verovert Schiphol spectrum 14 Zaterdag 6 augustus 2011 Claimindustrie Passagiers met vluchtvertraging van langer dan drie uur hebben vaak recht op een schadevergoeding, maar ze stranden in het doolhof van formulieren. Slimme jongens staan de gedupeerden bij, maar steken wel een kwart van de opbrengst in hun eigen zak. door Mare Laan Voor drie reislustige vrouwen kreeg hun vliegvakantie naar Vietnam onlangs een negatieve afsluiting: de retour vlucht naar Amsterdam bleek gecanceld. Na een paar uur wachten konden zij via Moskou terugvliegen, maar daar bleek weer geen aansluiting te zijn. De luchtvaart maatschappij had niets geregeld, dus moesten ze in de luchthaven op de grond slapen. Met 24 uur vertraging kwamen zij uiteindelijk aan op Schiphol. Tom van Bokhoven schudt moeiteloos dit soort reisdrama's uit zijn mouw. De 27-jarige Amsterdamse ondernemer helpt de drie vrouwen met het claimen van een schadevergoeding voor de vertragingen. Het doolhof van claimformulieren maakt het volgens hem voor de consument praktisch onmogelijk zelfstandig een schadevergoeding te krijgen waarop hij recht heeft als zijn vlucht langer dan drie uur is ver traagd. Daarom richtte Van Bokhoven samen met zijn compagnons Mario Wester (25) en Bart de Jonge (23) het bedrijf Green Claim op. Dit 'claimbedrijf wil de grotendeels onwetende consument het tijdro vende claimproces uit handen nemen. Gedupeerde reizigers kunnen op de website van Green Claim binnen drie minuten nagaan of hun claim realistisch is en hoeveel die oplevert aan schadevergoeding. Het idee voor de claimwebsite ontstond tijdens een studie ondernemer schap, zegt Van Bokhoven. „We hebben het bedrijf tot nog toe met heel weinig eigen geld gefinancierd. De software hebben we helemaal zelf gebouwd, dus dat scheelt veel geld." Wat ook helpt: het Amster dam Centre for Entrepreneurship (ACE) betaalt een deel van de huur van het bescheiden kantoortje in een bedrijvencentrum in de Bijlmer. Er staan inmiddels 800 claimzaken uit, waarvan 100 met succes zijn afgerond. „Een claim vergt een half tot een heel jaar om af te wikke len. Afhankelijk van de tegenwerking van de luchtvaartmaatschap- Meeste vertraging op Tenerife Vertragingen verschillen per vliegveld. Eurocontrol, de organisatie van Europese verkeersleiders, publiceerde een top twintig van luchtha vens met de grootste vertra gingen. De gemiddelde vertraging in 2010 was 33 minuten, dat is 17 procent meer dan in 2009. De helft van de vluchten was 5 minuten of meer vertraagd. De top twintig wordt aange voerd door Tenerife-Zuid met een gemiddelde vertra ging van 29,7 minuten; ruim de helft van de vluch ten was te laat. Las Palmas, op Gran Cana da, scoort 28 minuten ver traging (58,7 procent van de vluchten), gevolgd door JFK Airport in New York met 25 minuten (47,7 pro cent). In de top twintig staan ver der onder meer: Londen (Luton en Gatwick), Malaga, Faro, Lissabon, Alicante, Pal- ma de Mallorca en Ibiza. Schiphol komt niet voor in de top twintig.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 104