auto j 13 Corvette Grand Sport is gespierd vedergewicht Daihatsu doet het nog één keer met Charade Vrijwel hei volledige Volkswagen-programma is óp één lijn gebracht door diverse föcelifts. v Ook de Eos ontkwam er niet aan, - vrijdag 12 augustus 2011 door Tony Vos De Golf cabriolet was lange tijd heer en meester tussen de middenklas sers met beweegbaar dak. Totdat Volkswagen een streep door het model zette en klanten probeerde binnen te houden met de New Beetle. Even maar, want een volledig specifiek cabriomodel was in voorbereiding, de Eos. Toch heeft deze auto met zijn prachtige va- riodak een totaal andere uitstraling. Daarom is het niet vreemd dat er inmiddels een nieuwe Golf Cabrio in de showroom staat. De Eos is toch van een hogere klasse, door zijn lagere, meer langgerekte uitstraling. Het nieuwe front en de gewijzigde achterlichten geven de auto een vleugje Passat mee. Ook de bumpers aan beide kanten zijn onder handen genomen, waardoor de Eos het fri vole van de eerste serie is kwijtgeraakt. Jammer? Wellicht, maar je merkt er als be stuurder weinig van. Want gezeten in een nauwelijks aangepast interieur komen de kwaliteiten van deze Volkswagen het best tot zijn recht. De Eos heeft namelijk de fraai ste kapconstructie van alle middenklasse- cabrio's met een variodak. Dat komt omdat de diverse mogelijkheden handig zijn geïnte greerd. Tussen de stoelen zitten een meta len hendel én een knop. Met de laatste kan het glazen dak worden geopend alsof het ge woon een auto met schuifdak is. Boven de voorruit zit bovendien een uitklapbare windgeleider die het windgeruis terug dringt. Met de grote hendel kan het volledi ge dak in de bagageruimte worden geklapt, waarbij de randen boven de portieren in de flanken wegzakken. Hierdoor kan het dak compacter worden opgeborgen en was het niet nodig de Eos een grote, ontsierende achtersteven te geven. De constructie met het schuifdak zorgt er bovendien voor dat de omlijsting van de voorruit normaal van formaat is en dat de auto ook aan de voor- passagiers het ware cabriogevoel meegeeft. De constructie van een variodak heeft bij de Eos gevolgen voor de ruimte achter. Die bank is bedoeld voor twee volwassenen, maar zij houden er geen lange rit op uit. Volkswagen bant bij vrijwel alle modellen turboloze motoren uit. Ook de vernieuwde Eos is er alleen als TSI en TD1. De 1.4 TSI wordt met 122 en 160 pk geleverd. Door aan de bovenkant nog de 2.0 TSI van 210 pk toe te voegen, is er een mooie verdeling. De meest krachtige benzinemotor blijkt ge koppeld aan een zestraps DSG-bak. Een waar genoegen; vooral door de altijd aanwe zig trekkracht maakt de motor een uiterst ontspannen indruk. De auto haalt een top van 236 kilometer per uur en accelereert in 7,8 tellen van 0 naar 100 kilometer per uur. Volkswagen biedt als optie een elektronisch instelbaar onderstel. De Comfort-modus blijft het dichtst bij het origineel, want ook de 18 inch wielen met lagere banden heb ben invloed op het rijgedrag. In de normale stand en vooral in Sport is de afstemming erg hard. Als gesloten coupé zal de gemiddel de berijder zich eveneens het meest aange trokken voelen tot 'Comfort'. Volkswagen start de Eos bij 33.390 euro. De topper 2.0 TSI met DSG kost 11 mille extra: 44.390 euro. Volkswagen EOS 2.0 TSI Highline 6-DSG Facelift laat concept intact. Bagage 205-380 liter. Ce- wicht 1.486 kg. Benzine 2.0 I, 210 pk. Vanaf 33.390 euro, 2.0 TSI Highline DSC 44.°390. Plus: kapconstructie, DSG, souplesse. Min: wat neutrale uitstraling. foto's Automedia Vanaf 35.150 euro, 120i High Ex. aut. 46.230. CONCURRENT BMW 120i Cabriolet High Ex. Plus: kwaliteit, onderstel, uitstraling. Min: fractioneel duurder. Kan door softtop als pre miummodel meekomen met de generalisten, is voorzien van een variodak. Bagage 260-305 liter. Gewicht 1.435 kg. Benzine 2.0 I, 170 pk. Vanaf 32.600 euro, Féline THP aut. 42.900. CONCURRENT Peugeot 308 CC Féline THP aut. Plus: afwerking interieur, rijcomfort. Min: te ver doorgetrokken voorruitstijl. Recent gefacelift, maar met behoud van karakter. De voorruitomlijsting is hinder lijk bij het instappen. Bagage 277-403 liter. Gewicht 1.505 kg. Benzine 1.6 1,156 pk. Vanaf 29.990 euro, TCe 180 GT 36.990 euro. CONCURRENT •Renault Mégane TCe 180 GT Ondanks nieuwe carrosserie v- is bekende dakconstructie behouden, daardoor nog wat zwaar vormgegeven. I 211-417 liter. Gewicht 1.515 kg. Benzine 2.0 I, 180 pk. Plus: prijs, glazen dak, comfort. Min: niet als automaat met deze motor. door Tony Vos Combineer de techniek van de 'instapper' met de brede carrosserie en het straffe on derstel van de sportversie, en krijg een compleet nieuwe Chevrolet Corvette: de Grand Sport. Nu is de basisversie van de Corvet te met zijn 437 pk sterke V8 alles behalve kinderachtig. Maar tegelijk staat de puur Amerikaanse sport wagen bekend om zijn comfortabe le rijeigenschappen en alledaagse bruikbaarheid. Laat dat idee maar varen bij de Grand Sport. De auto toont nóg indrukwekkender om dat de opgeklopte spatborden van de Z06 een grotere spoorbreedte toelaten. Dan ook maar meteen de stuggere schokdempers erbij om de balans erin te houden. Op een vlakte van strak asfalt en op keurig uitgerolde snelwegen is deze Grand Sport daarmee in het voordeel. Maar zodra de eerste ga ten in de weg of, erger, verkeers drempels zich aandienen, wordt het oppassen geblazen. Ook als je stapvoets rijdt, schraapt de bum per met enige regelmaat over de hinderlijke snelheidsbrekers. De power van de 6.2 liter motor is nog steeds indrukwekkend en dat zonder turbo's. Het geluid klinkt op de achtergrond, althans bij lage toerentallen. Bij constante snelhe den hoeft de krachtbron amper zijn best te doen en blijkt dan zelfs een bescheiden drinker. Met het gaspedaal onderin ontwaakt de beul en gaat de, dankzij zijn kunst stof carrosserie, lichtgewicht Cor vette in 4 tellen naar de 100 en houdt hij het pas rond de 300 kilo meter per uur voor gezien. Dan spoelt overigens de brandstof lustig door de motor en bepaalt de hoge C02-uitstoot de daarbij ho rende forse bpm-aanslag. Daar door is de Grand Sport met 128.994 euro ruim 50.000 euro duurder dan bij onze zuiderburen. Corvette Grand Sport: dik! foto TV door Tony Vos Als specialist op het gebied van compacte modellen lan ceert Daihatsu de nieuwe Charade. Maar het is meteen ook de laatste activiteit in Europa. Daihatsu is onderdeel van Toyota en zodoende ook gelieerd aan Su baru. Drie merken die zich onaf hankelijk van elkaar staande probe ren te houden in Europa en boven dien nog eens worden tegenge werkt door een te sterke yen. Dat houdt een keer op en Daihatsu trekt er voor wat betreft de Europe se markt begin 2013 de stekker uit. Bijzonder dat er nu dan toch een nieuw model is. Maar zo nieuw is de Charade niet. Toyota lanceert de derde generatie Yaris en laat Laatste Charade. foto Daihatsu het bestaande model aan Daihatsu over. Helemaal niet verkeerd, wel licht had het merk zich meer in de ze richting moeten ontwikkelen. De Charade is er in drie uitrus tingsvarianten, louter met de vijf- deurs carrosserie. De prijzen lig gen op het bestaande Yaris-niveau: van 13.399 tot 15.199 euro. Daihatsu levert de 1.3 liter viercilin- der benzine standaard met zesbak of tegen meerprijs met een gerobo tiseerde, automatisch schakelende versnellingsbak. Een top van 175 ki lometer per uur en een 0-100-acce- leratie in 11,9 seconden zijn prima. Datzelfde geldt voor de C02-uit- stoot, die binnen de normen valt voor 20 procent bijtelling. Of dat Daihatsu echt zal helpen, valt te betwijfelen; het merk was nooit succesvol op de zakelijke markt. De particuliere koper profi teert van een professioneel dealer netwerk dat na het stopzetten van de verkoop tot in lengte van jaren voor service en onderdelen zorg zal dragen. Daar valt weinig op af te dingen. Misschien alleen op de importorganisatie, waar op een willekeurige maandag in augustus alleen de.telefonist aanwezig is. Instapper Kia Rio onder 12 mille in de prijslijst Kia levert de nieuwe driedeurs Rio met 1.2 benzine vanaf 11.695 euro. Voor 900 euro extra heb je de vijfdeurs. De 1.4 benzine is er vanaf 15.190 euro. De Rio 1.1 liter CRDi diesel komt voor 14.295 eu ro in de showroom en de 1.4 CR Di kost 18.190 euro. Op de nieuwe Rio's rusten alle belastingvoorde len (bpm-vrij, wegenbelasting). Nieuwe motorisering voor X3-lijn van BMW BMW heeft een nieuwe instapper in de X3-lijn, met een 2.0 turbo motor van 184 pk. Door zijn scho ne karakter is de X3 xDrive2oi 3.000 euro goedkoper dan zijn voorganger: 49.200 euro. BMW in troduceert ook een nieuwe diesel variant met de xDrive35d (313 pk). Nieuwe Cadillacs: sedan XTS en sportsedan ATS Cadillac breidt in 2012 het gamma uit met de compacte, luxe sportse dan ATS. Tevens wordt de sedan XTS toegevoegd. Laatstgenoemde komt met voor- en vierwielaan- drijving. De ATS heeft achterwiel- aandrijving en gaat de strijd aan met onder meer de BMW 3-serie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 13