Provincie maakt delen
21 zeeland
De tijd is rijp voor autodelen
Duiken bij Gorishoek is verboden
vanwege speurtocht naar vermiste
Ouwe sok
PZC
donderdag
AUTODELEN
In Zeeuws-Vlaanderen begint deze herfst
een proef met autodelen als oplossing
voor het gebrekkige openbaar vervoer.
De krant 6 weken voor 18 euro!
donderdag 11 augustus 2011
door Willem van Dam
Ik kom er rond voor uit: op fi
nancieel terrein ben ik een
volstrekte onbenul.
Ok, ik weet dat ik een bedrag
je moet overmaken als ik een ac
ceptgiro van het nutsbedrijf bin
nenkrijg.
Ik weet, dat ik een paar rotcenten
aan rente ontvang wanneer ik
wat spaargeld bij een bank par
keer. En ik weet, dat ik me blauw
moet betalen, wanneer ik bij die
zelfde bank een leninkje afsluit
Daarmee houdt mijn kennis van
het financiële verkeer wel zo'n
beetje op.
Vandaar dat ik de afgelopen dagen
met de mimiek van een gans die
naar het onweder staart heb ge
tracht de berichtgeving over De
Crisis te volgen.
Nooit geweten dat ik zó weinig
weet.
Op de televisie zag ik meneren en
mevrouwen, die op zorgelijke
toon spraken over de dreiging van
een Zwarte Maandag, omdat Ita
lië, Spanje en de VS krap bij kas
zitten. De VS? Dat was toch de
rijkste natie ter wereld? En hoezo
zitten Spanje en Italië op zwart
zaad? Daar lopen zóveel voetbal
miljonairs rond - als Berlusconi
en Zapatero die lui zouden ver
plichten om gratis en voor niks
een paar wedstrijdjes te ballen,
zijn ze er zo weer boven Jan. Zou
ik zeggen. Maar zó eenvoudig lig
gen de zaken kennelijk niet.
Op de radio hoorde ik voor het
eerst van het bestaan van Standard
Poor's, een of andere club die de
macht bezit om de kredietwaar
digheid van een land terug te
brengen van (ook zoiets) triple A
naar AA plus, hetgeen zeer ernstig
schijnt te zijn.
In de krant las ik dat er in twee
weken tijd een bedrag van 5 bil
joen euro is verdampt. Vijf bil
joen, dat is een 5 met 12 nullen!
Waar al dat geld gebleven is - zelfs
meestergoochelaar Hans Klok zal
er slechts naar kunnen gissen.
Niets begrijp ik ervan. Helemaal
niets. Maar één ding weet ik wel:
Straks ga ik als een speer naar de
flappentap in de hoop dat ik nog
een paar eurobiljetjes kan redden.
Dan is die ouwe sok die ergens on
der mijn bed stof ligt te happen
nog ergens goed voor.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
COLOFON
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91,4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Uitgever/directeur
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118-43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162,4460 AD Goes
T: 0113- 31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145,4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80,4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E: schouwen-duiveland@pzc.nl
Advertenties
VerkoopteamZeeland
Merken en Diensten, Business-to-Business/
de Ondernemer, Zorg, Onderwijs,
Onroerend Goed
T: 0118-434070
E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Familieberichten: 088- 0139 999
Personeelsadvertenties: 055- 5388 000
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088- 013 9910
Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur)
nabezorging bij melding voor 12.00 uur
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229,4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode.
U ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 26,45 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 74,65 (acceptgiro €77,75)
Jaar €285,25 (acceptgiro €288,35)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Ja. ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een doorlopend abonnement met automatische betaling van 71,95 per kwartaal (nam)
een doorlopend abonnement met betaling per accept van 74,95 per kwartaal (nam)
ik neem een proefabonnement van 6 weken voor 18,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (p6)
Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050,5004 VB Tilburg.
Bellen kan ook: 088-013 9910
m/v
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtigde PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaal zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie aan.
door Ondine van der Vleuten
In Zeeuws-Vlaanderen kan
een mens nu bij gebrek aan
bus of trein 's avonds amper
nog de dorpen uitkomen.
Een bekend probleem in dunbe
volkte gebieden. Maar wat doe je
eraan?
Het project Auto delen Kosten
delen, dat volgende maand in
Zeeuws-Vlaanderen van start gaat,
beoogt een oplossing te bieden.
De organisatie bemiddelt op
non-profit-basis tussen autobezit
ters die vaak hun auto niet gebrui
ken, en mensen die er behoefte
aan hebben.
Het past helemaal in de trend van
de sharing economy, vertelt Jan
Theunissen. Hij werd als deelauto-
deskundige benaderd door het
CW (Collectief Vraagafhankelijk
Vervoer) om het proefproject op
te zetten. Sharing economy houdt
in dat je goederen en voorzienin
gen die je even niet nodig hebt, ter
beschikking stelt aan anderen. „Zo
is er een restauranthouder die zijn
restaurant 'uitleent' op tijden dat
de zaak gesloten is."
Auto delen Kosten delen is qua
opzet toegespitst op de inwoners
van de kleine kernen. „Wij zoeken
actief naar deelnemers om per
dorp een pool van gebruikers sa-
Deelautodeskundige Jan Theunissen zette in opdracht van het Collectief
Vraagafhankelijk Vervoer een deelautoproject op in Zeeland.
men te stellen." Het is één van de
punten waarop het Zeeuws-Vlaam-
se pilotproject zich onderscheidt
van commerciële initiatieven zoals
Wheels4All en MyWheeis.
Woningbouwcorporatie Woon-
goed en de provincie, steunen het
project vanwege het belang voor
de leefbaarheid. Over een paar
maanden gaat de provincie kijken
of de proef succesvol genoeg is om
ook in de rest van Zeeland toe te
passen. Auto delen Kosten delen
is nog op zoek naar een pakkende
naam. „Wie er een weet, kan een
taart en een cadeautje winnen",
belooft Theunissen. „Stuur ons
maar een mailtje."
Hoe gaat dat?
Wie interesse heeft voor het pro
ject Auto delen Kosten delen
kan de enquête invullen op
www.autodelenkostendelen.nl.
Is er genoeg interesse uit een
kern, dan kan het proefproject van
start gaan.
Wie zijn (maximaal 5 jaar oude) au
to of busje als deelauto aanbiedt,
krijgt een belastingvrije kosten
vergoeding.
Er is een speciale, betaalbare all
risk deelauto-verzekering met
no-ciaimbescherming en eigen ri
sico van 136 euro.
Eind september begint het autode
len in onder meer Hulst, Graauw,
Terneuzen, Koewacht, Oostburg,
Sluis en IJzendijke.
Milieu Centraal, een 'vraag
baak voor energie en mi
lieu in het dagelijks le
ven', besteedt op zijn site ook aan
dacht aan gedeeld autogebruik. In
het buitenland is het al heel ge
woon, in Nederland is de tijd er
duidelijk rijp voor: organisaties als
Greenwheeis, MyWheeis en
Wheels4All bieden verschillende
vormen van autodelen aan. Op de
site van Milieu Centraal kunnen
mensen een aantal vragen beant
woorden om te zien of autodelen
voor hen voordelig is en zo ja, bij
welke organisatie ze het beste aan
sluiting kunnen zoeken.
Milieu Centraal heeft het project
in Zeeuws-Vlaanderen nog niet be
keken; het is te nieuw en heeft
ook een bijzonder karakter (onder
steuning van de leefbaarheid; sub
sidies van provincie met Lea
der-geld, Rabobank en woning
bouwcorporatie Woongoed).
Q www.milieucentraai.nl
door Ondine van der Vleuten
SCHERPENISSE - De gemeente Tho-
len heeft op verzoek van het
Korps Landelijke Politie Diensten
(KLPD) een duikverbod ingesteld
bij Gorishoek en de voormalige
vuilnisbelt Tuttelhoek.
Daar begonnen de hulpdiensten
zondag een intensieve zoekactie
naar een 55-jarige Belgische duikin-
structeur, die in het water van de
Oosterschelde verdween.
Met het duikverbod bij Gorishoek
moet worden voorkomen dat re
creatieve duikers meezoeken. Ge
vreesd wordt dat duikers in paniek
raken bij het vinden van een stoffe
lijk overschot. Dan is volgens de ge
meente Tholen 'het risico reëel dat
er opnieuw een slachtoffer valt'.
Belangrijker nog is dat de duikloca-
tie nu 'plaats delict' is, zoals dat in
politietermen heet. „Leken zijn
daar niet gewenst", legt Ed Kras-
zewski van de waterpolitie uit.
„Want alles om het stoffelijk over
schot heen moet onaangetast blij
ven, zodat sporen die naar de
doodsoorzaak wijzen, niet per on
geluk verloren gaan."
De marine is te hulp geschoten bij
de zoektocht naar de vermiste dui
ker. Om 14.00 uur werd een op af
stand bestuurbaar sonarapparaat
van de marine te water gelaten op
de dijk bij Gorishoek. Deze 're-
mus' (een soort kleine torpedo)
wordt op de wal geprogrammeerd
om een bepaald gebied af te zoe
ken. Kraszewski: „De torpedo is
zelfsturend en gaat niet uit de weg
voor duikers. Nog een reden waar
om wij hier geen recreatieve dui
kers willen."
De sonar van de marine kan ook
bij slecht onderwaterzicht en bar
re weersomstandigheden zijn
werk blijven doen, aldus Kraszew
ski. Dinsdag kon vanwege het
slechte onderwaterzicht niet ge
zocht worden. Maandagmiddag
moest de zoektocht om dezelfde
reden ook al gestaakt worden.