Via Oostende naar 'paradijs' Groot-Brittannië 'Ik werd snel uit zee geholpen. Gelukkig maar, want zwemmen heb 2aterda8 6 augustus 2011 ik nooit geleerd' 15 Vluchteling Ebo (26) me niet veilig", vertelt Damien. Waarom vluchtte hij niet naar Tu nesië of Egypte? Met het stempel huurling waren binnenlandse vluchtwegen voor hem te gevaar lijk, zegt hij. „De oversteek vanuit Tripoli was mijn enige optie." Bij het asielcentrum in het oosten van Sicilië zitten de Nigerianen Jo seph en Emmanuel op de vangrail de tijd te doden. Terugkeer naar hun gezin in Nigeria achten zij on mogelijk, want te gevaarlijk. En te rug naar Libië? „Nee. Er is geen vei ligheid, geen werk. Libië gaat ach teruit, wij willen vooruit." zie onze website:buitenland Lampedusa synoniem voor menselijk drama geworden Veel vluchtelingen, waar onder die uit Libië, willen via Oostende naar Groot- Brittannië. Daar worden asielzoekers immers snel ler in opvang genomen. door Carel Goseling T ean Vandecasteele, burgemees- I ter van Oostende, is de wan- I hoop nabij. Zijn stad wordt overspoeld door vluchtelingen - illegalen zeggen de Belgen - die aan boord proberen te komen van één van de vier veerboten die dage lijks vanuit de haven koers zetten naar Ramsgate in Groot-Brittan nië. Schepen die 1750 mensen kun nen vervoeren inclusief 770 auto's en 1x0 vrachtwagens. Ze hangen rond in parken, kraken panden, stelen en maken de stad onveilig. „We willen wel'maar we kunnen niet doortastend optreden", aldus de burgervader. „Vorig jaar hebben we 700 illegalen opgepakt. De meesten moesten we vrijlaten met een bevel de stad te verlaten. Am per 5 procent (35 mensen) werd naar een gesloten opvangcentrum gebracht. En van die 5 procent werd twee derde (23 personen) binnen enkele weken weer vrijgela ten. Amper een derde werd terug gestuurd." Oostende en omgeving zijn ra zend populair bij mensensmokkel aars sinds de Franse overheid par keerplaatsen voor vrachtwagens in Calais en Duinkerken 's nachts af sluit. Daardoor kunnen illegalen niet meer zo makkelijk in de trucks komen om zo de overtocht naar Groot-Brittannië te maken. Dus komen ze de grens over waar bij ze de vrachtauto's op de par keerplaatsen langs de snelweg E40 (Calais-Duinkerken-Oostende- Gent-Brussel) in het vizier nemen. De Belgische politie beweert het al lemaal niet aan te kunnen en con centreert zich op de mensensmok kelaars. Welk succes men daarmee heeft, blijft vaag. Volgens Wittesae- le staat uit getuigenissen van in juli aangehouden vluchtelingen wel vast dat het om 'nieuwe' net werken gaat. Mohammed zegt uit Irak te komen. Hij zit nu een week in de buurt van Oostende. Met vijf vrienden probeert hij naar Groot-Brittannië te komen. „Elke nacht proberen we het weer", zegt hij. Hij is al een paar keer opge pakt maar de politie liet hem steeds weer gaan. Mohammed was eerst in Noord-Frankrijk actief „maar nu probeer ik het hier." Groot-Brittannië werkt als een magneet omdat vluchtelingen niet direct het land wprden uitgezet. In afwachting van de asielprocedure worden zij in opvang genomen en kunnen zij rekenen op verzorging, voedsel en huisvesting. Dit is an ders dan in Nederland. Hier geldt de regel dat het land waar een asiel zoeker het eerst voet aan land zet, hem of haar moet opvangen. In het Maria Hendrikapark ten zui den van het station van Oostende verblijven tientallen mensen. Som migen zitten er al maanden. Di rect ten noorden van het spoor ligt de haven met steigers van de veerboten naar Groot-Brittannië. Onder de illegalen zijn er velen met kleine kinderen. De meesten komen uit Afghanistan, Iran, Irak en Noord-Afrika (onder meer Li bië). De Kamerleden Manu Beuselinck en Daphne Dumery (beiden N-VA, Vlaamse nationalisten) ei sen maatregelen. De haven van Oostende moet beter afgesloten worden, er moet meer controle ko men, de politie moet meer be voegdheden krijgen en aan de Bel gische grens met Frankrijk moet weer gecontroleerd worden, spe ciaal op vreemdelingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 15