io etnomarketing Graag eigen producten van eigen mensen A A i\ I? A 1 Voor veel bedrijven zijn alle Nederlanders gelijk. Daarmee laten ze geld liggen. Ondernemers die zich op allochtonen richten, boeren de laatste tijd goed met 'eigen' banken, verzekeraars en energieleveranciers. 'Bedrijven vrezen nog voor een negatief imago als zij allochtonen als doelgroep kiezen' Wat is halal? wwmwBMm&m&g&aas door Dick Bosscher chmed en Fatima, de allochtone evenknieën van Henk en Ingrid, deden altijd al het liefst hun bood schappen bij de islamitische slager en de groenteboer. Van hun pro ducten is zeker dat ze voldoen aan islamitische voorwaarden, dat ze halal zijn. Maar inmiddels halen Achmed en Fatima ook hun gas en elektra bij een op allochtonen gerichte leverancier, bellen zij mo biel via een speciaal voor hen opge richte provider en bankieren ze bij een islamitische bank. Vooral de niet-westerse allochto nen (met name Turkse en Marok kaanse, maar ook Antilliaanse en Aziatische Nederlanders) willen op hun eigen manier benaderd worden en het liefst ook door mensen van hun eigen afkomst. Dat geldt ook voor de derde gene ratie, die is opgegroeid in het Wes ten. En onder 'hun eigen manier' wordt dan verstaan: met respect, in de juiste bewoordingen en reke ning houdend met religieuze as pecten. Die benadering missen zij bij de Nederlandse bedrijven en in stellingen, die alle klanten voor het gemak in één en dezelfde doel groep indelen. Het bedrijfsleven heeft de Neder landse allochtonenmarkt ontdekt. Bedrijven en instellingen die uit de allochtone hoek komen, zijn daarin het meest succesvol. Etno marketing heet dat: bedrijven die zich specifiek richten op etnische groepen. Bij het succes speelt een rol dat veel minderheden zich de laatste tijd minder prettig voelen in Ne derland. Zo kondigden onlangs twee Marokkaanse banken aan dat zij nog dit jaar hun activiteiten in Nederland uitbreiden. De Chaabi Bank van de Banque Populaire du Maroc-groep, de grootste bank in Marokko, en de Attijariwafa Bank, de derde bank van Marokko, mel den dat Marokkanen 'vanwege het politieke klimaat' behoefte hebben aan bedrijven waarbij zij zich thuisvoelen. De Attijariwafa Bank is van plan een afdeling op te zetten voor isla mitisch bankieren waarbij, volgens de regels van de sharia, geen rente wordt berekend. De bank richt zich niet alleen op ouderen, maar ook op islamitische studenten die vanwege hun geloofsovertuiging poeder tot sauzen. Sinds kort is er een halal mozzarella uit Italië en in de Belgische super Carrefour is zelfs een halal biertje te koop: de Sultane Kriek. Uiteraard alcohol vrij. Wereldwijd groeit de halalmarkt jaarlijks met 20 procent. Neder landse cijfers zijn niet voorhanden doordat de definities voor halal nogal uiteenlopen voor producten geen lening willen aangaan om hun studie te betalen. Daarnaast wil de'bank een halal hypotheek (zonder rentebetaling maar met een hogere hoofdsom) gaan aanbieden. Op dit moment staat de fiscale regelgeving een der gelijke lening nog in de weg, maar de behoefte is groot. Onderzoek van de Rabobank heeft aange toond dat tweehonderdduizend moslims in Nederland een halal hypotheek zouden willen afslui ten. De bank sleutelt daarom aan een alternatief en lobbyt in Den Haag om de regels te versoepelen. Sinds een paar maanden maakt de etnomarketing in Nederland een stormachtige ontwikkeling door. Zo komen er steeds meer produc ten op de markt die aan de islami tische voorschriften voldoen, van shampoo tot snacks en van melk- als vlees, zuivel, cosmetica en sui ker. Maar ook doordat de verpak kingen lang niet altijd aangeven dat het product overeenkomstig de voorwaarden van de sharia is gemaakt. Tal van Nederlandse zui velproducten, van kaas tot melk poeder, liggen in de schappen zon der aanduiding 'halal', terwijl ze dat wel degelijk zijn. Onderzoeker Ahmed Ait Moha van Motivaction heeft daar een verklaring voor. „Bedrijven vrezen nog voor een negatief imago als zij allochtonen als doelgroep kiezen. Een voorbeeld is de Burger King, die in Nederland nog niet voor ha lal durft te gaan. Hier speelt duide lijk het huidige politieke klimaat mee. Vanuit Den Haag zal worden geroepen: ze nemen nu ook al on ze fastfood over." De Burger King heeft last van Voor vlees geldt dat alleen runderen en gevogelte geconsumeerd mogen wor den als ze op islamitische rituele wijze zijn geslacht. Hulpgrondstoffen zoals gelatine, lecithine, weipoeder, emulgatoren en vet ten die verkregen zijn van niet ritueel geslachte dieren zijn verboden. Overige producten zijn halal wanneer ze zijn bereid volgens de islamitische regels, maar ook moeten de gebruikte ingrediënten halal zijn. Geen enkele grondstof mag tijdens de productie in aanraking zijn geweest met andere voor moslims onreine grondstoffen. Zo worden de machines waarmee halal mozzarella wordt gemaakt, niet met alcohol gereinigd. koudwatervrees, want in Groot- Brittannië ging McDonald's zon der veel weerstand overstag. In Frankrijk, waar 11 miljoen mos lims een enorme doelgroep vor men, heeft de fastfoodketen Quick laten zien dat halal vlees verkopen een succes kan zijn. Vooral in de dienstensector is er veel in beweging. Nieuwkomer op de energiemarkt Orro Energy richt zich sinds vorig jaar direct op de al lochtonen en begaf zich drie maan den geleden met dezelfde missie op de Belgische markt. Vorig na jaar openden Turkse Nederlanders in Amsterdam de eerste allochto- nenkliniek, Vatan. De aanleiding was de ontevredenheid over de Ne derlandse gezondheidszorg, waar door jaarlijks dertigduizend Tur ken naar hun thuisland reizen voor medische zorg. Op zijn websi te schrijft Vatan dat 'een deel van de Turkse allochtonen zich onvol doende begrepen voelt door Ne derlandse hulpverleners en hulp zoekt in het land van herkomst'. In Nederland wonen ruim 3,2 mil joen allochtonen. Met 1,8 miljoen mensen zijn de niet-westerse al lochtonen een belangrijke markt in Nederland. Het Nibud schat dat deze groep jaarlijks 5,5 miljard eu ro te besteden heeft. De komende jaren nemen de allochtonen in aantal sneller toe dan de autochto ne bevolking. Wie Turkse en Marokkaanse jonge ren wil bereiken doet dat via hun 'eigen' media: op hun favoriete websites en in hun week- en maandbladen. Doordat zij de weg niet kennen, laten Nederlandse be drijven hier kansen liggen, zegt Ahmed Ait Moha van Motivac tion. Maar dat geldt niet voor alle autochtone ondernemers. In de zorgverzekeringen vormt Agis een opvallende uitzondering/Onder meer door contracten af te sluiten met zorgverleners in Turkije en een eigen servicecentrum in Istan bul te openen, heeft Agis inmid dels de helft van alle Turkse Neder landers aan zich weten te verbin den. zie onze website:binnenland Sommige Turken gaan liever naar een Turkse arts

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10