Via Oostende naar
'paradijs' Groot-Brittannië
'Ik werd snel uit zee geholpen. Gelukkig maar, want zwemmen heb 2aterda8 6 augustus 2011
ik nooit geleerd' 15
Vluchteling Ebo (26)
me niet veilig", vertelt Damien.
Waarom vluchtte hij niet naar Tu
nesië of Egypte? Met het stempel
huurling waren binnenlandse
vluchtwegen voor hem te gevaar
lijk, zegt hij. „De oversteek vanuit
Tripoli was mijn enige optie."
Bij het asielcentrum in het oosten
van Sicilië zitten de Nigerianen Jo
seph en Emmanuel op de vangrail
de tijd te doden. Terugkeer naar
hun gezin in Nigeria achten zij on
mogelijk, want te gevaarlijk. En te
rug naar Libië? „Nee. Er is geen vei
ligheid, geen werk. Libië gaat ach
teruit, wij willen vooruit."
zie onze website:buitenland
Lampedusa synoniem voor
menselijk drama geworden
Veel vluchtelingen, waar
onder die uit Libië, willen
via Oostende naar Groot-
Brittannië. Daar worden
asielzoekers immers snel
ler in opvang genomen.
door Carel Goseling
T ean Vandecasteele, burgemees-
I ter van Oostende, is de wan-
I hoop nabij. Zijn stad wordt
overspoeld door vluchtelingen
- illegalen zeggen de Belgen - die
aan boord proberen te komen van
één van de vier veerboten die dage
lijks vanuit de haven koers zetten
naar Ramsgate in Groot-Brittan
nië. Schepen die 1750 mensen kun
nen vervoeren inclusief 770 auto's
en 1x0 vrachtwagens. Ze hangen
rond in parken, kraken panden,
stelen en maken de stad onveilig.
„We willen wel'maar we kunnen
niet doortastend optreden", aldus
de burgervader. „Vorig jaar hebben
we 700 illegalen opgepakt. De
meesten moesten we vrijlaten met
een bevel de stad te verlaten. Am
per 5 procent (35 mensen) werd
naar een gesloten opvangcentrum
gebracht. En van die 5 procent
werd twee derde (23 personen)
binnen enkele weken weer vrijgela
ten. Amper een derde werd terug
gestuurd."
Oostende en omgeving zijn ra
zend populair bij mensensmokkel
aars sinds de Franse overheid par
keerplaatsen voor vrachtwagens in
Calais en Duinkerken 's nachts af
sluit. Daardoor kunnen illegalen
niet meer zo makkelijk in de
trucks komen om zo de overtocht
naar Groot-Brittannië te maken.
Dus komen ze de grens over waar
bij ze de vrachtauto's op de par
keerplaatsen langs de snelweg E40
(Calais-Duinkerken-Oostende-
Gent-Brussel) in het vizier nemen.
De Belgische politie beweert het al
lemaal niet aan te kunnen en con
centreert zich op de mensensmok
kelaars. Welk succes men daarmee
heeft, blijft vaag. Volgens Wittesae-
le staat uit getuigenissen van in
juli aangehouden vluchtelingen
wel vast dat het om 'nieuwe' net
werken gaat. Mohammed zegt uit
Irak te komen. Hij zit nu een week
in de buurt van Oostende. Met vijf
vrienden probeert hij naar
Groot-Brittannië te komen. „Elke
nacht proberen we het weer", zegt
hij. Hij is al een paar keer opge
pakt maar de politie liet hem
steeds weer gaan. Mohammed was
eerst in Noord-Frankrijk actief
„maar nu probeer ik het hier."
Groot-Brittannië werkt als een
magneet omdat vluchtelingen niet
direct het land wprden uitgezet. In
afwachting van de asielprocedure
worden zij in opvang genomen en
kunnen zij rekenen op verzorging,
voedsel en huisvesting. Dit is an
ders dan in Nederland. Hier geldt
de regel dat het land waar een asiel
zoeker het eerst voet aan land zet,
hem of haar moet opvangen.
In het Maria Hendrikapark ten zui
den van het station van Oostende
verblijven tientallen mensen. Som
migen zitten er al maanden. Di
rect ten noorden van het spoor
ligt de haven met steigers van de
veerboten naar Groot-Brittannië.
Onder de illegalen zijn er velen
met kleine kinderen. De meesten
komen uit Afghanistan, Iran, Irak
en Noord-Afrika (onder meer Li
bië).
De Kamerleden Manu Beuselinck
en Daphne Dumery (beiden
N-VA, Vlaamse nationalisten) ei
sen maatregelen. De haven van
Oostende moet beter afgesloten
worden, er moet meer controle ko
men, de politie moet meer be
voegdheden krijgen en aan de Bel
gische grens met Frankrijk moet
weer gecontroleerd worden, spe
ciaal op vreemdelingen.