i5 spectrum 'Airline profiteert van onzinberichten' 'Vliegmaatschappijen dwarsbomen claims' Zaterdag 6 augustus 2011 pij." Van Bokhoven: „Het is verbazingwekkend dat passagiers echt niets blijken te weten over de Europese schaderegeling voor vertragin gen. Die bestaat al sinds 2004. De luchtvaartmaatschappijen informe ren de reizigers niet of onvoldoende. Slechts 7 procent van de Neder landse reizigers kent de regeling. Dus 93 procent niet. Zij lopen scha devergoedingen mis die kunnen oplopen tot 600 euro per persoon." Een onopvallende informatiebalie op Schiphol bewijst de gebrekkige voorlichting. Daar liggen de folders waarin de Europese Commissie vertraagde reizigers erop wijst dat zij recht hebben op een schadever goeding. De stapel blijft vrijwel onaangeroerd. Inmiddels is ook de Consumentenbond in actie gekomen. De bond gaat samenwerken met EUclaim, net als Green Claim een bedrijf dat consumenten tegen vergoeding helpt om geld terug te krijgen wan neer hun vlucht is vertraagd of geannuleerd. Via EUclaim kunnen mensen controleren of ze in aanmerking komen voor een vergoe ding. De meningen verschillen over hoeveel schadevergoeding Nederlan ders mislopen (zie kader). In elk geval blijken de bedragen groot ge noeg om een ware claimindustrie op gang te brengen. Inmiddels pro beren vier commerciële bedrijven een graantje mee te pikken door ge dupeerde reizigers de helpende hand toe te steken. De oudste firma, EUclaim steekt 27 procent van de uitgekeerde claimbedragen in eigen zak. Bij Ticket Claim is dat 25 procent. Daarbij vergeleken is Flight Claim Service van verzekeraar Arag een prijsstunter: die houdt 'slechts' 20 procent in. Green Claim bracht tot voor kort een kwart van de uitgekeerde scha devergoedingen in rekening. Maar onlangs ging het roer om. Van Bok hoven: „Wij hebben ons businessmodel radicaal omgegooid. Vanaf nu mogen onze klanten zelf bepalen hoeveel zij ons betalen. Op die De meningen verschillen over hoeveel schadegeld Nederlan ders mislopen. Marc van Erven van Flight Claim Service, een dochter van verzekeraar Arag, komt uit op een bedrag van honderden mil joenen euro's: „Bij een gemid delde compensatie van 400 eu ro was het te claimen bedrag vorig jaar 660 miljoen euro." Volgens Van Erven kunnen jaar lijks 1,6 miljoen claims worden ingediend. „Uit de cijfers van de Inspectie voor Verkeer en Wa terstaat blijkt echter dat dit in 2010 maar 8.500 keer is ge beurd." Hendrik Noorderhaven van EU claim noemt dit bedrag 'vol strekte lariekoek'. „Jaarlijks zijn op Schiphol gemiddeld 6.700 annuleringen en vertragingen van langer dan drie uur. Dat is 1,2 procent van alle vluchten. Hiervan is 35 procent gewoon overmacht. Per saldo blijven 2.177 incidenten over die claim- baar zijn. Dat komt neer op hooguit 87 miljoen euro." Noorderhaven is boos op zijn concurrent: „Onzinberichten verspreiden dat er 660 miljoen op straat ligt, speelt de lucht vaartmaatschappijen juist in de kaart. Zij zullen zich nog meer gaan verzetten tegen de claim regeling." manier willen wij ons onderscheiden, want de concurrentie is groot." Tijdens drukste weekeinden liepen de drie oprichters van Green Claim rond op Schiphol om hun ongewone prijsplan aan te prijzen. „Het le verde meteen 56 nieuwe claims op." Als extra lokmiddel belooft het jonge bedrijf dat het 20 procent van het bedrag dat de consument aan hen overmaakt, investeert in duurzame ondernemingen. „Wij sluizen dat geld door naar GreenSeat, een onderneming die de C02-uitstoot van vliegreizen compenseert door te beleggen in duurzaam opereren de bedrijven." Van Bokhoven denkt dat consumenten bereid zijn meer te betalen als zij een goed gevoel krijgen over duurzame investe ringen. Volgens Van Bokhoven is het helemaal niet zo revolutionair dat de klant bepaalt hoeveel hij betaalt voor dienstverlening. „Deze strategie blijkt in de praktijk al te werken. De band Radiohead liet ooit zijn fans bepalen wat zij overhadden voor het downloaden van hun nieuwe al bum. En in Berlijn bewees een kroeg dat je geld kunt verdienen door de cafébezoekers een zelfgekozen bedrag te laten afrekenen. Sommi gen betalen te veel, anderen te weinig, maar gemiddeld komt de exploi tatie uit." De eerste expansie in Europa is voor Green Claim inmiddels een feit. Ze waren nog maar nauwelijks met hun bedrijf gestart, of ze namen een Duitse branchegenoot over. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Ook nieuw is het voornemen de passagiers via een aparte website een vooraf ingevulde claimbrief te laten downloaden, inclusief vlucht- rapportages. „Dan stuurt de gedupeerde zelf zijn claim naar de airline. Dat kost maar 25 euro en wij zijn meteen van de zaak af." reageren? spectrum@wegener.nl De claimindustrie rond de luchtvaart profiteert van het beeld dat het zelf claimen van een schadevergoeding een hopeloos ingewikkelde zaak is. Ook Green Claim benadrukt hoe lastig het indienen is. Oprich ter Tom van Bokhoven: „Je moet over allerlei informatie beschikken, niet alleen over de vluchtgegevens en vertragingstijden. Je moet aanto nen dat het weer die dag goed was. Een consument krijgt in zijn eentje die bewijzen niet makkelijk rond. De airlines houden die data voor zichzelf. Ze dwarsbomen claims." Bokhoven betaalt 5.000 euro per maand voor gegevens over miljoenen vluchten. De luchtvaartmaatschappijen proberen consumenten ook af te bluffen met oneigenlijke argumenten, weet Van Bokhoven. „Van stewardessen die zich verslapen hebben tot een defecte airco of een toilet dat stuk is." Daar kan Hendrik Noorderhaven van concurrent EUclaim over mee praten. „De airlines betalen nooit als niet met de rechter kan worden geschermd, hebben wij geleerd. Ze rekken wat ze kunnen, komen met twee advocaten aanzetten en met dossiers van meer dan 150 pagina's. Op een gegeven moment hebben wij besloten ze te dagvaarden. Wij hebben in Nederland 400 processen lopen. Vooral de KLM laat het op rechtszaken aankomen. Die duren meer dan een jaar en dan gaan ze nog in beroep." KLM-directeur Peter Hartman is een verklaard tegenstander van de claimregeling. Mensen worden 'oververgoed', vindt hij. Hartman ver wijt claimbedrijven dat zij consumenten voorhouden dat ze bij drie uur vertraging al recht op een vergoeding hebben. „Maar rechters ge ven verschillende interpretaties van de,drie-uursregel. Het is helemaal niet duidelijk of iemand altijd recht heeft op schadevergoeding. De rechtbank in Breda heeft daarom het Europese Hof van Justitie om dui delijkheid gevraagd. Tot die uitspraak er is, staat niets vast", aldus Hart- mans woordvoerder. Intussen stabiliseert het aantal annuleringen en vertragingen op Schip hol. Volgens Green Claim komt dat doordat de maatschappijen door krijgen dat ze claims beter kunnen voorkomen. „Ze voegen bijvoor beeld minder snel twee halfvolle vluchten samen, waardoor vluchten komen te vervallen." Noorderhaven van EUClaim trekt een tegenover gestelde conclusie: „De vertragingen lagen dit jaar op hetzelfde niveau als vorig jaar. Kennelijk, hebben ze niets geleerd." foto Robin Utrecht/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 105