Provincie maakt delen 21 zeeland De tijd is rijp voor autodelen Duiken bij Gorishoek is verboden vanwege speurtocht naar vermiste Ouwe sok PZC donderdag AUTODELEN In Zeeuws-Vlaanderen begint deze herfst een proef met autodelen als oplossing voor het gebrekkige openbaar vervoer. De krant 6 weken voor 18 euro! donderdag 11 augustus 2011 door Willem van Dam Ik kom er rond voor uit: op fi nancieel terrein ben ik een volstrekte onbenul. Ok, ik weet dat ik een bedrag je moet overmaken als ik een ac ceptgiro van het nutsbedrijf bin nenkrijg. Ik weet, dat ik een paar rotcenten aan rente ontvang wanneer ik wat spaargeld bij een bank par keer. En ik weet, dat ik me blauw moet betalen, wanneer ik bij die zelfde bank een leninkje afsluit Daarmee houdt mijn kennis van het financiële verkeer wel zo'n beetje op. Vandaar dat ik de afgelopen dagen met de mimiek van een gans die naar het onweder staart heb ge tracht de berichtgeving over De Crisis te volgen. Nooit geweten dat ik zó weinig weet. Op de televisie zag ik meneren en mevrouwen, die op zorgelijke toon spraken over de dreiging van een Zwarte Maandag, omdat Ita lië, Spanje en de VS krap bij kas zitten. De VS? Dat was toch de rijkste natie ter wereld? En hoezo zitten Spanje en Italië op zwart zaad? Daar lopen zóveel voetbal miljonairs rond - als Berlusconi en Zapatero die lui zouden ver plichten om gratis en voor niks een paar wedstrijdjes te ballen, zijn ze er zo weer boven Jan. Zou ik zeggen. Maar zó eenvoudig lig gen de zaken kennelijk niet. Op de radio hoorde ik voor het eerst van het bestaan van Standard Poor's, een of andere club die de macht bezit om de kredietwaar digheid van een land terug te brengen van (ook zoiets) triple A naar AA plus, hetgeen zeer ernstig schijnt te zijn. In de krant las ik dat er in twee weken tijd een bedrag van 5 bil joen euro is verdampt. Vijf bil joen, dat is een 5 met 12 nullen! Waar al dat geld gebleven is - zelfs meestergoochelaar Hans Klok zal er slechts naar kunnen gissen. Niets begrijp ik ervan. Helemaal niets. Maar één ding weet ik wel: Straks ga ik als een speer naar de flappentap in de hoop dat ik nog een paar eurobiljetjes kan redden. Dan is die ouwe sok die ergens on der mijn bed stof ligt te happen nog ergens goed voor. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91,4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118-43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162,4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145,4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80,4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland Merken en Diensten, Business-to-Business/ de Ondernemer, Zorg, Onderwijs, Onroerend Goed T: 0118-434070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 088- 0139 999 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 9910 Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229,4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 26,45 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 74,65 (acceptgiro €77,75) Jaar €285,25 (acceptgiro €288,35) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja. ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een doorlopend abonnement met automatische betaling van 71,95 per kwartaal (nam) een doorlopend abonnement met betaling per accept van 74,95 per kwartaal (nam) ik neem een proefabonnement van 6 weken voor 18,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (p6) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050,5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088-013 9910 m/v Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtigde PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaal zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie aan. door Ondine van der Vleuten In Zeeuws-Vlaanderen kan een mens nu bij gebrek aan bus of trein 's avonds amper nog de dorpen uitkomen. Een bekend probleem in dunbe volkte gebieden. Maar wat doe je eraan? Het project Auto delen Kosten delen, dat volgende maand in Zeeuws-Vlaanderen van start gaat, beoogt een oplossing te bieden. De organisatie bemiddelt op non-profit-basis tussen autobezit ters die vaak hun auto niet gebrui ken, en mensen die er behoefte aan hebben. Het past helemaal in de trend van de sharing economy, vertelt Jan Theunissen. Hij werd als deelauto- deskundige benaderd door het CW (Collectief Vraagafhankelijk Vervoer) om het proefproject op te zetten. Sharing economy houdt in dat je goederen en voorzienin gen die je even niet nodig hebt, ter beschikking stelt aan anderen. „Zo is er een restauranthouder die zijn restaurant 'uitleent' op tijden dat de zaak gesloten is." Auto delen Kosten delen is qua opzet toegespitst op de inwoners van de kleine kernen. „Wij zoeken actief naar deelnemers om per dorp een pool van gebruikers sa- Deelautodeskundige Jan Theunissen zette in opdracht van het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer een deelautoproject op in Zeeland. men te stellen." Het is één van de punten waarop het Zeeuws-Vlaam- se pilotproject zich onderscheidt van commerciële initiatieven zoals Wheels4All en MyWheeis. Woningbouwcorporatie Woon- goed en de provincie, steunen het project vanwege het belang voor de leefbaarheid. Over een paar maanden gaat de provincie kijken of de proef succesvol genoeg is om ook in de rest van Zeeland toe te passen. Auto delen Kosten delen is nog op zoek naar een pakkende naam. „Wie er een weet, kan een taart en een cadeautje winnen", belooft Theunissen. „Stuur ons maar een mailtje." Hoe gaat dat? Wie interesse heeft voor het pro ject Auto delen Kosten delen kan de enquête invullen op www.autodelenkostendelen.nl. Is er genoeg interesse uit een kern, dan kan het proefproject van start gaan. Wie zijn (maximaal 5 jaar oude) au to of busje als deelauto aanbiedt, krijgt een belastingvrije kosten vergoeding. Er is een speciale, betaalbare all risk deelauto-verzekering met no-ciaimbescherming en eigen ri sico van 136 euro. Eind september begint het autode len in onder meer Hulst, Graauw, Terneuzen, Koewacht, Oostburg, Sluis en IJzendijke. Milieu Centraal, een 'vraag baak voor energie en mi lieu in het dagelijks le ven', besteedt op zijn site ook aan dacht aan gedeeld autogebruik. In het buitenland is het al heel ge woon, in Nederland is de tijd er duidelijk rijp voor: organisaties als Greenwheeis, MyWheeis en Wheels4All bieden verschillende vormen van autodelen aan. Op de site van Milieu Centraal kunnen mensen een aantal vragen beant woorden om te zien of autodelen voor hen voordelig is en zo ja, bij welke organisatie ze het beste aan sluiting kunnen zoeken. Milieu Centraal heeft het project in Zeeuws-Vlaanderen nog niet be keken; het is te nieuw en heeft ook een bijzonder karakter (onder steuning van de leefbaarheid; sub sidies van provincie met Lea der-geld, Rabobank en woning bouwcorporatie Woongoed). Q www.milieucentraai.nl door Ondine van der Vleuten SCHERPENISSE - De gemeente Tho- len heeft op verzoek van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) een duikverbod ingesteld bij Gorishoek en de voormalige vuilnisbelt Tuttelhoek. Daar begonnen de hulpdiensten zondag een intensieve zoekactie naar een 55-jarige Belgische duikin- structeur, die in het water van de Oosterschelde verdween. Met het duikverbod bij Gorishoek moet worden voorkomen dat re creatieve duikers meezoeken. Ge vreesd wordt dat duikers in paniek raken bij het vinden van een stoffe lijk overschot. Dan is volgens de ge meente Tholen 'het risico reëel dat er opnieuw een slachtoffer valt'. Belangrijker nog is dat de duikloca- tie nu 'plaats delict' is, zoals dat in politietermen heet. „Leken zijn daar niet gewenst", legt Ed Kras- zewski van de waterpolitie uit. „Want alles om het stoffelijk over schot heen moet onaangetast blij ven, zodat sporen die naar de doodsoorzaak wijzen, niet per on geluk verloren gaan." De marine is te hulp geschoten bij de zoektocht naar de vermiste dui ker. Om 14.00 uur werd een op af stand bestuurbaar sonarapparaat van de marine te water gelaten op de dijk bij Gorishoek. Deze 're- mus' (een soort kleine torpedo) wordt op de wal geprogrammeerd om een bepaald gebied af te zoe ken. Kraszewski: „De torpedo is zelfsturend en gaat niet uit de weg voor duikers. Nog een reden waar om wij hier geen recreatieve dui kers willen." De sonar van de marine kan ook bij slecht onderwaterzicht en bar re weersomstandigheden zijn werk blijven doen, aldus Kraszew ski. Dinsdag kon vanwege het slechte onderwaterzicht niet ge zocht worden. Maandagmiddag moest de zoektocht om dezelfde reden ook al gestaakt worden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 2