verovert
Schiphol
spectrum 14
Zaterdag 6 augustus 2011
Claimindustrie
Passagiers met vluchtvertraging van langer dan drie
uur hebben vaak recht op een schadevergoeding, maar
ze stranden in het doolhof van formulieren. Slimme
jongens staan de gedupeerden bij, maar steken wel een
kwart van de opbrengst in hun eigen zak.
door Mare Laan
Voor drie reislustige vrouwen kreeg hun vliegvakantie
naar Vietnam onlangs een negatieve afsluiting: de retour
vlucht naar Amsterdam bleek gecanceld. Na een paar
uur wachten konden zij via Moskou terugvliegen, maar
daar bleek weer geen aansluiting te zijn. De luchtvaart
maatschappij had niets geregeld, dus moesten ze in de luchthaven op
de grond slapen. Met 24 uur vertraging kwamen zij uiteindelijk aan
op Schiphol.
Tom van Bokhoven schudt moeiteloos dit soort reisdrama's uit zijn
mouw. De 27-jarige Amsterdamse ondernemer helpt de drie vrouwen
met het claimen van een schadevergoeding voor de vertragingen.
Het doolhof van claimformulieren maakt het volgens hem voor de
consument praktisch onmogelijk zelfstandig een schadevergoeding te
krijgen waarop hij recht heeft als zijn vlucht langer dan drie uur is ver
traagd. Daarom richtte Van Bokhoven samen met zijn compagnons
Mario Wester (25) en Bart de Jonge (23) het bedrijf Green Claim op.
Dit 'claimbedrijf wil de grotendeels onwetende consument het tijdro
vende claimproces uit handen nemen. Gedupeerde reizigers kunnen
op de website van Green Claim binnen drie minuten nagaan of hun
claim realistisch is en hoeveel die oplevert aan schadevergoeding. Het
idee voor de claimwebsite ontstond tijdens een studie ondernemer
schap, zegt Van Bokhoven. „We hebben het bedrijf tot nog toe met
heel weinig eigen geld gefinancierd. De software hebben we helemaal
zelf gebouwd, dus dat scheelt veel geld." Wat ook helpt: het Amster
dam Centre for Entrepreneurship (ACE) betaalt een deel van de huur
van het bescheiden kantoortje in een bedrijvencentrum in de Bijlmer.
Er staan inmiddels 800 claimzaken uit, waarvan 100 met succes zijn
afgerond. „Een claim vergt een half tot een heel jaar om af te wikke
len. Afhankelijk van de tegenwerking van de luchtvaartmaatschap-
Meeste vertraging
op Tenerife
Vertragingen verschillen per
vliegveld. Eurocontrol, de
organisatie van Europese
verkeersleiders, publiceerde
een top twintig van luchtha
vens met de grootste vertra
gingen.
De gemiddelde vertraging
in 2010 was 33 minuten,
dat is 17 procent meer dan
in 2009. De helft van de
vluchten was 5 minuten of
meer vertraagd.
De top twintig wordt aange
voerd door Tenerife-Zuid
met een gemiddelde vertra
ging van 29,7 minuten;
ruim de helft van de vluch
ten was te laat.
Las Palmas, op Gran Cana
da, scoort 28 minuten ver
traging (58,7 procent van
de vluchten), gevolgd door
JFK Airport in New York
met 25 minuten (47,7 pro
cent).
In de top twintig staan ver
der onder meer: Londen
(Luton en Gatwick), Malaga,
Faro, Lissabon, Alicante, Pal-
ma de Mallorca en Ibiza.
Schiphol komt niet voor in
de top twintig.