auto23 Chevrolet spreidt zijn vleugels met Cruze Volkswagen Beetle mag geen Kever meer heten lyE Renault geeft Twingo weer iets liefs mee BMW presenteert lichte en zuinige concepten Nieuwe Honda Civic rijdt meer volwassen zaterdag 6 augustus 2011 Citroën bouwt aan een tweede modellijn naast de C-types. Met de DS-reeks wordt feitelijk een tweede merk neergezet, maar wel achter de bekende double chevron op de motorkap. door Tony Vos De tweede telg in de DS-se- rie is de DS4, die dezelf de basis kent als de vorig jaar gelanceerde nieuwe C4. In de vormgeving aan de bui tenkant is dat overigens niet te merken. Uiteraard toont de nieu weling als een Citroën van de nieuwste generatie, maar uit diver se details blijkt dat het merk de DS4 net wat aparter heeft durven maken. Daardoor is het zeker geen alle mansvriend. Het front is indruk wekkend en toont dezelfde scher pe belijning als de kleinere DS3. Toch is de DS4 geen lage, sportief ogende driedeurs op basis van de C4. Citroën schotelt bij deze auto eerder een mengelmoes van ele menten voor die aan een hatch back, coupé en SUV kunnen wor den toegeschreven. De stand op de wielen is wat hoger, de spatborden worden meer geaccentueerd en de daklijn loopt naar achteren na drukkelijk af. Bovendien worden de zijruiten omgeven door een bre de, metaalkleurige bies. De grepen van de achterportieren zijn in de DS4 1.6 VTi Chic invulling op bekende basis. Bagage 385- ter. Gewicht 1.180 kg. Benzine 1.6 i, 120 pk. Drmgeving, interieur, verbruik, eine, praktische beperkingen. Met de DS4 brengt Citroën een mix van een hatchback en crossover. omlijsting opgenomen en de rui ten kunnen hier niet worden geo pend. Onhandig wellicht in som mige gevallen, maar het gaf de ont werpers extra vrijheid om het glas maximaal tot achteraan door te trekken. De fors uitgevallen dakspoiler maakt de achterruit optisch laag. Samen met de eveneens metaal- kleurige versiering in de achter bumper draagt dat bij aan een uit straling die niet alledaags is. Voor het interieur speelt Citroën meer op veilig, omdat we daar di rect zicht hebben op een dash board dat regelrecht afkomstig is van de C4. Er is weinig mis mee. Het materiaalgebruik is keurig en de vormgeving is een mix van za kelijk en speels. Het stuur loopt wel over van de bedieningsknop pen. Ook in deze basis Chic-uitvoering heeft de DS4 prima aansluitende stoelen met een goede ondersteu ning aan de zijkanten. Ondanks de aflopende daklijn biedt de Citroën foto's Automedia achter genoeg ruimte voor twee volwassenen. De bagageruimte is met een inhoud van 385 tot maxi maal 1.021 liter een middenklasser waardig, maar iedere denkbare concurrent gaat er moeiteloos over heen. De vorm is bij de DS4 duide lijk net wat belangrijker dan de functie. Citroën lepelt in haar nieuwste model diverse bekende motoren. De 1.6 VTi met directe inspuiting staat aan de basis met een vermo gen van 120 pk. De atmosferische motor levert een prima koppel van 160 Nm en voelt mede daar door krachtig aan. Bovendien blijft het voertuiggewicht beperkt tot 1.180 kilogram. In 10,8 seconden ac celereert de auto naar de 100 kilo meter per uur en hij haalt een top van 193 kilometer per uur. Citroën kièst bij deze krachtbron voor een vijfbak, terwijl alle andere moto ren zes verzetten hebben. Wie dan vreest voor het brandstofverbruik, hoeft niet bang te zijn. In de prak tijk neemt de DS4 genoegen met 1 liter op 13,2 kilometer. Citroëns gelden nog steeds als de meest comfortabele auto's op de markt. Maar de DS-lijn wordt af wijkend gepositioneerd. Ook de DS4 heeft een afstemming van ve ring en demping die bijna on Frans overkomt. Oneffenheden worden behoorlijk voelbaar door gegeven, maar gelukkig niet op een irritante manier. Het is daar door een auto voor de actieve chauffeur. Aan de basis van het programma staat de 1.6 VTi Chic, te koop voor 23.960 euro. Een net bedrag voor een model dat de grijze midden klasse op originele wijze ontstijgt. Vanaf 24.400 euro, Cooper 27.845 euro. CONCURRENT® Mini Countryman One De grootste Mini van dit moment, zowel met twee als vierwielaandrijving en een keur aan motoren. Bagage 450-1.170 liter. Gewicht 1.240 kg. Benzine 1.6 I, 98 pk. Plus: herkenbare vormgeving, onderstel. Min: hoe maxi mag Mini zijn? CONCURRENTE Nissan Qashqai 1.6 Acenta Dé voorloper in het segment en nog steeds een van de best verkopende modellen met veel comfort en ruimte. Bagage 410-1.513 liter. Gewicht 1.210 kg. Benzine 1.6 1,115 pk. Vanaf 22.300 euro, Acenta 24.400 euro. Plus: flexibiliteit, binnenruimte, comfort. Min: weinig exclusief meer. door Tony Vos- Wie in de Europese mid denklasse potten wil kunnen breken, komt er niet met louter een vierdeurs se dan. Dat heeft Chevrolet begre pen. Het merk lanceert nu een vijf- deurs hatchback van de Cruze. De basis van de Cruze is bekender dan menigeen denkt. De auto deelt namelijk zijn bodemgroep met de huidige Opel Astra. Maar Chevrolet kiest daarbij voor zijn ei gen afstemming. Sterker nog, de achteras wijkt op belangrijke pun ten af Daarmee bereikt Chevrolet ook een andere rijbeleving die voelbaar minder verfijnd is. Toch zal de gemiddelde particuliere ko per zich prima in de rijeigenschap- pen van de Cruze kunnen vinden. Waar de sedan een grote bagage ruimte heeft, is het opmerkelijk dat de kortere hatchback nauwe lijks inlevert en met 430 liter zeer fors voor de dag komt. Met daarbij het grote voordeel de betere bereik baarheid door de grote achterklep. Motorisch loopt de nieuwe hatch back in de pas met de sedan. Dat wil zeggen dat benzinerijders kun nen kiezen uit de 1.6 van 124 pk en de 1.8, goed voor 141 pk. Dat lijken prima cijfers, maar rijdend in de Cruze wordt duidelijk dat deze wat oudere motoren wat souples se en prestaties betreft niet meer op kunnen tegen de compacte tur bomotoren die steeds meer con currenten bieden. Wie vlot wil presteren, zal ver in toeren moe ten doortrekken en dat gaat volle dig in tegen de aanwijzingen van de schakelindicator. Chevrolet zal met de Cruze hatch back vooral klanten trekken van wege de prijs, vanaf 18.995 euro voor de 1.6 LT. Maar is het geen zwaktebod dat Chevrolet tot 31 au gustus kopers meteen een korting voorschotelt van 1.750 euro onge acht welke versie wordt gekozen? Cruze hatchback. foto Chevrolet door Tony Vos Nadat de Volkswagen Kever eind jaren dertig werd gebo ren, kreeg het bolle model al snel bijnamen, tientallen over de hele wereld. Juist deze bijna men worden bij de nieuwe, derde generatie volop ingezet. Helaas kan de nieuwe Beetle niet met een typeplaatje Kever worden besteld. Wel kan bijvoorbeeld het Duitse Kafer of Franse Coccinelle op de achtersteven worden ge plaatst Volgens de makers staat de nieuweling qua vormgeving dich ter bij het origineel door het meer rechtop zetten van de voorruit, de langere neus en de daklijn die niet tot op het spatbord, maar tot aan de achterbumper wordt doorge VW Beetle. foto Automedia trokken. In zijn geheel is de Beetle groter geworden, met als resultaat meer ruimte op de achterbank en voor bagage. Het is alleen jammer dat achterpassagiers al gauw met het hoofd tegen het dak zitten. De enkele dashboardklok is ver vangen door een traditionele unit met drie instrumenten. Maar het vlakke dashboard, eventueel in de carrosseriekleur, is inclusief het nostalgische dashboardkastje terug van weggeweest Technisch is de Beetle van deze tijd met het bekende middenklas se-onderstel van VW en louter di rect ingespoten turbomotoren, zo wel benzine als diesel. Wie geïnspi reerd door de vrolijke uitstraling ook van het rijden iets bijzonders verwacht, komt van een koude ker mis thuis. Toch rijdt de Beetle pri ma en is hij comfortabel genoeg. De 200 pk sterke 2.0 liter TSI is sportief, maar ook de instapper 1.2 TSI van 105 pk voldoet. Die gaat bovendien voor 20 procent bij telling bij een aantrekkelijke prijs van 19.990 euro. Daarmee wordt de Beetle scherp gepositioneerd. En dat Kever-plaatje komt vast in de accessoirehandel beschikbaar. De huidige Twingo werd bij aan vang minder 'lief gevonden dan zijn succesvolle voorganger, dus geeft Renault door toevoeging van ronde verlichtingsunits hier van weer een beetje terug. De ge- facelifte Twingo staat volgende maand op de IAA in Frankfurt en vanaf januari bij de dealer. BMW geeft met de i3 Concept en i8 Concept blijk van een frisse kijk op individuele mobiliteit De i3 is volledig elektrisch aangedre ven; de i8 een sportauto met hy bride techniek. Centraal staat de combinatie tussen gewichtsbespa ring en slim met energie omgaan. Honda brengt de rijcapaciteiten van de nieuwe Civic op een hoger niveau, zonder te tomen aan de sportiviteit. Door de torsie-as ach ter behoudt de vijfdeurs hatch back zijn grote bagageruimte. Die as is wel dikker en draagt bij aan een nog stabielere wegligging. Vanaf 19.690 euro, 1.4 TSI Comfort 23.090 euro. Plus: 4WD mogelijk, binnenruimte, stoere uitstraling. Min: 4x4 alleen op grotere motoren. CONCURRENT Skoda Yeti 1.4 TSI Comfort De uitstraling van een 4x4, op een vertrouwde basis met moderne motoren en veel binnenruimte. Bagage 405-1.760 liter. Gewicht 1.275 kg. Benzine 1.4 I, 122 pk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 23