'Het koningshuis is een soap' media zomerhit toen The ketchup song - Aserejé (2002) 37 Voor de beeldvorming van het koningshuis is tv heel belangrijk. Camera's bepalen steeds meer het imago van de Oranjes, zoals Koos Postema laat zien in 6o jaar Oranje op tv. door Nico de Boer KETCHUP SONG: (A,SERE JE) media@wegener.nl 024-3650570 Zaterdag 6 augustus 2011 Droeve en ernstige, plechtige en vrolijke, opmerkelijke, ongemak kelijke en amusante beelden - ze trekken vanaf dinsdag 9 au gustus in vijf afleveringen voor bij en laten zien hoe het koningshuis vroe ger en nu op de televisie is gebracht. Presen- tator Koos Postema ontvangt op en bij Pa- le'is Soestdijk de betrokken verslaggevers en programmamakers die de oude fragmenten telkens van commentaar zullen voorzien. Zo wordt onthuld hoe de befaamde 'sponta ne' uitspraak van Maxima - 'Je was een beet je dom' - precies tot stand is gekomen. En iedereen kent de 'traan van Maxima' tijdens het huwelijk van Willem-Alexander en Maxima. Liefst 60 miljoen mensen bekeken de uitzending, die was gemaakt door 500 medewerkers en waarbij 60 camera's, 300 microfoons, 25 hoogwerkers en 70 kilome ter kabel waren gebruikt. Een immense ope ratie. Hoe anders was dat in de beginjaren van de televisie. Koos Postema, bijna 79 en nog al tijd vief en actief versloeg tijdens zijn lange journalistieke loopbaan talloze koninklijke evenementen. Hij maakte als reporter op 8 december 1962 zijn televisiedebuut bij de begrafenis van koningin Wilhelmina. „Het was een witte begrafenis. Het was werkelijk prachtig. Indrukwekkend. Als jonge verslag gevers herinnerden wij ons de koningin bo vendien als degene die ons in de oorlog van uit Londen moed insprak. Een flinke, sterke vrouw. Ik weet nog goed dat het heel koud was. Ik kon gelukkig in de cabine van de re portagewagen zitten, zodat ik mijn werk WIE? De Spaanse zusjes Pilar, Lucia en Lola Munoz vor men samen Las Ketchup. Zus nummer vier, Rocfo, hoort er ook bij, maar zij was tijdens het succes van The ketchup song zwanger en deed even niet mee. Over slechte timing gesproken. De vader van de ketchupmeisjes is de beroemde flamencogitarist José Fernandez Torres, beter be kend als Tomatito, oftewel tomaatje. De zussen brachten hun eerste album uit onder de naam Las hijas del tomate: de dochters van de tomaat. HOE HOOG EN HOE LANG IN DE HITLIJSTEN? Het nummer stond in 21 landen op nummer 1. Koos Postema maakte in 1962 als reporter zijn tv-debuut bij de begrafenis van koningin Wilhelmina: „Het was werkelijk prachtig." foto ANP goed kon doen. Het is voor jonge mensen nu waarschijnlijk onbegrijpelijk dat de stoet uit Den Haag vertrok en dat de reportage onderweg naar Delft werd onderbroken om dat daarvoor geen camera's waren. In onze tijd kreeg je dan ernstige klassieke muziek te horen." Tegenwoordig kan alles in beeld worden ge bracht, benadrukt Postema. „Alles is nu beeld, dus alles kómt in beeld. Iedereen kan tegenwoordig overal opnamen maken. Oók schandelijke beelden van privésituaties. En voor je het weet, staat het op YouTube. Ja, dat kan ook gebeuren met leden van het Ko ninklijk Huis." Werd voorheen op eerbiedwaardige afstand door een relatief klein gezelschap over het koningshuis bericht, tegenwoordig bemoeit de complete entertainmentindustrie zich er- mee. De Oranje's en de monarchie zijn vrij wel onophoudelijk voer voor de media. „Toen er een schimmige foto in de kranten verscheen van een onbekende man en prin ses Beatrix in de tuin van Drakensteyn, zag je het begin van de moderne royaltyjourna- listiek. Later kwam daar de vercommerciali sering van de tv bij. Dat soort journalistiek heeft een hoge vlucht genomen en dat is voor de leden van het koningshuis vaak niet eenvoudig. Het aantal camera's dat op hen is gericht, is ongekend groot. De mensen kij ken ook graag naar ze. Daardoor is het voor hen veel moeilijker geworden hun privacy hoog te houden. Eventuele fouten worden ook eerder aan het licht gebracht. Destijds werd de affaire-Greet Hofmans nota bene door het Duitse weekblad Der Spiegel naar buiten gebracht. Die tijd is voorbij." De leden van de koninklijke familie heb ben, door ondervinding wijs geworden, steeds beter in de vingers hoe ze het me dium televisie naar hun hand kunnen zet ten. „Toch is er altijd wel wat, lijkt het wel", zegt Postema. In zestig jaar is de royaltyver- slaggeving op tv veranderd van volgzaam en eerbiedig in kritisch en op emotie ge richt. Postema citeert daarbij koningshuis verslaggever Peter van der Vorst die in de se rie onbeschroomd opmerkt: „Het Neder landse koningshuis is een soap. Het is net Goede tijdenslechte tijden." SFS 60 jaar Oranje op tv, dinsdag 9 augustus, Nederland 1, 22.05 uur. Reageren? media@wegener.nl door Rivka Groenier In Nederland stond het 22 weken in de Top 40, waarvan negen op 1Het was hier ook de best verkochte single van het eerste decennium van deze eeuw, waarmee de Spaanse dames Idol-win- naar Jamai fluitend voorbij streefden. In Amerika deden de drie tomaatjes het niet zo denderend in de hitlijsten, maar werd The ketchup song gek genoeg wel grijsgedraaid op de radio. GING HET NOG ERGENS OVER? De melodie van het refrein is schaamteloos gejat van Rapper's delight, de eendagsvlieg van de The Sugar Hill Gang uit 1979. 'I say the hip, the hop the hippie' werd 'Aserejé ja de jé de jebe'. Het klinkt Spaans en bekt lekker maar betekent niets, gibberisj wordt zo'n fantasietaaltje ook vyel genoemd. Het liedje vertelt het verhaal van Die- go, een zigeunerjongen die Rapper's delight in een club hoort en het probeert na te zingen. NOG BIJZONDERHEDEN? The ketchup song werd in Spanje aan het begin van de zomervakantie uitgebracht. Slim, want al snel stond iedereen met de voetjes in het zand het bijbehorende dansje met de gekruiste han den en wiebelbenen te doen. Het ketchupdansje werd niet zo'n grote hype als de macarena, maar op Youtube is toch een aardige collectie maffe varianten te vinden. Het nummer is ook aan alle kanten gecoverd. De Duitse band Audiosmog maakt er een keiharde rockversie van die best goed klinkt. De winnaars van de Braziliaanse Pop stars scoorden een vette hit met hun Portugese versie Ragatanga. Onze eigen Corry Konings maakte een Nederlandse versie en noemde die* de Hup hop song. Helaas voor Corry kregen wij er gèen heel apart gevoel van binnen van. EENDAGSVLIEG OF BLIJVERTJE? Het antwoord op die vraag is simpel, kent ie mand nog een ander nummer van Las Ketchup? Zo eendagsvliegerig als The ketchup song zie je ze niet vaak. De zussen lijken voor altijd veroor deeld tot hun tomatensausliedje. WAT DOEN ZE NU? Toen het circus rond hun wereldhit was ver stomd, bleef het even stil rond Las Ketchup. In 2006 maakten ze hun comeback op het Eurovi sie Songfestival, dit keer wel met zus nummer vier Rocio. Ze hielden vast aan hun tomaten- thema en vertegenwoordigden hun land met het nummer Bloody Mary, van album nummer twee. Ondanks hooggespannen verwachtingen eindig den ze roemloos op plek 21Sindsdien is er wei nig van Las Ketchup vernomen. KUN JE NOG ZINGEN, ZING DAN MEE Friday night it's party time Feeling ready looking fine, Viene diego rumbeando, With the magic in his eyes Checking every girl in sight, Grooving like he does the mambo ZIEN EN LUISTEREN www.youtube.com/watch?v=RFzyYYZsxGc

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 127