Zeeland
PZC
'Storingen Schroebrug binnen norm'
'Je voelt het
in je buik'
Val blijkt oorzaak dood van fietser
WALCHEREN
18 en 19
17
20 en 21
BEHEERDER Middelburgse brug mag maximaal vier keer per jaar mankement hebben met verkeersoverlast
almanak
Antiek
Dinsdag 9 augustus 2011
Luxe salon
verwent hond
met dier-wellness
Domus de Jonge
pioniert met teelt
van de kiwibes
Tip? walcheren@pzc.nl
door Maurits Sep
middelburg - De storing aan de
Schroebrug die zondag zorgde
voor lang oponthoud in Middel
burg, werd veroorzaakt door een
kapot relais. Hetzelfde euvel leidde
's avonds tot nog een kleine sto
ring, maar daar had het verkeer
weinig last van, stelt Izaak Lamse,
sectorhoofd natte infrastructuur
van de provincie Zeeland.
De eerste storing ontstond rond
14.00 uur en duurde een dik uur.
De tweede storing deed zich voor
rond 19.00 uur. „Die was snel opge
lost", verklaart Lamse. De provin
cie, die de brug beheert, kan zelf
storingen oplossen, maar heeft
ook een onderhoudscontract met
een aannemer, die opgeroepen
kan worden als dat nodig is.
„Tja, een kapotte relais, dat ge
beurt af en toe", zegt Lamse. Een
relais is een schakelaar. Daarvan
heeft de Schroebrug er meer en
die worden met regelmaat vervan
gen. Maar voorspellen wanneer er
een kapot gaat, kan niet. Lamse:
„Was dat maar waar, dan zouden
we nooit meer storingen hebben."
De provincie houdt als brugbe-
heerder exact bij hoeveel storin
gen zich voordoen bij de bruggen
die zij beheert. Die staan in een be-
heerdocument dat elk kwartaal
wordt bijgewerkt.
Volgens Lamse is een storings
norm afgesproken: in maximaal
0,4 procent van het aantal keren
dat een brug open en dicht gaat,
mag er een storing optreden. „We
zitten voor de Schroebrug nu op
0,35 procent, dus ruim binnen de
norm." In exacte aantallen storin
gen komt de norm neer op maxi
maal 4 tot vijf per jaar. Dat zijn
dan wel alleen de mankementen
waar het verkeer (op de weg of
het water) last van heeft. Andere,
zoals een kapotte lamp, tellen niet
mee als ze geen overlast geven.
Een zoektocht in het digitale
PZC-archief op de trefwoorden
'Schroebrug', 'Middelburg' en 'sto
ring' levert van 1999 tot nu tien ar
tikeltjes op. Met dat resultaat toont
Lamse zich al snel zeer verguld. Of
dat het complete overzicht is, is
echter maar de vraag.
Opvallend is dat de storingen zich
allemaal voordoen midden in de
winter en midden ih de zomer.
Dat kan Lamse wel verklaren. „In
de winter hebben we last van kou
en vocht. En in de zomer is er veel
scheepvaart en gaat de brug veel
vaker open. Dan is het risico op
storingen ook groter."
door Annemarie Zevenbergen
middelburg - Een klein beetje
pips om de neus is ze wel als ze
uit de Booster stapt, maar het was
'echt gaaf, zegt Kim Wensel. „Ik
heb hoogtevrees, maar dit is toch
leuk. Je voelt het echt in je buik.
Alleen moesten wij als eerste in
stappen en dan hang je nog een
tijdje stil boven als de anderen in
stappen. Je hangt dan een beetje
naar voren. Dat vond ik wel heel
eng", rilt ze nog na.
De Booster (40 meter hoog, acht
personen, snelheid 100 km per
uur) is winnaar geworden van de
publieksprijs op de Middelburgse
kermis. Gevolgd door de 60 meter
hoge zweefmolen Around the
world. De derde plaats is voor
Flying Bob, Skihut.
Een clubje vrienden stapt uit de
Booster. 'Ongelofelijk', vindt de
17-jarige Ivo Kalvenboer uit Vrou
wenpolder Hij roemt snelheid en
uitzicht. „Het geeft ook echt een
gevoel van spanning in je buik."
Er is inmiddels al een nieuwe
Booster, vertellen exploitanten
Marcel en Veronique SchefFe. Die
is zeventig meter hoog en er kun
nen twintig personen in. Of die
volgend jaar ook naar Middelburg
komt, weten ze nu nog niet zeker.
Het publiek prijst de avondverlich
ting van de Booster. „We hebben
ledlampjes in zeven kleuren", zegt
een personeelslid. Ook het feit dat
alle Boosterrondjes altijd even
lang zijn (3.5 minuut), werd erg ge
waardeerd. foto Izaak Verkeste
Tip? redactie@pzc.nl
door Annemarie Zevenbergen
middelburg - De 81-jarige man
die zaterdag om het leven kwam
op het Molenwater in Middelburg,
is overleden aan de gevolgen van
ernstig hoofdletsel. Hij liep dat op
door een val van zijn fiets.
Gisteren bleek al snel uit onder
zoek door de politie dat er geen
sprake is geweest van een aanrij
ding met een auto, zoals getuigen
vlak na het ongeval meldden. De
bestuurder van de auto zou zijn
doorgereden. Later bleek echter
dat getuigen de man hebben zien
slingeren op zijn fiets en dat hij
viel.
Maandagochtend meldde een 81-ja-
rige-Middelburgse zich bij het poli
tiebureau in Middelburg. Zij reed
ten tijde van het ongeluk in haar
auto op het Molenwater. Aan de
hand van getuigen verklaringen,
ging de politie aanvankelijk uit
van een aanrijding door een auto.
Het zou gaan om een blauwe auto
bestuurd door een vrouw. Uit on
derzoek aan de auto van de Mid
delburgse werd duidelijk dat zij de
man niet heeft geraakt. Er is geen
sprake van doorrijden na een onge
val of het niet verlenen van hulp.
Voor een vrouw van deze tijd houdt
ze er soms behoorlijk antieke ideeën
op na. Natuurlijk is ze altijd bereik
baar op haar mopiele telefoon, maar
dat is er wel eentje van vele jaren ge
leden, toen er nog geen mobiel inter
net was. Ze is er niet alleen aan ge
hecht, ze vindt die smartphones ook
maar overbodige speeltjes. Soms
maakt ze het in haar behoudzucht
wel erg bont. „Als het aan mij had
gelegen was het wiel ook nooit uitge
vonden", declameerde ze onlangs.
Wat ze dan de hele dag zou doen,
vroegen haar collega's zich af. Het
antwoord was even ontnuchterend
als ongeloofwaardig: „Gewoon, voor
mijn grot zitten." Huh, schamperde
een kantoorgenoot, „jij wel, jij houdt
niet eens van kamperen."