spectrum n Zaterdag 6 augustus 2011 ouders, het verlies aan jonge levens maak ten van Spee een fanatiek bestrijder van hufterigheid. „Ik kon in de rechtszaal fel van leer trek ken tegen een automobilist die veel te hard had gereden", zegt Spee. Dan liep hij rood aan, zwollen de aderen in zijn nek op en brieste hij tegen de verdachte. „Soms fluisterde een van de rechters me toe: 'Koos niet zo pissig'. Het Was geen toneel spel,'ik was dan echt furieus." Er was nog een wereld te winnen qua ver keersveiligheid, blikt Spee terug. In zijn be gintijd vielen per jaar 1.250 doden in het verkeer. Speé wilde 20 miljoen euro om de verkeershandhaving goed van de grond te krijgen. Hij moest er bijna om bedelen. „Minder verkeersslachtoffers betekent min der ziekenhuisbedden, minder verzeke ringsgeld. Die investering zou zich dubbel en dwars terugbetalen." Hij kreeg geld en sinds 1998 werkte hij zich drie slagen in de rondte om het BVOM van de grond te krijgen. Hij pleeg de roofbouw op zijn lichaam, de hernia diende zich aan. „Het had toch iets met te hard werken te maken", weet Spee nu. „Drukke tijden, een verkeerde houding, te veel spanning. Daar krijgt je lichaam klap pen van." In 2004 ging hij voor de eerste keer onder het mes. Na de operatie was het totale rust, voor een druk man als Spee een ware marteling. Toen hij op zaal lag, was er 'gangtoerisme', zoals Spee het noemt. „Dan lopen er mensen over de ziekenhuis gangen en steken even het hoofd om de -n groot ongenoegen van automobilisten die zich betutteld voelden, sommigen noem den hem zelfs een nazi. Misschien niet leuk, maar Spee is het ge wend kop van jut te zijn. „Je moet je nek durven uitsteken, anders bereik je niks", vindt Spee, die binnenkort 65 jaar wordt en met pensioen gaat. En hij is gewend aan hard werken, heel hard werken. „Ik ben een perfectionist en een calvinist. Lan terfanten is er niet bij." Na enkele jaren als politieman en recher cheur te hebben gewerkt, besloot hij dat hij in de rechtszaal wilde staan, werken Voor het Openbaar Ministerie (OM). Dus deed hij in de avonduren havo en athene um en studeerde vervolgens rechten. In 1980 werd hij verkeersschout, een soort la gere officier van justitie die verkeerszaken mag afhandelen én grotere zaken voorbe reidt. „Het was een ingang bij het OM, zo zag ik het", zegt Spee. „Dan kon ik na een paar jaar verder voor het grotere werk. Maar gaandeweg kreeg ik aardigheid in het onderwerp verkeersveiligheid." Het was nooit zijn bedoeling om iedereen die een paar kilometer te hard reed te be boeten. Het ging Spee vooral om de slacht offers in het verkeer. Hun schrijnende ver halen vormden brandstof voor zijn motiva tie om het verkeer veiliger te maken: „Er vallen meer doden in het verkeer dan in de criminaliteit." Zoals die zaak met twee jonge meiden. Op de fiets reden ze rustig naar huis. Tot een snelheidsmaniak ze dood reed met zijn Volkswagen Golf Het verdriet van de Onder het bewind van verkeersofficier Koos Spee steeg het aantal snelheids boetes fors en daalde het aantal verkeersdoden. Binnenkort is hij 65 jaar en zit zijn werk er op. door Arjen de Boer foto's llvy Njiokiktjien/GPD Kermend van de pijn kwam Koos Spee te vroeg bij kennis. De narcose was niet sterk ge noeg. De sloot aan pijnstillers en spierverslappers die Spee had geslikt vóór de operatie, zorgde ervoor dat de narcose niet goed genoeg werkte. Spee slikte vóórdat het mes er in ging dage lijks 27 pillen om de genadeloze pijn van zijn dubbele hernia te verzachten. In de on derrug van de toenmalige, landelijk officier van justitie voor verkeerszaken zaten twee versieten tussenwervels, die op zenuwba nen drukten. Slijtage na jarenlang buffelen bij justitie. Meteen opereren, luidde het doktersbevel. „Het was verschrikkelijk", zegt Spee terug denkend aan de operatie in 2008. „Ik moest platgespoten worden." Na de opera tie volgde het ziekenhuisbed. Plat, stil lig gen. „Meneer krijgt een eigen kamer, zei de arts", blikt Spee terug. „Ik wil niet heb ben dat er continu mensen aan zijn bed staan om te vragen naar verkeersboetes." Spee is hét gezicht van de verkeerscontro les, de flitspalen, de boetes voor snelheids overtredingen. Onder zijn leiding nam het aantal controles enorm toe en hielden meer agenten dan ooit zich bezig met handhaving van de verkeersregels. Op zijn initiatief kreeg justitie in 1998 een eigen afdeling die zich uitsluitend met ver keer bezighield, het Bureau Verkeershand having Openbaar Ministerie (BVOM). In het tv-programma Wegmisbruikers gaf hij commentaar op hufterig rijgedrag en legde de regels keer op keer uit. Dit tot

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 102