auto23
Chevrolet spreidt zijn
vleugels met Cruze
Volkswagen Beetle mag
geen Kever meer heten
lyE
Renault geeft Twingo
weer iets liefs mee
BMW presenteert lichte
en zuinige concepten
Nieuwe Honda Civic
rijdt meer volwassen
zaterdag 6 augustus 2011
Citroën bouwt aan een
tweede modellijn naast de
C-types. Met de DS-reeks
wordt feitelijk een tweede
merk neergezet, maar wel
achter de bekende double
chevron op de motorkap.
door Tony Vos
De tweede telg in de DS-se-
rie is de DS4, die dezelf
de basis kent als de vorig
jaar gelanceerde nieuwe
C4. In de vormgeving aan de bui
tenkant is dat overigens niet te
merken. Uiteraard toont de nieu
weling als een Citroën van de
nieuwste generatie, maar uit diver
se details blijkt dat het merk de
DS4 net wat aparter heeft durven
maken.
Daardoor is het zeker geen alle
mansvriend. Het front is indruk
wekkend en toont dezelfde scher
pe belijning als de kleinere DS3.
Toch is de DS4 geen lage, sportief
ogende driedeurs op basis van de
C4. Citroën schotelt bij deze auto
eerder een mengelmoes van ele
menten voor die aan een hatch
back, coupé en SUV kunnen wor
den toegeschreven. De stand op de
wielen is wat hoger, de spatborden
worden meer geaccentueerd en de
daklijn loopt naar achteren na
drukkelijk af. Bovendien worden
de zijruiten omgeven door een bre
de, metaalkleurige bies. De grepen
van de achterportieren zijn in de
DS4 1.6 VTi Chic
invulling op bekende basis. Bagage 385-
ter. Gewicht 1.180 kg. Benzine 1.6 i, 120 pk.
Drmgeving, interieur, verbruik,
eine, praktische beperkingen.
Met de DS4 brengt Citroën een mix van een hatchback en crossover.
omlijsting opgenomen en de rui
ten kunnen hier niet worden geo
pend. Onhandig wellicht in som
mige gevallen, maar het gaf de ont
werpers extra vrijheid om het glas
maximaal tot achteraan door te
trekken.
De fors uitgevallen dakspoiler
maakt de achterruit optisch laag.
Samen met de eveneens metaal-
kleurige versiering in de achter
bumper draagt dat bij aan een uit
straling die niet alledaags is.
Voor het interieur speelt Citroën
meer op veilig, omdat we daar di
rect zicht hebben op een dash
board dat regelrecht afkomstig is
van de C4. Er is weinig mis mee.
Het materiaalgebruik is keurig en
de vormgeving is een mix van za
kelijk en speels. Het stuur loopt
wel over van de bedieningsknop
pen.
Ook in deze basis Chic-uitvoering
heeft de DS4 prima aansluitende
stoelen met een goede ondersteu
ning aan de zijkanten. Ondanks de
aflopende daklijn biedt de Citroën
foto's Automedia
achter genoeg ruimte voor twee
volwassenen. De bagageruimte is
met een inhoud van 385 tot maxi
maal 1.021 liter een middenklasser
waardig, maar iedere denkbare
concurrent gaat er moeiteloos over
heen. De vorm is bij de DS4 duide
lijk net wat belangrijker dan de
functie.
Citroën lepelt in haar nieuwste
model diverse bekende motoren.
De 1.6 VTi met directe inspuiting
staat aan de basis met een vermo
gen van 120 pk. De atmosferische
motor levert een prima koppel
van 160 Nm en voelt mede daar
door krachtig aan. Bovendien blijft
het voertuiggewicht beperkt tot
1.180 kilogram. In 10,8 seconden ac
celereert de auto naar de 100 kilo
meter per uur en hij haalt een top
van 193 kilometer per uur. Citroën
kièst bij deze krachtbron voor een
vijfbak, terwijl alle andere moto
ren zes verzetten hebben. Wie dan
vreest voor het brandstofverbruik,
hoeft niet bang te zijn. In de prak
tijk neemt de DS4 genoegen met
1 liter op 13,2 kilometer.
Citroëns gelden nog steeds als de
meest comfortabele auto's op de
markt. Maar de DS-lijn wordt af
wijkend gepositioneerd. Ook de
DS4 heeft een afstemming van ve
ring en demping die bijna on
Frans overkomt. Oneffenheden
worden behoorlijk voelbaar door
gegeven, maar gelukkig niet op
een irritante manier. Het is daar
door een auto voor de actieve
chauffeur.
Aan de basis van het programma
staat de 1.6 VTi Chic, te koop voor
23.960 euro. Een net bedrag voor
een model dat de grijze midden
klasse op originele wijze ontstijgt.
Vanaf 24.400 euro, Cooper 27.845 euro.
CONCURRENT® Mini Countryman One
De grootste Mini van dit
moment, zowel met twee
als vierwielaandrijving en
een keur aan motoren.
Bagage 450-1.170 liter.
Gewicht 1.240 kg.
Benzine 1.6 I, 98 pk.
Plus: herkenbare vormgeving, onderstel.
Min: hoe maxi mag Mini zijn?
CONCURRENTE Nissan Qashqai 1.6 Acenta
Dé voorloper in het segment
en nog steeds een van de
best verkopende modellen
met veel comfort en ruimte.
Bagage 410-1.513 liter.
Gewicht 1.210 kg.
Benzine 1.6 1,115 pk.
Vanaf 22.300 euro, Acenta 24.400 euro.
Plus: flexibiliteit, binnenruimte, comfort.
Min: weinig exclusief meer.
door Tony Vos-
Wie in de Europese mid
denklasse potten wil
kunnen breken, komt er
niet met louter een vierdeurs se
dan. Dat heeft Chevrolet begre
pen. Het merk lanceert nu een vijf-
deurs hatchback van de Cruze.
De basis van de Cruze is bekender
dan menigeen denkt. De auto
deelt namelijk zijn bodemgroep
met de huidige Opel Astra. Maar
Chevrolet kiest daarbij voor zijn ei
gen afstemming. Sterker nog, de
achteras wijkt op belangrijke pun
ten af Daarmee bereikt Chevrolet
ook een andere rijbeleving die
voelbaar minder verfijnd is. Toch
zal de gemiddelde particuliere ko
per zich prima in de rijeigenschap-
pen van de Cruze kunnen vinden.
Waar de sedan een grote bagage
ruimte heeft, is het opmerkelijk
dat de kortere hatchback nauwe
lijks inlevert en met 430 liter zeer
fors voor de dag komt. Met daarbij
het grote voordeel de betere bereik
baarheid door de grote achterklep.
Motorisch loopt de nieuwe hatch
back in de pas met de sedan. Dat
wil zeggen dat benzinerijders kun
nen kiezen uit de 1.6 van 124 pk en
de 1.8, goed voor 141 pk. Dat lijken
prima cijfers, maar rijdend in de
Cruze wordt duidelijk dat deze
wat oudere motoren wat souples
se en prestaties betreft niet meer
op kunnen tegen de compacte tur
bomotoren die steeds meer con
currenten bieden. Wie vlot wil
presteren, zal ver in toeren moe
ten doortrekken en dat gaat volle
dig in tegen de aanwijzingen van
de schakelindicator.
Chevrolet zal met de Cruze hatch
back vooral klanten trekken van
wege de prijs, vanaf 18.995 euro
voor de 1.6 LT. Maar is het geen
zwaktebod dat Chevrolet tot 31 au
gustus kopers meteen een korting
voorschotelt van 1.750 euro onge
acht welke versie wordt gekozen?
Cruze hatchback. foto Chevrolet
door Tony Vos
Nadat de Volkswagen Kever
eind jaren dertig werd gebo
ren, kreeg het bolle model
al snel bijnamen, tientallen over
de hele wereld. Juist deze bijna
men worden bij de nieuwe, derde
generatie volop ingezet.
Helaas kan de nieuwe Beetle niet
met een typeplaatje Kever worden
besteld. Wel kan bijvoorbeeld het
Duitse Kafer of Franse Coccinelle
op de achtersteven worden ge
plaatst Volgens de makers staat de
nieuweling qua vormgeving dich
ter bij het origineel door het meer
rechtop zetten van de voorruit, de
langere neus en de daklijn die niet
tot op het spatbord, maar tot aan
de achterbumper wordt doorge
VW Beetle. foto Automedia
trokken. In zijn geheel is de Beetle
groter geworden, met als resultaat
meer ruimte op de achterbank en
voor bagage. Het is alleen jammer
dat achterpassagiers al gauw met
het hoofd tegen het dak zitten.
De enkele dashboardklok is ver
vangen door een traditionele unit
met drie instrumenten. Maar het
vlakke dashboard, eventueel in de
carrosseriekleur, is inclusief het
nostalgische dashboardkastje terug
van weggeweest
Technisch is de Beetle van deze
tijd met het bekende middenklas
se-onderstel van VW en louter di
rect ingespoten turbomotoren, zo
wel benzine als diesel. Wie geïnspi
reerd door de vrolijke uitstraling
ook van het rijden iets bijzonders
verwacht, komt van een koude ker
mis thuis. Toch rijdt de Beetle pri
ma en is hij comfortabel genoeg.
De 200 pk sterke 2.0 liter TSI is
sportief, maar ook de instapper
1.2 TSI van 105 pk voldoet. Die
gaat bovendien voor 20 procent bij
telling bij een aantrekkelijke prijs
van 19.990 euro. Daarmee wordt
de Beetle scherp gepositioneerd.
En dat Kever-plaatje komt vast in
de accessoirehandel beschikbaar.
De huidige Twingo werd bij aan
vang minder 'lief gevonden dan
zijn succesvolle voorganger, dus
geeft Renault door toevoeging
van ronde verlichtingsunits hier
van weer een beetje terug. De ge-
facelifte Twingo staat volgende
maand op de IAA in Frankfurt en
vanaf januari bij de dealer.
BMW geeft met de i3 Concept en
i8 Concept blijk van een frisse
kijk op individuele mobiliteit De
i3 is volledig elektrisch aangedre
ven; de i8 een sportauto met hy
bride techniek. Centraal staat de
combinatie tussen gewichtsbespa
ring en slim met energie omgaan.
Honda brengt de rijcapaciteiten
van de nieuwe Civic op een hoger
niveau, zonder te tomen aan de
sportiviteit. Door de torsie-as ach
ter behoudt de vijfdeurs hatch
back zijn grote bagageruimte. Die
as is wel dikker en draagt bij aan
een nog stabielere wegligging.
Vanaf 19.690 euro, 1.4 TSI Comfort 23.090 euro.
Plus: 4WD mogelijk, binnenruimte, stoere uitstraling.
Min: 4x4 alleen op grotere motoren.
CONCURRENT Skoda Yeti 1.4 TSI Comfort
De uitstraling van een 4x4,
op een vertrouwde basis
met moderne motoren en
veel binnenruimte. Bagage
405-1.760 liter. Gewicht
1.275 kg. Benzine 1.4 I,
122 pk.