elke stad hetzelfde. „Een paar jaar geleden werd voorgesteld om ze te veranderen", zegt Dmitri Isakov (27) lopend over de i-Meistraat. „Maar de ouderen hielden dat tegen. Ze zien de tijd van de Sovjet-Unie als de periode waarin het leven beter was dan nu." Afscheid nemen van de Sovjet-Unie kun nen de Russische ouderen niet. Ze om klemmen hun verleden. Uit nostalgie, zegt Isakov. Hun hele leven droegen zij het stempel van de nieuwe Sovjetmens. Een identiteit die de machthebbers voor hen hadden gekozen. De eigen nationaliteit, taal en cultuur stonden in de Sovjet-Unie op de tweede plaats. Dat gold voor ieder een, of je nu Rus was of Oezbeek en of je nu in Moskou of in Vladivostok woonde. „Ie was ondergeschikt aan de overheid", zegt ook de 45-jarige Andrej Vlasov, vicede- caan van de faculteit geschiedenis van de Moskouse Staatsuniversiteit. „Je was geen Rus of Georgiër. Je was een communist." Die identiteit hield na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie op te bestaan. De afgeslagen augustuscoup, die vanaf 19 augustus drie dagen duurde, droeg voor een belangrijk deel bij aan het einde van de Sovjet-Unie op 25 december 1991. Mil joenen Sovjetburgers werden van de ene op de andere dag wakker in een ander land. Van nieuwe Sovjetmens naar inwo ner van Rusland, Kazachstan of een ande re voormalige Sovjetrepubliek. Maar waar veertien staten hun onafhankelijkheid wonnen of herkregen, verloor Rusland. De Russen zagen hun territorium kleiner wor den. Niet alleen ten opzichte van de Sov jet-Unie, maar ook in vergelijking met het oude tsarenrijk. Gebieden die de Russische tsaren eeuwen geleden veroverden, raak ten ze kwijt. Wie in die gebieden woonde, werd afgesneden van Moskou. Het com munisme werd begraven en ingeruild voor een nieuwe orde. De ontwikkelingen maakten de Russen on zeker. De roerige periode onder de eerste president Boris Jeltsin - met oorlog, politie ke en economische crisis, criminaliteit en staatsbedrijven die door nieuwe rijken wer den overgenomen - hielp daar niet bij „Wie ben ik en tot welk land behoor ik, vroeg de bevolking zich toen af', zegt Andrej Vlasov. „En dat vraagt men zich nog steeds af. Vooral jongeren die opgroei den in de jaren negentig. Ouderen vallen terug op hun Sovjetidentiteit." Isakov voelt dat niet zo. Voor hem was het in zijn jeugdjaren niet moeilijk te kiezen. „Mijn ouders zaten bij het leger. Eerst bij dat van de Sovjet-Unie, daarna bij het Rus sische. De keuze was daarom simpel. Bo- Vijftien vrouwen, verwijzend naar het aantal Sovjetrepublieken, staan om de De Vriendschap van de Volkerenfontein in Moskou.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 98