Zeeland PZC 'Storingen Schroebrug binnen norm' 'Je voelt het in je buik' Val blijkt oorzaak dood van fietser WALCHEREN 18 en 19 17 20 en 21 BEHEERDER Middelburgse brug mag maximaal vier keer per jaar mankement hebben met verkeersoverlast almanak Antiek Dinsdag 9 augustus 2011 Luxe salon verwent hond met dier-wellness Domus de Jonge pioniert met teelt van de kiwibes Tip? walcheren@pzc.nl door Maurits Sep middelburg - De storing aan de Schroebrug die zondag zorgde voor lang oponthoud in Middel burg, werd veroorzaakt door een kapot relais. Hetzelfde euvel leidde 's avonds tot nog een kleine sto ring, maar daar had het verkeer weinig last van, stelt Izaak Lamse, sectorhoofd natte infrastructuur van de provincie Zeeland. De eerste storing ontstond rond 14.00 uur en duurde een dik uur. De tweede storing deed zich voor rond 19.00 uur. „Die was snel opge lost", verklaart Lamse. De provin cie, die de brug beheert, kan zelf storingen oplossen, maar heeft ook een onderhoudscontract met een aannemer, die opgeroepen kan worden als dat nodig is. „Tja, een kapotte relais, dat ge beurt af en toe", zegt Lamse. Een relais is een schakelaar. Daarvan heeft de Schroebrug er meer en die worden met regelmaat vervan gen. Maar voorspellen wanneer er een kapot gaat, kan niet. Lamse: „Was dat maar waar, dan zouden we nooit meer storingen hebben." De provincie houdt als brugbe- heerder exact bij hoeveel storin gen zich voordoen bij de bruggen die zij beheert. Die staan in een be- heerdocument dat elk kwartaal wordt bijgewerkt. Volgens Lamse is een storings norm afgesproken: in maximaal 0,4 procent van het aantal keren dat een brug open en dicht gaat, mag er een storing optreden. „We zitten voor de Schroebrug nu op 0,35 procent, dus ruim binnen de norm." In exacte aantallen storin gen komt de norm neer op maxi maal 4 tot vijf per jaar. Dat zijn dan wel alleen de mankementen waar het verkeer (op de weg of het water) last van heeft. Andere, zoals een kapotte lamp, tellen niet mee als ze geen overlast geven. Een zoektocht in het digitale PZC-archief op de trefwoorden 'Schroebrug', 'Middelburg' en 'sto ring' levert van 1999 tot nu tien ar tikeltjes op. Met dat resultaat toont Lamse zich al snel zeer verguld. Of dat het complete overzicht is, is echter maar de vraag. Opvallend is dat de storingen zich allemaal voordoen midden in de winter en midden ih de zomer. Dat kan Lamse wel verklaren. „In de winter hebben we last van kou en vocht. En in de zomer is er veel scheepvaart en gaat de brug veel vaker open. Dan is het risico op storingen ook groter." door Annemarie Zevenbergen middelburg - Een klein beetje pips om de neus is ze wel als ze uit de Booster stapt, maar het was 'echt gaaf, zegt Kim Wensel. „Ik heb hoogtevrees, maar dit is toch leuk. Je voelt het echt in je buik. Alleen moesten wij als eerste in stappen en dan hang je nog een tijdje stil boven als de anderen in stappen. Je hangt dan een beetje naar voren. Dat vond ik wel heel eng", rilt ze nog na. De Booster (40 meter hoog, acht personen, snelheid 100 km per uur) is winnaar geworden van de publieksprijs op de Middelburgse kermis. Gevolgd door de 60 meter hoge zweefmolen Around the world. De derde plaats is voor Flying Bob, Skihut. Een clubje vrienden stapt uit de Booster. 'Ongelofelijk', vindt de 17-jarige Ivo Kalvenboer uit Vrou wenpolder Hij roemt snelheid en uitzicht. „Het geeft ook echt een gevoel van spanning in je buik." Er is inmiddels al een nieuwe Booster, vertellen exploitanten Marcel en Veronique SchefFe. Die is zeventig meter hoog en er kun nen twintig personen in. Of die volgend jaar ook naar Middelburg komt, weten ze nu nog niet zeker. Het publiek prijst de avondverlich ting van de Booster. „We hebben ledlampjes in zeven kleuren", zegt een personeelslid. Ook het feit dat alle Boosterrondjes altijd even lang zijn (3.5 minuut), werd erg ge waardeerd. foto Izaak Verkeste Tip? redactie@pzc.nl door Annemarie Zevenbergen middelburg - De 81-jarige man die zaterdag om het leven kwam op het Molenwater in Middelburg, is overleden aan de gevolgen van ernstig hoofdletsel. Hij liep dat op door een val van zijn fiets. Gisteren bleek al snel uit onder zoek door de politie dat er geen sprake is geweest van een aanrij ding met een auto, zoals getuigen vlak na het ongeval meldden. De bestuurder van de auto zou zijn doorgereden. Later bleek echter dat getuigen de man hebben zien slingeren op zijn fiets en dat hij viel. Maandagochtend meldde een 81-ja- rige-Middelburgse zich bij het poli tiebureau in Middelburg. Zij reed ten tijde van het ongeluk in haar auto op het Molenwater. Aan de hand van getuigen verklaringen, ging de politie aanvankelijk uit van een aanrijding door een auto. Het zou gaan om een blauwe auto bestuurd door een vrouw. Uit on derzoek aan de auto van de Mid delburgse werd duidelijk dat zij de man niet heeft geraakt. Er is geen sprake van doorrijden na een onge val of het niet verlenen van hulp. Voor een vrouw van deze tijd houdt ze er soms behoorlijk antieke ideeën op na. Natuurlijk is ze altijd bereik baar op haar mopiele telefoon, maar dat is er wel eentje van vele jaren ge leden, toen er nog geen mobiel inter net was. Ze is er niet alleen aan ge hecht, ze vindt die smartphones ook maar overbodige speeltjes. Soms maakt ze het in haar behoudzucht wel erg bont. „Als het aan mij had gelegen was het wiel ook nooit uitge vonden", declameerde ze onlangs. Wat ze dan de hele dag zou doen, vroegen haar collega's zich af. Het antwoord was even ontnuchterend als ongeloofwaardig: „Gewoon, voor mijn grot zitten." Huh, schamperde een kantoorgenoot, „jij wel, jij houdt niet eens van kamperen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 17