8| Traditie in veel uitingen H ProjectKrot of Kans' maakt huis tot kweekvijver voor creatieve ideeën donderdag 11 augustus 2011 Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Karei van Veen (1898 -1988) woonde van 1922 tot 1942 in Veere en staat te boek als gentle man - schilder, een titel die hij mede ontleent aan zijn bewegen in de hoogste kringen. Museum De Schotse Huizen toont een overzicht van zijn oeuvre. Hij portretteerde naast enkele naoorlogse premiers ook leden van het koninklijk huis. Zijn portret van koningin Juliana hing als re productie in elk gemeentehuis. Van Veen was een getalenteerd portrettist, maar zijn andere werk is zeker zo interessant. Hij schilderde graag taferelen met circusar tiesten en dansers en zette hen dan in een onberispelijk academische techniek neer als waardige, mooie mensen die het leven in houd en kleur geven. Er spreekt een verlan gen uit naar een onbekommerde wereld vol liefde en speelsheid. Wereldvreemd was Van Veen echter niet, gelet op zijn houding ten opzichte van de Duitse bezetter, die hem als gijzelaar naar Sint Michielsgestel stuurde. Waar hij dan weer tientallen kleine portretten van zijn medegijzelaars maakte. In Veere kunnen de bezoekers genieten van de verfijning van Van Veens visie en vorm. )e ziet dat hij in de jaren '20 wat meer de lijn gebruikte. Wellicht deed hij dat mede onder invloed van Jan Heyse, een oudere ook in Veere wonende collega, die hem ook enthousiast maakte voor de houtsnede. In zijn latere werk is wat meer toets te zien, maar de strakke, beheerste vorm bleef Van Veen schilderde tot op hoge leeftijd op ni veau, getuige bijvoorbeeld Wachtend in de coulissen uit 1985. Maar ook zijn kleine sculp turen zijn prachtig. et werk van de uit Mechelen (B) afkomstige Gust Dierickx (1924) staat in de traditie van het Vlaams expressionisme. Boeren en vissers, stallen en haventjes worden in brede toetsen en lijnen ten tonele gevoerd. Je ziet bonkige, in oliepakken gehesen vis sers worstelen met een zeil, een gehoofd- doekte oudere vrouw een koe melken en sjouwers gebukt gaan onder zware lasten. Veel van het leven dat Dierickx toont be staat niet meer, net zoals de kermisscènes die Van Veen etaleert. Nostalgie is beiden niet vreemd, maar ik proef bij Dierickx ook een streven om de verbondenheid van mens, arbeid, land en water neer te zetten tegenover de anonimiteit en vervreemding van onze tijd. De zware, stevig uitgevoerde werken mogen er zeker zijn, maar in de composities die zijn opgebouwd uit losse, naast elkaar geplaatste kleurvlekken is zeker zoveel te beleven. Het sterkst zijn de paar kleinere zeegezich ten, waarin Dierickx zich volledig concen treert op het schilderen zelf. Daarin lossen scheepjes op in de tijdloze kleurnuances van water en lucht. De hoekige koppen en naakten van Gerda Rutters vullen het werk van Dierickx uitstekend aan. Erik van Houten uit Cadzand werd uitgenodigd om in de voorbeeldig gerestaureerde Grote Kerk van Groe- de te exposeren en vulde daarop de drie portretten die hij eerder van Groedena- ren maakte aan tot negentien: één beeld, een tekening en verder schilderijen, klein en groot. Typerend voor zijn werk is een goed gevoel voor vorm, kleur en lijn. Speels en raak zet hij elk van de mannen karakte ristiek neer. Ontwapenend, gereserveerd, bescheiden, or delijk, obsessief of chaotisch, je leest het uit de blik die ze mee kregen, uit de compositie én uit de materiaalkeuze. Zo kreeg een 'piet je precies' een uitvoering in stipjes witte verf op zwart rubber over een metalen ras ter. Ook schilderde Van Houten de plaatselij ke benzinepomphouder op een reclame bord van Shell. In het enige beeld komt de creativiteit van Van Houten bijzonder naar voren. Op een met rubberen fietsbanden omwikkelde sok kel plaatste hij een zwarte plaat waarop in wit vogelnamen staan te lezen. In de linker rand van de plaat is het profiel van de geportretteerde uitgespaard. Die is zelf dus onzichtbaar, maar bestaat bij de gra tie van wat hij waarneemt. Een vondst! 'Wachtend in de coulissen' (1985) van Karei van Veen Mocht u Groede aandoen vergeet dan niet op de vide van de Grote Kerk de ingetogen etsen, zeefdrukken en foto's van Anne-Lies Soet te bekijken. En loop ook eens langs bij boekhandel/uitgeverij/galerie Duo Duo, waar Groedenaar )an Verschoore zijn gesti leerde lino's toont en mede-exposant Eric Hirdes aan wat kleur en ragfijne lijntjes ge noeg heeft om je mee nemen naar plekken waar de werelden van natuur en het eigen innerlijk samenvallen. Karei van Veen, Museum 'De Schotse Huizen', Kaai 25/27, Veere. T/m 18 september, dage lijks 13.00 - 17.00 uur. Gust Dierickx, Huis der tekeningen, Molstraat 1, Middelburg. T/m 28 augustus, aanbellen of op afspraak 0118-601770. Erik van Houten en Anne-Lies Soet, Grote Kerk, Markt 1, Croede. T/m 28 au gustus, dagelijks 13.30 - 16.00 uur. Jan Ver schoore en Eric Hirdes, Duo Duo, Molenstraat 16, Groede. T/m 2 september, do., vr, zo. 13.30- 16.00 uur. door Ali Pankow Architect Hannah Fre- deriks uit Rotterdam woonde vijf weken in een huis aan de Noordwal 5 in Oostburg. Zij deed dat in het ka der van het project KROTof- KANS van het Centrum voor Beeldende Kunst en Architectuur (CBK) Zeeland. Frederiks geeft nu het stokje over aan architect Johan de Koning uit Middelburg. „Het doel van dit project is te ko men tot visievorming over het toekomstig wonen in een klein schalig gebied. De behoefte aan ideeën is ingegeven door stagne rende woningmarkt, krimp van de bevolking en de veranderende samenleving", zegt coördinator ar chitectuur Petra de Braai van het CBK. Het centrum werkt samen met onder meer Het Zeeuwse Ge zicht, BNA Kring Zeeland, Woon- goed Zeeuws-Vlaanderen en de provincie Zeeland. „Wij willen bewoners in dit ge bied stimuleren positief te laten nadenken over hun woonomge ving. Daarnaast trachten we ook mensen van buitenaf te interesse ren voor Zeeuws-Vlaanderen", licht De Braai toe. Het project duurt een jaar. Drie kernen - Oostburg, Sas van Gent en een dorp in de gemeente Hulst - zijn er elk voor vier maan den bij betrokken. Woongoed stelt de panden beschikbaar en di verse bewoners met een creatieve geest krijgen er tijdens hun ver blijf de ruimte plannen te ontwik kelen hoe een huis beter verkoop baar en straat, wijk of dorp aan trekkelijker kunnen worden. Volgens De Braai wordt het be treffende huis op deze manier tot een soort kijkdoos gemaakt. Geïn teresseerden kunnen in gesprek gaan met de specifieke bewoner en zelf ook ideeën aandragen voor positieve impulsen van de woningmarkt." De belevenissen van de bewoners worden verzameld op de website: www.krotofkans.nl. Petra de Braai (I) samen met Hannah Frederiks voor een van de lege pan den in Oostburg. foto Mary Remijnse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 62