auto j 13
Corvette Grand Sport
is gespierd vedergewicht
Daihatsu doet het nog
één keer met Charade
Vrijwel hei volledige
Volkswagen-programma
is óp één lijn gebracht
door diverse föcelifts. v
Ook de Eos ontkwam
er niet aan, -
vrijdag 12 augustus 2011
door Tony Vos
De Golf cabriolet was lange tijd heer
en meester tussen de middenklas
sers met beweegbaar dak. Totdat
Volkswagen een streep door het
model zette en klanten probeerde binnen te
houden met de New Beetle. Even maar,
want een volledig specifiek cabriomodel
was in voorbereiding, de Eos.
Toch heeft deze auto met zijn prachtige va-
riodak een totaal andere uitstraling. Daarom
is het niet vreemd dat er inmiddels een
nieuwe Golf Cabrio in de showroom staat.
De Eos is toch van een hogere klasse, door
zijn lagere, meer langgerekte uitstraling. Het
nieuwe front en de gewijzigde achterlichten
geven de auto een vleugje Passat mee. Ook
de bumpers aan beide kanten zijn onder
handen genomen, waardoor de Eos het fri
vole van de eerste serie is kwijtgeraakt.
Jammer? Wellicht, maar je merkt er als be
stuurder weinig van. Want gezeten in een
nauwelijks aangepast interieur komen de
kwaliteiten van deze Volkswagen het best
tot zijn recht. De Eos heeft namelijk de fraai
ste kapconstructie van alle middenklasse-
cabrio's met een variodak. Dat komt omdat
de diverse mogelijkheden handig zijn geïnte
greerd. Tussen de stoelen zitten een meta
len hendel én een knop. Met de laatste kan
het glazen dak worden geopend alsof het ge
woon een auto met schuifdak is. Boven de
voorruit zit bovendien een uitklapbare
windgeleider die het windgeruis terug
dringt. Met de grote hendel kan het volledi
ge dak in de bagageruimte worden geklapt,
waarbij de randen boven de portieren in de
flanken wegzakken. Hierdoor kan het dak
compacter worden opgeborgen en was het
niet nodig de Eos een grote, ontsierende
achtersteven te geven. De constructie met
het schuifdak zorgt er bovendien voor dat
de omlijsting van de voorruit normaal van
formaat is en dat de auto ook aan de voor-
passagiers het ware cabriogevoel meegeeft.
De constructie van een variodak heeft bij de
Eos gevolgen voor de ruimte achter. Die
bank is bedoeld voor twee volwassenen,
maar zij houden er geen lange rit op uit.
Volkswagen bant bij vrijwel alle modellen
turboloze motoren uit. Ook de vernieuwde
Eos is er alleen als TSI en TD1. De 1.4 TSI
wordt met 122 en 160 pk geleverd. Door aan
de bovenkant nog de 2.0 TSI van 210 pk toe
te voegen, is er een mooie verdeling.
De meest krachtige benzinemotor blijkt ge
koppeld aan een zestraps DSG-bak. Een
waar genoegen; vooral door de altijd aanwe
zig trekkracht maakt de motor een uiterst
ontspannen indruk. De auto haalt een top
van 236 kilometer per uur en accelereert in
7,8 tellen van 0 naar 100 kilometer per uur.
Volkswagen biedt als optie een elektronisch
instelbaar onderstel. De Comfort-modus
blijft het dichtst bij het origineel, want ook
de 18 inch wielen met lagere banden heb
ben invloed op het rijgedrag. In de normale
stand en vooral in Sport is de afstemming
erg hard. Als gesloten coupé zal de gemiddel
de berijder zich eveneens het meest aange
trokken voelen tot 'Comfort'.
Volkswagen start de Eos bij 33.390 euro. De
topper 2.0 TSI met DSG kost 11 mille extra:
44.390 euro.
Volkswagen EOS 2.0 TSI Highline 6-DSG
Facelift laat concept intact. Bagage 205-380 liter. Ce-
wicht 1.486 kg. Benzine 2.0 I, 210 pk.
Vanaf 33.390 euro, 2.0 TSI Highline DSC 44.°390.
Plus: kapconstructie, DSG, souplesse.
Min: wat neutrale uitstraling.
foto's Automedia
Vanaf 35.150 euro, 120i High Ex. aut. 46.230.
CONCURRENT BMW 120i Cabriolet High Ex.
Plus: kwaliteit, onderstel, uitstraling.
Min: fractioneel duurder.
Kan door softtop als pre
miummodel meekomen met
de generalisten, is voorzien
van een variodak. Bagage
260-305 liter. Gewicht
1.435 kg. Benzine 2.0 I,
170 pk.
Vanaf 32.600 euro, Féline THP aut. 42.900.
CONCURRENT Peugeot 308 CC Féline THP aut.
Plus: afwerking interieur, rijcomfort.
Min: te ver doorgetrokken voorruitstijl.
Recent gefacelift, maar met
behoud van karakter. De
voorruitomlijsting is hinder
lijk bij het instappen. Bagage
277-403 liter. Gewicht
1.505 kg. Benzine
1.6 1,156 pk.
Vanaf 29.990 euro, TCe 180 GT 36.990 euro.
CONCURRENT •Renault Mégane TCe 180 GT
Ondanks nieuwe carrosserie v-
is bekende dakconstructie
behouden, daardoor nog wat
zwaar vormgegeven. I
211-417 liter. Gewicht
1.515 kg. Benzine 2.0 I,
180 pk.
Plus: prijs, glazen dak, comfort.
Min: niet als automaat met deze motor.
door Tony Vos
Combineer de techniek van
de 'instapper' met de brede
carrosserie en het straffe on
derstel van de sportversie, en krijg
een compleet nieuwe Chevrolet
Corvette: de Grand Sport.
Nu is de basisversie van de Corvet
te met zijn 437 pk sterke V8 alles
behalve kinderachtig. Maar tegelijk
staat de puur Amerikaanse sport
wagen bekend om zijn comfortabe
le rijeigenschappen en alledaagse
bruikbaarheid. Laat dat idee maar
varen bij de Grand Sport. De auto
toont nóg indrukwekkender om
dat de opgeklopte spatborden van
de Z06 een grotere spoorbreedte
toelaten. Dan ook maar meteen de
stuggere schokdempers erbij om
de balans erin te houden.
Op een vlakte van strak asfalt en
op keurig uitgerolde snelwegen is
deze Grand Sport daarmee in het
voordeel. Maar zodra de eerste ga
ten in de weg of, erger, verkeers
drempels zich aandienen, wordt
het oppassen geblazen. Ook als je
stapvoets rijdt, schraapt de bum
per met enige regelmaat over de
hinderlijke snelheidsbrekers.
De power van de 6.2 liter motor is
nog steeds indrukwekkend en dat
zonder turbo's. Het geluid klinkt
op de achtergrond, althans bij lage
toerentallen. Bij constante snelhe
den hoeft de krachtbron amper
zijn best te doen en blijkt dan zelfs
een bescheiden drinker. Met het
gaspedaal onderin ontwaakt de
beul en gaat de, dankzij zijn kunst
stof carrosserie, lichtgewicht Cor
vette in 4 tellen naar de 100 en
houdt hij het pas rond de 300 kilo
meter per uur voor gezien.
Dan spoelt overigens de brandstof
lustig door de motor en bepaalt de
hoge C02-uitstoot de daarbij ho
rende forse bpm-aanslag. Daar
door is de Grand Sport met
128.994 euro ruim 50.000 euro
duurder dan bij onze zuiderburen.
Corvette Grand Sport: dik! foto TV
door Tony Vos
Als specialist op het gebied
van compacte modellen lan
ceert Daihatsu de nieuwe
Charade. Maar het is meteen ook
de laatste activiteit in Europa.
Daihatsu is onderdeel van Toyota
en zodoende ook gelieerd aan Su
baru. Drie merken die zich onaf
hankelijk van elkaar staande probe
ren te houden in Europa en boven
dien nog eens worden tegenge
werkt door een te sterke yen. Dat
houdt een keer op en Daihatsu
trekt er voor wat betreft de Europe
se markt begin 2013 de stekker uit.
Bijzonder dat er nu dan toch een
nieuw model is. Maar zo nieuw is
de Charade niet. Toyota lanceert
de derde generatie Yaris en laat
Laatste Charade. foto Daihatsu
het bestaande model aan Daihatsu
over. Helemaal niet verkeerd, wel
licht had het merk zich meer in de
ze richting moeten ontwikkelen.
De Charade is er in drie uitrus
tingsvarianten, louter met de vijf-
deurs carrosserie. De prijzen lig
gen op het bestaande Yaris-niveau:
van 13.399 tot 15.199 euro.
Daihatsu levert de 1.3 liter viercilin-
der benzine standaard met zesbak
of tegen meerprijs met een gerobo
tiseerde, automatisch schakelende
versnellingsbak. Een top van 175 ki
lometer per uur en een 0-100-acce-
leratie in 11,9 seconden zijn prima.
Datzelfde geldt voor de C02-uit-
stoot, die binnen de normen valt
voor 20 procent bijtelling.
Of dat Daihatsu echt zal helpen,
valt te betwijfelen; het merk was
nooit succesvol op de zakelijke
markt. De particuliere koper profi
teert van een professioneel dealer
netwerk dat na het stopzetten van
de verkoop tot in lengte van jaren
voor service en onderdelen zorg
zal dragen. Daar valt weinig op af
te dingen. Misschien alleen op de
importorganisatie, waar op een
willekeurige maandag in augustus
alleen de.telefonist aanwezig is.
Instapper Kia Rio onder
12 mille in de prijslijst
Kia levert de nieuwe driedeurs
Rio met 1.2 benzine vanaf 11.695
euro. Voor 900 euro extra heb je
de vijfdeurs. De 1.4 benzine is er
vanaf 15.190 euro. De Rio 1.1 liter
CRDi diesel komt voor 14.295 eu
ro in de showroom en de 1.4 CR
Di kost 18.190 euro. Op de nieuwe
Rio's rusten alle belastingvoorde
len (bpm-vrij, wegenbelasting).
Nieuwe motorisering
voor X3-lijn van BMW
BMW heeft een nieuwe instapper
in de X3-lijn, met een 2.0 turbo
motor van 184 pk. Door zijn scho
ne karakter is de X3 xDrive2oi
3.000 euro goedkoper dan zijn
voorganger: 49.200 euro. BMW in
troduceert ook een nieuwe diesel
variant met de xDrive35d (313 pk).
Nieuwe Cadillacs: sedan
XTS en sportsedan ATS
Cadillac breidt in 2012 het gamma
uit met de compacte, luxe sportse
dan ATS. Tevens wordt de sedan
XTS toegevoegd. Laatstgenoemde
komt met voor- en vierwielaan-
drijving. De ATS heeft achterwiel-
aandrijving en gaat de strijd aan
met onder meer de BMW 3-serie.